Hoy growers,
Na een kleine tussenpauze ben ik van start gegaan met een nieuwe ronde. Deze keer ga ik nog wat verder in het stap voor stap beschrijven hoe ik handel als eerste aanzet tot een algemene kweekhandleiding, onmiddellijk in de praktijk toegepast. Ik probeer zo logisch en chronologisch te werk te gaan, dit vooral om de beginnend kweker een houvast en richting te geven. Mensen die mn vorige verslag volgden zullen hier en daar wel het een en ander herkennen maar deze keer is het de bedoeling dat het serieus wat uitgebreid wordt.
Naarmate het verslag vordert is het ook mogelijk dat hier en daar aanpassingen gemaakt worden en zoveel mogelijk nuttige links vanop JD gebruikt, suggesties zijn uiteraard ook steeds welkom!!!
1. Kweekruimte/kast:
Als beginnend grower is het raadzaam om allereerst stil te staan bij het doel die je wil gaan bereiken en hoe dit uit te voeren je kweekruimte. Wil je graag 1 of enkele plantjes om wat te roken te hebben, of heb je plek voor een hok met een hogedruklamp.
- Cannabis wetgeving Nederland
- Belgische cannabiswetgeving
- Geschiedenis Belgische cannabiswetgeving
- Regels en voorwaarden Jointjedraaien.nl
- Introductie tot Jointjedraaien.nl
- FAQ's
- Jointjedraaien.nl ABC (lijstweergave van alle belangrijke links)
- Bobo's gouden tips voor een eerste kweekhok
● micro vs indoor:
Verlichting voor je plantjes is uiteraard ontontbeerlijk maar reeds hier bepaald je individuele keuze welke richting je opgaat.
Een klein, vaak goed verstopt, hokje met lampen van een laag wattage duidt men aan als micro-growen. Hier maakt men het liefst gebruik van lampen die iets minder warmte produceren zoals tl-buizen en spaarlampen. In elk geval is een afzuiging in beide gevallen noodzakelijk. Recent startten fabricanten de productie op van volwaardige HPS lampen met lagere wattages (70-110-150W).
Eenmaal men gebruik gaat maken van een vierkante meter en een hogedruklamp met hoge wattages, spreekt men gewoon van indoor-growen. De lamp bij voorkeur hier is de HPS (250 tot 600W) vanwege de rode lichtkleur die vooral tijdens de bloei bevorderlijk is. Nieuwe opkomende trend hier is de LED-verlichting.
Om NOOIT meer te vergeten!!!
- groei = koud wit licht dus veel blauw aandeel (wit aandoend licht) met een lichtregime van 18/6
- bloei = warm wit licht dus veel rood aandeel (geel aandoend licht) met een lichtregime van 12/12
● het groeihok:
Eenmaal je je doel hebt bepaald en een lampkeuze hebt gemaakt vind ik het raadzaam om op basis hiervan de grote van je hok te bepalen. Je kunt zelf een hok maken met behulp van houten panelen of een tentje aankopen (darkroom). Het een heeft duidelijke voordelen ten opzichte van het ander maar ik vind beiden een volwaardig alternatief. Ik denk dat dit ook wat van je timmermanskunst en het beschikbare materiaal (boormachine, decoupeerzaag e.d.) zal afhangen.
Lengte van tl-buizen
Optimale oppervlakte voor hogedruklampen:
Enkele snelle tips:
- kit alle randen goed dicht!!! (vooral met het oog op beestjes)
- voorzie vijverfolie op de bodem van je hok om vochtinsijpeling in het hout te voorkomen.
- voorzie een degelijke afzuiging want ook spaarlampen en tl-buizen produceren heel wat warmte.
- voorzie reflecterende folie of mat witte wanden. Dit zorgt ervoor dat het licht optimaal wordt weerkaatst richting plantjes. Gebruik voldoende primer/basislaag en waterafstotende verf!!!
- hang je lampen bij voorkeur op aan kettingen die dmv haken bevestigd zijn. Op deze manier kun je heel eenvoudig en snel de lamp omhoog laten komen en zakken. Ook als je aan de plantjes moet werken kun je eenvoudig de lamp een heel stuk omhoog halen door een schakel halfweg aan de haak vast te maken.
- een super lichtdicht groeihok is niet echt nodig, maar wel wenselijk. In de bloei dient je hok volledig lichtdicht te zijn (geen lichtinval meer tijdens de donkere periode dus). Dit kun je het best controleren door zelf in het donker in je hok plaats te nemen, terwijl de lichten in de kamer zelf branden.
● Afzuiging:
Hier kan ik nog moeilijk richtlijnen geven maar voor een enkele tl lichtbalk kunnen 1-2 pc ventilatoren, aangesloten op een universele 12V AC/DC adaptor of nog een stapje verder, al volstaan. Maar eenmaal je het wattage gaat opvoeren zullen deze snel tekort schieten.
