PDA

View Full Version : goede grond samenstelling

bobo
23rd June 2008, 22:44
Voor binnen ( steriel maken in een oven ) en uitermate geschikt voor buiten.

Mischien een goed idee om even op zoek te gaan naar de beste grond voor de cannabis plant en haar voeding die ze nodig heeft voor de gehele cyclus. Als je zelf al een grondje gemaakt hebt, post ze hier dan even ;) . Dit is mijn recept,maar moet geheim blijven :D .

Grond is niet zomaar grond.

Er zijn verschillende grondmengselverhoudingen die verschillende resultaten
geven. Hierbij een samenstelling die heel goed werkt voor cannabis. Alles wat
men nodig heeft, is bij de vakhandel verkrijgbaar. Goede potgrond, de afzonderlijke
meststoffen en, wat ook heel belangrijk is, de perliet.
Zelf je teeltgrond mengen heeft voordelen. De samenstelling van reeds bereide
grondmengsels kan aanzienlijk schommelen. Dat geeft natuurlijk problemen. De
teeltgrond moet goed gemengd zijn, en dan bedoel ik ook echt GOED gemengd.
Is dat niet het geval, dan ontstaan er problemen die van pot tot pot verschillend
kunnen zijn. In de ene kan bladverbranding optreden, terwijl de andere eerder
bemest moet worden. Dat is heel lastig. Als je zelf je teeltgrond samenstelt en
mengt, weet je dat het goed gedaan is en als er iets fout gaat, ligt het alleen aan
jezelf. Bovendien bespaar je zo ook nog een beetje geld.

Om goede teeltgrond te mengen, is het belangrijk om van goede potgrond uit te
gaan. Deze bestaat voor 70% uit verschillende soorten veenaarde en voor 30%
uit klei. Deze grond moet niet met goedkope bloemengrond verward worden,
die voor 100% uit veenaarde bestaat. Waaruit de potgrond ook bestaat,
het moet altijd op de achterkant van de verpakking vermeld staan. Vervolgens
heb je perliet nodig om voor een goede beluchting van de wortels te zorgen.
Perliet kan bovendien een grote watervoorraad bufferen.
Om 100 liter grond te vermengen, heb je ongeveer 2 uur nodig en voldoende
ruimte om te bewegen. Hierbij mijn recept ;) . Nu begin ik toch veel prijs te geven.

Om 100 liter goede teeltgrond te mengen heb je het volgende nodig:

5 liter meststoffen = 5%
10 liter perliet = 10%
85 liter uitgangspotgrond = 85%
Samen geeft dit 100 liter, 100% goede teeltgrond.

De volgende meststoffen zijn nodig:

Rundermest 3 liter
Beendermeel 0,5 liter
Kalk 0,25 liter
Hoornmeel 0,25 liter
Hoorspaanders 0,5 liter
Oergesteente meel 0,5 liter

Ook al krijg je het ervan op je zenuwen,
het is belangrijk om de grond heel nauwkeurig en grondig te mengen!
Waar kan je de grond mengen? Voorstel: in de badkuip. Hier is voldoende ruimte
voor 100 liter grond en de rommel blijft beperkt. Nadat alles echt goed gemengd
is, wordt de teeltgrond in plastic zakken gedaan waarna hij goed te bewaren is.
Een grondmengsel blijft een jaar of langer goed, maar het is belangrijk dat het
niet gaat schimmelen. Om de schimmel geen kans te geven, prik je veel kleine
luchtgaatjes in de plastic zakken.

Grtz

24th June 2008, 12:27
Bobo dit is gewoonweg perfect man!
Hieraan gaan heel veel leden iets hebben, en natuurlijk wij de mods ook!
Dit zal voor ons nog een handige link worden ;)
Bedankt man

Smokey
24th June 2008, 12:39
Het geheim recept van bobo !
Hier gaan idd veel mensen iets aan hebben, mooi topic :weedy: .

Alle naar de Delhaize :D

Peace

Cannab0y
28th June 2008, 17:18
Nooit gedacht dat hij het ging doen :D Maar hier staat het dan :P Misschien kunnen we dit topic best classificeren als "top secret" :D

Wel Bobo, je geheim gaat inderdaad veel mensen helpen :D

Nice job!

Greetz

CelisMan
20th August 2008, 12:34
Ja ik vind wel dat deze topic 4 Members only moet zijn :D .

Zeg maar waarom 'alle naar Delhaise' ??

*peace* , Michiel

Smokey
20th August 2008, 14:01
Was een grapjurk omdat bobo een bak gebruikt van de winkel "Delhaize"

Peace

CelisMan
20th August 2008, 14:32
Was een grapjurk omdat bobo een bak gebruikt van de winkel "Delhaize"

Peace

Aaah:d Maar waar koop je al die shit dan? In een tuinierswinkel?

*peace* , Michiel

ashdra
20th August 2008, 15:16
uw geheim is veilig bij ons

:king:

*dope*

huite
25th September 2008, 17:59
je zegt dat de stoffen bij de vakhandel verkrijgbaar zijn, maar welke zijn dat dan?
ik ben de ranzijn en welkoop (tuincentra in sneek) geweest en als ik om perliet vroeg klapten ze om van verbazing; hadden ze nog nooit van gehoord. mischien dat ik net de 2 grootste mongolen van sneek tref ;) maar weet iemand hier waar ik de ingredienten wel kan vinden?

Sammy
1st October 2008, 20:24
Ja klopt, bij de meeste tuincentra weten ze het niet. Je kan altijd bij onze sponsor, Growshop Alien, je perliet (en alle andere wietspullen) terecht. Daar hebben ze alles wat er maar een beetje mee te maken heeft :D

Wierie Wierie
26th October 2008, 17:38
Pfoe maar bij growshop hebben ze toch ook die kant en klare grond?

Of is bobo zijn grond uitermate beter? :-)

Weedy
26th October 2008, 18:23
Ze hebben ook 'kant en klare' grond ja. Deze zijn ook al gemengd e.d. ;)

En of Bobo's grond beter is, wie weet :)

biogrower
27th October 2008, 16:36
Hier heb je mijn recept:
70L potgrond
7L wormshit
7L actisol(bodemverbeteraar)
10L coco grond + 10L seramis
2kg bio supermix

In de groei gebruik ik bio heaven(1x per week) en de laatste 4 weken gebruik ik guano.
Maar nu komt het, als ik nu kalk of beendermeel wil toevoegen hoe reken ik dat uit?
Op de verpakking staat het alleen in vierkante meter. Vb: kalk= 2kg/10 vierkante m....

Dan had ik er graag schimmels van BAC aan toegevoegd maar daar ga ik grow shop is moeten naar kijken voor de juiste dosering te weten.

biogrower
27th October 2008, 22:05
Sorry voor de domme vraag. Ik heb mijn antwoorden gevonden op de site van aliŽn.
Voor beendermeel 25/30gr voor 100L grond.
Voor mijn kalk ga ik mij baseren op bobo zijn recept. 250gr/100L

Cya

biogrower
11th November 2008, 18:33
Vandaag naar de growshop geweest en een paar aangename mensen leren kennen:Cool!!!
Maar hier zijn we dan met het antwoord in verband met de schimmels.
Op het moment dat je ze overpot leg je een laagje van de schimmels in het gat waar je uw plantje in ga zetten. De groeiende wortels nemen de schimmels wel mee verder de grond.
En om het helemaal af te maken doe je af en toe nog wat bacto bij uw water.

Cya

TheJR
11th November 2008, 22:56
Hartsikke bedankt Bobo!

yipz
11th January 2009, 16:38
ik heb het ook es geprobeerd, maar heb het gewoon in de blender gekeild

janleuri
13th March 2009, 18:36
waar heb jij die grondstoffen gehaald zoals beendermeel?
mvg

ik heb het beendermeel gevonden in eurotuin en aveve maar hoornmeel of spaanders is nergens te vinden...

