Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

    Korting op 420shop
    Hoy growers,

    Na een kleine tussenpauze ben ik van start gegaan met een nieuwe ronde. Deze keer ga ik nog wat verder in het stap voor stap beschrijven hoe ik handel als eerste aanzet tot een algemene kweekhandleiding, onmiddellijk in de praktijk toegepast. Ik probeer zo logisch en chronologisch te werk te gaan, dit vooral om de beginnend kweker een houvast en richting te geven. Mensen die mn vorige verslag volgden zullen hier en daar wel het een en ander herkennen maar deze keer is het de bedoeling dat het serieus wat uitgebreid wordt.
    Naarmate het verslag vordert is het ook mogelijk dat hier en daar aanpassingen gemaakt worden en zoveel mogelijk nuttige links vanop JD gebruikt, suggesties zijn uiteraard ook steeds welkom!!!

    1. Kweekruimte/kast:

    Als beginnend grower is het raadzaam om allereerst stil te staan bij het doel die je wil gaan bereiken en hoe dit uit te voeren je kweekruimte. Wil je graag 1 of enkele plantjes om wat te roken te hebben, of heb je plek voor een hok met een hogedruklamp.


    - Cannabis wetgeving Nederland
    - Belgische cannabiswetgeving
    - Geschiedenis Belgische cannabiswetgeving
    - Regels en voorwaarden Jointjedraaien.nl
    - Introductie tot Jointjedraaien.nl
    - FAQ's
    - Jointjedraaien.nl ABC (lijstweergave van alle belangrijke links)
    - Bobo's gouden tips voor een eerste kweekhok

    ● micro vs indoor:

    Verlichting voor je plantjes is uiteraard ontontbeerlijk maar reeds hier bepaald je individuele keuze welke richting je opgaat.
    Een klein, vaak goed verstopt, hokje met lampen van een laag wattage duidt men aan als micro-growen. Hier maakt men het liefst gebruik van lampen die iets minder warmte produceren zoals tl-buizen en spaarlampen. In elk geval is een afzuiging in beide gevallen noodzakelijk. Recent startten fabricanten de productie op van volwaardige HPS lampen met lagere wattages (70-110-150W).
    Eenmaal men gebruik gaat maken van een vierkante meter en een hogedruklamp met hoge wattages, spreekt men gewoon van indoor-growen. De lamp bij voorkeur hier is de HPS (250 tot 600W) vanwege de rode lichtkleur die vooral tijdens de bloei bevorderlijk is. Nieuwe opkomende trend hier is de LED-verlichting.

    Om NOOIT meer te vergeten!!!
    - groei = koud wit licht dus veel blauw aandeel (wit aandoend licht) met een lichtregime van 18/6
    - bloei = warm wit licht dus veel rood aandeel (geel aandoend licht) met een lichtregime van 12/12

    ● het groeihok:

    Eenmaal je je doel hebt bepaald en een lampkeuze hebt gemaakt vind ik het raadzaam om op basis hiervan de grote van je hok te bepalen. Je kunt zelf een hok maken met behulp van houten panelen of een tentje aankopen (darkroom). Het een heeft duidelijke voordelen ten opzichte van het ander maar ik vind beiden een volwaardig alternatief. Ik denk dat dit ook wat van je timmermanskunst en het beschikbare materiaal (boormachine, decoupeerzaag e.d.) zal afhangen.

    Lengte van tl-buizen
    Optimale oppervlakte voor hogedruklampen:







    Enkele snelle tips:
    - kit alle randen goed dicht!!! (vooral met het oog op beestjes)
    - voorzie vijverfolie op de bodem van je hok om vochtinsijpeling in het hout te voorkomen.
    - voorzie een degelijke afzuiging want ook spaarlampen en tl-buizen produceren heel wat warmte.
    - voorzie reflecterende folie of mat witte wanden. Dit zorgt ervoor dat het licht optimaal wordt weerkaatst richting plantjes. Gebruik voldoende primer/basislaag en waterafstotende verf!!!
    - hang je lampen bij voorkeur op aan kettingen die dmv haken bevestigd zijn. Op deze manier kun je heel eenvoudig en snel de lamp omhoog laten komen en zakken. Ook als je aan de plantjes moet werken kun je eenvoudig de lamp een heel stuk omhoog halen door een schakel halfweg aan de haak vast te maken.
    - een super lichtdicht groeihok is niet echt nodig, maar wel wenselijk. In de bloei dient je hok volledig lichtdicht te zijn (geen lichtinval meer tijdens de donkere periode dus). Dit kun je het best controleren door zelf in het donker in je hok plaats te nemen, terwijl de lichten in de kamer zelf branden.

    ● Afzuiging:

    Hier kan ik nog moeilijk richtlijnen geven maar voor een enkele tl lichtbalk kunnen 1-2 pc ventilatoren, aangesloten op een universele 12V AC/DC adaptor of nog een stapje verder, al volstaan. Maar eenmaal je het wattage gaat opvoeren zullen deze snel tekort schieten.
    In mijn geval, 250W HPI, wordt de afzuiging

    stekkerdimmer.jpg


    Indien je hebt gekozen om met een hogedruklamp

    ● Luchtinlaat:

    Indien bvb miximum temperaturen in de zomer permanent te hoog liggen kan iemand kiezen om actief lucht te gaan aan zuigen. Simpel uitgelegd zuigt deze persoon (uit een andere kamer bvb) koudere verse lucht aan, rechtstreeks in zn hok dmv een extra ventilator naast de afzuigventilator.
    Het eenvoudigst is een passieve inlaat. Dit kan dmv het maken van gaten rondom de kast om zo de lucht aan te zuigen. Sluit deze gaten bij voorkeur af met sluitbare roostertjes. Enig aandachtspunt hier is dat het totaal oppervlakte aan gaten voldoet aan de capaciteit van de afzuig. Hoe kleiner het aanzuiggat, hoe groter de storm in je hok.
    Richtlijn:

    Groeihok (3).JPG (in de wanden die je op deze foto niet kunt zien zitten nog meer ronde roosters met als reden dat net tegen deze wand de lucht wordt afgezogen)




    ● Ventilatie:

    Een zwenkventilator waarvan je de draaisnelheid min of meer kunt regelen is onontbeerlijk voor een degelijke kweek. De bedoeling van de zwenkventilator is geproduceerde zuurstof van het bladoppervlak afvoeren en verse koolstofdioxide aanvoeren, die nodig is voor de fotosynthese.




    ● Klimaat: temperatuur en LV

    Algemeen geldt een temperatuur . Zorg indien nodig voor verwarming van je kweekruimte (vooral in winter), maar een warmtekabel kan wonderen doen. Maak ook hier gebruik van een stekkerdimmer om een optimale bodemtemperatuur te kunnen garanderen. Dit geeft je plantjes iets meer weerstand tegen koudere temperaturen boven de grond.

    Voor een meer preciezer temperatuurverloop verwijs ik door naar het verslag maar kan nu al opmerken dat ik het gemiddelde tijdens het verdere langzaam laat stijgen.
    Voor de luchtvochtigheid verwijs ik naar het vervolg van dit verslag. Ik kan hierover wel snel opmerken dat deze moeilijk onder controle te krijgen is zonder apparatuur en vele growers buiten het kiemen (en voor stekken) weinig tot geen aandacht schenken aan de LV. Dit net omdat ze zo moeilijk te controleren is.

    TIP:
    - indien je een kwik of alcohol thermometer aanschaft bekijk dan steeds enkele exemplaren in het winkelrek. Vergelijk de waarden en kies een thermometer die de gemiddelde waarde aangeeft. Je zult merken dat hier soms grote verschillen in zitten en op deze manier beperk je de afwijking toch zo veel mogelijk.
    - probeer tevens altijd de temperatuur in de schaduw



    - zorg ervoor dat je zwenkventilator niet rechtstreeks warme lucht op je plantjes blaast (bvb van net naast de lamp naar de toppen gericht). Zuig de lucht aan van zover mogelijk van de lamp, bij voorkeur van onder naar boven. Indien dit niet helpt zul je verplicht zijn de ventilator langs de wand te laten blazen.
    Laat de ventilator zoveel mogelijk in de richting van de afzuiging blazen.
    - indien je in dit hok enkel gaat groeien is een koolstoffilter hoogstwaarschijnlijk niet nodig, maar als je ook gaat groeien raad ik ze zeker aan!!! Dit vooral om op termijn problemen met je buren te vermijden.
    - zorg ervoor dat je ventilator niet te veel trillingen produceert om exact dezelfde reden.