In mijn geval, 250W HPI, wordt de afzuiging
stekkerdimmer.jpg
Indien je hebt gekozen om met een hogedruklamp
● Luchtinlaat:
Indien bvb miximum temperaturen in de zomer permanent te hoog liggen kan iemand kiezen om actief lucht te gaan aan zuigen. Simpel uitgelegd zuigt deze persoon (uit een andere kamer bvb) koudere verse lucht aan, rechtstreeks in zn hok dmv een extra ventilator naast de afzuigventilator.
Het eenvoudigst is een passieve inlaat. Dit kan dmv het maken van gaten rondom de kast om zo de lucht aan te zuigen. Sluit deze gaten bij voorkeur af met sluitbare roostertjes. Enig aandachtspunt hier is dat het totaal oppervlakte aan gaten voldoet aan de capaciteit van de afzuig. Hoe kleiner het aanzuiggat, hoe groter de storm in je hok.
Richtlijn:
Groeihok (3).JPG (in de wanden die je op deze foto niet kunt zien zitten nog meer ronde roosters met als reden dat net tegen deze wand de lucht wordt afgezogen)
● Ventilatie:
Een zwenkventilator waarvan je de draaisnelheid min of meer kunt regelen is onontbeerlijk voor een degelijke kweek. De bedoeling van de zwenkventilator is geproduceerde zuurstof van het bladoppervlak afvoeren en verse koolstofdioxide aanvoeren, die nodig is voor de fotosynthese.
● Klimaat: temperatuur en LV
Algemeen geldt een temperatuur . Zorg indien nodig voor verwarming van je kweekruimte (vooral in winter), maar een warmtekabel kan wonderen doen. Maak ook hier gebruik van een stekkerdimmer om een optimale bodemtemperatuur te kunnen garanderen. Dit geeft je plantjes iets meer weerstand tegen koudere temperaturen boven de grond.
Voor een meer preciezer temperatuurverloop verwijs ik door naar het verslag maar kan nu al opmerken dat ik het gemiddelde tijdens het verdere langzaam laat stijgen.
Voor de luchtvochtigheid verwijs ik naar het vervolg van dit verslag. Ik kan hierover wel snel opmerken dat deze moeilijk onder controle te krijgen is zonder apparatuur en vele growers buiten het kiemen (en voor stekken) weinig tot geen aandacht schenken aan de LV. Dit net omdat ze zo moeilijk te controleren is.
TIP:
- indien je een kwik of alcohol thermometer aanschaft bekijk dan steeds enkele exemplaren in het winkelrek. Vergelijk de waarden en kies een thermometer die de gemiddelde waarde aangeeft. Je zult merken dat hier soms grote verschillen in zitten en op deze manier beperk je de afwijking toch zo veel mogelijk.
- probeer tevens altijd de temperatuur in de schaduw
- zorg ervoor dat je zwenkventilator niet rechtstreeks warme lucht op je plantjes blaast (bvb van net naast de lamp naar de toppen gericht). Zuig de lucht aan van zover mogelijk van de lamp, bij voorkeur van onder naar boven. Indien dit niet helpt zul je verplicht zijn de ventilator langs de wand te laten blazen.
Laat de ventilator zoveel mogelijk in de richting van de afzuiging blazen.
- indien je in dit hok enkel gaat groeien is een koolstoffilter hoogstwaarschijnlijk niet nodig, maar als je ook gaat groeien raad ik ze zeker aan!!! Dit vooral om op termijn problemen met je buren te vermijden.
- zorg ervoor dat je ventilator niet te veel trillingen produceert om exact dezelfde reden.
Voorzie indien mogelijk 2 ventilatoren omdat in dit geval kan afgewisseld worden. Een ventilator is niet gemaakt om 24/24 te werken en zo kun je ze dus even laten rusten. Elke 3 weken wat kruipolie (vb WD40) in het mechanisme kan geen kwaad.
2. Plantenkeuze:
● Geschiedenis van canna: UNDER CONSTRUCTION
1a319daf2bf8aa0bce67c8cdcb51d381_7fd.jpg
Cannabis is eigenlijk een wereldverscheinsel en heeft zn roots overal op deze aardkloot. Oorspronkelijk groeit cannabis onderaan een hooggebergte
Stamsoorten
Algemeen mag aangenomen worden dat
Uiteraard mogen we Noord-Afrika niet vergeten waarvan we vooral de hash-plant kennen.
Onze voorouders kennen het groene goud reeds jaren want in de 12e eeuw werden ze tijdens hun kruistochten geconfronteerd met moordlustige sluipmoordenaars die hen in de nacht de keel kwamen oversnijden. Niet voor niets heette men ze, de Assassijnen (met hun hedendaagse afleidingen assassins en hashasjin dat werd afgekort naar hashish).
