PDA

View Full Version : verpotten??

Henrico
6th May 2009, 14:02
heej,, in mijn kweekverslag ook al een vraag gesteld, helaas zonder reactie.

mijn plantjes staan nu nog in kleine potjes in zaai en stek grond.
Wanneer moet ik dit plantje verpotten in een grotere pot? hoe groot moet deze pot wezen, en wat voor grond moet er in?

Hieronder een paar foto's van de plantjes.

sneeper4life
6th May 2009, 14:11
Je foto's doen het niet antans bij mij. Mijn scherm word zwart doorzichtig.

grtzz

-------------------------------EDIT------------------------------------------------

Na dit gepost te hebben ineens wel:S

grtzz

Henrico
6th May 2009, 14:31
Okee, mooi dat je ze nu wel ziet,

Wanneer moet ik ze nu verpotten?

Derooie2
6th May 2009, 14:47
Henrico, je moet ze verpotten als je ziet dat de worteltjes onder uit je pot komen.
Dan moet je overstappen naar de grotere pot ;)

Aan die foto's hebben we dus niet zo veel, maar het zijn leuke plantjes :P

Groete

Henrico
6th May 2009, 15:54
Oke, nou er komen al wel witte worteltjes uit de bodem van de potjes ja,
bijna metteen en paar dagen nadat de plantjes boven de grond waren.
In wat voor grond moet ik ze nu zetten?

Henrico
6th May 2009, 16:13
Hier onder de worteltjes te zien aan de onderkant van het potje.

- in wat voor grond moet ik ze nu zetten?
- in welk formaat pot kan ik ze het best zetten?

haze'o'lator
6th May 2009, 16:42
ja kan ze nu in iets grotere potjes zetten of je kan ze inneens in de uiteindelijke pot steken,dat moet je zelf weten... de grote van de pot kies je ook zelf,des te groter de pot,des te groter de plant!

en als grond batmix,en dan hoef je de eerste 6 tot 8 weken niet bij te voeden!

grtzz

Henrico
6th May 2009, 19:52
Okee, mijn ouders hebben liever niet dat ik er teveel geld in steek, en ik mag daarom ook geen batmiks halen:S

Potgrond, gemengd met zand uit het bos, waar brandnetels staan, en daardoor heen mest?
Ik heb een zak vol ik denk 'koeienmest' dat lag bij iemand bij een volkstuintje op een bult, van dat bruine mest met stro er doorheen.
kan ik dit dan samen met potgrond en grond uit het bos doen?
hoor het graag!

bobo
6th May 2009, 19:55
Geen zand uit het bos, dat is zure grond, dodelijk voor cannabis. De rest kan je gebruiken.

Grtz

Henrico
6th May 2009, 22:05
oke, dus potgrond, met koemest, is voldoende?

bobo
6th May 2009, 22:14
Is al een begin, daar groeien ze op maar wil je betere resultaten lees deze dan eens.

http://jointjedraaien.nl/wietforum/f33/potgond-maken-t4662.html.

Grtz

Henrico
7th May 2009, 16:08
oke, maar ik ga de wiet niet echt op roken denk ik, maar wil er wel mooie planten van maken.
is dan gewone potgrond met koemest voldoende?
en hoeveel koemest moet ik dan gebruiken?

Thanatos
7th May 2009, 16:29
Geen zand uit het bos, dat is zure grond, dodelijk voor cannabis. De rest kan je gebruiken.

Grtz
Dat valt toch perfect te verhelpen met wat kalk? Is het trouwens niet enkel de bovenste humuslaag die zuur is? De grond daaronder is toch bruikbaar mits gebruik kalk/andere bodemverbeteraars en door te schoffelen (wat de grond luchtig maakt)?

Henrico
7th May 2009, 16:36
Oke, maar voor de duidelijkheid, het is een loofbos, geen naadbos. ik weet niet of dat verschil maakt?

ik ga de wiet niet echt op roken denk ik, maar wil er wel mooie planten van maken.
is dan gewone potgrond met koemest voldoende?
en hoeveel koemest moet ik dan gebruiken?

