Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #17
    Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

    Te weinig en/of verkeerde voeding lijkt mij het probleem te zijn. NPK 4-1-2 zal niet voldoende zijn voor groei denk ik. Voor bloei is een lager N en hoger P-K nodig.
    Neem eens een kijkje op de site van gsa voor voeding.

    suc6 met de kweek

    grtz
    sigpic
    Trixters kweekje

    Comment


      #18
      Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

      Gekrulde/gedraaide bladeren, vooral bij groeipunt, en verbrandde bladpunten bij iets oudere bladeren. Mijn conclusie: overvoeding. Ze staan in voorbemeste grond dus had best pas vanaf nu begonnen met die groeivoeding. Heb deze week dan ook overgeslagen met voeding en de problemen zijn mooi aan het weggaan.

      YEEEEEEHA
      Nog goed nieuws: alle drie de planten laten vrouwelijke voorbloei zien (misvormde plantje is voor buitenkweek). Met vergrootglas goed zichtbaar. Dus dat betekend dat ik ze vanaf nu op 12/12 kan zetten zonder ze te stressen.
      Maar kga ze nog even laten verder groeien. Ze hebben nog plaats genoeg in hun pot om rond te groeien. (kben met ze met haakjes aan het low stress trainen)

      Meer prachtige foto's als ik ze op 12/12 ga zetten of bij problemen of door aanvraag

      Grtz

      Comment


        #19
        Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

        Hoy Deerriz,

        Op de chat vroeg je me een woordje uitleg bij het begruik van regenwater.
        Ik wil graag nog eens vermelden dat ik gebruik van regenwater zeker niet afkeur, want ik gebruik het zelf, maar vind dat enkele kantopmerkingen moeten gemaakt worden indien je regenwater aan iemand gaat aanraden. Ik denk wel dat je mn draadje gelezen hebt want anders zou de vraag niet komen...

        Indien je beschikt over een ph meter en wat pH+ kun je perfect gebruik maken van regenwater voor je plantjes. Hou er wel rekening mee dat je ze niet
        ondervoedt want in regenwater mag je heel wat meer voeding steken dan je bvb gewoon zou zijn met kraantjeswater. Doe je dit niet verkrijg je ook hele grote volumineuze bloemen, maar gevuld met water. Ik denk niet dat ik er een tekeningetje bij moet maken wat er met dit water gebeurd tijdens het droogproces.
        Op mn watermanagementdraadje vind je een plantvriendelijkere manier om te werk te gaan (en hoop hierbij ook nog eens Ca en Mg gebreken uit te sluiten op termijn) die uiteraard net iets meer inspanning vraagt.

        Indien je niet over een ph meter beschikt kan ik enkel zeggen dat door toevoegen van voeding aan regenwater de pH serieus daalt. Dit komt omdat de voeding inwerkt op de waterstofcarbonaten die regenwater niet heeft. Je kunt dit dus oplossen dmv mengen met carbonaatrijker water... of kraantjeswater dus. Echter om optimaal een zijwegje te kunnen inslaan is het noodzakelijk dat je de totale/duitse hardheid (GH) (franse kan ook nog) van je kraantjeswater te weten komt. Dmv het mengkruis kun je zo de optimale mix samenstellen, voeding bijgieten en redelijk op je 2 oren slapen zdr pH meter (ik deed het vroeger altijd zo maar wou een stapje hoger). Dit is eigenlijk zeer eenvoudig maar als je me de waarde geeft wil ik dat gerust wel eens uitrekenen voor je.
        Ik kan niet zeggen zoveel op zoveel want gisteren was ik nog met iemand in gesprek die in de buurt van Lelystad woonde. Daar bleek de hardheid van het water tussen 4,8 en 8,3 te schommelen. Ideaal als je het mij vraagt want volgens mij is nergens in heel belgie het kraantjeswater zo zacht. Deze persoon wou ook gaan mengen maar met enige aarzeling zei ik hem dat zn kraantjeswater ideaal was en er niets meer mee moest gebeuren. Je moet weten dat hier, en op de meeste plekken in feite, de hardheid hoger dan 20 is met daaraan gekoppeld een monsterhoge ec.

        Wat me bij het volgende punt brengt: als je die hele heisa (ph meten of mengen) allemaal niet wil doen, dan is het beter gelucht kraantjeswater te gebruiken. Uiteraard moet ik erbij vermelden dat in de ene streek dit al wat beter is dan in de andere...