Rsxje
21st April 2009, 21:39
Mischien een goed idee om even op zoek te gaan naar de beste grond voor de cannabis plant en haar voeding die ze nodig heeft voor de gehele cyclus.
Hallo,

bedoel je daarmee dat je vanaf het begin dat je het zaadje plant tot het eind dat je oogst deze grond kan gebruiken ?

met overpotting en alles?

ik ben een dummie op het gebied van kweken
maar ik zoek dus een soort grond..want ik snap niks van dat grondgedoe met wiet :P

Grtz. Rsx :)

bobo
1st May 2009, 12:32
Ik heb gewoon mijn samenstelling gegeven, maar er bestaan andere samenstellingen, deze grond gebruik ik voor buiten ( kan ook binnen maar moet je hem steriel maken ) en bij aveve kun je alle producten krijgen.

Deze samenstelling is voor de gehele cyclus.

Grtz

Weatherman
1st May 2009, 17:11
Hallo,

Inplaatsvan kalk kan je ook gemalen eierschalen gebruiken toch?

Weatherman

bobo
2nd May 2009, 22:46
Dat kan, maar eierschalen zijn nog niet volledig verteerd en heeft niet direct invloed op je grond. Als je een hoop eierschalen kan laten verteren gedurende een jaar heb je mooie organische kalk.

Grtz

Weatherman
4th May 2009, 14:48
Oke bedankt :D

C-side
7th May 2009, 20:51
Schitterend recept gewoon, vooral voor beginners zoals ik :-)
En geef je dan nog extra voeding tijdens de cyclus?

Grtz

inhetbos
1st June 2009, 23:09
Hoeveel euro ben je totaal kwijt ongeveer?

janleuri
6th June 2009, 15:03
voor een doos beendermeel heb ik 13 euro betaalt, idem voor het hoornmeel, en voor zo een klein doosje perliet van 2 liter koste dat al 16 euro..

organic
9th June 2009, 18:35
Wow, ik heb beendermeel 4 euro betaald van ecostyle

janleuri
9th June 2009, 18:51
en hoeveel zat daar dan in? want het was 13 euro voor een grote doos van 3,5 kg en 7 euro voor een doos van 1,5 kg van dcm (kleiner dan 1,5 kg hadden ze niet). gtzz

organic
9th June 2009, 18:56
500 gram :) Genoeg voor paar jaar verder te gaan.

weeding
10th June 2009, 18:54
Stel ik neem zeven planten dan heb ik toch geen 100 kilo nodig:P en kan je het gewoon krijgen bij tuinierswinkels?

bobo
10th June 2009, 19:00
Alles delen dan denk ik zo en je kunt voorbemeste grond krijgen in de reguliere tuin winkels en growshops.

Grtz

CelisMan
10th June 2009, 19:10
yo bobo C-side vroeg het al, geef je dan nog extra gedurdende de rest van de groei?

Greeetz en dikke R E S T E C P voor je zalige recept:D

janleuri
11th June 2009, 22:32
Dit is mijn recept (gebaseerd op bobo zijn grondje) :

96 liter uitgangsgrond: (30 liter cocopeat en 66 liter super compost ) (compost met truf in)

4 liter meststoffen:

koe (rundermest) 3 liter
Beendermeel 0,5 liter
Kalk 0,25 liter
Hoornmeel 0,25 liter

De cocopeat vervangt als het ware de perliet, cocos houd ook goed het vocht vast en met als bijkomende voordeel dat ik meer volume heb en dus grotere plantgaten kan maken. Cocos maakt de grond daar bovenop ook nog eens luchtig.

gtzz

bobo
12th July 2009, 15:00
yo bobo C-side vroeg het al, geef je dan nog extra gedurdende de rest van de groei?

Greeetz en dikke R E S T E C P voor je zalige recept:D

voor de cannabis plant en haar voeding die ze nodig heeft voor de gehele cyclus.

Grtz

$ir_Smoke_Allot
12th July 2009, 15:02
nice one...your secret is safe with me ;)

Nog enkele kleine vraagjes:
Ik beschik over: kalkammonsalpeter (N), Bloedmeel (N), Hoornmeel (N), Beendermeel (P), Tuinkali (K)
- wat is de ideale NPK verhouding voor onze babies als je zelf de reeds aanwezige grond wil bewerken?
-de kalk waarover je spreekt, kan ik ook deze voor gazon-bekalking gebruiken? Dacht dat deze de Ph van de bodem naar beneden haalt. dit is bij mij niet nodig...
- oergesteente dient voor stikstof niet? mag/kan dit vervangen worden door bvb kalkammonsalpeter of bloedmeel en in welke verhouding?
- voor welk element van NPK worden hoornspaanders toegevoegd? vervangbaar?
- voeg je geen kali toe? Hoeveel mag/kan je toevoegen?
- de rundermest waarover je spreekt, mag dit ook gedroogde koemest zijn? is volgens mij enkel om de bodemstuctuur te verbeteren dit laatste...
- op de doos staat altijd een normale dosering voor moestuin, groenten, gazon, ... Volg je de aangegeven dosering en voor welk type bodem kies je best? Spit je de bodem dan ook best eens goed om of hoe gaat dit in zn werk? Gewoon strooien lijkt me wat vreemd aangezien sommige korrels zijn enzo...
- in mijn geval dan: stadstuintje. De bodem is gedurende het afgelopen jaar 4x volledig omgespit geweest, telkens met gedroogde koe-, kippen- en paardenmest en gazonkalk (het was nodig na een jaartje of 10 braakliggen en sparrebomen int midden van een huizenblok die je verbeelding tarten). Toen lag er uiteraard nog geen gazon maar een kleine maand geleden heb ik overal gazonmeststof gegooid (1x aanbevolen dosis voor aanleggen, meer dus dan onderhoud). De planten zou ik gecammoufleerd in de borders zetten maar heb plaats om eventueel wat spitwerk uit te voeren.
Heb enkele ontkiemde zaden op terras staan en deze moeten dringend de grond in. Search NPK leverde niets op en vind niet direct een antwoord op mijn vraag, hoop dat misschien iemand me op weg kan helpen.

Grtz $iR

anne peter
1st March 2010, 11:53
even deze topic nieuw leven in blazen!

berichtgeving: 1 maart 2010

ik ben wat aan het mengselen! en dat is het volgende...

60 liter potgrond (cocopeat)
30 liter klei (aardappel kweek grond)
5 liter perliet
5 liter meststoffen*

*meststoffen: (het bobo verhaal)

rundermest: 3 liter
beendermeel 0,5 liter
kalk 0,25
hoornmeel 0,25
hoorspaanders 0,5 liter
oergesteente 0,5 liter

en een vraag aan bobo! is het wel verstandig, om kalk toe te voegen aan grond die je voor in een pot gaat gebruiken?
en waar kan ik oergesteente hoorspaanders en hoornmeel vinden?. bij de groenrijk, intratuin, en welkoop hadden ze het niet...

Vrg Annepeter

Xtreme
1st March 2010, 12:32
Hallo anne peter, waarom moeilijk doen, terwijl het gemakkelijk kan. Maak je grond hooguit luchtdoorlatend met perliet of scherp zand. Eventueel wat extra voeding in de vorm van compost of andere biologische mest. Cannabis is gewoon onkruid. De meest gemaakte fouten bij de growers zijn: te veel voeding en te veel water.

anne peter
1st March 2010, 12:44
hey Xtreme!, oke... dus je bedoelt, wel de cocopeat de klei en de perliet en dan geen meststoffen toevoegen?? ik wilde na ongeveer 6 weken (hangt van de planten af) overgaan op bio-grow voeding.
Maar overbemesting licht dan zeker op de loer dat weet ik... daar zat ik vorig jaar ook al mee :)

greenkeeper
1st March 2010, 12:58
Mijn mengseltje is misschien ook t proberen een keer waard. Ik kweek zo natuurlijk mogelijk, alleen buiten in een grote pot.
Om te beginnen zet ik een 60liter speciekuip, met flink wat gaten in de onderkant, op wat klein klosjes, in een 80liter kuip. Zo kan ik de plant gemakkelijk alleen van onder water geven.
Het grondmengsel bestaat uit normale potgrond(60)liter. Daar meng ik ongeveer 500gram perliet door, en een kilo brandnetelthee(haal ik bij t reformhuis) That's all!! Rottende brandnetelthee geeft veel stikstof af, en zorgt ervoor dat de grond net iets zuurder wordt(Ph+/- 6,4). In de bloeiperiode gebruik ik wat beendermeel, wat ik in de onderste kuip laat oplossen.