Ps. ik wil dan deze potgrond gebruiken, maar er staat op 'niet geschikt voor het planten van gewassen in tuin, potten of bakken'

is dit wel geschikt voor wietplanten, of dat ook niet meer?

bobo
7th May 2009, 16:47
Dat valt toch perfect te verhelpen met wat kalk? Is het trouwens niet enkel de bovenste humuslaag die zuur is? De grond daaronder is toch bruikbaar mits gebruik kalk/andere bodemverbeteraars en door te schoffelen (wat de grond luchtig maakt)?

Het is net de bovenste verse humuslaag die niet zuur is voordat hij opgeteerd is. Maar onverteerde humus is ook al niet bruikbaar om te gebruiken. Weet jij ook toevallig de zuurtegraad van die bosgrond zodat je weet hoeveel kalk en andere dingen moet toegevoegd worden. Waarom moeilijk als het makkelijker kan door gewone tuinaarde te gebruiken ? Door schoffelen zal je zuurtegraad niet veranderen.

@ Henrico, deze zak kan je gebruiken om met je tuinaarde te mengen en zo een volwaardig medium te verkrijgen.

Grtz

sneeper4life
7th May 2009, 16:53
Dus je kunt geen wietplant in een bos laten groeien? dat was k eingelijk wel vanplan :roll:

gtrz

bobo
7th May 2009, 17:01
Als je een kuil graaft en je vult die met goede potgrond zal ze alvast beter groeien. Het kan wel op bosgrond maar is verre van ideaal.

Grtz

sneeper4life
7th May 2009, 17:06
Mja ik kan het wel met 40 l potgrond vullen maar die wortels gaan tog veel verder door? Zal de opbrengst minder zijn of wat kan ik doen om het te 'ontzuren'?

gtrzs

bobo
7th May 2009, 17:10
graaf een cement kuip in boor een paar gaten onderaan de cement kuip en vul die met geschikte aarde.

Grtz

Thanatos
7th May 2009, 17:18
Het is net de bovenste verse humuslaag die niet zuur is voordat hij opgeteerd is. Maar onverteerde humus is ook al niet bruikbaar om te gebruiken. Weet jij ook toevallig de zuurtegraad van die bosgrond zodat je weet hoeveel kalk en andere dingen moet toegevoegd worden. Waarom moeilijk als het makkelijker kan door gewone tuinaarde te gebruiken ? Door schoffelen zal je zuurtegraad niet veranderen.
Grtz
Interessant (ik ben duidelijk geen expert:p).

Ik weet niet welke zuurtegraad bosgrond heeft, volgens google is het iets van een 5- 5.5. Hoeveel kalk je moet toevoegen hangt af van de soort kalk, meestal staat er op de zak wel meer info...

De reden dat'k het wou weten is dat ik guerilla doe. Ik wil liever niet gezien worden terwijl ik zakken potgrond een bos insleep:mrgreen:. De aanwezige grond bewerken is dus makkelijker.

@ henrico: 'k weet de precieze cijfers niet, maar de bodem in een loofbos zou minder zuur moeten zijn dan in een naaldbos.

Hier is meer info:
-naaldbossen: http://www.doordebomenhetboszien.nl/html/naaldbomen.html
-loofbossen: http://www.doordebomenhetboszien.nl/html/loofbomen.html

sneeper4life
7th May 2009, 17:29
Conclusie?? Hoeveel kwaad kan het dus voor je planten??

grtzz

bobo
7th May 2009, 17:31
Conclusie: het kan maar is niet optimaal zoals eerder gepost.

Grtz

sneeper4life
7th May 2009, 17:43
Dus de bosgrond is volgens Google Eath 5 - 5,5. Ideaal is 7? Dus je doet bepaalde hoeveelheid kalk erbij tot de grond tot de grond 7 is. Als je dit gedaan hebt Gaat de grond na zoveel weken/maanden weer terug naar 5,5 of blijft dit een jaar stabiel?

grtz

bobo
7th May 2009, 18:29
Normaal word tuingrond jaarlijks bij gekalkt om de ph op peil te houden, dus hoe het is met bosgrond weet ik niet. Ik heb al gepost dat het kan maar verre van optimaal is. Ik heb geen ervaring met wietplanten op bosgrond omdat ik het zinloos vind. Er bestaan zoveel goeie universele gronden en grond speciaal ontwikkeld voor cannabis dus waarom zou men bosgrond gebruiken ?