        Verder kun je dit ook nog wat gaan omzeilen door een pot te gebruiken met een grote inhoud (>20 liter bvb). Zoals we allemaal weten buffert aarde het best en dus, hoe groter je pot, hoe groter je buffer. Echter op termijn valt deze buffer weg en dan beginnen de problemen... Niet DE manier dus volgens mij (ook plaatsverlies door te grote potten voor kleine plantjes).

        Indien mensen me niet echt geloven kunnen ze steeds kiezen om in het geval van manuele watergiften bvb 2 plantjes te behandelen zoals gewoonlijk en de andere 2 een $iRmengsel te geven.

        Leuk dat nog iemand met een LST experimentje afkomt want ik heb nog iemand nodig om mn harnas op te poetsen Kom maar op met die foto's nu Ligt je plantje helemaal plat? Want het leek me dat ze toch al wat groot waren om nog om te buigen...

        Grtz $iR
        Last edited by Jointjedraaien; 20 June 2010, 17:59.
        sigpic

        Comment


          #20

          Comment


            #21
            Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

            Hoy Deerriz,

            Hou er altijd rekening mee dat de waarde die de VMW opgeeft een momentopname is en zoals je kunt zien toch redelijk kan schommelen, tot +80%. Indien deze meting recent is wil ik je wel helpen door wat te gaan rekenen. Een garantie is het uiteraard niet maar ik denk dat het wel een stap in de goeie richting zal zijn (tov puur regenwater) op termijn met het oog op vermijden van tekortjes of pH problemen.

            Eerst moeten we omrekenen: ik voeg binnenkort nog een omrekeningstabel toe op mn waterdraadje omdat ik merk dat meer en meer mensen aandacht beginnen te krijgen in dit aspect.


            Dit is de franse hardheidgemiddelde. Op deze manier kun je later, moest je ooit de hardheid van je kraantjeswater te weten komen, de berekening gewoon herhalen en weten wat je moet doen. De gemiddelde waarde is hier 25. Zoals ik vertelde in vorige post ook zeer normaal voor deze streek en dit verbaast me dus niet echt. Waardes van gemiddeld 6 vind ik bizar... Dit stemt me goed maar aan de ene kant ook wat minder goed. De waarde zal, zoals hier, waarschijnlijk te weiten vallen aan zeer hoge Ca gehaltes in het kraantjeswater.
            Maar, ik denk dat je er zeer goed aan hebt gedaan om gewoon de vraag naar me af te vuren omdat door het mengen met regenwater je dit aan kunt pakken en het Mg in je voeding het mengsel wat zal optimaliseren. Mg tekorten zijn echter nog steeds een mogelijkheid en ik zou me toch indien mogelijk wat voorbereiden hierop zodat je snel kan reageren indien nodig.
            Water met een GH van rond de 25 bevat ook heel wat waterstofcarbonaten dus dat is ook weer positief als je de pH wat beter wil hebben voor je plantjes. YEA!!!

            Ik herhaal nog eens het mengkruis:
            - hardheid van de uitgangsproducten schrijf je onder elkaar, in het midden noteer je de gewenste eindwaarde (6 tot 7 volgens wat ik gevonden heb maar ik ben nog bezig met testen, het ziet er echter heel goed uit) en door aftrekking krijg je de hoeveelheden die je nodig hebt.
            -Men trekt altijd de kleinste waarde van de grootste af (25-6 & 6-0). Dus om water met een GH van 6 moet je 19 liter regenwater met GH <1 mengen met 6 liter kraantjeswater.zou ik aanraden 6 liter kraantjewater op slechts 18 liter regen. Dit om het carbonaat en totale hardheid toch wat omhoog te krikken om zeker te proberen over een pH van 6 en hardheid van 6 te raken, beiden minima. Op termijn wanneer je een pH metertje hebt ofzo kun je je mengsel nog fijner gaan afstemmen (of pH+ gaan toevoegen maar dat hoor ik niet zo graag ) We spreken hier uiteraard over kraantjeswater met een waarde van 25.

            That's it. Als je de hardheid van je water ooit te weten komt zonder pH meter, vul het dan overal in in de plaats van 25 en je bent direct zekerDER. Kies in dit geval het liefst voor iets meer kraantjeswater of iets minder regenwater (0,5 liter of afronden naar onder of naar boven bvb) dan je uitkomt om zeker boven de minima uit te komen. Ik heb het zo heel lang gedaan en het ging voortreffelijk.

            Hihi, het LSTen kan idd tijdrovend zijn en ik had het ook wat onderschat maar moet opmerken dat ik me wel eens goed heb laten gaan Mja, het blijft een hobby. Ik herhaal de test zeker nog eens met alles wat ik heb geleerd en enkele goeie brainstormingsessies. Het grote voordeel is dat als het goed gedaan is alles topjes een gelijke lichtdruk krijgen en op die manier mooi en gelijk afbloeien. De opbrengst kreeg ook een serieuze boost

            Veel suc6 nog en grow ze man!!!