Heb t op deze manier nu 2 jaar geprobeerd, en de opbrengsten en niet te vergeten de kwaliteit, is erg goed.

Ready Set Grow
1st March 2010, 21:36
Danku =D

Qaneh
2nd April 2010, 15:28
Ik ben vandaag effe naar een tuincentrum geweest om te kijken ofdat de in deze thread genoemde stoffen te koop zijn. Iedereen lijkt een andere mening te hebben over de ideale waarden. Dat mag uiteraard! Maar maakt het voor mij erg moeilijk. Ik heb nog nooit gekweekt. Ik ben op zoek naar een betrouwbare methode. Ik kweek voor mediwiet. Dus lieft zo organisch mogenlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpel in gebruik grond/voedings mengsel. Ook als dit niet de max. oogst geeft.
==========================
Pokon potgrond met langwerkende meststof. Zie bijlage Langwerkend3.jpg
Volgens de beschrijving moet normale potgrond na 6-8 weken bijgemest worden. Deze potgrond heeft een extra toevoeging waardoor er voldoende voeding is voor een jaar. 40 liter voor 6.99
NPK samengestelde meststof 14+16+18
NPK langwerkende samengestelde meststof 15+7+15
Ph (water zone) 5-6.5
EC 34 uS/cm
--------------------------------
De toevoeging is ook los verkrijgbaar voor vershillende planten.
Zelf mengen voor een beter NPK?
Conifeer NPK 19+6+21(+3)
NPK 15+7+15(+2)
Roos NPK 20+17+17
Rodondenderon NPK 19+6+26
-------------------------------
Andere meststof:
AZ Hagen 7+3+5
AZ ??? 7+4+6
Verder verkrijkbaar:
Terras en balkon potgrond

Ik zou graag met de kant en klare mix werken. Maar het moet natuurlijk wel goed zijn.
Tips?
:K:

askop
3rd April 2010, 18:18
Alles wat je daar opnoemt is niet zo organisch als het lijkt.

Je wilt alles zo simpel mogelijk houden en een medische kwaliteit behalen?..

Koop gewoon een of twee zakken grond bij de growshop, dan zit ze zowieso goed.

wil je echt zelf aan de slag dan zou ik gewoon kwaliteits potgrond- universeel kopen bij het tuincentrum, daar 30 procent cocopeat doorheen mengen.. klaar

dan kun je nog bijvoeden met BAC groei en BAC bloei (biologisch) dit is gewoon op internet te bestellen.

maar ga liever niet zitten klooien met pokon rotzooi, want dat is niet gemaakt voor consumptie gewassen.

bloemen groeien erop maar het is niet voor wiet, want jij rookt het

Keep It Stupid Simple
7th April 2010, 18:33
Wauw Bobo, allemaal letterlijk geciteerd uit het boek I Love It van Michael D. Meredith
Mag ik je echter verbeteren door te melden dat hij 2 uur nodig heeft om 1000 L te mengen geen 100.
:) Ere wie ere toekomt zou ik denken.
Verder gebruik ik batmix van plagron en deze samenstelling hebben mijn planten al tot de 3 week bloei gebracht zonder andere toevoegingen.

Qaneh
7th April 2010, 19:40
Je wilt alles zo simpel mogelijk houden en een medische kwaliteit behalen?Dat is inderdaad zo. Ik zal zeker ook een batmix gaan gebruiken.
Helaas is het niet mogelijk om op al mijn guerillia plekjes met zakken zand te schouwen. Een klein rugzakje kan uiteraard wel. Daarom hoopte ik op een goede droge organische meststof.
Heeft iemand ervaring met: http://www.sanniesshop.com/buffertablets.html ?
Zo een mooie oplossing zijn maar waarschijnlijk niet voor volle grond... "One tablet is enough for five liters of soil for an entire cycle"

:confused:

Chaz
7th April 2010, 19:52
kweken hoeft niet zo moeilijk te zijn... Mijn basisingrediŽnten zijn: Gebruikte grond van voorgaande kweekjes, Plagron Biomix, Calgreen, flesje bloeivoeding...

Keep it simple ;)

Gr. Chaz

pedro
7th April 2010, 20:30
Je kan ook pre-mix, worm-humus en perliet mengen met je grond. Dit vond ik op de site van bio-bizz:

http://www.biobizz.nl/images/products/Pre-Mix.png

Pre-Mix is een goed bewaard geheim van BioBizz. Deze meststof van 100% natuurlijke ingrediŽnten is een exclusief product van BioBizz en wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met Worm-Humus om zelf een aardemengsel te maken of om het reeds gebruikte aarde substraat op te waarderen. Pre-Mix combineert de kwaliteiten van vele verschillende organische meststoffen zoals: bloedmeel, sporenelementen en schimmels in dusdanige hoeveelheden dat optimale groei, bloei en maximale weerstand tegen verkeerde schimmels is gegarandeerd.

- Verkrijgbaar in zakken van 5 liter en 25 liter.

* Eigen aardemengsel maken (1000 liter).
Samenvoegen:
- 50% potgrond of Coco-Mix (500 liter)
- 30% perliet (300 liter)
- 15% Worm-Humus (150 liter)
- 5% Pre-Mix (50 liter)

Belangrijk: het geheel goed en gelijkmatig doormengen.

Worm-Humus
http://www.biobizz.nl/images/products/Worm-Humus.png
Worm-Humus is een hoogwaardige vaste meststof die voornamelijk zorg draagt voor een optimale balans in de aarde waardoor de plant optimaal kan groeien en bloeien. Worm-Humus is een belangrijk ingrediŽnt als meststof voor de All-Mix. Voor het opwaarderen of het zelf maken van een aardemengsel wordt 10% tot 15% Worm-Humus van de totale volume geadviseerd.

- Verkrijgbaar in zakken van 40 liter.

link: http://www.biobizz.nl/

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar deze manier is in elk geval 100 procent organisch en je planten krijgen alles wat ze nodig hebben.

Grtjs, :hpj:

Qaneh
7th April 2010, 20:49
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar deze manier is in elk geval 100 procent organisch en je planten krijgen alles wat ze nodig hebben.
Natuurlijk heb ik er iets aan op de spots die veilig bereikbaar zijn met zakken aarde. Maar mijn andere spots.
Stel ik kan 10 liter/kg stoffen meenemen naar mijn spot. Ik heb zo'n inklapbaar pionieersschepje om de zaak lekker om te spitten. Mijn spot zijn voornamelijk op veengrond. (weidegrond) en dijken. Dat is zover ik weet leem met daarom een laagje zwart zand. Hoe zou je de grond terplaatse opwarderen?
Veen is zuur dus denk ik aan kalk. Helaas heb ik geen idee hoeveel.
Een ander probleem is dat de spots een flink stuk lopen zijn. Dus het liefst zou ik meerdere spots met 1 rugzak voorraad af willen werken.
Ik ben me ervan bewust dat ik waarschijnlijk iets onmogelijks vraag maar ik probeer toch zo dicht mogelijk bij mijn ideaal te komen :-)

Bedankt voor het recept. Mijn plantjes lezen mee en wreven over hun buikje :-)

pedro
7th April 2010, 21:04
Voor moeilijk bereikbare guerilla zou ik pre-mix en wormhumus of bat-humus (is ook in droge stof in potten te koop maar ik weet daar de verhouding niet van) eerst in kleinere zakken en dan in een grote rugzak steken en die mengen met de grond van je guerillaplek. Van zodra je perliet (of witveen) en potgrond gaat rondzeulen wordt het natuurlijk zowiezo zwaar. As je de grond ter plaatse luchtiger maakt zal het volgens mij zo ook zeker wel lukken.