De hele geschiedenis stelt eigenlijk weinig voor tot in de nieuwe stamsoorten en kruisingen naar Nederland kwamen. Typische voorbeelden van gemigreerde strains zijn northernlights en californian orange bud die het kweekwereldje grondig dooreen hebben geschud. Mede door de toenemende populariteit van het kweken onder lampen en het maken van de ultime hybride kwam het ontwikkelen van kwaliteitszaden in een stroomversnelling.
Sensi seeds was een van de eerste Nederlandse zadenbanken, die tot op de dag van vandaag nog steeds oerdegelijke zaden en stamsoorten aanbiedt. Iedereen kent het plantje wel die de naam van onze canna-kruisvaarder Jack Herer heeft gekregen, maar ook de sensi skunk #1
Uiteraard waren het niet allen Sensi en Jack die de wereld nieuw leven in hebben geblazen want er zijn nog voldoende degelijke growers
In de konden de zadenbanken en nieuwe hybrides zich laten gelden en hadden ze in het vorig decennium hun strepen verdient. Dit zijn de jaren waarin witte soorten zoals white widow of nieuwe hybrides zoals NLX en fruitige skunks op het toneel verschenen. Ook de eerste korter bloeiende haze kon door een home grower perfect onder controle gehouden worden onder kunstlicht.
● Indica:
Gerenommeerd voor hun stoned-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met indica genen zijn:
- korte internode afstand
- kleine gedrongen planten
- kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
- vele zijvertakkingen
- korte bloeitijden
- korte, harde en gedrongen maar mooi gevormde toppen met weinig tot geen blad ten opzichte van pistels
- medium tot grote opbrengsten
- grote potentie en mogelijkheid tot maximale harsaanmaak
● Sativa:
Geliefd voor hun high-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met sativa genen zijn:
- lange internode afstand
- grote planten die indoor vaak moeilijk te houden zijn
- grote bladeren met smalle, langgerekte en puntige vingers
- minder sterke zijvertakkingen
- lange tot zeer lange bloeitijd
- indien de grow werd vervolledigd zijn ze meestal wel grote opbrengers
- langgerekte toppen die zich in optimale omstandigheden volledig opvullen. Sativa toppen worden over het algemeen niet zo hard en bevatten heel wat meer blad tov pistels
- grote potentie en mogelijkheid tot maximale opbrengsten
● Hybride:
Het woord hybride is eigenlijk synoniem van: door de mens gemaakt. Dit soort plant komt dus niet voor in de natuur, simpel weg omdat ze meestal uit verschillende delen van de wereld afkomstig zijn. Ook sierplanten die door de mens werden gekruist worden aangeduid als hybriden. Deze proberen een evenwicht te zoeken tussen de krachtige eigenschappen van de ouders die vaak een sativa en een idica zijn.
Een effect en uitzicht is moeilijk te beschrijven omdat dit meestal afhangt van de selectie van de breeder
De betrouwbaarheid van de zadenbank kan hier eventueel een rol gaan spelen, dat is uiteraard altijd zo, maar vaak is een hybride niet gestabiliseerd en is het mogelijk dat 1 soort zaad 3 verschillende phenotypen (soorten planten) produceert. Ook het uitzicht is dus grotendeels afhankelijk van de vooraf gemaakte selectie. Meestal wordt een aanduiding in % gegeven van wat een grower mag verwachten, maar eens een kweekverslag doornemen kan meestal geen kwaad.
● Regulier vs gefeminiseerd:
Wanneer men over regulier zaad spreekt dan is dit zaad die zowel mannen als vrouwen produceert. Wees dus aandachtig en verwijder planten met ballen onmiddellijk. - kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
Met het oog op stabiliteit en hermafrodieten vorming is dit de beste keuze (vb voor stekken). Echter wordt reeds lang beweerd en soms bewezen dat zelf reguliere vrouwen soms ook hermafrodiet kunnen worden.
Gefeminiseerd betekend dat die zaden 99% vrouwelijk zijn. Deze zaden zijn meestal hybriden en de stabiliteit is dus grotendeels afhankelijk van de breeder en de grower zelf. Volledig kan het nooit zijn omdat bij gefemd zaad in theorie de kans op hermafrodieten altijd groter is. Stekken of overdreven stressen van een gefemde plant wordt afgeraden.
● Geslachten en hermafrodieten:
male_female_cannabis.jpg
Bij geslachten kan ik eigenlijk zeer kort zijn en ga werken adhv een reeks foto's.
Mannen hebben ballen, en vrouwen...niet. De vrouwen die we willen hebben lange blonde haren die ze normaal altijd binnen de 2 weken na omschakeling tonen (sativa kan langer duren). Na een lange groei vertonen ze voor een kenner reeds eerste tekenen van voorbloei maar zelfs die kunnen zich vergissen.
mannetjes:
Op onderstaande foto's zie je duidelijke en minder duidelijke foto's van mannelijke bloei. Op de 2e, 3e en laatste foto zie je de gevreesde bananen waar elke grower wel eens mee te maken krijgt. Deze bevatten het stuifmeel die je dames gaan besmetten waardoor ze zaad aanmaken en slechtsmakende weed produceren van een lage kwaliteit.