    Voorzie indien mogelijk 2 ventilatoren omdat in dit geval kan afgewisseld worden. Een ventilator is niet gemaakt om 24/24 te werken en zo kun je ze dus even laten rusten. Elke 3 weken wat kruipolie (vb WD40) in het mechanisme kan geen kwaad.

    2. Plantenkeuze:

    ● Geschiedenis van canna: UNDER CONSTRUCTION

    1a319daf2bf8aa0bce67c8cdcb51d381_7fd.jpg

    Cannabis is eigenlijk een wereldverscheinsel en heeft zn roots overal op deze aardkloot. Oorspronkelijk groeit cannabis onderaan een hooggebergte
    Stamsoorten
    Algemeen mag aangenomen worden dat
    Uiteraard mogen we Noord-Afrika niet vergeten waarvan we vooral de hash-plant kennen.
    Onze voorouders kennen het groene goud reeds jaren want in de 12e eeuw werden ze tijdens hun kruistochten geconfronteerd met moordlustige sluipmoordenaars die hen in de nacht de keel kwamen oversnijden. Niet voor niets heette men ze, de Assassijnen (met hun hedendaagse afleidingen assassins en hashasjin dat werd afgekort naar hashish).
    De hele geschiedenis stelt eigenlijk weinig voor tot in de nieuwe stamsoorten en kruisingen naar Nederland kwamen. Typische voorbeelden van gemigreerde strains zijn northernlights en californian orange bud die het kweekwereldje grondig dooreen hebben geschud. Mede door de toenemende populariteit van het kweken onder lampen en het maken van de ultime hybride kwam het ontwikkelen van kwaliteitszaden in een stroomversnelling.
    Sensi seeds was een van de eerste Nederlandse zadenbanken, die tot op de dag van vandaag nog steeds oerdegelijke zaden en stamsoorten aanbiedt. Iedereen kent het plantje wel die de naam van onze canna-kruisvaarder Jack Herer heeft gekregen, maar ook de sensi skunk #1
    Uiteraard waren het niet allen Sensi en Jack die de wereld nieuw leven in hebben geblazen want er zijn nog voldoende degelijke growers
    In de konden de zadenbanken en nieuwe hybrides zich laten gelden en hadden ze in het vorig decennium hun strepen verdient. Dit zijn de jaren waarin witte soorten zoals white widow of nieuwe hybrides zoals NLX en fruitige skunks op het toneel verschenen. Ook de eerste korter bloeiende haze kon door een home grower perfect onder controle gehouden worden onder kunstlicht.

    ● Indica:

    Gerenommeerd voor hun stoned-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met indica genen zijn:
    - korte internode afstand
    - kleine gedrongen planten
    - kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
    - vele zijvertakkingen
    - korte bloeitijden
    - korte, harde en gedrongen maar mooi gevormde toppen met weinig tot geen blad ten opzichte van pistels
    - medium tot grote opbrengsten
    - grote potentie en mogelijkheid tot maximale harsaanmaak

    ● Sativa:

    Geliefd voor hun high-effect. Algemene typische kenmerken van een plant met sativa genen zijn:
    - lange internode afstand
    - grote planten die indoor vaak moeilijk te houden zijn
    - grote bladeren met smalle, langgerekte en puntige vingers
    - minder sterke zijvertakkingen
    - lange tot zeer lange bloeitijd
    - indien de grow werd vervolledigd zijn ze meestal wel grote opbrengers
    - langgerekte toppen die zich in optimale omstandigheden volledig opvullen. Sativa toppen worden over het algemeen niet zo hard en bevatten heel wat meer blad tov pistels
    - grote potentie en mogelijkheid tot maximale opbrengsten

    ● Hybride:

    Het woord hybride is eigenlijk synoniem van: door de mens gemaakt. Dit soort plant komt dus niet voor in de natuur, simpel weg omdat ze meestal uit verschillende delen van de wereld afkomstig zijn. Ook sierplanten die door de mens werden gekruist worden aangeduid als hybriden. Deze proberen een evenwicht te zoeken tussen de krachtige eigenschappen van de ouders die vaak een sativa en een idica zijn.


    Een effect en uitzicht is moeilijk te beschrijven omdat dit meestal afhangt van de selectie van de breeder
    De betrouwbaarheid van de zadenbank kan hier eventueel een rol gaan spelen, dat is uiteraard altijd zo, maar vaak is een hybride niet gestabiliseerd en is het mogelijk dat 1 soort zaad 3 verschillende phenotypen (soorten planten) produceert. Ook het uitzicht is dus grotendeels afhankelijk van de vooraf gemaakte selectie. Meestal wordt een aanduiding in % gegeven van wat een grower mag verwachten, maar eens een kweekverslag doornemen kan meestal geen kwaad.

    ● Regulier vs gefeminiseerd:

    Wanneer men over regulier zaad spreekt dan is dit zaad die zowel mannen als vrouwen produceert. Wees dus aandachtig en verwijder planten met ballen onmiddellijk. - kleinere, bredere bladeren met bolle vingers
    Met het oog op stabiliteit en hermafrodieten vorming is dit de beste keuze (vb voor stekken). Echter wordt reeds lang beweerd en soms bewezen dat zelf reguliere vrouwen soms ook hermafrodiet kunnen worden.
    Gefeminiseerd betekend dat die zaden 99% vrouwelijk zijn. Deze zaden zijn meestal hybriden en de stabiliteit is dus grotendeels afhankelijk van de breeder en de grower zelf. Volledig kan het nooit zijn omdat bij gefemd zaad in theorie de kans op hermafrodieten altijd groter is. Stekken of overdreven stressen van een gefemde plant wordt afgeraden.

    ● Geslachten en hermafrodieten:

    male_female_cannabis.jpg

    Bij geslachten kan ik eigenlijk zeer kort zijn en ga werken adhv een reeks foto's.
    Mannen hebben ballen, en vrouwen...niet. De vrouwen die we willen hebben lange blonde haren die ze normaal altijd binnen de 2 weken na omschakeling tonen (sativa kan langer duren). Na een lange groei vertonen ze voor een kenner reeds eerste tekenen van voorbloei maar zelfs die kunnen zich vergissen.

    mannetjes:
    Op onderstaande foto's zie je duidelijke en minder duidelijke foto's van mannelijke bloei. Op de 2e, 3e en laatste foto zie je de gevreesde bananen waar elke grower wel eens mee te maken krijgt. Deze bevatten het stuifmeel die je dames gaan besmetten waardoor ze zaad aanmaken en slechtsmakende weed produceren van een lage kwaliteit.

    Cannabis_male_flowers.JPG male%20cannabis%20plant%20picture.jpg 03072035.jpg MVC-452F.jpg yarkhun-male-flowers-closeup.jpg

    Vrouwtjes
    fotos van vrouwelijke buds kennen we onderhand allemaal al wel, maar ik probeer foto's toe te voegen van duidelijke vrouwelijke voorbloei (zie eerste foto onder geslachten).

    Preflowg.jpg preflower2.jpg grape-krush-female-preflowers.jpg Preflowers1.jpg Cannabis_female.jpg

    hermafrodiet
    Een hermafrodiet is een plant waar beide geslachten op voorkomen. Vaak is dit moeilijk te constateren omdat het pas later in de bloei optreed (meestal onder invloed van een of andere vorm van stress) maar het kan je oogstje verknallen. Foto's vinden is moeilijk maar ik denk dat op termijn dit wel in orde zal komen (jammer genoeg...).

    DSC09034.JPG gallery_5879_234_16485.jpg gallery_5879_234_24565.jpg

    ● Bloeitijden en wat te verwachten:

    Bij het opzoeken van een soortje om in het hok te zetten worden beginnend growers vaak op het verkeerde been gezet door de verleidende THC percentages. Echter, is niet alleen de THC maar de combinatie van
    Zoals reeds vermeld kun je in theorie verwachten dat een indica kort in je hok zal staan terwijl een sativa tot soms dubbel zo lang moet bloeien. Echter kunnen aangegeven theoretische bloeitijden vaak afwijken van de werkelijke. Dit door de kennis van de kweker waardoor de plantjes langer stilstaan maar in de andere helft van de gevallen de schuld van de zadenbank (niet gestabiliseerde hybride).