En te midden van een bos zou ik al zeker geen planten zetten, alleen al omdat ze praktisch geen licht krijgen krijgen door de overgroei van het bladerdek van de bomen.

Grtz

Henrico
7th May 2009, 21:03
Waarom men bosgrond zou gebruiken, is omdat ze speciale grond waarschijnlijk te duur vinden.
aangezien ik de wiet toch niet op ga roken, maakt het mij niet zoveel uit hoe hij wordt, als hij er maar gewoon mooi uit ziet..

Thanatos
7th May 2009, 22:17
En te midden van een bos zou ik al zeker geen planten zetten, alleen al omdat ze praktisch geen licht krijgen krijgen door de overgroei van het bladerdek van de bomen. Vanzelfsprekend zet je de planten op een open plek in het bos. Anders zal je inderdaad niet veel oogsten.

Ik ga als grond een combinatie van ongeveer 50 % houtas, zelfgemaakte compost, turf, kippenmest, kalk, gebruikte potgrond en 50 % bosgrond gebruiken.

edit:IDEE: kan ipv bosgrond natuurlijk ook gewoon grond van maisakkers gebruiken:p. Die PH zit sowieso goed:p.

sneeper4life
7th May 2009, 23:02
Vanzelfsprekend zet je de planten op een open plek in het bos. Anders zal je inderdaad niet veel oogsten.

Ik ga als grond een combinatie van ongeveer 50 % houtas, zelfgemaakte compost, turf, kippenmest, kalk, gebruikte potgrond en 50 % bosgrond gebruiken.

edit:IDEE: kan ipv bosgrond natuurlijk ook gewoon grond van maisakkers gebruiken:p. Die PH zit sowieso goed:p.

Zou ik niet zo zeker van zijn. lees maar is even wat ik gevonden heb:

http://jointjedraaien.nl/wietforum/f31/ph-waarde-voor-grond-t4688.html

grtzz

Thanatos
8th May 2009, 09:42
Dus de bosgrond is volgens Google Eath 5 - 5,5. Ideaal is 7? Dus je doet bepaalde hoeveelheid kalk erbij tot de grond tot de grond 7 is. Als je dit gedaan hebt Gaat de grond na zoveel weken/maanden weer terug naar 5,5 of blijft dit een jaar stabiel?

grtz
Niet volgens google earth, 'k heb gewoonweg gegoogled op de de zoektermen 'bosgrond PH'. Ik denk dat de grond na toevoeging van kalk best wel tot het einde van de kweek in orde is qua zuurtegraad. Zeker als je erin slaagt om het bodemleven te stimuleren dat er veel wormen ed in zitten, zal de PH constant blijven rond 6.5 (wat het moet zijn voor cannabis op grond).

Maar in feite steekt het op volle grond zo nauw niet.PH is minder belangrijk als je in volle grond kweekt in vergelijking met kweken in potten. De natuur doet gewoon z'n werk:).

edit: ben wel geen ervaringsdeskundige, als iemand me wil verbeteren doet ie maar!

sneeper4life
8th May 2009, 10:17
Niet volgens google earth, 'k heb gewoonweg gegoogled op de de zoektermen 'bosgrond PH'. Ik denk dat de grond na toevoeging van kalk best wel tot het einde van de kweek in orde is qua zuurtegraad. Zeker als je erin slaagt om het bodemleven te stimuleren dat er veel wormen ed in zitten, zal de PH constant blijven rond 6.5 (wat het moet zijn voor cannabis op grond).

Maar in feite steekt het op volle grond zo nauw niet.PH is minder belangrijk als je in volle grond kweekt in vergelijking met kweken in potten. De natuur doet gewoon z'n werk:).

edit: ben wel geen ervaringsdeskundige, als iemand me wil verbeteren doet ie maar!

Ik heb gisteren ff reseach gedaan naar die PH shit en kwam hiermee http://jointjedraaien.nl/wietforum/f31/ph-waarde-voor-grond-t4688.html Daar staan onderanderen in dat als de ph niet goed is dat de plant met de wortels sommige voedingstoffen niet op kan nemen terwijl ze wel in de grond zitten en dit willen we natuurlijk niet hebben. Natuurlijk heb je wel gelijk met het komt niet zo nauw maar als alles tog perfect wil hebben zover het kan zou ik het tog wel doen wat kalk enzo erbij.

grtzz