Cannabis_male_flowers.JPG male%20cannabis%20plant%20picture.jpg 03072035.jpg MVC-452F.jpg yarkhun-male-flowers-closeup.jpg
Vrouwtjes
fotos van vrouwelijke buds kennen we onderhand allemaal al wel, maar ik probeer foto's toe te voegen van duidelijke vrouwelijke voorbloei (zie eerste foto onder geslachten).
Preflowg.jpg preflower2.jpg grape-krush-female-preflowers.jpg Preflowers1.jpg Cannabis_female.jpg
hermafrodiet
Een hermafrodiet is een plant waar beide geslachten op voorkomen. Vaak is dit moeilijk te constateren omdat het pas later in de bloei optreed (meestal onder invloed van een of andere vorm van stress) maar het kan je oogstje verknallen. Foto's vinden is moeilijk maar ik denk dat op termijn dit wel in orde zal komen (jammer genoeg...).
DSC09034.JPG gallery_5879_234_16485.jpg gallery_5879_234_24565.jpg
● Bloeitijden en wat te verwachten:
Bij het opzoeken van een soortje om in het hok te zetten worden beginnend growers vaak op het verkeerde been gezet door de verleidende THC percentages. Echter, is niet alleen de THC maar de combinatie van
Zoals reeds vermeld kun je in theorie verwachten dat een indica kort in je hok zal staan terwijl een sativa tot soms dubbel zo lang moet bloeien. Echter kunnen aangegeven theoretische bloeitijden vaak afwijken van de werkelijke. Dit door de kennis van de kweker waardoor de plantjes langer stilstaan maar in de andere helft van de gevallen de schuld van de zadenbank (niet gestabiliseerde hybride).
● Autoflower:
Vaak aangeduid als AF. Dit zijn plantjes afstammen van soorten uit meer noordelijke of zuidelijk gelegen streken. Dit lijkt een onbenullig feit maar wil zeggen dat op het eind van de normale bloeitijd het klimaat in deze streken zodanig koud en nat is, dat normale soorten en zeker hybriden het moeilijk krijgen.
De kwaliteit waarom deze plantjes geliefd zijn is dat ze zoiezo gaan bloeien (in theorie), ookal krijgen ze de hele dag licht. Echter moet ik hier reeds opmerken dat volgens kenners het ideale lichtregime voor een automatisch bloeiende plant 20/4 is omdat ze toch wat nachtrust nodig heeft. Meestal kun je met deze plantjes 8 tot 9 weken na het ontkiemen oogsten. Hieraan verbonden hangen lage opbrengsten en korte plantjes die niet gestekt of getopt (lees als: te veel stressen) kunnen/mogen worden. Ook het voeden en gewenste klimaat is niet zo eenvoudig en moet precies zijn want deze plantjes kunnen zich door hun korte bloeitijd geen weekje stilstand permitteren.
● Fotosensitieve planten (outdoor)
Ik weet niet of deze hier eigenlijk in de lijst hoort maar ik geef ze graag mee omdat ik denk dat hier ook heel wat mogelijkheden kunnen liggen eenmaal je door hebt hoe je plant precies werkt.
Hier spreekt men van semi-autoflowers omdat deze planten onder een 20/4 lichtregime nog niet echt in bloei gaan schieten en moeilijk afbloeien. Echter in de vrije natuur beginnen deze planten meestal reeds anderhalve tot twee maand vroeger te bloeien (kort na de langste dag op 21/06) dan de normaal bloeiende planten (net iets voor 12/12 buiten rond 15/09). Een beter woord voor deze planten is eigenlijk fotosensitieve planten, omdat ze voor hun bloeien afhankelijk zijn van de lengte van de dag ipv lichtkleur of -intensiteit.
● Links (moeten nog worden opgezocht en geactiveerd
- het grote hermafrodietentopic van westport
- cannabissoortendatabase
- goeie soortjes topic
- tegenvallers
Overwegend sativa is iets voor mij, maar een stevige indica sla ik zeker niet af. Deze keer heb ik de gelegenheid gekregen via John en e$kob@r om een veelbelovende hybride te testen waar ik nog niet mee bekend ben.
Cheese x amnesia:
De cheese komt van de originele Exodus UK Cheese clone
Ik heb vernomen dat de grower voor deze nieuwe hybride de originele amnesia
******************************
Normaal had ik hier nog een stukje voorzien over basiskennis, voeding en dergelijke maar omdat dit vaak in het verslag zal voorkomen en ik nog niet echt weet hoe ik dit ga aanpakken, sla ik dit momenteel over en kan enkel zeggen: lees het verslag.