    ● Autoflower:

    Vaak aangeduid als AF. Dit zijn plantjes afstammen van soorten uit meer noordelijke of zuidelijk gelegen streken. Dit lijkt een onbenullig feit maar wil zeggen dat op het eind van de normale bloeitijd het klimaat in deze streken zodanig koud en nat is, dat normale soorten en zeker hybriden het moeilijk krijgen.
    De kwaliteit waarom deze plantjes geliefd zijn is dat ze zoiezo gaan bloeien (in theorie), ookal krijgen ze de hele dag licht. Echter moet ik hier reeds opmerken dat volgens kenners het ideale lichtregime voor een automatisch bloeiende plant 20/4 is omdat ze toch wat nachtrust nodig heeft. Meestal kun je met deze plantjes 8 tot 9 weken na het ontkiemen oogsten. Hieraan verbonden hangen lage opbrengsten en korte plantjes die niet gestekt of getopt (lees als: te veel stressen) kunnen/mogen worden. Ook het voeden en gewenste klimaat is niet zo eenvoudig en moet precies zijn want deze plantjes kunnen zich door hun korte bloeitijd geen weekje stilstand permitteren.


    ● Fotosensitieve planten (outdoor)

    Ik weet niet of deze hier eigenlijk in de lijst hoort maar ik geef ze graag mee omdat ik denk dat hier ook heel wat mogelijkheden kunnen liggen eenmaal je door hebt hoe je plant precies werkt.
    Hier spreekt men van semi-autoflowers omdat deze planten onder een 20/4 lichtregime nog niet echt in bloei gaan schieten en moeilijk afbloeien. Echter in de vrije natuur beginnen deze planten meestal reeds anderhalve tot twee maand vroeger te bloeien (kort na de langste dag op 21/06) dan de normaal bloeiende planten (net iets voor 12/12 buiten rond 15/09). Een beter woord voor deze planten is eigenlijk fotosensitieve planten, omdat ze voor hun bloeien afhankelijk zijn van de lengte van de dag ipv lichtkleur of -intensiteit.

    ● Links (moeten nog worden opgezocht en geactiveerd

    - het grote hermafrodietentopic van westport
    - cannabissoortendatabase
    - goeie soortjes topic
    - tegenvallers


    Overwegend sativa is iets voor mij, maar een stevige indica sla ik zeker niet af. Deze keer heb ik de gelegenheid gekregen via John en e$kob@r om een veelbelovende hybride te testen waar ik nog niet mee bekend ben.


    Cheese x amnesia:
    De cheese komt van de originele Exodus UK Cheese clone
    Ik heb vernomen dat de grower voor deze nieuwe hybride de originele amnesia



    ******************************
    Normaal had ik hier nog een stukje voorzien over basiskennis, voeding en dergelijke maar omdat dit vaak in het verslag zal voorkomen en ik nog niet echt weet hoe ik dit ga aanpakken, sla ik dit momenteel over en kan enkel zeggen: lees het verslag.

    ******************************

    Grtz $iR
    Last edited by SirSmokeAllot; 22 September 2010, 05:14.
    sigpic

    #2
    Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

    dit is een hele nette en goede lay out en howto voor iedere kweker!
    ik kom deze topic vaker checken,al hoop ik op meer udates met pics dan je vorige kweek!
    grtz the markster

    Comment


      #3
      Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

      Prachtige post $ir.

      Grtz Trix
      sigpic
      Trixters kweekje

      Comment


        #4
        Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

        Zeer mooi samengevat Sir, Chapeau.

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

          Kijk hier heb ik wat aan! Netjes uitgelegd.

          Grtz Canaben

          Comment


            #6
            Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

            Bedankt voor de complimentjes mensen en ik hoop dat ik tot op het eind deze lijn mooi kan doortrekken. Bij deze dus...

            3. Kiemen:

            Voor de verschillende manieren van het ontkiemen van cannabiszaden en iets meer info over de verschillende mediums verwijs ik jullie graag door naar een artikel van jointjedraaien.

            CIMG9320.JPG (foto door monty)

            Omdat reeds van bij het begin je kiempje veel zorg nodig heeft is het raadzaam even stil te staan bij wat je haar zal geven. Eenmaal vertrokken zal ze je verbazen met haar kiemkracht en is het altijd voordelig als je goed bent voorbereid. Hieronder spreek ik over enkele basisbehoeften die je je plantje niet mag ontzeggen.

            Deze kiemen gingen de grond in op 13/04/2010

            ● verlichting:

            Groei dus koud blauw licht

            08.11 dag 7 (1).JPG

            Voor het kiemen en wortelen van stekken gebruik ik nog steeds een dubbele balk met combi van kleurencodes 840 koud wit en 865 daglicht (nog kouder en piekt in blauw hoger dan de rest en beduidend veel minder rood). Hieronder zie je de spectrums van beide 3-bands lampen (3 grote pieken) onderaan afgebeeld. Zie hiervoor de zijkant van de doos.
            De laatste alleen echter deed het niet zo super maar deze combi vind ik ideaal en werkte voor mij beter dan de individuele buizen of een combi met 33 standaard.
            Voor de volledigheid zeg ik er hier graag nog bij dat plantjes blijkbaar niets hebben aan puur groen licht, ze zien het niet als het ware.

            (15).gif (14).gif

            Brandt minimum 18u op minder dan 5 cm. Men spreekt altijd van 20-25 cm groeibaar licht in het geval van tl-buizen.

            ● Klimaat:

            Kiemen vraagt een hoge luchtvochtigheid (>90%) in combinatie met een . Het optimum ligt toch eerder dichter bij de 24. De meerderheid van de growers geeft in het begin nog niets van licht omdat een zaadje geen licht dient te krijgen. Dit is schadelijk voor de witte worteltjes en mens start dus meestal maar op het moment dat het kiempje zn kopje boven de grond uitsteekt. Zo garandeerd men een optimaal ontkiemen en kan men nog ingrijpen indien nodig om het tere worteltje tegen uitdroging te beschermen.
            De luchtvochtigheid kan men eenvoudig verhogen door een (verwarmde) propagator, een soort van mini-serretje in plastik of simpelweg door het spannen van een doorzichtige folie over de potten. Om toch wat verse lucht te voorzien en warmte af te voeren is het aangeraden in deze folie wat gaten te prikken. Een hoge luchtvochtigheid is nodig om in eerste instantie het kiempje te doen barsten maar ook om later haar zaadhoesje te kunnen afwerpen.
            De temperatuur wordt deels op peil gehouden door de lampen en eventueel deels door een verwarmde propagator. In sommige randgevallen wordt een grower gedwongen om 24uur licht te geven gedurende de ganse dag om op deze manier de temperatuur boven het maximum te krijgen. Omdat men moet kiemen in het donker kan een niet verwarmde stekkenkast eventueel in een donkere verwarmde kamer worden opgesteld en later in een kast worden geplaatst waar de temperatuur beter onder controle kan worden gehouden.

            ● Afzuiging:

            Zoals reeds aangegeven wordt deze in mn hokje van 60x60X125 voorzien door een met stekkerdimmer, die nu op het minimum draait. Met de 2 dubbele tl balken erin valt alles goed te controleren. Eenmaal overgeschakeld op lampen met een hoger wattage en warmere temperaturen, bvb onder invloed van de zomer, zal ik echter iets anders moeten voorzien.

            ● In de praktijk: foto's worden op termijn aangevuld

            - zet reeds wat water klaar zodat dit op temperatuur kan komen. Stel indien mogelijk de pH af rond de 6 want dit is wat zaden het liefst hebben. Ook enzymen
            Zorg ervoor dat je niet onder de 6 gaat en voeg anders opnieuw water toe. Dmv een aquariumpomp kun je kleine hoeveelheden water snel mengen en meerdere metingen kort naeen uitvoeren. Later wordt duidelijk hoe ik de pH kan doen stijgen op een plantvriendelijke manier terwijl ook het gehalte waterstofcarbonaten (of koolstof C) stijgt.