Grtjs, :hpj:

Adje123
8th April 2010, 17:41
hello guys

n.a.v. eenzelfde soort topic op wietforum.nl ff een vraag
ik heb daar ook een 'recept' bestudeerd;

uitgaand van een plantgat van 40 a 50 cm diep; 10 cm cocos, 10 cm aarde afkomstig van het plantgat, volgens mij nog een laag cocos en nog een laag onbemeste potgrond waarbij na elke 10 cm laag 5 theekopjes kippenmestkorrels worden toegevoegd

aangezien ik de beschikking heb over wat compost (voornamelijk uit gemaaid gras en bladeren tot 7 a 8 jaar oud) zou ik deze compost wel graag in de plantgaten willen storten.
de grond is daar direct onder het oppervlak lichtbruin van kleur en er groeien veel struiken, waaronder bramen en er is hier en daar ook mos aanwezig (is dus in een bos)

ik vraag mij alleen af bij mijn plan in welke verhouding de wormenmest (compost) dient te staan met de kippenmest om verbranding te voorkomen??
moet ik er nog bij zeggen dat de eerder genoemde hoeveelheid van 5 kopjes per 10 cm een veilige marge is, getest door een ervaren kweker, zodat verbranding in die samenstelling niet plaatsvind
ik denk zelf aan 2,5 of 2 kopjes kmkorrels per 10 cm??
is de cocosgrond een aanrader?? of zou ik voor de rest de grond aldaar kunnen gebruiken??
oo ja ik wil bovenop mijn definitieve mengsel nog wat zeewierkalkkorrels toevoegen o.a. vanwege het feit dat daar ook mos groeit

ik lees graag jullie adviezen!

Qaneh
8th April 2010, 19:16
Hi ADVL,

Waarom cocos? Om vocht vast te houden? Zoja, dan zijn polymeer kristallen misschien een optie. Als die nat worden zuigen ze zich vol met water en worden wel 15x groter.
Als de grond uitdroog krimpen ze weer en geven hun vocht af. Je ziet ze soms in een bloemen vaas. Erg duur. Misschien kent iemand een goedkope versie? De dingen bij Blokker hebben mooie kleurtjes en vormen maar dat hebben wij natuurlijk niet nodig....

http://www.dcm-info.nl/hobby/article.asp?id=23
http://huisentuinshop.com/review/Waterkristallen.html

Sjakie46
8th April 2010, 19:19
vorig jaar heb ik een goed resultaat behaald met een ierbei dame in 65l kuip

ongeveer 37 liter goede tuincentrum potgrond met hydrokorrels
ongeveer 17 liter cocopeat
ongeveer 1 of 1.5 liter gedroogde koemestkorrels
ongeveer 5 liter zeer rijke compost uit eigen compostbak
5 (??) liter vers gemaaid gras (alternatief voor perlite)
20 tot 25 dikke vette wormen in de kuip

tijdens de kweek geen voeding gegeven, op een paar keer een scheutje guano bij het water na.

Plant laat gezaaid (eind juni) en toch 260gr droog gehaald.
29577

$ir_Smoke_Allot
15th April 2010, 13:11
Mooi hoor sjaak!
Grtz $iR

Amneeshigh
15th April 2010, 14:27
Ja er zijn meerderen wegen naar rome , zo heeft een iedereen zijn eigen manier .

Leuk topic .

Greetzz GG

flappe
22nd April 2010, 23:07
De perliet heeft als funnctie de grond luchtig te maken en voor zijn capaciteiten om water op te slagen. Kan een ander substraat gebruikt worden om te voorkomen dat de bodem dichtslaat na begieten?

Ik dacht aan kleine hout snippers? of een of ander aquarium substraat? Ik vind geen perliet en ben op zoek naar alternatieven (ik weet dat ik het online kan bestellen maar misschien kan het simpeler....)

Kan vermiculiet fungeren als alternatief voor perliet?

flappe

$ir_Smoke_Allot
24th April 2010, 14:40
Hoy flappe,

*** Gelieve niet de double posten en de functie bewerk bericht rechts onder te gebruiken***

- Kan een ander substraat gebruikt worden om te voorkomen dat de bodem dichtslaat na begieten.
Om specifiek het dichtslaan van de bodem tegen te gaan kunnen allerlei bodemverbeterende middeltjes gebruikt worden tot zelfs hydrokorrels toe. Echter, deze nemen meestal geen water op dus is het aangewezen ofwel perliet ofwel vermiculiet te gaan gebruiken.

- Ik dacht aan kleine hout snippers? of een of ander aquarium substraat?
Met vochtig hout en warmte moet je heel goed opletten voor schimmel en ook is het niet gelijk welk hout je gebruikt. Het mag niet behandeld zijn, vernist of geplakt.
Over een aquariumsubstraat kan ik je gelukkig wel degelijk informeren. Ik kan je moeilijk de naam geven maar als je bij een degelijke aquariumhandel langs gaat dan zul je wel iets tegen het lijf lopen. Tzijn precies poreuze korrels zo zonder enige vaste vorm. In het aquarium worden ze onder het grind gemengd omdat door de bvb 300 liter water die erboven staat de grond aan sneltempo wordt ingedrukt. Echter het probleem, ik weet niet of dit een probleem zal geven want nog nooit gedaan volgens mij, is dat deze korrels heel wat sporenelementen gaan bevatten. Deze worden bewust toegevoegd omdat een aquariumbodem toch zeker 2 jaar moet meegaan vooraleer ze ververst wordt. Tzou dus wel eens goed kunnen zijn dat je te maken krijgt met een overdosis of slechte onderlinge verhouding van sporenelementen.
Ik zou willen meegeven...informeer u hierover bij uw plaatselijke aquariumspecialist bvb om toe te gaan passen in de bodem in je terrarium waar dure sierplanten in komen te staan (die weten daar meestal niets over ;))

Zelf heb ik in BE de zoektocht naar perliet gestaakt omdat...nergens te vinden. En als ik dan alleens een vraag stel bekijkt de verkoper mij alsof ik van een andere planeet kom. Hebben ze nog nooit overgehoord terwijl naast de kassa kant en klare zakken liggen van bvb DCM waar in koeien van letters opstaat met zoveel % perliet. Nja...
Ik denk dat het gewoon een niet zo alledaagse vraag is en je al best bij een gespecialiseerd tuincentrum binnenstapt. Echter, ik ging bij een boomkweker in de buurt langs en wederom zag ik wenkbrauwen fronsen. Hier en daar wist wel iemand waar ik het over had maar steeds werd het uit het assortiment gehaald een jaar of 4 geleden. Kun je geen grond aanschaffen waar reeds perliet inzit? Ik heb nu zelf stekgrond gevonden met perliet in.
Onze sponsor Growshop alien biedt volgens mij wel zakken van 70l aan maar verstuurd deze niet met de post. Misschien met de fiets want zon zak weegt volgens mij nog geen 10kg.

- Kan vermiculiet fungeren als alternatief voor perliet?
Volgens mij kan dit wel, maar zit je daar ook weer met een serieuze zoektocht naar vermiculiet. Na een klein beetje zoeken vond ik dat de prijzen soms zeer uiteenlopend kunnen zijn en vermiculiet vooral in de bouwindustie gebruikt wordt als isolatie. Kweet niet echt of er een onderscheid is tussen bouw en tuinbouw vermiculiet.
Daarnaast weet ik dat vermiculiet vooral wordt gebruikt voor het kweken van paddestoelen en schimmels en dat deze deel van hun voeding uit de vermiculiet halen. Volledig zonder gevaar is het dus weeral niet echt. Ook bevat vermiculiet totaal geen buffer terwijl perliet toch een beetje.

Enfin, veel suc6!!!
Grtz $iR

flappe
24th April 2010, 17:37
Hoy flappe,

*** Gelieve niet de double posten en de functie bewerk bericht rechts onder te gebruiken***

- Kan een ander substraat gebruikt worden om te voorkomen dat de bodem dichtslaat na begieten.
Om specifiek het dichtslaan van de bodem tegen te gaan kunnen allerlei bodemverbeterende middeltjes gebruikt worden tot zelfs hydrokorrels toe. Echter, deze nemen meestal geen water op dus is het aangewezen ofwel perliet ofwel vermiculiet te gaan gebruiken.