******************************
Grtz $iR
Na een kleine tussenpauze ben ik van start gegaan met een nieuwe ronde. Deze keer ga ik nog wat verder in het stap voor stap beschrijven hoe ik handel als eerste aanzet tot een algemene kweekhandleiding, onmiddellijk in de praktijk toegepast. Ik probeer zo logisch en chronologisch te werk te gaan, dit vooral om de beginnend kweker een houvast en richting te geven. Mensen die mn vorige verslag volgden zullen hier en daar wel het een en ander herkennen maar deze keer is het de bedoeling dat het serieus wat uitgebreid wordt.
Naarmate het verslag vordert is het ook mogelijk dat hier en daar aanpassingen gemaakt worden en zoveel mogelijk nuttige links vanop JD gebruikt, suggesties zijn uiteraard ook steeds welkom!!!
1. Kweekruimte/kast:
Als beginnend grower is het raadzaam om allereerst stil te staan bij het doel die je wil gaan bereiken en hoe dit uit te voeren je kweekruimte. Wil je graag 1 of enkele plantjes om wat te roken te hebben, of heb je plek voor een hok met een hogedruklamp.
- Cannabis wetgeving Nederland
- Belgische cannabiswetgeving
- Geschiedenis Belgische cannabiswetgeving
- Regels en voorwaarden Jointjedraaien.nl
- Introductie tot Jointjedraaien.nl
- FAQ's
- Jointjedraaien.nl ABC (lijstweergave van alle belangrijke links)
- Bobo's gouden tips voor een eerste kweekhok
● micro vs indoor:
Verlichting voor je plantjes is uiteraard ontontbeerlijk maar reeds hier bepaald je individuele keuze welke richting je opgaat.
Een klein, vaak goed verstopt, hokje met lampen van een laag wattage duidt men aan als micro-growen. Hier maakt men het liefst gebruik van lampen die iets minder warmte produceren zoals tl-buizen en spaarlampen. In elk geval is een afzuiging in beide gevallen noodzakelijk. Recent startten fabricanten de productie op van volwaardige HPS lampen met lagere wattages (70-110-150W).
Eenmaal men gebruik gaat maken van een vierkante meter en een hogedruklamp met hoge wattages, spreekt men gewoon van indoor-growen. De lamp bij voorkeur hier is de HPS (250 tot 600W) vanwege de rode lichtkleur die vooral tijdens de bloei bevorderlijk is. Nieuwe opkomende trend hier is de LED-verlichting.
Om NOOIT meer te vergeten!!!
- groei = koud wit licht dus veel blauw aandeel (wit aandoend licht) met een lichtregime van 18/6
- bloei = warm wit licht dus veel rood aandeel (geel aandoend licht) met een lichtregime van 12/12
● het groeihok:
Eenmaal je je doel hebt bepaald en een lampkeuze hebt gemaakt vind ik het raadzaam om op basis hiervan de grote van je hok te bepalen. Je kunt zelf een hok maken met behulp van houten panelen of een tentje aankopen (darkroom). Het een heeft duidelijke voordelen ten opzichte van het ander maar ik vind beiden een volwaardig alternatief. Ik denk dat dit ook wat van je timmermanskunst en het beschikbare materiaal (boormachine, decoupeerzaag e.d.) zal afhangen.
Lengte van tl-buizen
Optimale oppervlakte voor hogedruklampen:
Enkele snelle tips:
- kit alle randen goed dicht!!! (vooral met het oog op beestjes)
- voorzie vijverfolie op de bodem van je hok om vochtinsijpeling in het hout te voorkomen.
- voorzie een degelijke afzuiging want ook spaarlampen en tl-buizen produceren heel wat warmte.
- voorzie reflecterende folie of mat witte wanden. Dit zorgt ervoor dat het licht optimaal wordt weerkaatst richting plantjes. Gebruik voldoende primer/basislaag en waterafstotende verf!!!
- hang je lampen bij voorkeur op aan kettingen die dmv haken bevestigd zijn. Op deze manier kun je heel eenvoudig en snel de lamp omhoog laten komen en zakken. Ook als je aan de plantjes moet werken kun je eenvoudig de lamp een heel stuk omhoog halen door een schakel halfweg aan de haak vast te maken.
- een super lichtdicht groeihok is niet echt nodig, maar wel wenselijk. In de bloei dient je hok volledig lichtdicht te zijn (geen lichtinval meer tijdens de donkere periode dus). Dit kun je het best controleren door zelf in het donker in je hok plaats te nemen, terwijl de lichten in de kamer zelf branden.
● Afzuiging:
Hier kan ik nog moeilijk richtlijnen geven maar voor een enkele tl lichtbalk kunnen 1-2 pc ventilatoren, aangesloten op een universele 12V AC/DC adaptor of nog een stapje verder, al volstaan. Maar eenmaal je het wattage gaat opvoeren zullen deze snel tekort schieten.