            - reinig je propagator grondig met zo warm mogelijk water met dettol en spoel achteraf goed af. Bereid eventueel de bodem voor met een bed van zaai- en stekgrond.

            opbouw bodemlaag.JPG(ik leg onder de laag grond nog een laagje gewassen hydrokorrels en zet hierin een klein boordje pH gecorrigeerd water).

            - bevochtig het bed danig met behulp van een plantenspuit.

            bevochtig bodemlaag (NIET druipnat!!!).JPG


            - verwarm de propagator indien mogelijk reeds op tot een goeie temperatuur van rond de . Dit kan zeer eenvoudig gecontroleerd worden dmv een goedkope aquariumthermometer. Leg bij aankoop van een thermometer altijd enkele exemplaren naast een en kijk naar de verschillende waardes die worden aangegeven. Vaak zitten hier grote verschillen in en neem je best eentje die een gemiddelde waarde aangeeft. Een digitale thermometer kan soms vreemd gaan doen onder invloed van de hoge luchtvochtigheid (geen goede combi met electriciteit he...).

            08.11 dag 7 (3).JPG 01 groei - 20.01 - temperatuur.JPG

            - zet je zaai- & stekgrond (of eventueel ander medium) en biologisch afbreekbare cocosvezelpotjes reeds klaar. Deze laatste kunnen gewoon mee overgepot worden eenmaal voldoende geworteld. Ik gebruik de grootst vindbare maat maar meestal zijn het vierkante met een doorsnede van 8 cm, meestal van het merk Jiffy pots.


            mainpic_jiffy.jpg

            - leg op een schone ondergrond ook reeds je zaden

            - was je handen!!! Iets wat je eigenlijk altijd zou moeten doen voor je de kweekruimte betreedt. Ik heb dettol handgel staan en gebruik telken extreem warm water. Ook is het eigenlijk verboden te roken in het hok en horen huisdieren er niet echt thuis...

            _products_handzeep_handen_verzorging_dettol%20washgel%20antibacterieel_111_200.jpg


            - vul het cocosvezelpotje met stekgrond en druk het geheel NIET te hard aan.

            - zet ze in een schaal, gevuld met het pH gecorrigeerde water (met bij voorkeur enzymen) uit stap 1, zodat deze via capilaire werking het water kunnen opzuigen en de grond wat gaat verzadigen. Dit gedurende een 10-20 minuten.

            - haal de potjes uit het water en laat ze even uitdruipen. Indien je met een bed in je propagator werkt is deze stap niet echt nodig.

            - maak nu met een tandenstoker een kuiltje van 0,5 tot 1 cm diep en plant hierin je zaadje, op zn zijkant (blauw) met het puntje naar beneden (rode cirkel). Indien je kiemt tussen papier of in een glas stop je het gekiemde zaadje met het witte worteltje naar beneden in het kuiltje. Dit hoeft niet zo nauw genomen te worden, maar geeft je zaden alvast een start op de eerste rij.

            cannabis_seed1.JPGCIMG9315.JPG (foto door monty)

            - bedek met aarde en duw rustig wat aan
            - bevochtig de aarde opnieuw met een plantenspuit.

            - laat je plantjes zoveel mogelijk met rust eenmaal vertrokken en en zet ze in de propagator met de roosters dicht (of folie). Laat het deksel in dit stadium zoveel mogelijk dicht om de luchtvochtigheid hoog te houden.

            01 groei - 20.01 - moham ram in cocosvezelpotjes.JPG

            - na 48 uur tot max 10 dagen zou je beweging moeten zien aan de oppervlakte wat wil zeggen dat het zaadje gekiemd is. Zet de kiempjes nu onder de lampen met een timer op minimum 18/6. Plan je nacht voor de planten tijdens de middag voor ons, op deze manier blijft het tijdens de plantennacht net iets warmer.

            01 groei - 20.01 - groeiopstelling.JPG

            - eerst komt het steeltje omhoog met het zaadhoesje nog steeds erop. Hierin zit de kiem van een plant die in zeer korte tijd kan uitgroeien tot een monster. Hou je propagator of folie nog steeds gesloten omdat een hoge luchtvochtigheid nu belangrijk is, zo kan je plantje haar jasje afwerpen.

            *** Ik ga verder in een volgende post omdat het aantal bijlagen beperkt is tot 20 en deze op termijn nog dienen aangevuld te worden ***
            Last edited by SirSmokeAllot; 26 May 2010, 05:52.
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

              - eenmaal dit is gebeurd merk je eerst de ronde zaadlobblaadjes op die nog geen specifieke kenmerken van een cannablad dragen.

              CIMG9342.JPG (foto door monty) cheeseamnesia - 02 groei - 24.04 (1).JPG (cheeseamnesia dag 2)

              - het plantje zal blijven de hoogte ingroeien gedurende de volgende 48uur maar ook in het midden beginnen de eerste getande blaadjes reeds zichtbaar te worden. Nu is het moment gekomen om de roosters van de propagator te openen om zo te plantjes te laten wennen aan de lagere LV en minder constante temperaturen.

              Cheeseamnesia - 03 groei - 25.04.JPG (cheeseamnesia dag 3)

              - nadat de eerste getande blaadjes echt tekenen van leven beginnen te vertonen mag het deksel worden verwijderd of de folie die over de potten werd gespannen. Verhoog vanaf vandaag LANGZAAM de ventilatie dmv een zwenkventilator. Zorg ervoor dat deze geen warme lucht afkomstig van de lampen over de plantjes heen stuurt, dus hang ze op ergens in de hoek.

              Cheeseamnesia - 04 groei - 26.04 (1).JPG (cheeseamnesia dag 4)

              - let vanaf nu goed op dat het medium van je kiempje niet uitdroogt maar wees voorzichtig met wateren voor de kleine tere wortel. Gebruik bij voorkeur een plantenspuit. Eventueel mag hierin een rhizotonic (wortelstimulator, zie verder) mengsel aangemaakt worden maar dan moet een degelijke ph meting uitgevoerd worden.

              - veel vocht heeft je kiempje nu nog niet echt nodig, maar wees aandachtig. Overwater je kiem zeker niet want op dit moment is ze nog zeer gevoelig voor schimmels. Eventueel mag ook hier een rhizotonic mengsel gebruikt worden ingeval van degelijke pH meting. Op vlak van ongedierte moet je je nu nog niet echt zorgen maken omdat deze niet zo van jonge kiempjes houden. De varenrouwmug echter houdt van vochtige bodem rijk aan organisch materiaal om haar eitjes, die later vraatzuchtige larven voorbrengen, in te leggen. Blauw vliegpapier voor vliegende insecten blijken onweerstaanbaar voor de volwassen exemplaren die moeten worden gedood. Op deze manier kunnen ze zich niet meer voortplanten.

              - hou de lamp zo dichtbij mogelijk

              Cheeseamnesia - 06 groei - 29.04.JPG (cheeseamnesia dag 6)

              - je zult merken dat het plantje steviger begint te worden (de ventilatie zou nu ook al goed moeten opgebouwd zijn) en de eerste getande blaadjes aan grote winnen.

              Cheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (5).JPGCheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (2).JPGCheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (3).JPG (cheeseamnesia dag 6)

              - een week tot 10 dagen na het kiemen komt het kleine witte worteltje onderaan door het cocosvezelpotje en is de kiemperiode voorbij. Nu moet er werk gemaakt worden van overpotten.

              Cheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (6).JPG

              - proficiat met de nieuwe plantjes!!!

              ● Do's & don't's:

              - maak de bodem altijd vochtig maar niet doornat
              - zorg voor een hoge LV en een constante temperatuur
              - zaden die binnen 10 dagen niet boven staan zullen in theorie geen hoogvliegers meer zijn
              - gebruik een arm medium, dwz zonder al te veel voeding.
              - indien je gebruikt maakt van hydro-korrels dien je deze eerst goed te spoelen
              - ook tijdens het kiemen dienen de lampen worden gekoeld dmv enige afzuiging.
              - gebruik voor deze eerste week zo arm mogelijk water. Op de eerste plaats komt regenwater (of spa blauw) en indien dit niet voorhanden is kan kraantjeswater ook (zie verder voor vergelijking regenwater vs kraantjeswater)
              Last edited by SirSmokeAllot; 26 May 2010, 06:07.
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                4. Groei:

                ● algemeen

                Zoals reeds meermaals gezegd voorzie je tijdens de groei best een koude, blauwe lamp en dit gedurende minimum 18uur. Na het overpotten kun je ervoor kiezen om verder te gaan onder tl of sl-lampen of eventueel over te schakelen naar een hogedruklamp. De regel hier is, hoe hoger het wattage, hoe sneller alles gaat (maar ook hoe sneller alles op raakt…). Verzorg een degelijke afzuiging met overcapaciteit die gecontoleerd wordt dmv een stekkerdimmer.