- Ik dacht aan kleine hout snippers? of een of ander aquarium substraat?
Met vochtig hout en warmte moet je heel goed opletten voor schimmel en ook is het niet gelijk welk hout je gebruikt. Het mag niet behandeld zijn, vernist of geplakt.
Over een aquariumsubstraat kan ik je gelukkig wel degelijk informeren. Ik kan je moeilijk de naam geven maar als je bij een degelijke aquariumhandel langs gaat dan zul je wel iets tegen het lijf lopen. Tzijn precies poreuze korrels zo zonder enige vaste vorm. In het aquarium worden ze onder het grind gemengd omdat door de bvb 300 liter water die erboven staat de grond aan sneltempo wordt ingedrukt. Echter het probleem, ik weet niet of dit een probleem zal geven want nog nooit gedaan volgens mij, is dat deze korrels heel wat sporenelementen gaan bevatten. Deze worden bewust toegevoegd omdat een aquariumbodem toch zeker 2 jaar moet meegaan vooraleer ze ververst wordt. Tzou dus wel eens goed kunnen zijn dat je te maken krijgt met een overdosis of slechte onderlinge verhouding van sporenelementen.
Ik zou willen meegeven...informeer u hierover bij uw plaatselijke aquariumspecialist bvb om toe te gaan passen in de bodem in je terrarium waar dure sierplanten in komen te staan (die weten daar meestal niets over ;))

Zelf heb ik in BE de zoektocht naar perliet gestaakt omdat...nergens te vinden. En als ik dan alleens een vraag stel bekijkt de verkoper mij alsof ik van een andere planeet kom. Hebben ze nog nooit overgehoord terwijl naast de kassa kant en klare zakken liggen van bvb DCM waar in koeien van letters opstaat met zoveel % perliet. Nja...
Ik denk dat het gewoon een niet zo alledaagse vraag is en je al best bij een gespecialiseerd tuincentrum binnenstapt. Echter, ik ging bij een boomkweker in de buurt langs en wederom zag ik wenkbrauwen fronsen. Hier en daar wist wel iemand waar ik het over had maar steeds werd het uit het assortiment gehaald een jaar of 4 geleden. Kun je geen grond aanschaffen waar reeds perliet inzit? Ik heb nu zelf stekgrond gevonden met perliet in.
Onze sponsor Growshop alien biedt volgens mij wel zakken van 70l aan maar verstuurd deze niet met de post. Misschien met de fiets want zon zak weegt volgens mij nog geen 10kg.

- Kan vermiculiet fungeren als alternatief voor perliet?
Volgens mij kan dit wel, maar zit je daar ook weer met een serieuze zoektocht naar vermiculiet. Na een klein beetje zoeken vond ik dat de prijzen soms zeer uiteenlopend kunnen zijn en vermiculiet vooral in de bouwindustie gebruikt wordt als isolatie. Kweet niet echt of er een onderscheid is tussen bouw en tuinbouw vermiculiet.
Daarnaast weet ik dat vermiculiet vooral wordt gebruikt voor het kweken van paddestoelen en schimmels en dat deze deel van hun voeding uit de vermiculiet halen. Volledig zonder gevaar is het dus weeral niet echt. Ook bevat vermiculiet totaal geen buffer terwijl perliet toch een beetje.

Enfin, veel suc6!!!
Grtz $iR

Ik heb ondertussen vermiculiet vast gekregen, mijn broer verkoopt het ;-) ! werkt bij een bedrijf die plagen bestrijd met natuurlijke predatoren en hommels kweekt voor bevruchting in serres, blijkbaar wordt vermiculiet gebruikt als substraat voor eht kweken van verscheidenen nuttige beesjes.

U bent zeer bedankt voor de uitgebreide info! ik ga het proberen met vermiculiet, de resultaten zullen gepost worden in mijn kweek verslag

http://jointjedraaien.nl/wietforum/threads/11581-1-x-blueberry-autoflower-%28fem%29-amp-1-x-Red-dragon-%28fem%29?p=132109#post132109

warp
15th June 2010, 15:08
ok, die bobomix wil ik absoluut proberen, en ik ben echt al weken de ingredienten bijeen aan het zoeken

ik heb alles bijeen, behalve de hoornspaanders

waar kan ik dat vinden, het hoornmeel dat ik gekocht heb ziet er wel groffer uit dan meel...

2 vraagjes, kan ik gewoon wat meer hoornmeel gebruiken in plaats van de hoornspaanders? indien niet, waar, waar, waar,.....?

Smokin' Ace
17th June 2010, 21:50
zit met net hetzelfde, geen hoornspaanders en iets groffere hoornmeel voor de rest alles gevonden,heb ik wat meer hoornmeel gebruikt, niet overdreven veel, zegmaar de helft van de hoeveelheid hoornspaanders die er in zou moeten zit er nu in als hoornmeel. En tot hiertoe nog geen problemen ondervonden, gaat goed! Ma je weet nooit.
Ik vermoed dat aveve aan hoornspaanders moet geraken, maar weet ni zeker, ga er volgende keer naar vragen. De rest hebben ze er allemaal.
Grtz

edraket
24th June 2010, 19:33
Ik schrok ervan hoelang dat menge wel niet duurt haha en bedacht een oplossing(nog niet geprobeert!)
Zon mixer waar ze normaal cement/spacy mee mixen? zou dat niks zijn? kun je meteen goed mixen in een spacykuip.
En anders een beton molen als je die toevallig hebt staan ;)

monty
25th June 2010, 00:36
Doe he hier idd ook met een boormachine en zoon verf/betonmixer. Gaat prima.

killerB
29th August 2010, 14:46
Ik ben vandaag effe naar een tuincentrum geweest om te kijken ofdat de in deze thread genoemde stoffen te koop zijn. Iedereen lijkt een andere mening te hebben over de ideale waarden. Dat mag uiteraard! Maar maakt het voor mij erg moeilijk. Ik heb nog nooit gekweekt. Ik ben op zoek naar een betrouwbare methode. Ik kweek voor mediwiet. Dus lieft zo organisch mogenlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpel in gebruik grond/voedings mengsel. Ook als dit niet de max. oogst geeft.
==========================
Pokon potgrond met langwerkende meststof. Zie bijlage Langwerkend3.jpg
Volgens de beschrijving moet normale potgrond na 6-8 weken bijgemest worden. Deze potgrond heeft een extra toevoeging waardoor er voldoende voeding is voor een jaar. 40 liter voor 6.99
NPK samengestelde meststof 14+16+18
NPK langwerkende samengestelde meststof 15+7+15
Ph (water zone) 5-6.5
EC 34 uS/cm
De toevoeging is ook los verkrijgbaar voor vershillende planten.
Zelf mengen voor een beter NPK?
Conifeer NPK 19+6+21(+3)
NPK 15+7+15(+2)
Roos NPK 20+17+17
Rodondenderon NPK 19+6+26
-------------------------------
Andere meststof:
AZ Hagen 7+3+5
AZ ??? 7+4+6
Verder verkrijkbaar:
Terras en balkon potgrond

Ik zou graag met de kant en klare mix werken. Maar het moet natuurlijk wel goed zijn.
Tips?
:K:

ik heb al eens gelezen dat de juiste n-p-k verhoudingen voor de groei bv: 3-1-3 moet zijn dit kan ook 60-20-60 zijn. als je de n of k door 3 deelt krijg je de p.
kijk je nu naar de bloei, is het net andersom. dus bv npk 1-3-1 of 20-60-20. dan doe je dus keer 3.
hoop dat je er wat aan hebt.

gr

nicklish
19th September 2010, 22:14
heb juist alles opgeschreven maar kan ik dat ook vinden in de aveve (boerenbond ) kalk en beendermeel en dergelijke ?

kroket
20th September 2010, 09:15
Ikzelf kweek vanwege ruimtegebrek op kleine potten.
Als ik water geef moet ik relatief veel water geven op weinig aarde.
Resultaat is dat de aarde snel vastklinkt en constant opnieuw omgewoeld moet worden.