In mijn geval, 250W HPI, wordt de afzuiging
stekkerdimmer.jpg
Indien je hebt gekozen om met een hogedruklamp
● Luchtinlaat:
Indien bvb miximum temperaturen in de zomer permanent te hoog liggen kan iemand kiezen om actief lucht te gaan aan zuigen. Simpel uitgelegd zuigt deze persoon (uit een andere kamer bvb) koudere verse lucht aan, rechtstreeks in zn hok dmv een extra ventilator naast de afzuigventilator.
Het eenvoudigst is een passieve inlaat. Dit kan dmv het maken van gaten rondom de kast om zo de lucht aan te zuigen. Sluit deze gaten bij voorkeur af met sluitbare roostertjes. Enig aandachtspunt hier is dat het totaal oppervlakte aan gaten voldoet aan de capaciteit van de afzuig. Hoe kleiner het aanzuiggat, hoe groter de storm in je hok.
Richtlijn:
Groeihok (3).JPG (in de wanden die je op deze foto niet kunt zien zitten nog meer ronde roosters met als reden dat net tegen deze wand de lucht wordt afgezogen)
● Ventilatie:
Een zwenkventilator waarvan je de draaisnelheid min of meer kunt regelen is onontbeerlijk voor een degelijke kweek. De bedoeling van de zwenkventilator is geproduceerde zuurstof van het bladoppervlak afvoeren en verse koolstofdioxide aanvoeren, die nodig is voor de fotosynthese.
● Klimaat: temperatuur en LV
Algemeen geldt een temperatuur . Zorg indien nodig voor verwarming van je kweekruimte (vooral in winter), maar een warmtekabel kan wonderen doen. Maak ook hier gebruik van een stekkerdimmer om een optimale bodemtemperatuur te kunnen garanderen. Dit geeft je plantjes iets meer weerstand tegen koudere temperaturen boven de grond.
Voor een meer preciezer temperatuurverloop verwijs ik door naar het verslag maar kan nu al opmerken dat ik het gemiddelde tijdens het verdere langzaam laat stijgen.
Voor de luchtvochtigheid verwijs ik naar het vervolg van dit verslag. Ik kan hierover wel snel opmerken dat deze moeilijk onder controle te krijgen is zonder apparatuur en vele growers buiten het kiemen (en voor stekken) weinig tot geen aandacht schenken aan de LV. Dit net omdat ze zo moeilijk te controleren is.
TIP:
- indien je een kwik of alcohol thermometer aanschaft bekijk dan steeds enkele exemplaren in het winkelrek. Vergelijk de waarden en kies een thermometer die de gemiddelde waarde aangeeft. Je zult merken dat hier soms grote verschillen in zitten en op deze manier beperk je de afwijking toch zo veel mogelijk.
- probeer tevens altijd de temperatuur in de schaduw
- zorg ervoor dat je zwenkventilator niet rechtstreeks warme lucht op je plantjes blaast (bvb van net naast de lamp naar de toppen gericht). Zuig de lucht aan van zover mogelijk van de lamp, bij voorkeur van onder naar boven. Indien dit niet helpt zul je verplicht zijn de ventilator langs de wand te laten blazen.
Laat de ventilator zoveel mogelijk in de richting van de afzuiging blazen.
- indien je in dit hok enkel gaat groeien is een koolstoffilter hoogstwaarschijnlijk niet nodig, maar als je ook gaat groeien raad ik ze zeker aan!!! Dit vooral om op termijn problemen met je buren te vermijden.
- zorg ervoor dat je ventilator niet te veel trillingen produceert om exact dezelfde reden.
Voorzie indien mogelijk 2 ventilatoren omdat in dit geval kan afgewisseld worden. Een ventilator is niet gemaakt om 24/24 te werken en zo kun je ze dus even laten rusten. Elke 3 weken wat kruipolie (vb WD40) in het mechanisme kan geen kwaad.
2. Plantenkeuze:
● Geschiedenis van canna: UNDER CONSTRUCTION
1a319daf2bf8aa0bce67c8cdcb51d381_7fd.jpg
Cannabis is eigenlijk een wereldverscheinsel en heeft zn roots overal op deze aardkloot. Oorspronkelijk groeit cannabis onderaan een hooggebergte
Stamsoorten
Algemeen mag aangenomen worden dat
Uiteraard mogen we Noord-Afrika niet vergeten waarvan we vooral de hash-plant kennen.
Onze voorouders kennen het groene goud reeds jaren want in de 12e eeuw werden ze tijdens hun kruistochten geconfronteerd met moordlustige sluipmoordenaars die hen in de nacht de keel kwamen oversnijden. Niet voor niets heette men ze, de Assassijnen (met hun hedendaagse afleidingen assassins en hashasjin dat werd afgekort naar hashish).