                Nog steeds geldt een

                De eerste stap is het onder de knie krijgen van de watergift. Elke plant heeft andere behoeften en het is aan de grower om zn plantje te leren aanvoelen. Vragen zoals "hoeveel ml per dag moet ik mn kiempje geven?" zouden tot het verleden moeten behoren.
                De vraag of kraantjeswater, of eerder regenwater geschikt is voor je grow komt verder in dit deel aan bod. Beginnende growers kan ik nu reeds meegeven dat kraantjeswater misschien een betere start is, maar dit grotendeels afhangt van de intentie tot investeren (degelijke pH meting kunnen uitvoeren).

                ph_600_milwaukee.jpg(digitale Milwuakee pH 600 meter, volgens vele beste prijs/kwaliteit verhouding)

                Tijdens de groeicyclus verbruikt een plant vooral de voedingsstoffen: stikstof (N), fosfor (P), magnesium (Mg) en calcium (Ca). Gebrekken zullen dus op termijn onvermijdbaar zijn indien je niet probeert ze te vermijden. Een degelijke growmix aangevuld met een basis groeivoeding zijn zonder twijfel een stap in de goeie richting.

                ● Overpotten:

                - als vertrekpunt nemen we het kiempje uit post 7 waarvan het worteltje reeds door het cocosvezelpotje heen gekomen is.

                - zet opnieuw eerst per plant minimum 1liter water klaar (afhankelijk van de grootte van de bloempot) zodat dit op temperatuur kan komen. Voeg hieraan wortelstimulator en enzymen
                Hou er steeds rekening mee dat dit de pH drastisch doet stijgen en probeer deze altijd te corrigeren. Zorg er bij voorkeur voor dat je zeker nooit onder de 6 gaat omdat je ander weer pH plus of water waarmee je gestart bent dient toe te voegen. Voor kleine hoeveelheden en vooral in het begin is dat nu nog niet echt een probleem, maar later en voor mensen die een watertank willen gebruiken kan dit problemen geven.
                Voeg steeds toe per druppel dmv een pipet (van bvb bij de apotheek) tot je eenmaal doorhebt hoeveel ml pH- je dient toe te voegen. Ik zoek nog steeds naar een goeie manier om dit plantvriendelijker toe te kunnen passen.
                Voor pH+ heb ik reeds een organische perfect goeie manier gevonden om dit op te lossen, nl. natriumbicarbonaat of simpel maagzout van bij de apotheker. Het kost niet veel en ik denk dat je het zelf in de supermarkt kunt vinden bij de voedingsafdeling. Mijn voorkeur ging uit naar pure van bij de apotheek en het koste me 2 keer niets. Op deze manier krik je ook het koolstof (C) gehalte in je water opkrikt wat bevorderlijk is (zie verder). Op mn watermanagementdraadje kun je hier meer over lezen, maar dit is geen lectuur meer voor beginners.

                Cheeseamnesia - pH controle (2).JPG Cheeseamnesia - pH controle (3).JPG (op de 2e foto links een pipet met 0,1 ml schaalverdeling pH- en rechts natriumbicarbonaat)

                - gebruik altijd degelijke aarde met perliet en bespaar hier niet op. Een zak potgrond kost nu niet zoveel euro’s maar vormt wel de basis voor je latere oogst. Schaf indien mogelijk een aardemix aan die speciaal voor de groei werd ontwikkeld (vb growmix of een heel lichte mix). Normaal kies ik steeds voor Plagron growmix maar bij gebrek hieraan werd het deze keer atami bio growmix.

                Zeer duidelijke info vond ik niet maar er zit een betere verhouding stikstof, magnesium en calcium in. Ook is het op basis van cocos wat het iets armer maar luchtiger maakt en in pricipe beter te controleren. Hou er wel rekening mee dat de buffer hierdoor daalt en het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat je hiermee sneller in de problemen geraakt op het vlak van pH dan met de Plagron.
                A natural growing media, B’Cuzz Bio Grow is a 100% natural and well-aired soil without disease organisms.
                It contains start nutrients to assist the early growth stages.
                Lightly fertilised Bio-Grow is ideal for passive growing or for use in the Atami Wilma Systems or passive growing.

                bio_soil.jpg
                - neem een bloempot, of het vat waar de plant in moet (voorzie een degelijke afwatering dmv gaten in de bodem en zijwand onderaan), en vul deze voor 2/3e met de potgrond. Ideale afmeting voor een plant in de groei vind ik 6 liter of meer, maar iemand die het onder de knie heeft kan het wel met 4 liter. Pas hier op met lange voorgroei in kleine potjes voor tekorten op het vlak van N, P, Ca en Mg zeker op een niet aangepast aardemengsel.
                Sommige mensen gebruiken voor afwatering onderaan de pot een laag hydrokorrels. Vergeet niet zoals in de inleiding uitgelegd deze voor gebruik telkens te spoelen.

                ALTIJD je korrels spoelen!!!.JPG

                - duw de bodem niet aan en giet er reeds een halve liter van het klaargemaakte water doorheen of meer afhankelijk van de grootte van de pot. Het water mag onderuit de pot komen maar niet eruit stromen.

                - neem het cocosvezelpotje met de kiem en zet ze mooi midden in de natte aarde. Een laagje zaai- en stekgrond 50/50 gemengd met growmix onder de kiem in het geval van kleine cocosvezelpotjes is zeker een must omdat ook growmixen vaak nog iets te sterk zijn.


                - vul nu de pot mooi aan met aarde en probeer deze niet te hard aan te drukken. Een luchtige bodem is altijd voordelig voor de wortelgroei.

                Cheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (8).JPG (cheeseamnesia dag 6)

                - plant de kiem tot de zaadlobblaadjes (ronde blaadjes). Dit is voordelig in de toekomst en geeft uit ervaring sterkere, meer gedrongen plantjes op.

                Cheeseamnesia - 06 groei - 29.04 (100).JPG (het kiempje mag worden verpot tot aan de blauwe streep)

                - giet nu de overschot van het voorbereide water, per plant berekend, in de pot. De eerste 2-3 dagen zal je plantje normaal niet om water vragen (zie verder over- en onderbewateren). Daarna bouw je gedurende de eerste week de dosis wortelstimulator af (eerste keer mengsel op helft van de voorgeschreven dosis en laatste keer binnen de week nog eens een mengsel op 25% concentratie). In het geval van rhizotonic mag met een mengsel op halve concentratie om de dag gesproeid worden, dit tot max 1 week voor de bloei (zie verder).

                - zet de geplante kiemen terug in het groeihok met de lampen op de gewenste afstand.
                Dit is het ideale moment om eventueel over te gaan stappen van sl of tl-lampen naar hogedruklampen.
                Blijf een afstand van minder dan 5 cm tot het plantje aanhouden in het geval je kiest voor tl of sl, maar hou rekening met het feit dat groeien onder tl of sl lang kan duren door de lage wattages. Hou rekening met een voorgroei van soms tot 6 weken waarbij tekorten op termijn steeds dichter bij komen.
                Hou bij hogedruklampen (HPS, HPI) steeds rekening met felle klimaatsveranderingen en voorzie in dit geval een degelijke, betrouwbare basissetup met afzuiging en zwenkventilator. Laat je lamp van helemaal boven dagelijks enkele cm zakken tot op de gepaste hoogte, over een tijdsverloop van 2-3 dagen.

                Optimale afstand voor hogedruklampen:
                250W = min 20 cm
                400W = min 40 cm
                600W = min 60 cm
                Hou er steeds rekening mee dat dit een richtlijn is en je je vooral moet gaan richten op de maximumtemperatuur (verhoog of verlaag je lamp indien nodig). Ook produceert een hpi lamp net iets meer warmte dan een hps, dus is een afzuiging zeker nodig.