            Grtz $iR
            Attached Files
            Last edited by SirSmokeAllot; 12 March 2010, 18:47.
            sigpic

            Comment


              #22
              Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

              om van je bruine randen af wil komen moet je voeg vloeibare meststoffen met beleid toe en alleen waneer de plant over duidelijke gebreksverscijnselen vertoond, anders word het gebruik ervan afgeraden. de op 1 hoping van mineralen in de aarde word op den duur gifitig voor de wortels. zulke ageressieve omstandigheden blokkeren de wortels en laten niets meer doordringen tot de plant.de ontwikkeling vertraagt, de plant kan zelfs sterven als in de aarde belangrijke voedingstoffen ontbreken is 1 meststof bevloeing op 2 waterbevloeingen voldoende. ik hoopdat je hierwat mee kunt.
              greez ice

              Comment


                #23
                Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

                Ik vind dat dit eigenlijk naast de kwestie en verkeerd is ace...
                Bruine bladranden wijzen meestal op overvoeding en om dan te gaan toevoegen
                Vaak gebeurt het dat wanneer je wacht tot er overduidelijke gebreksverschijnselen zichtbaar zijn, je in een visieuze cirkel raakt waar je nooit meer uit raakt. Verstandiger vind ik, je voeding rustig opbouwen en kijken naar de vingertopjes van je blad. Worden deze bruin, dan moet je de voedingsconcentratie in het gietwater afbouwen.
                Meestal is het ook zo dat een bepaald element veel meer functies vervuld binnen een plant. In het geval van Mg bvb: veel enzymen worden geactiveerd door Mg en binnen de plant is Mg veelal verantwoordelijk voor het opstarten en in stand houden van plantenprocessen. Indien er een tekort is vallen eerst al die functies van Mg weg, lang voor het blad geel (chlorose) begint te kleuren. Als je beslist te wachten tot dan om toe te gaan voegen, dan komt het nooit meer goed...
                Om de opeenstapeling van zouten (mineralen zijn zouten maar niet alle zouten zijn mineralen...) tegen te gaan voegt men enzymen toe, vermijdt overdoseren en houdt men zijn plantjes goed in het oog (ec meten indien mogelijk).

                Grtz $iR
                sigpic

                Comment


                  #24
                  Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

                  HOI! Deerriz,

                  Precies some troubles!!!!Overbemesting,welk soort grond gebruik je?Je Kraanwater/regenwater afzuren PH5,8-6,2(cannaPH-grow)indien je een ph-tester hebt en uitspoelen.
                  Nog veel sterkteweed5..jpeg GROETEN

                  Comment


                    #26
                    Attached Files
                    Last edited by SirSmokeAllot; 15 March 2010, 01:04.
                    sigpic

                    Comment


                      #27
                      Groeidag 49:
                      Attached Files
                      Last edited by Deerriz; 29 March 2010, 22:00. Reden: foto's vergeten bijvoegen :D

                      Comment


                        #28
                        Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

                        Hoy Deerriz,

                        Ik ben blij dat mn berekeningen blijken te kloppen maar dat wist ik stiekem uiteraard al Leuk dat je me laat weten hoe het ermee staat en er ook wat verder op ingaat. Zo leren we allemaal nog iets bij. Je ziet dat mits enkele kleine investeringen, wat nadenken en een goeie portie durf om eraan te beginnen geef je je plantjes als hobbyist perfect wat ze nodig hebben zonder dure meters te hoeven aanschaffen. Het vraagt wat meer werk maar ik zie dat je toch ook al wat gebeten bent door de microbe.
                        De waterwaarder verbazen me opnieuw weer ergens omdat na meerdere metingen blijkt dat mn regenwater meestal 7,4 is maar blijkbaar soms sprongen kan maken tot 8,4 Ik veronderstel dat dit te weiten is aan de zee op 150m (NaCl), de lage carbonaathardheid (<1 pH buffercapaciteit van het water valt weg) eventueel gecombineerd met een hoog zuurstofgehalte... Eigenlijk heb ik nog steeds geen flauw idee maar ga binnenkort mn regenwater laten analyseren bij de apotheker om nog een stapje verder te gaan. Mn kraantjeswater is altijd hoger dan 8 en kan ik onmogelijk gebruiken als basisgietwater omdat de ec al zeer hoog ligt in het begin door de opgeloste onbruikbare zouten enzo die onze plantjes vaak niet benutten en ernstig kunnen schaden op termijn.