De hele geschiedenis stelt eigenlijk weinig voor tot in de nieuwe stamsoorten en kruisingen naar Nederland kwamen. Typische voorbeelden van gemigreerde strains zijn northernlights en californian orange bud die het kweekwereldje grondig dooreen hebben geschud. Mede door de toenemende populariteit van het kweken onder lampen en het maken van de ultime hybride kwam het ontwikkelen van kwaliteitszaden in een stroomversnelling.
Sensi seeds was een van de eerste Nederlandse zadenbanken, die tot op de dag van vandaag nog steeds oerdegelijke zaden en stamsoorten aanbiedt. Iedereen kent het plantje wel die de naam van onze canna-kruisvaarder Jack Herer heeft gekregen, maar ook de sensi skunk #1
Uiteraard waren het niet allen Sensi en Jack die de wereld nieuw leven in hebben geblazen want er zijn nog voldoende degelijke growers
In de konden de zadenbanken en nieuwe hybrides zich laten gelden en hadden ze in het vorig decennium hun strepen verdient. Dit zijn de jaren waarin witte soorten zoals white widow of nieuwe hybrides zoals NLX en fruitige skunks op het toneel verschenen. Ook de eerste korter bloeiende haze kon door een home grower perfect onder controle gehouden worden onder kunstlicht.
● Indica:
Gerenommeerd voor hun stoned-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met indica genen zijn:
- korte internode afstand
- kleine gedrongen planten
- kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
- vele zijvertakkingen
- korte bloeitijden
- korte, harde en gedrongen maar mooi gevormde toppen met weinig tot geen blad ten opzichte van pistels
- medium tot grote opbrengsten
- grote potentie en mogelijkheid tot maximale harsaanmaak
● Sativa:
Geliefd voor hun high-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met sativa genen zijn:
- lange internode afstand
- grote planten die indoor vaak moeilijk te houden zijn
- grote bladeren met smalle, langgerekte en puntige vingers
- minder sterke zijvertakkingen
- lange tot zeer lange bloeitijd
- indien de grow werd vervolledigd zijn ze meestal wel grote opbrengers
- langgerekte toppen die zich in optimale omstandigheden volledig opvullen. Sativa toppen worden over het algemeen niet zo hard en bevatten heel wat meer blad tov pistels
- grote potentie en mogelijkheid tot maximale opbrengsten
● Hybride:
Het woord hybride is eigenlijk synoniem van: door de mens gemaakt. Dit soort plant komt dus niet voor in de natuur, simpel weg omdat ze meestal uit verschillende delen van de wereld afkomstig zijn. Ook sierplanten die door de mens werden gekruist worden aangeduid als hybriden. Deze proberen een evenwicht te zoeken tussen de krachtige eigenschappen van de ouders die vaak een sativa en een idica zijn.
Een effect en uitzicht is moeilijk te beschrijven omdat dit meestal afhangt van de selectie van de breeder
De betrouwbaarheid van de zadenbank kan hier eventueel een rol gaan spelen, dat is uiteraard altijd zo, maar vaak is een hybride niet gestabiliseerd en is het mogelijk dat 1 soort zaad 3 verschillende phenotypen (soorten planten) produceert. Ook het uitzicht is dus grotendeels afhankelijk van de vooraf gemaakte selectie. Meestal wordt een aanduiding in % gegeven van wat een grower mag verwachten, maar eens een kweekverslag doornemen kan meestal geen kwaad.
● Regulier vs gefeminiseerd:
Wanneer men over regulier zaad spreekt dan is dit zaad die zowel mannen als vrouwen produceert. Wees dus aandachtig en verwijder planten met ballen onmiddellijk. - kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
Met het oog op stabiliteit en hermafrodieten vorming is dit de beste keuze (vb voor stekken). Echter wordt reeds lang beweerd en soms bewezen dat zelf reguliere vrouwen soms ook hermafrodiet kunnen worden.
Gefeminiseerd betekend dat die zaden 99% vrouwelijk zijn. Deze zaden zijn meestal hybriden en de stabiliteit is dus grotendeels afhankelijk van de breeder en de grower zelf. Volledig kan het nooit zijn omdat bij gefemd zaad in theorie de kans op hermafrodieten altijd groter is. Stekken of overdreven stressen van een gefemde plant wordt afgeraden.
● Geslachten en hermafrodieten:
male_female_cannabis.jpg
Bij geslachten kan ik eigenlijk zeer kort zijn en ga werken adhv een reeks foto's.
Mannen hebben ballen, en vrouwen...niet. De vrouwen die we willen hebben lange blonde haren die ze normaal altijd binnen de 2 weken na omschakeling tonen (sativa kan langer duren). Na een lange groei vertonen ze voor een kenner reeds eerste tekenen van voorbloei maar zelfs die kunnen zich vergissen.
mannetjes:
Op onderstaande foto's zie je duidelijke en minder duidelijke foto's van mannelijke bloei. Op de 2e, 3e en laatste foto zie je de gevreesde bananen waar elke grower wel eens mee te maken krijgt. Deze bevatten het stuifmeel die je dames gaan besmetten waardoor ze zaad aanmaken en slechtsmakende weed produceren van een lage kwaliteit.