                - hou het lichtregime vanuit de kiemperiode aan maar probeer deze op 18 uur te houden. Geef je plantjes hun verdiende nachtrust.

                - eenmaal je zo ver bent is het vooral aan het plantje om nu vollop aan te vangen met groeien. Door gericht sturen kan een grower dit uiteraard bespoedigen en de behoeften van zn plantje vervullen.

                ● Watergift: onderwateren vs overwateren

                Een niet te onderschatten gegeven in het kweekproces. Vaak wordt stilgestaan bij het licht, de voeding, het medium, enz. maar niet echt bij het water dat gegeven wordt. Door dit verslag wil ik het bewustwordingsproces wat bespoedigen en mn jarenlange vergaarde kennis doorspelen. Water is niet zomaar water… Hier gaan beginners maar ook ervaren kwekers vaak de mist in, maar ik geef eerlijk toe dat het onderscheidt tussen over- en onderwateren niet zo duidelijk is. De vochtigheid van het medium kan worden gemeten adhv een tensiometer.

                Eerst en vooral wil ik graag de veronderstelling uit de wereld helpen dat NIET elke plant dagelijks evenveel ml drinkt en dit gedurende zn hele leven lang. Het verbruik van voeding en het daarbijhorende water, CO2 en dergelijke meer zijn grotendeels afhankelijk van het aangeboden licht en de (constante) temperaturen. Op een trektocht door de woestijn drinken we zelf ook meer dan bij een trektocht over de Noordpool, mijn neef al veel meer dan ikzelf…

                Overwateren:

                overwateren.jpg (op termijn zal ik deze nog aanvullen na het doornemen van kweekverslagjes)

                Overwateren komt niet toevallig op de eerste plaats in het lijstje. Het is de meest frequente fout gemaakt door beginnend growers, meestal omdat ze vrezen hun plantje tekort te zullen doen (dit geldt meestal ook voor overvoeden).
                Door overwateren ontzeg je je plantjes veel en gaan de wortels verdrinken, ze kunnen niet voldoende zuurstof meer opnemen, de worteltjes gaan zich afsluiten om de plant te beschermen en de plant gaat traag dood. Wortelrot is behoort zeer zeker tot de mogelijkheden. Symptomen van overwateren zijn: verdorring, slaphangend uiterlijk, gele of dode bladeren die afvallen alsook bladeren die er niet doods uitzien.
                Door een droge pot te wegen in vergelijking met een net gewaterde pot kun je zeer eenvoudig merken of je te veel watert of niet. Je pot mag wegen, maar zeker niet zwaar zijn.
                Geef water tot het lichtjes onderaan uit je pot komt, niet stromen en zeker niet gieten. Schrijf het aantal ml op en wacht 2-3 dagen wanneer je duidelijk merkt aan je plantjes dat ze terug om water vragen, zoals altijd wanneer je denkt te veel water gegeven te hebben. Halveer het oorspronkelijke aantal milliliter en onderhoud, controleer vanaf nu dagelijks je plantjes of ze water nodig hebben of niet.
                De wijsvinger is hier het instrument bij uitstek. Stop ze in het medium ergens tussen de hoofdstam en de zijkant, en voel tussen wijsvinger en duim of de bodem vochtig is. Heb geen schrik voor de worteltjes want die kunnen wel wat aan (soms worden bewust de worteltjes wat gekwetst dmv wortelsnoei wat bij hydro af en toe eens dient toegepast te worden).
                Dat de bovenste laag tussen waterbeurten opdroogt kan ook een indicatie zijn om wat bij te geven omdat wanneer deze vochtig aanvoelt het zeker niet nodig is te wateren.

                Onderwateren:

                onderwateren.jpg (op termijn zal ik deze nog aanvullen na het doornemen van kweekverslagjes)

                Jammer genoeg is onderwateren het 2e meest voorkomende probleem bij beginnende growers. Het overgrote deel geeft veel te veel water terwijl de andere iets hebben gelezen of gehoord en bang zij om water te geven aan hun plantje.
                De symptomen van over- en onderwateren lijken soms heel hard op elkaar. Bij beiden merk je het slaphangen. Echter kan vaak al een duidelijk onderscheid gemaakt worden omdat bij onderwateren bovenlaag reeds een tijdje zeer droog en hard aanvoelt. Indien men de truuc met de vinger toepast voelt men dat de vingertop droog is.
                Naar mijn ervaring vind ik dat het hangen bij onderwateren toch nog iets meer is, het blad hangt losser en dichter aan/tegen de stam. Ook vergelen de planten over het algemeen niet zo snel. Weegt je pot heel licht en gaan je blaadjes hangen, dan heb je hier de oplossing gevonden.
                Om onderwateren te voorkomen kun je om de zoveel waterbeurten eens net iets meer water meegeven dan gewoonlijk tot het water onderaan de pot uitkomt. Ga na 2-3 dagen terug verder zoals gewoonlijk. Door het eens meer water geven ga je je plant niet gaan overbewateren en op deze manier krijgen de onderste wortels en wortelhaartjes ook eens voldoende water om nieuwe groei aan te maken.
                Indien onderwateren bij jou het geval is, dan dien je met veel geduld je plantjes serieus te begieten. De bovenste laag is vaak hard en laat moeilijk water door. Blijf met tussenpauzes water in de pot gieten tot onderaan licht het water door de gaten komt. Opnieuw de opmerking dat het er zeker niet mag uit stromen. Wacht ook hier 2-3 dagen tot je plantjes om drinken vragen om verder te gaan met een verhoogd niveau van wateren.

                Dichtgeslagen bodem:
                Deze zet ik er ook bij, niet toevallig na onderbewateren, omdat ze door het hand in hand gaan van periodes van over- en daarna onderbewatering bij beginnend growers.
                Een dichtgeslagen bodem komt vaak voor bij iemand die de watergift niet onder de knie heeft en constant met onder- en ook overbewateringsverschijnselen loopt te kampen. De luchtigheid is uit de bodem en ze begint stilaan dicht te slippen. Water wordt niet meer opgenomen of gaat gewoon zo door de pot heen. Volledig goed zal het nooit meer komen en dringend gepast handelen is in dit geval nodig omdat via manuele watergiften dit probleem zal blijven aanslepen.
                Zet je plantje gedurende 12-24 uur in een schaal of plastic bak met een boordje water en enzymen. De bodem zal langzaam terug verzadigd raken en via progressieve capillaire werking zichzelf vol water zuigen.

                FAQ: “hoeveel milliliter gietwater per dag mag ik mn plantje geven?”
                Omdat we op de chatbox deze vraag heel vaak krijgen heb ik besloten om het zeer korte antwoord in te sluiten in mn verslag. Je geeft je plantje water wanneer ze dorst heeft.
                Nu we weten dat elke plant, onder andere omstandigheden, andere waterbehoeften heeft en we de theorie ivm over- en onderbewatering kennen, is dit eigenlijk een overbodige vraag. Het is iets wat je op termijn onder de knie krijgt en ook MOET krijgen. Schrijf desnoods dagelijks op wat ze krijgen en analyseer achteraf adhv foto’s waar je een fout hebt gemaakt.
                Een goede leidraad zijn ten eerste de foto’s. Ook het feit dat als het water onder je potten uit komt na het gieten, zou een belletje moeten doen rinkelen. Je pot verzadigd is en je beter een dagje of 3 stopt met wateren tot je ziet dat de plantjes terug om water vragen. Het gewicht van een pot zegt veel…
                Nochtans kan men zeer eenvoudig te weten komen of een plantje water dient te krijgen. Stop je wijsvinger in de pot, haal ze eruit en voel met de duim of deze vochtig is. Je bodem mag nooit nat zijn, altijd vochtig. Vaak gebeurt het dat growers 24-48 uur hun plantje geen water geven, omdat het niet nodig is.

                ● Regenwater vs kraantjeswater:

                Op mn watermanagementdraadje kun je uitgebreid mn pleidooi lezen en hoe het precies zit. Om foute conclusies en citaten te vermijden geef ik graag het volgende mee: "regenwater is de beste optie van de 2 met als enige voorwaarde dat een of andere vorm van pH meting kan gemaakt worden (aquariumdruppeltestsetje volstaat reeds ruimschoots) indien iets aan het water wordt toegevoegd. Tijdens de eerste weken (nu dus nog in het huidige verslag) is het aangeraden zo arm mogelijk water te gebruiken dus krijgt regenwater of zelf spa blauw duidelijk de voorkeur. Telkens wanneer gesproeid wordt dient men de voorkeur te geven aan regenwater zoals in de natuur (pH meting nodig) (zie verder)."

