Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Effectieve micro organismen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Effectieve micro organismen

    Korting op 420shop
    Twee jaar geleden liep ik tegen dit verhaal van "effectieve micro organismen" aan, onder het motto "baat het niet schaadt het waarschijnlijk ook niet" ben ik ermee gaan testen, ze bieden een leuk probeersetje aan (wat je met wat basiskennis microbiologie kan omzetten in een levenslange voorraad...)

    Oke : algemene info vind je hier : http://www.eminfo.nl/sitemap.htm

    Korte uitleg :
    Effectieve micro-organismen (EM) zijn een slimme mix van in het wild levende bacterien, gisten en schimmels. Het idee is een soort Yakult voor je grond : door het opkweken van een specifiek gezond bodemleven zouden afbraakprocessen (en daarmee het vrijkomen van voedingsstoffen) sneller gaan, en een heleboel andere mooie claims.

    Hoe heb ik het gebruikt :
    - als toevoeging aan giet- en sproeiwater (rechtstreeks uit de kraan, geen verdere toevoegingen of afzuring)
    - als biologisch schoonmaakreagens voor m'n stekken en hun behuizing. Het idee was een microbiologische stand-off te krijgen : door overgroei van EM geen kans voor schadelijke microben.
    - als composteerversneller.

    Resultaten :
    - merkbaar luchtiger aarde
    - minder voedingsbehoefte
    - bestaande planten + EM > versterking worteluitloop/wortelontwikkeling
    - stekbakken : geen schimmelgroei in met uitsuitend EM behandelde bakken (geen chemische middelen gebruikt)
    - stekken : boost in wortelontwikkeling : niet sneller, maar in dezelfde worteltijd tov niet behandelde stekken veel meer wortelvorming.

    - ik heb geen merkbaar verschil gezien in het optreden van schadelijke schimmelinfecties als toprot en meeldauw. Komend seizoen is het de bedoeling daar specifiek op te gaan testen.

    Wat me het meest heeft verbaasd is echter de composteringssnelheid. Mijn stekjeshobby genereert waanzinnige hoeveelheden biologisch afbreekbaar afval, en dat wil ik het liefst zo onzichtbaar mogelijk kwijt: Wat onverdund EM-spul in een donkere plastic ton, daarop het knipafval, nog wat verdund erover heen sproeien en afsluiten die hap. Steevast drie dagen later is het een groen drapje, de dikkere stengels doen er 5-7 dagen over om volledig (!) opgevroten te worden. De groene prut is dit jaar gewoon op de omposthoop gegaan, en nu is inmiddels duidelijk dat die ook versneld aan het ontwikkelen is.

    Ter info
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    #2

    Comment


      #3
      Re: Effectieve micro organismen

      Ja jouw gebied he citroax

      Greetz GG

      Comment


        #4
        Re: Effectieve micro organismen

        Ik mix altijd gewoon Ecostyle compostmaker door mijn grondje (was ooit een tip van HJM)! Goedkoop en makkelijk

        Gr. Chaz

        Comment


          #5
          Re: Effectieve micro organismen

          Oorspronkelijk geplaatst door citroax View Post
          Endo mychorizza heb je het dan over?
          Citroax
          Ik zou het niet weten Citro, ze doen nogal schimmig over de precieze samenstelling en mijn eigen kennis zit meer in de medisch-microbiologische hoek..
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Bron

            Van wat ik er van begrijp is dat men de juiste samenstelling van deze ectotrofe mycorrhiza moet vinden om tot een goede symbiose te komen. Uit welke soorten deze samenstelling bestaat is me echter nog niet geheel duidelijk.
            Last edited by monty; 7 April 2010, 12:34.

            Comment


              #7
              Re: Effectieve micro organismen

              Wij moeten de VA soort hebben.
              Een mix van VA en EM kan er voor zorgen dat er paddestoeltjes op je medium gaat groeien.
              En dat willen we niet.

              Comment


                #8
                Re: Effectieve micro organismen

                mwoh, paddestoeltjes zijn ook leuk (maar inderdaad niet als initieel de bedoeling was dat er wiet geoogst zou gaan worden...

                allemaal leuk en aardig (dank voor de nuttige info trouwens monty en citroax), maar wat ik het liefst wil is concrete bruikbare info over versterking/verbetering van nuttig bodemleven. Uit gemakzuchtigheid heb ik dat gezocht in een kant-en-klaar produktje (dat em-verhaal waar dit draadje mee begon). Idealiter is er wat meer sturing mogelijk, met jullie hulp moet daar toch iets moois uit kunnen voortbleoien zou ik denken...
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Effectieve micro organismen

                    En die 2 zijn vertegenwoordigd in die plagron alga lijn ? toch eens gaan checken dan...

                    ik kan niks hard maken maar loop al erg lang met een vermoeden rond dat de natuur zaken beter kan regelen dan wij (lees : direct beschikbare voedingsstoffen uit 'n potje versus een soort superbodemleven die on demand voedingsstoffen vrij maakt. Natuurlijk moet er gewoon gevoed worden maar ergens moet er toch iets van synergie-voordeel te behalen zijn.

                    Basis hiervoor is het besef dat in de medische wetenschap al een tijd bekend is dat bv anti-oxidanten uit een potje niet alleen niks uitrichten maar zelfs schadelijk kunnen zijn. Idem met veel multivitaminepilletjes : nauwelijks nuttig en altijd het gevaar op overdosering. Eet je je daarentegen ongans in fruit en groente heeft dat wel effect, terwijl er chemisch gezien geen spannende verschillen bestaan tussen de specifieke stofjes.