Ik gebruik een standaard complete voeding van de growshop met alles erop en eraan.
Nu wou ik de volgende ronde hier zo'n 30% cocopeat aan toevoegen om de bodem bij en na het watergeven luchtiger te houden.
Denken jullie dat dit een goed idee is?

mister_fix_it
20th September 2010, 13:27
waarom geen perliet?

kroket
20th September 2010, 13:53
Omdat het schijnt dat perliet (in hogere hoeveelheden) de PH-waarde van de aarde drastisch veranderd.
Tenminste, dat heb ik ooit eens gelezen hiero..

mister_fix_it
20th September 2010, 15:49
en van die klei korrels dan? (die heb ik zelf eens geprobeerd)

kroket
20th September 2010, 19:06
Bedoel je dan Seramis?
50770
Heb hier namelijk al naar zitten kijken in de tuinland, verbaasde me echter over de pH-waarde..
Op de verpakkingen stond iets van 6,5 - 7,5.
Daar voeg ik dus liever niet 30% van toe aan mn aarde, daarnaast is het ongeveer 10 keer zo duur.

Mocht je hydrokorrels bedoelen, hiervan verwacht ik eigenlijk dat de aarde zich er gewoon omheen vastklinkt en ze hun nut verliezen.
Als ik het goed heb begrepen houdt cocopeat de bodem ook luchtig.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is dus een samenstelling van grond welke grote hoeveelheden water kan verwerken zonder vast te klinken of vroegtijdig uit te drogen, iemand een idee of zit ik al aardig in de goede richting?

Ventje
20th September 2010, 20:22
Kroket, 30% cocos is geen probleem maar wat je ook kan gebruiken is veengrond en omdat inklinken tegen te gaan kun je beter van onderen water geven , gewoon een stuk vijverfolie halen en 1 grote bak maken waar je je potten in zet , waterdichte bodem in je kweekhok dus , en dan is het even uit vinden hoeveel water je geeft zodat het binnen een paar minuten wordt opgezogen

Ajo
Ventje

kroket
20th September 2010, 22:26
Bedankt voor de tip, ga zeker eens kijken of dit uit te werken is voor mij..
Beter een aparte bak voor elke plant of kunnen ze het moeiteloos delen?

mister_fix_it
21st September 2010, 10:43
ik had idd seramis, wist niet dat die ph zo afwijkend is, mn plantjes lijken er geen last van te hebben....

$ir_Smoke_Allot
21st September 2010, 14:52
Misschien een goeie composthoop aanleggen en dit dan in het najaar (als het zo helemaal zwart is) in je bodem inwerken. bij de boerenbond kun je tevens compostmaker aanschaffen, een hele resem bacteriŽn die ervoor zorgen dat alles sneller gaat.

Bij cocos zit je met het probleem dat het een arm medium is. Als het goed regent loopt alles er gewoon door (drain) en nauwkeurig bijvoeden zal volgens mij noodzakelijk zijn. Ik vermoed dat door het uitwassen je mengsel niet meer voldoende zal zijn voor een volledige cyclus.

Grtz $iR

kroket
21st September 2010, 16:26
@ mister_fix_it..
Ik ook niet hoor, op hun site staat zelfs aangegeven dat de ph-waarde rond de 5 ligt :confused:
Dat scheelt nog al wat met wat op de zak staat!

@ $ir..
Composteren gaat voor mij niet echt op, ten eerste kweek ik het hele jaar door (micro).
Ten tweede doe ik dit in potten van 4,7 liter, niet echt de moeite waard daar een composthoop voor aan te leggen.
En als laatste is mn balkon echt te klein voor een composthoop/bak..

Dat coco's voedingsarm is, weet ik, maar gaat dit ook op bij cocopeat?
Had de zak vluchtig bekeken maar meen dat er nog aardig wat N, P en K in zit..
Achja, het blijft allemaal proberen dus ik doe het maar weer gewoon.

Mocht iemand met zekerheid kunnen zeggen dat het niet goed is of een betere oplossing voor mij weten.. let me know! :rasta:

Ventje
21st September 2010, 19:31
Ik heb ergens een hok van 120x120 , daarin ligt een stuk vijver folie met randen van 20 a30 cm hoog
Hier in staan 4 grote 60 L kweekbakken voor appelbomen , als ik de grond vervang na een kweek dan haal ik een laag van de bovenkant af , cm of 10 a 15 , dit vul ik aan met een mengsel van cocos en veen en een paar handen vaste voedingsstoffen , de grond die ik niet weg haal maak ik los maar laat de wortels zitten en dat bestrooi ik met zeekalk en compost versneller
Omdat het grote potten zijn kieper ik er meestal 20 liter in ťťn keer in de grote bak en dit wordt binnen een paar minuten opgenomen

Volgens mij bestaat er geen perfecte kweekgrond , het is een kwestie van gevoel en vertrouwe en goed naar je planten kijken

Ajo
Ventje

$ir_Smoke_Allot
22nd September 2010, 00:57
aha... niet vergeten dat we hier in de outdoor sectie van JD bezig zijn kroket.

Indien je met individuele elementen zoals beendermeel of bloedmeel bezig bent moet je altijd rekening houden dat de planten deze nog niet onmiddellijk kunnen opnemen. We spreken hier over organisch bemesten van je bodem voor toch bijna de gehele cyclus. Wat in de bodem wordt gemengd, meestal in het vroege voorjaar, moet eerst nog worden omgezet door het bodemleven in direct bruikbare voedingsstoffen. Dit heet de bodem opwaarderen.
Ga je direct daarop growen dan heeft de plant in principe tekort in het begin en komt bvb het stikstof vrij wanneer dat al lang te laat is, en op dat moment ook ongewenst.

Volgens mij probeer je het toch wat te forceren met die kleine potjes. Ik weet niet welke strain je precies growt maar vind dit absoluut veel te weinig voor een volwassen plant gewonnen uit zaad. Automatisch zullen je plantjes ook veel hoger worden en uitschieten omdat ze te dicht opeen staan en elkaar gaan beconcureren met opbrengstverlies tot gevolg. Het merendeel van de energie moet gestopt worden in groeien, want anders groeit de buur er over.
Eventueel kun je gaan werken met 30% cocopeat om je waterprob op te lossen maar hou er rekening mee dat je de al veel te kleine buffer nog met een derde zult doen verlagen. Het voedingsmengsel zal sterker moeten zijn, aanpassingen tav calcium & magnesium en ook de pH nauwkeuriger opgevolgd. Meters heb je zeker nodig in zon kleine potjes.

Er al eens over nagedacht om eventueel minder plantjes neer te poten, in grotere potten en eventueel te gaan scroggen?

Grtz $iR

kroket
22nd September 2010, 20:28
Beiden bedankt voor het antwoord.
Ik heb inderdaad wat onduidelijkheid geschopt door hier mijn vraag te posten.
Excuses daarvoor ik had niet goed gekeken, en dat terwijl ik jaren modje ben geweest op een forum :oops:..
Snap dus ook dat deze post off-topic is maar wou graag nog even reageren op $ir.

**nevermind, ik ga volledig over op cocos**
Maar goed, @ $ir:
Zal eerst nog even uitleggen waarom de planten in zulke kleine potten staan. Mijn kweekoppervlakte is 0,15m≤ (30cm * 50cm, keukenkast). De effectieve kweekhoogte (hoogte minus de lampen, plant-lamp afstand & potten) is ca. 40 ŗ 45cm, zoals je misschien begrijpt wil ik hier liever niet op inleveren.
Om de bodem te vullen gebruik ik 2 brede, lage potten (van die balkonbakken), zelfs deze heb ik moeten aanpassen voor mn kastje waardoor ik 4,7 liter inhoud heb overgehouden (nagemeten met de maatbeker).
Als ik over zou gaan op iets grotere potten zonder hoogte in te leveren is voor mij de enige optie mijn 2 potten samen te voegen tot 1 pot.

In "de strain" heb ik mij nooit verdiept. De gebruikte zaden tot dusver zijn die van Barney's farm; LSD en Seedsman; White widow.
Van de LSD stond er 1 in 1 pot en van de WW's 2 in 1 pot, ik heb op deze manier nog maar 1 kweek gedraaid.
Deze vernoemde kweek was ik ook aan het scroggen, kweekverslag: http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/11984-Ombouw-keukenkastje-kweekruimte
De kweek in het geheel is mij redelijk tegen gevallen dus ik neem je kritiek ook zeker serieus, van de 2 WW's heb ik slechts 6 gram gehaald. De LSD ligt/hangt nou te drogen en gok er zo'n 15~20 gram vanaf te halen, je theorie van de buurplanten overgroeien is dus zeker op waarheid gebaseerd.
Al duurde het voorgroeien bij mij juist extreem lang en begonnen de planten tijdens de bloei pas enorm te strekken.
Of slechts 1 plant in mijn kweekruimte neerzetten de opbrengst in mijn situatie zal verhogen trek ik mijn twijfels aan, vandaar ook dat ik je mijn situatie even uitleg en je wil vragen wat jou het beste lijkt; 1, of toch meerdere planten?
Ik ben er zeker voor in het ťťn en ander uit te proberen om mijn opbrengst te verhogen. Zo plaats ik voor de volgende ronde bijvoorbeeld al 2 extra TL-lampen, daarna zit mn plankje toch echt vol.