                De feiten:
                - regenwater (gedem water, gedestil water, spa blauw, …) is zeer arm waarin van alle elementen tekort zijn. Deze kunnen grotendeels worden opgevangen door onze voeding. Echter werd deze hier vaak niet op berekend en omdat regenwater geen Mg, Ca en waterstofcarbonaten (C = koolstof en maakt de vaste stof van een plant uit zoals van elk levend wezen) bevat zijn problemen zonder anticiperen vaak onvermijdelijk.
                - de pH van regenwater wijkt vaak af van de “rond de 6” die we overal te horen krijgen. Probeer ten alle koste een staal regenwater te laten meten om uitsluitsel te bieden.
                - onze voeding is pH corrigerend en werkt in op die waterstofkarbonaatharheid. Omdat regenwater geen waterstofkarbonaten bevat daalt de pH vaak tot 4,7 en in gevallen van hoge voedingsdosering zelf tot 4,2.
                - omdat regenwater minder balastzouten bevat kan het door osmose sneller door de plant worden opgenomen. Dit wil in de praktijk zeggen dat grotere, volumineuzere bloemen tot de mogelijkheid behoren maar dat, indien niet bemest zoals gewenst, de buds vooral gevuld zijn met water. Na het drogen kan dit tot serieus tegenslaande resultaten leiden. Het gebruik van regenwater zorgt er vaak voor dat de basis groeivoeding tot ver boven de voorgeschreven dosis moet worden opgevoerd (in vergelijking met soms net iets meer dan de helft bij kraantjeswater).

                Conclusie:
                Deze problemen plantvriendelijk oplossen en tegelijk vooruit te gaan in het telen van cannabis vraagt een kleine investering en wat tijd. Voor een beginnend kweker is het aangeraden kraantjeswater te gebruiken en zo stap voor stap alles onder de knie te krijgen, terwijl het voor de gebeten hobbyist misschien wel iets is om eens mee te gaan experimenteren. De resultaten zullen je energie waard zijn.

                ● Lijst van toegepaste voeding:

                Zoals waarschijnlijk reeds opgemerkt maak ik bijna uitsluitend gebruik van de plagron lijn, in het bijzonder de terra lijn. Deze is bio-mineraal omdat ik op termijn ook druppelaartjes (blumat) zal toepassen en organische/bio voeding deze zal verstoppen. Hieronder geef ik kort weer wat ik toepas in de groei en wanneer.
                Volwaardige groeivoeding voor canna, wortelstimulator en enzymen (in volgorde van mate van belangrijkheid) zouden eigenlijk tot de standaarduitrusting van een grower moeten behoren.

                - Enzymen: Plagron enzymen



                Enzymen zijn voor een degelijke oogst eigenlijk onontbeerlijk en worden het best reeds van bij de start meegegeven. In dit draadje gaan we telen op aarde en dus is een gezond bodemleven onontbeerlijk. Tijdens de eerste 4 weken na verpotting geef ik steeds enzymen mee en daarna wekelijks samen met de rhizotonic (zie later). Na overpotting voor 12/12 geef ik ze opnieuw tot 3 weken na overpotting mee.


                Met behulp van Enzymes biokatalisator wordt met name cellulose en pectinegroepen van afgestorven plantedelen, zoals wortels, versneld afgebroken. Hierbij komen veel voedingsstoffen weer vrij voor het microleven en de plant.Doordat de wortels voedingsstoffen aangeleverd krijgen van het omringende microleven, geeft stimulering van het microleven in het wortelmilieu een verhoogde opnamecapaciteit van de plant. Het microleven vergroot als het ware het opname-oppervlak van de wortel.
                Ook ontstaat door de versnelde afbraak meer ruimte voor de bestaande wortels waardoor de zuurstof in de grond toeneemt. Een goed wortelstelsel heeft veel jonge groeipunten. Juist bij deze groeipunten worden tweewaardige elementen zoals calcium, magnesium en ijzer opgenomen. Tevens geeft het microleven een zekere bescherming tegen aanvallen van ziekteverwekkers door de ingesloten vitamines.
                - Gebruik: Te gebruiken in de groeifase.Enzymes oplossen in water. Hiermee de volle grond of het substraat begieten
                Volle grond: Bij de start 40 ml per 10 vierkante meter.
                Onderhoud 10 ml per 10 vierkante meter per week.
                Substraten: Bij de start 2,5 tot 4 ml per 10 vierkante meter.
                Onderhoud 1,5 ml per 10 vierkante meter per week.
                - Samenstelling: 4% cellulase enzymen

                - Sannie’s bacto


                Het Waarom;


                Ingredienten;
                Bascillus licheniformis
                bacillus megaterium
                bacillus poymyxa
                bacillus subtilis
                bacillus thuringiensis (goed tegen bodeminsecten)
                actinomycetentreptomyces griseovirides
                Trichoderma harzianum bodemschimmel

                Sannies Bacto bevat ook;
                oplosbaar humusextract waarvan 17% humuszuren
                suiker(dextrose)
                zeewier-extract(Ascophyllum nodosum)
                Maltodextrine
                gist extract
                Myconate(van klaver)

                Verpakkingseenheid;
                50 gram
                100gram





                b_654.jpg


                Ik ben blijven zoeken en heb ze via het net besteld. Sinds de toepassing in het gietwater ging het allemaal veel beter en nu heb ik ze ook bij het overpotten in het medium gestrooid.


                Bevat nitrificerende bacteriecultures



                - Wortelstimulator: Canna Rhizotonic:



                Dit productje heeft voor mij zn werking al genoeg bewezen en ik denk dat ik er nooit meer vanaf zal stappen. Vergelende stekken en plantjes kunnen eenvoudig worden behandeld door optimaal gebruik te maken van de dubbele werking die rhizotonic ons biedt: ze kan als wortelstimulator aan het medium worden toegevoegd, maar ook worden toegedient als bladvoeding (om de dag op halve sterkte, tot max 1 week voor de bloei). Ik weet dat ik door dit te zeggen veel mensen tegen het hoofd stoot, maar reeds lange tijd heeft het mij nog nooit kunnen teleurstellen.
                De uitleg van de producent vind ik eerder misleiden maar gaf in het verslag reeds mee wanneer ik rhizo toepas. Bij kiemen die al uit de zaadhoes zijn gebruik ik rhizo als sproeivloeistof (omdat water geven meestal niet echt nodig is), bij het overpotten mag rhizotonic steeds. In de groei geef ik ook wekelijks 1 keer rhizotonic mee.

                Krachtige plantaardige wortelstimulator voor reeds gewortelde planten:
                Rhizo stimuleert de wortelontwikkeling, verhoogt de weerstand tegen ziektes en bevordert de in- & uitwendige kwaliteit van het gewas.
                Rhizo is derhalve een ideaal middel voor:
                ● stekken en planten die verpot worden
                ● ongezonde, slecht ontwikkelde planten
                ● planten die een shock hebben gehad
                - gebruiksaanwijzing:
                ● goed schudden voor gebruik
                ● los 400 ml concentraat op 100 liter water (1:250)
                ● Dien deze oplossing 1-6 maal dagelijks toe aan het groeimedium en/of de bladeren tot er een krachtig wortelsysteem is ontwikkeld
                ● bij overpotten kan men het beste het groeimedium voorbehandelen met deze oplossing.
                ● Rhizo werkt optimaal bij lage ec waarden. Geef de planten desnoods de eerste dagen alleen rhizo.
                - overige aanwijzingen:
                ● overbemesten heeft een negatief effect op de natuur, de bodem en de plant.
                ● rhizo is 100% plantaardig en is geschikt voor teelten op grond, kokos en Hydro.
                ● Vorstvrij, gesloten en donker bewaren.
                ● buiten gebruik van kinderen houden.
                - waarborgen/garanties:
                De verpakking is vervaardigd van 100% polyethyleen, een makkelijk afbreekbare kunststof die tevens recycleerbaar is.
                - Samenstelling: NPK 0,6 – 0,2 – 0,6
                N stikstof totaal 0,6%
                Beschikbaar fosfaat P2O5 (fosforzuuranhydride) 0,2%
                Oplosbaar kalium K2O (kaliumoxide) 0,6%
                Onttrokken uit zeealgen

                OPM: hou er rekening mee dat rhizotonic op volle sterkte de pH van 1 liter water serieus doet stijgen, tot zelf boven de 10. Toepassen zonder pH meting op aarde kan en mag omdat de buffercapaciteit het grootst is van alle mediums. Ga in dit geval echter niet overdrijven en hou je aan opgegeven richtlijnen.