Cannabis_male_flowers.JPG male%20cannabis%20plant%20picture.jpg 03072035.jpg MVC-452F.jpg yarkhun-male-flowers-closeup.jpg
Vrouwtjes
fotos van vrouwelijke buds kennen we onderhand allemaal al wel, maar ik probeer foto's toe te voegen van duidelijke vrouwelijke voorbloei (zie eerste foto onder geslachten).
Preflowg.jpg preflower2.jpg grape-krush-female-preflowers.jpg Preflowers1.jpg Cannabis_female.jpg
hermafrodiet
Een hermafrodiet is een plant waar beide geslachten op voorkomen. Vaak is dit moeilijk te constateren omdat het pas later in de bloei optreed (meestal onder invloed van een of andere vorm van stress) maar het kan je oogstje verknallen. Foto's vinden is moeilijk maar ik denk dat op termijn dit wel in orde zal komen (jammer genoeg...).
DSC09034.JPG gallery_5879_234_16485.jpg gallery_5879_234_24565.jpg
● Bloeitijden en wat te verwachten:
Bij het opzoeken van een soortje om in het hok te zetten worden beginnend growers vaak op het verkeerde been gezet door de verleidende THC percentages. Echter, is niet alleen de THC maar de combinatie van
Zoals reeds vermeld kun je in theorie verwachten dat een indica kort in je hok zal staan terwijl een sativa tot soms dubbel zo lang moet bloeien. Echter kunnen aangegeven theoretische bloeitijden vaak afwijken van de werkelijke. Dit door de kennis van de kweker waardoor de plantjes langer stilstaan maar in de andere helft van de gevallen de schuld van de zadenbank (niet gestabiliseerde hybride).
● Autoflower:
Vaak aangeduid als AF. Dit zijn plantjes afstammen van soorten uit meer noordelijke of zuidelijk gelegen streken. Dit lijkt een onbenullig feit maar wil zeggen dat op het eind van de normale bloeitijd het klimaat in deze streken zodanig koud en nat is, dat normale soorten en zeker hybriden het moeilijk krijgen.
De kwaliteit waarom deze plantjes geliefd zijn is dat ze zoiezo gaan bloeien (in theorie), ookal krijgen ze de hele dag licht. Echter moet ik hier reeds opmerken dat volgens kenners het ideale lichtregime voor een automatisch bloeiende plant 20/4 is omdat ze toch wat nachtrust nodig heeft. Meestal kun je met deze plantjes 8 tot 9 weken na het ontkiemen oogsten. Hieraan verbonden hangen lage opbrengsten en korte plantjes die niet gestekt of getopt (lees als: te veel stressen) kunnen/mogen worden. Ook het voeden en gewenste klimaat is niet zo eenvoudig en moet precies zijn want deze plantjes kunnen zich door hun korte bloeitijd geen weekje stilstand permitteren.
● Fotosensitieve planten (outdoor)
Ik weet niet of deze hier eigenlijk in de lijst hoort maar ik geef ze graag mee omdat ik denk dat hier ook heel wat mogelijkheden kunnen liggen eenmaal je door hebt hoe je plant precies werkt.
Hier spreekt men van semi-autoflowers omdat deze planten onder een 20/4 lichtregime nog niet echt in bloei gaan schieten en moeilijk afbloeien. Echter in de vrije natuur beginnen deze planten meestal reeds anderhalve tot twee maand vroeger te bloeien (kort na de langste dag op 21/06) dan de normaal bloeiende planten (net iets voor 12/12 buiten rond 15/09). Een beter woord voor deze planten is eigenlijk fotosensitieve planten, omdat ze voor hun bloeien afhankelijk zijn van de lengte van de dag ipv lichtkleur of -intensiteit.
● Links (moeten nog worden opgezocht en geactiveerd
- het grote hermafrodietentopic van westport
- cannabissoortendatabase
- goeie soortjes topic
- tegenvallers
Overwegend sativa is iets voor mij, maar een stevige indica sla ik zeker niet af. Deze keer heb ik de gelegenheid gekregen via John en e$kob@r om een veelbelovende hybride te testen waar ik nog niet mee bekend ben.
Cheese x amnesia:
De cheese komt van de originele Exodus UK Cheese clone
Ik heb vernomen dat de grower voor deze nieuwe hybride de originele amnesia
******************************
Normaal had ik hier nog een stukje voorzien over basiskennis, voeding en dergelijke maar omdat dit vaak in het verslag zal voorkomen en ik nog niet echt weet hoe ik dit ga aanpakken, sla ik dit momenteel over en kan enkel zeggen: lees het verslag.
******************************
Grtz $iR
Comment