                    Het idee is om te kijken naar voedingsopname door planten en op zoek te gaan naar microben die dat niet alleen kunnen faciliteren maar op de een of andere manier ook kunnen versterken. Superbodemleven dus. Op zich heeft dat EM-spul wel wat resultaat maar de opstelling was nog verre van ideaal. Erg kort door de bocht welliswaar, maar ik merkte bij 2 behandelde planten dat die met minder externe voeding tot een vergelijkbaar resultaat kwamen als onbehandelde planten (buiten een duidelijk verschil in beworteling en vatbaarheid voor bv meeldauw). Helaas kan ik nu niet binnen kweken anders zou een idealere opzet mogelijk zijn om hier een echt semi-wetenschappelijk experimentje van te maken.

                    Later meer, ik heb nu hier een vrolijk stuiterend peutertje aan mn been hangen
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: Effectieve micro organismen

                      Ik kwam vandaag endo mycorrhiza tegen van het merk biosym , zijn best wel grote korrels ik vraag me af of ze snel werkend zijn .

                      Weet jij dat of citroax ..........

                      Greetzz GG

                      Comment


                        #12
                        Re: Effectieve micro organismen

                        Ohh even vergeten dit is de link ik heb een potje meegenomen om eens te proberen 7 euro voor 500ml is nog te doen he .

                        http://biosym.eu/nl/mycorrhiza-/wat-...90e03076221414

                        Greetzz GG

                        Comment


                          #13
                          Re: Effectieve micro organismen

                          Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post

                          . Eet je je daarentegen ongans in fruit en groente heeft dat wel effect, terwijl er chemisch gezien geen spannende verschillen bestaan tussen de specifieke stofjes.

                          Plagron alga is een voedings lijn, hier zitten geen mycho in.
                          Maar Plagron alga samen met de goede mycho heb jij "fruit"verhaal, uiteraard kan een andere goede bio voeding ook, maar ik ben nu eenmaal een fan van Plagron alga. (never change a winning team)
                          In het stukje dat je schrijft dat je met minder voeding hetzelfde resultaat boekt, dan kan kloppen.
                          Mycho zorgt ervoor dat planten op een voedings arme bodem toch nog aan voldoende voeding kunnen komen. Mits de PH boven de 4,5 ligt, lager overleven de VA schimmels het niet.
                          Bodemleven maken is niet moeilijk.
                          1. schimmels en baccies toevoegen.
                          2. een goede bio voeding (geen minerale)
                          3. laat de grond niet te veel uitdrogen, hou het vochtig en zeker niet te nat. (potten/kuipen)
                          4. ververs altijd maar een deel van je aarde, laat een deel van de wortels zitten, daar zit het leven al in en de voedings stoffen die door de mycho worden omgezet tot opneembare voeding voor de plant.
                          Begin je iedere keer met 100% nieuwe aarde dan is dat te vergelijken met het kopen van een nieuwe auto en daarvan na 3 maand de motor te verwisselen.
                          Je rijd nieuw, maar je kan nooit eens vol gas omdat je altijd maar moet inrijden.

                          @ amneeshigh
                          Wat ik zo lees zijn dat zeker geen verkeerde, ik zie er 2 rappe soorten tussen staan.
                          Dus moet goedkomen.
                          Probeer je te houden aan de 4 bovenstaande punten en je krijgt een leuk bodemleven.
                          Bedrijf zit in Hengelo (ov), kan dat bijna af fietsen
                          Last edited by citroax; 10 April 2010, 14:53. Reden: taal foutjes

                          Comment


                            #14
                            Re: Effectieve micro organismen

                            Ik voed wel mineraal maar gooi het er gewoon bij zie het wel baat het niet schaad het niet .

                            Thanks voor de info.

                            Greetzz GG

                            Comment


                              #15
                              Re: Effectieve micro organismen

                              Oorspronkelijk geplaatst door citroax View Post
                              4. ververs altijd maar een deel van je aarde, laat een deel van de wortels zitten, daar zit het leven al in en de voedings stoffen die door de mycho worden omgezet tot opneembare voeding voor de plant.
                              Begin je iedere keer met 100% nieuwe aarde dan is dat te vergelijken met het kopen van een nieuwe auto en daarvan na 3 maand de motor te verwisselen.
                              lachen man, ik voeg al jaren idd maar een klein beetje vers toe aan aarde van het seizoen ervoor. Welliswaar heb ik slechts 2 balkonnetjes thuis ter beschikking, die staan wel helemaal vol (met naast de gedoogde 5 stuks een fraai rommeltje aan bloemetjes en keukenkruiden. Aarde gaat inclusief kleine wortels (het grove spul gaat er wel uit) en snoeiafval en groene soep(zie 1e post in dit draadje) in een paar van die grote blauwe tonnen. Dat staat dan de winter afgesloten niks te doen tot de nieuwe aanplant genoeg ontwikkeld is om in fatsoenlijke potten te kunnen.

                              Uit praktische nood ontstaan > geen zin om jaarlijks met 6-10 zakken potgrond op de fiets te gaan alleen om mn balkon wat op te leuken... nu is het in het begin wat zaaigrond en hooguit 1-2 zakjes om bij te vullen...ideaal
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X