                - Bladvoeding: Plagron Pyth-amin



                Dit productje combineer ik gewoon met de rhizobesproeien die om de dag plaats vind. Op deze manier heb ik bladvoeding voor zowel groei als een groot deel van de bloei.
                Eenmaal per week vervang ik de rhizotonic door plagron pyth-amin. Dit product is geen wondermiddel maar ik denk dat ze de plantjes weldegelijk het goeie pad op helpt om snel vertakkingen aan te maken en iets meer gedrongen te blijven, zich te wapenen tegen drogere omstandigheden en mooi groen te kleuren. Dit laatste kan echter al binnen de week terug wat minderen waardoor ik vaak ga twijfelen of een besproeiing misschien meermaals per week of desnoods om de 5 dagen zou mogen toegepast worden.
                De groeiweken gebruik ik standaard slechts 3ml per liter terwijl ik vanaf omschakeling op 12/12 nog tot 3 weken wekelijks blijf doorsproeien met de maximale voorgeschreven concentratie van 5 ml per liter. In het laatste geval durf ik in de 2e week al eens om de 6 dagen sproeien en in de 3e om de 5.


                Plagron Phyt-Amin bevat zowel natuurlijke hormonen voor de groei als ook de bloei, en werkt dus tijdens de gehele cyclus stimulerend.
                De werking van Phyt-Amin is zeer veelzijdig: Het verhoogt door het cytokininegehalte het chlorofielgehalte in het blad. Het gevolg hiervan is een verhoogd suikergehalte. De planten blijven ook veel langer groen, hebben extra weerstand, maken meer scheuten en knoppen en een sterkere vruchtvorming.Door het gebruik van Plagron Phyt-Amin vormt zich over het blad een film, die de plant beschermt tegen uitdroging en ziekte. Plagron Phyt-Amin: altijd goed!
                - Werkzame stoffen: aminozuren, sporenelementen, mineralen, natuurlijke groei- en bloeihormonen.
                - Gebruik binnenteelt: 5 ml verdunnen met 1 liter water.
                Bespuit met deze oplossing de bladeren van uw planten iedere week 'druipnat'

                - Groeivoeding: Plagron Terra Grow

                plagron_terra_grow.jpg

                Reeds in het gebruik van bij het begin na aanbeveling die volgde op de vragen: gebruiksvriendelijk, prijs/kwaliteit en mogelijkheden tot groeiende ervaring. Volgens mij heb ik pas de laatste 2 rondes het maximum uit deze voedingslijn kunnen halen en heb er dus heel lang genot van gehad. Het is en blijft nog steeds een hobby…

                OPM: begin pas met het rustig opbouwen van je vloeibare voedingsconcentraten in het gietwater wanneer de voeding uit de pot begint op te raken. Dit is herkenbaar door het lichter groen (in erge gevallen) trekken van de bladeren. Het moment om te starten met opbouwen is afhankelijk van het bodemmengsel waarmee je bent gestart maar gaat voor een licht of grow mix van 2 weken tot 6 weken voor rijke mengsels zoals batmix (die eigenlijk NIET dienen om in voor te groeien).

                na een verandering in voedingsschema (meer of minder) is na 3 dagen de invloed in de planten duidelijk merkbaar
                - Algemeen:
                • Sterk geconcentreerde universele groeivoeding.
                • Geschikt voor alle soorten aarde en potgronden.
                • Onderdeel van Het TERRA concept.
                • Ook bij uitstek geschikt voor moederplanten.
                - Effecten:
                • Bouwt plantmassa als basis voor een goede bloem/vruchtzetting:
                • Voorkomt gebrekverschijnselen tijdens de groeifase.
                • Bevordert plantvitaliteit.
                • Voorkomt ziektes en stress.
                • Sporen elementen in chelaatvorm garanderen optimale beschikbaarheid.
                - Toepassing/dosering:
                • Te gebruiken op alle type aarde.
                • Te gebruiken met alle watergeefsystemen.

                • Iedere watergeefbeurt toepassen.
                - Kenmerken:
                • N-P-K = 3-1-3
                • pH 4,5 - 6,5
                • Lost helder en reukloos op in water.
                • Verlaagt de kans op plant uitval.
                • Werkt opbrengst verhogend.
                • Laag verbruik door hoge concentratie.
                • Geen ballast stoffen, verminderd aanslag op potten/voedingsvat.
                • Op basis van “food grade” bio-mineralen.
                • Direct opneembaar.
                • Verbluffende resultaten.
                - Samenstelling:
                N stikstof totaal: 2,6 % waarvan NO3 (nitraat) 1,8% een waarvan NH4 (ammoniak) 0,75%.
                P2O5 (fosforzuuranhydride) 1,1%
                K2O (kaliumoxide) 3,3%
                Mg (magnesium) 0,56%
                Fe (ijzer) 0,19%
                Mn (mangaan) 0,0087%
                Mo (molybdeen) 0,000037%
                Zn (zink) 0,0048%
                Cu (koper) 0,0011%
                B (Boor) 0,00037%
                - Terra Grow
                De basis voor een uitmuntende bloei wordt gevormd door een
                evenwichtige groei. Een plant is enkel en alleen in staat tot het
                uiterste te gaan wanneer de basis goed gevormd is. Terra Grow
                ondersteund en bevorderd de vorming van deze solide basis
                door middel van Het TERRA concept.

                Grtz $iR
                Last edited by SirSmokeAllot; 25 May 2010, 04:07.
                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                  Wow deftig stukje hoor Mooi Sir

                  Groetjes bella
                  God was never on your side..

                  Comment


                    #10
                    Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                    sir smoke, een fantastische topic! veel en goed werk geleverd en ik heb weer bijgeleerd.

                    xxx

                    Lien

                    Comment


                      #11
                      Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                      damn kerel dit is wel egt het goede werk als ik later ene kind krijg mogen ze dit gebruiken om een spreek beurt over te geven :0 goeie informatie over verschill tussen indica en sativa wat ik zelf erg fijn vond zeker een topic die me bij blijft greets cronic
                      sigpic

                      Life Is A way Of Growing - Growing Is A Way Of Life!
                      May Jah Bless The Herbs

                      Comment


                        #12
                        Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                        Had het al doorgepluist maar vergeten te reageren ghehe. Wederom een hele studie ghehe, Mooi bijelkaar geschreven en een compleet verhaal. 5 sterren.

                        Comment


                          #13
                          Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                          Heel mooi en haast compleet , ik mis de compostmaker van ecostyle nog.

                          Is vrijwel het zelfde als sannies bacto.

                          Greetzz GG

                          Comment


                            #14
                            Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                            Hoy peeps,

                            Ik heb nog heel wat in te halen en post bij deze enkele keer na een. Thnx voor de mooie commentaren en de aanvullende info. Om het wat interessant te houden ga ik van start met een update van de cheeseamnesia.


                            26.04.2010: 14e dag groei:



                            Ik denk toch dat deze de snelste kiemers ooit zijn die ik in mn hok heb gehad. De internodes zijn in het begin zeer kort maar nu beginnen ze iets meer te strekken. De dikte van de stam ziet er veelbelovende uit en de geur van de cheese (skunk) zit er nu al zeer sterk in.
                            Omdat dit een hybride is merk je duidelijk 2 verschillende fenotypes op, de een met wat smaller blad en toch net iets langere internodes terwijl de ander een breder blad heeft en de neiging heeft om kleiner te blijven.





                            Grtz $iR
                            Attached Files
                            Last edited by SirSmokeAllot; 20 May 2010, 03:32.
                            sigpic

                            Comment


                              #15
                              Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                              Ah update time. Pak ff men leesbril.

                              Ghehe

                              Comment

                              Bezig...
                              X