                        Een pH waarde tussen 6 en 6,5 op aarde is goed omdat tussen deze waarden stikstof het best wordt opgenomen. 6,2 is idd ideaal maar zoals je zegt kun je dit moeilijk meten. Ik vermeld dit normaal altijd en dit is idd wel een minpuntje. Echter de pH testsetjes hebben me lang genoeg geholpen en je zult zien dat meer eigenlijk niet echt nodig is, je mag niet vergeten dat je je water echt veel beter geoptimaliseerd hebt. Een degelijke meter is uiteraard de volgende stap... Maar eenmaal je ph en hardheid goed zit zouden alle problemen moeten gaan verdwijnen na spoelbeurtje met correcte pH en dit binnen max een weekje tijd!!! Enzymen toevoegen is ook wel een verstandige beslissing in dit geval.

                        Bij een pH van 6 zit bij mij 150mg/l Ca en 50 mg/l Mg in het water. Jammer genoeg bestaat er nog steeds geen simpel druppeltestje om de individuele zouten te kunnen meten maar deze verhouding kwam ik enkele keren tegen op engelstalige fora onder hydrokweken. Als je nog eens op mn waterdraadje kijkt zul je de formule zien voor het bereken van de totale waterhardheid als je de mg/l zelf kunt bepalen (zoeken naar de verhouding was een heus werkje). Omdat je met kraantjeswater mengt zal de verhouding ook goed zitten maar niet zo ideaal, als deze verhouding ook al ideaal is he. Ze kan eventueel in volgende ronde nog wat aangepast worden maar ik denk wel aan de afrijpende toppen te zien dat het goed zit. In principe zit in jouw mengsel iets meer Ca dan Mg maar daar zou ik zeker geen geld op zetten. Dit hoeft ook niet zo erg te zijn want elke plant heeft andere behoeften en je zal dat zelf wel gaan merken. Ze zal het trouwens goed gebruik van maken nu ze nog heel wat moet groeien en een bloeisprong maken.
                        Ik lees echter dat je plantjes 8 weken voorgroei zullen gekregen hebben en dat is niet min. Echter merk ik wel op dat je serieuze potten hebt staan dus dat is zeker een pluspunt!!! Ik kan moeilijk iets gaan voorspellen over Mg of Ca omdat zoals ik reeds zei dit van vele factoren afhankelijk is maar denk wel dat je een grote stap in de goeie richting hebt gemaakt. De acht weken zijn uiteraard wel een beetje risky Voor meer over magnesium Soon...I'm gonna make you an offer you cannot refuse... mwahahhahaha

                        Grtz $iR
                        Last edited by SirSmokeAllot; 30 March 2010, 03:25.
                        sigpic

                        Comment


                          #29
                          Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

                          Hallo hallo

                          Na een maand toch eindelijk wat tijd gevonden om hier mijn verslagje te vernieuwen.
                          M'n 3 plantjes staan sinds 31/03 op bloei (12/12).
                          Ik heb misschien inderdaad wat overdreven met voorgroei, maar we zullen wel zien of dit effectief een probleem gaat opleveren.
                          Want tot nu toe gaat het zeer goed met mijn schatjes!
                          Ik heb vanaf 31/03 voeding mengsels beginnen maken voor de dames. Ik zal even mijn schemaatje overnemen...

                          31/03 halve dosis bloeicomplex van hesi
                          16/04 volledige dosis bloeicomplex
                          22/04 volledige dosis bloeicomplex, halve dosis fosfor plus (ook hesi)
                          29/04 volledige dosis bloei, volledige dosis fosfor plus

                          Ik ben tijdens deze periode eenmaal 4 dagen weggeweest, en tweemaal een weekend (3dagen). Die dagen zonder zorg, en vooral zonder water, hebben ze zonder problemen overleefd.

                          Foto's van gisteren:
                          Bloeidag 28

                          Enjoy, en vrolijke lente groeten!
                          Attached Files
                          Last edited by Deerriz; 11 May 2010, 01:26.

                          Comment


                            #30
                            Re: Mijn eerste kweekje (DR80, 400watt)

                            Maak het jezelf niet te moeilijk spreek uit ervaring,en beter te weinig dan teveel voeding!!!!!!!!!!!!!! Das veel makkelijker te verbeteren ik heb langzaam opgebouwd en nu al ec van 1,85

                            Kijk naar je bladpunten en doe voeding langzaam omhoog,en geef tussendoor eens gewoon water afgezuurd!!

                            Groetjes en succes nog,
                            Last edited by jehsd; 11 May 2010, 20:00.
                            Geniet van iedere dag!!

                            Comment

                            Bezig...
                            X