Het nadeel van de kleine potten heb ik inderdaad al duidelijk ondervonden, als voorbeeld gaf je magnesium, calcium, een sterk voedingsmengsel en nauwkeurige pH controle. Nu vindt ik dit wel grappig daar ik de afgelopen kweek inderdaad met een magnesium en calcium te kort kampte, uiteraard heb ik dit aangevuld. En ook mijn EC-waarde heb ik behoorlijk hoog moeten hebben om overige verschijnselen van voedingstekorten tegen te gaan.
Maar helaas heb ik vanwege alle "aarde buffert-verhalen" mijn pH-meter al snel in de kast gelegd en niet meer gebruikt, deze zal ik de volgende kweek dan ook zeker weer gebruiken, in dit geval wil ik dan ook eerst (en halverwege de kweek) de pH-waarde van mn aarde meten zodat ik gelijk helemaal goed zit.

Wegens ruimtegebrek en familie kan ik mijn kweek helaas niet uitbreiden, anders had ik dit zeker wel gedaan.
Nu je dus zo een beetje mijn hele situatie weet, zou je me nog een keer advies willen geven?
Zoals je zal begrijpen probeer ik zoveel mogelijk punten te verbeteren alvorens de volgende kweek van start gaat :cowb:.
**nevermind, ik ga volledig over op cocos**

the Flying Dutchman
28th November 2010, 00:33
bobo...perfect man!!! mij gaat het zeker helpen...

HJM
28th November 2010, 13:15
Mijns inziens voegt Perlite en Vermiculite niets toe.
Het vormt geen deel van het klei / humus complex, en geeft ook niett meer lucht dan goede witveen.
Ook kan het niet meer water vast houden dan witveen.

Vermijd beter zwartveen en andere goedkope veen types. (als je er zwarte handen van krijgt, is het goedkope rommel)
Witveen, moeten ook grove fracties in zitten. !!!
gespoelde (ontzilte) cocos (evt gecomposteerde cocos zoals van Vam en Canna),
en klei zijn de beste basis stoffen voor goede grond.

Als je organisch wil is Biobasis van Bionova perfect, ook al omdat er ook schimmels en bacterien in zitten. Ook is de verhouding van mineralen prima.
1 -1,3 kg/100 ltr. Minder als de grond al bemest is natuurlijk.

Dus: Witveen 50%, cocos 40%, klei 10% is een bewezen combinatie.
Als je werkt met 'maagdelijke'grondstoffen moet er 2kg /m3 magnesiapoederkalk of lavameel door.

Succes, HJM

stoney007
30th January 2011, 01:54
waar kan je de hoornspaanders halen?

Buizerd
30th January 2011, 04:13
Mijns inziens voegt Perlite en Vermiculite niets toe.
Het vormt geen deel van het klei / humus complex, en geeft ook niett meer lucht dan goede witveen.
Ook kan het niet meer water vast houden dan witveen.

Vermijd beter zwartveen en andere goedkope veen types. (als je er zwarte handen van krijgt, is het goedkope rommel)
Witveen, moeten ook grove fracties in zitten. !!!
gespoelde (ontzilte) cocos (evt gecomposteerde cocos zoals van Vam en Canna),
en klei zijn de beste basis stoffen voor goede grond.

Als je organisch wil is Biobasis van Bionova perfect, ook al omdat er ook schimmels en bacterien in zitten. Ook is de verhouding van mineralen prima.
1 -1,3 kg/100 ltr. Minder als de grond al bemest is natuurlijk.

Dus: Witveen 50%, cocos 40%, klei 10% is een bewezen combinatie.
Als je werkt met 'maagdelijke'grondstoffen moet er 2kg /m3 magnesiapoederkalk of lavameel door.

Succes, HJM

Ik voeg nooit perliet toe, geeft rommel en valt beetje op. Daarentegen voeg ik wel kokos aan mn grondjes toe nu en dan. ;)

Mooi verhaal HJM!

grtz]B.

janleuri
15th February 2011, 23:45
alo kroket. doe er maar cocopeat bij, zelfs als het volledig uitdroogt neemt het snel terug water op. heeft de goede ph waarde. maar je zal er wel rekening mee moeten houden dat het geen voedingstoffen bevat....

janleuri
15th February 2011, 23:50
alo kroket. doe er maar cocopeat bij, zelfs als het volledig uitdroogt neemt het snel terug water op. heeft de goede ph waarde. maar je zal er wel rekening mee moeten houden dat het een lage ec waarde heeft....

tumble trimmert
16th February 2011, 03:08
wat een gezeik over grond.betaal maar lekker 7 euro de gram in de schop:-Ddan haal ik meden zakkie om het even lichtmix

westport
4th March 2011, 02:00
Zelf je grond samenstellen doen we niet echt om die gierige os uit te hangen, maar om zelf te bepalen wat voor toevoeging je erin doet.
Zo kan je grond beter afstemmen op sativa of indica.

Grtz

janleuri
22nd March 2011, 19:02
En tumble, denk je dat die grond van in de growshop beter is dan zelfgemaakte grond? Wat je zelf doet doe je meestal beter.

gtz

TheBull
24th March 2011, 20:05
Hey Sjakie,

In welke vorm heb je dat cocopeat toegevoegt??

groetje TheBull

Natures Finest
24th March 2011, 20:59
Laat het mixen van de aarde lekker over aan de profs zoals Canna,Atami,Gold Label,Green Label etc etc...die hebben de juiste mixen en besparen ons een hoop werk.....dus koop bij de growshop een zak voor een euro of 8 en hoppa ready to go!

GreetZ

janleuri
24th March 2011, 21:07
Eet jij maar lekker pizza uit een kartonnen verpakking vol bewaarmiddelen van Dr. oetker welke enkel naar kruiden smaakt. Terwijl jij die voorgemaakte rommel eet maak ik een zelfgemaakte pizza met verse ingrediŽnten.
Die professionelen hebben te kampen met concurrentie onder elkaar waardoor ze goedkopere en minder goede voedingsstoffen erdoor draaien met het oog op meer winst en minder kosten.

Gtz jan

CelisMan
12th April 2011, 23:34
ja janleuri maar dan moet je je rundermest ook wel persoonlijk onder de hol van de koeien wegscheppen want de fabriek die rundermest in zakken levert denkt er misschien ook zo over ;) .
Een beetje vertrouwen in de mensen mag ook wel :)
Desalniettemin vind ik dit een geweldige post, ik mix mijn aarde ook zelf! Maar niet omdat ik kweekgrondporducenten niet vertrouw, gewoon omdat het dikke lol en goedkoper is!

Peacah!

janleuri
16th April 2011, 04:19
he celisman,

En die koeien zijn ook al niet te vertrouwen met al die hormonen enzo:-)

post je hier ook even je grondsamenstelling?

gtjz jantje

CelisMan
16th April 2011, 21:53
hť jan, ik gebruik gewoon de samenstelling van bobo hoor ;) alleen niet zo nauwkeurig, als ik iets niet om handen heb dan is het wat improviseren ;)

greetz

Silve R
20th April 2011, 16:44
Zelf grond maken is DE MAX!!! :mrgreen:

kzwxy
11th June 2011, 14:01
tnx mate kga nu nr aveve :)
peace

Chiefie
29th June 2011, 14:46
Om 100 liter goede teeltgrond te mengen heb je het volgende nodig:

5 liter meststoffen = 5%
10 liter perliet = 10%
85 liter uitgangspotgrond = 85%
Samen geeft dit 100 liter, 100% goede teeltgrond.

Rundermest 3 liter
Beendermeel 0,5 liter
Kalk 0,25 liter
Hoornmeel 0,25 liter
Hoorspaanders 0,5 liter
Oergesteente meel 0,5 liter

Allemaal heel mooi uit het boek van Michael D. Meredith gehaald. Goede info mag gedeeld worden maar 1 ding is toch cruciaal en dat vraagt hier blijkbaar niemand.
Op potgrond staat enkel het volume in liter (soms ook het netto gewicht). Dus ik kocht in de Aveve en Brico gedroogde koemest, beendermeel, zeewierkalk, hoornmeel, tuinkali en bentoniet.
En nu komt het: daar staan enkel de gewichten op in kg, dus hoe weet ik godsnaam hoeveel ik er van moet gebruiken? Hoe reken je de bovenstaande liters om naar grammen?

Ik heb een zak van 70 liter potgrond, die kan ik toch niet zomaar wegen om kg te verkrijgen en dan de berekening doen? Afhankelijk van hoeveel vocht bij die grond zit is hij toch zwaarder? Dus hoe te berekenen?

Thanks.

Smokin' Ace
2nd July 2011, 18:34
Neem een half liter flesje en een anderhalve liter fles, knip te top eraf en daar meet je alles mee af, 3liter koemest bijvoorbeeld zijn twee keer een volle fles van anderhalve liter, 0.125l kalk bijv. is een kwart van een halfliter flesje, beste is om alles tot poeder te vermalen en zo af te meten, is niet altijd mogelijk of noodzakelijk, iig zo heb ik het gedaan en het is goeie potgrond geworden
groeten

Chiefie
2nd July 2011, 21:38
Oei, ik ben uitgegaan van de maat die op de doos stond. Bv, er stond 100gr/m≥ op de doos. 1 Kuub (1m≥) 1000 liter dus = 100gr/1000liter. Aangezien ik maar 40 liter potgrond heb moet ik maar 4 gram toevoegen. Ik vond dat wat weinig dus heb ik er 40 van gemaakt. Ik heb 60gr beendermeel, 40gr bloedmeel, 60 gr tuinkali, 20 gr bentoniet, 20 gr kalk en 150gr gedroogde koemest gemengd met de 40 liter potgrond. Eerst wat fijner gemalen want dat is allemaal korrel.
De hoeveelheid die jij gebruikt hebt kan toch niet anders dan je planten verbranden???

HJM
3rd July 2011, 00:16
Dom recept.

Uitgangspotgrond, wat is dat?
Perlite voegt niets toe.
5 ltr meststoffen? Een deel van het genoemde is geen mest. (bentoniet meel)
En de extra kalk bij RHP potgrond geeft een te hoge pH.
Hoornmeel en spaarders geven de N zo traag af dat de plant er in de 8-12 weken durende teelt niets aan heeft.

Al met al, geen goed recept, vind ik.

Grtz, HJM

vale
3rd July 2011, 00:27
Waarom geen bouwmarkt potgrondje?
Die doet het ook... no fuss!

HJM
3rd July 2011, 00:41
Voor een simpele korte teelt doet een goedkope zwartveen gebaseerde grond het ook.
Toch heb ik de pest aan dat spul,

Je krijgt er zwarte jatten van,
Het is moeilijk weer vochtig te krijgen als het is uitgedroogd,
Bij overbewatering wordt het pap,
De structuur is k.t, het klinkt erg snel in,
Het bufferd de EC en pH slecht.

Bij de Praxis en zo hebben ze ook wel cocos potgrond, dat is al een stuk beter.
Ook zag ik grond van VAM en Ecostyle liggen.
(Geranium grond bevat vaak ook wat klei, en daar houdt ons plantje van).
Dat is dan toch stukken beter dan zwartveen prut.

Cocos potgrond met 10% klei uit de polder, dat is een goede en goedkope oplossing.

Grtz, HJM

Smokin' Ace
3rd July 2011, 12:31
Oei, ik ben uitgegaan van de maat die op de doos stond. Bv, er stond 100gr/m≥ op de doos. 1 Kuub (1m≥) 1000 liter dus = 100gr/1000liter. Aangezien ik maar 40 liter potgrond heb moet ik maar 4 gram toevoegen. Ik vond dat wat weinig dus heb ik er 40 van gemaakt. Ik heb 60gr beendermeel, 40gr bloedmeel, 60 gr tuinkali, 20 gr bentoniet, 20 gr kalk en 150gr gedroogde koemest gemengd met de 40 liter potgrond. Eerst wat fijner gemalen want dat is allemaal korrel.
De hoeveelheid die jij gebruikt hebt kan toch niet anders dan je planten verbranden???

7912079119

Deze planten stonden op de mengeling die ik gemaakt, alles in liter afgemeten, bovendien kregen ze nog supertrife en plagrom bloom mee bij elke watergeefbeurt, verbranden heb ik nooit iets van gemerkt, ze stonden in 65l potten en gingen echt hard.

greenJayjay
15th March 2012, 10:55
ja echt blij mee man dankjewel ik dacht altijd dat aarde en vochtvasthoudende korrels en voedingį etc voldoende was maar bedankt ik ga dit allemaal aanschaffen!

mamba
15th March 2012, 13:07
Ik heb net het volgende gekockt

potgrond universeel, voor 1 jarige zomer bloeiers 120 liter
koemestpoeder, 25 liter
cocopeat, 40 liter

Ik heb 5 autoflowers (widow ryder)

In welke verhoudingen kan ik nu mijn grond het beste samenstellen

alvast bedankt

Anoangel
24th April 2012, 13:22
Het is miss handig om een cement menger te gebruiken spaart een hoop mooite :D ;)

belgian
8th May 2012, 20:18
jamaar ik ben van belgie daar vind je producten niet denk ik mvg

chikong
13th June 2012, 08:29
Hi $ir,
Heb je ondertussen uitgevist of bloedmeel een goede vervanger is voor oergesteente meel en hoeveel % je mag toevoegen?
kweek zelf binnen (11 l potten). Plantjes gaan na week of 3 al in bloei, is extra N dan wel aangewezen of gebruik je dan beter wat minder % bloedmeel, omdat N in de bloei periode minder belangrijk is?
Eventueel hoger % TuinKali?
Heeft extra kalk toevoegen als doel je ph te doen stijgen? Zodat bij het eventueel bijvoeden je grond ph niet te laag wordt(verzuring door te veel zouten)?
en is dit wel nodig in 11L potten met grondmengsel voor bijna de hele cyclus(bijvoeden niet echt nodig)
Je topic is 3 jaar oud, mss kan je ervaring mij een stuk vooruit helpen, alvast bedankt!!!

Byontik
4th July 2012, 22:53
Iemand toevallig die perliet al tegengekomen in BelgiŽ?

QnQ
5th July 2012, 10:14
Haal een zak ongeparfumeerde kattenbakkorrels, of een zak Seramis bij het tuincentrum, die doen hetzelfde. ;)

green fumes
8th July 2012, 14:43
boerenbond aveve, heb ik er gevonden, 10 l zakjes.

subby
8th July 2012, 15:00
toch wel growshop brussel :-D alle merken super shop :hpj:

SensiForAll
5th December 2012, 21:10
Als je
pro-mix van plagron mixt met de hydrodensa korrels van no mercy, dan heb je toch geen perliet meer nodig? Of wel?
Ik wilde als bemesting de complete mix te vinden op de site van sannie gebruiken... Iemand ervaring mee?

Ricoo
25th March 2013, 16:16
wauw wat een respect maaat

WinterWolf
5th May 2013, 18:34
jamaar ik ben van belgie daar vind je producten niet denk ik mvg

Zeker wel hoor mijn vriend. Het is gewoon een kwestie van enkele tuinbouwcentra af te lopen en eens te informeren. Het oude dametje op de hoek met haar passie voor planten doet niet liever dan die boel te bestellen voor mij. :)

HJM
5th May 2013, 19:46
Niemand heeft perlite nodig, tenzij je een schoorsteen wil isoleren of lichtbeton wil maken.

Hydrodensa door grond mengen is geld weggooien.

wapper
8th May 2013, 18:07
Bedankt bobo!