Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

    Korting op 420shop
    Persoonlijk ben ik een voorstander van actief lucht in en uitblazen, dit in combinatie met een tempratuur geregelde fancontroller.

    Rede:

    Met een passieve inlaat in combinatie met een regelbare afzuiger veranderd de druk in je kweekruimte warneer het toerental vd afzuiger veranderd.

    Hoe hoger het toerental des te lager de druk, lagere druk betekent minder moluculen per cm3.

    Om warmte te kunnen afvoeren heb je een transport medium nodig, in ons geval is dit lucht, een hoge luchtdruk is dus wenselijk.

    Het probleem van pasieve inlaat is: waneer een te hoge temperatuur onstaat, zal de afzuiger op 100% gaan draaien, hiermee daald de luchtdruk en kan er minder warmte worden opgenomen, juist warneer je het nodig hebt

    Bij een correct afgesteld actief systeem zal ongeacht de toerentallen de druk het zelfde blijven, waardoor er een constante koelings capacietijd gehandhaafd blijft.

    Grtz.

    #2
    Re: Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

    ik heb een twincontroller
    kan je 2 boxen op aan sluiten
    in voor inlaat een voor uitlaat
    je hebt minimum toerental en max
    en als je 2 geleike ventilatoren hebt kan
    je de uitgaande iets sneller laten draaien
    waardoor je toch altijd de juiste druk hebt

    Comment


      #3
      Re: Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

      Je wil ten alle tijden een kleine onderdruk in je tent om het lekken van lucht dat niet door je filter gaat te voorkomen. In theorie kan ik je redenatie volgen xtreme maar in de praktijk denk ik, mits je passieve aanvoer gaten groot genoeg zijn, dat je maar een zeer minimaal drukverschil zou kunnen meten. Enkel door de weerstand van je lucht door de passieve inlaat zou er een miniem drukverschil kunnen optreden ik denk dat als je het daadwerkelijk zou gaan meten dan je om nog geen 10 millibar verschil uitkomt. Zelf denk ik dat je meer luchtmoleculen mist als je tentje een graad warmer is dan dat er daadwerkelijk een reductie door de minimale drukafname veroorzaakt wordt. Bovenstaande heb ik niet nagemeten maar is ook enkel een gedachte-experiment. Wel een boeiende discussie.\

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

        Zelf werk ik met 10cm (in) en 12,5cm (uit) buisventilatoren(gamma), waarbij ik direct na de actieve inblaas ventilator een venturie heb geplaatst.
        Op die manier handhaaf ik een lichte onderdruk, warneer mijn fan 100% draait verandert deze niet in een anorexia tentje(120x60x160cm).

        Grtz.

        Comment


          #5
          Re: Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

          in princiepe zou je als je met een PASSIEVE inlaat werkt
          je inlaat minimaal 2 x groter moeten zijn dan je ACTIEVE uitlaat
          dat wil zeggen als je een afzuiger hebt met een aansluiting van
          125 mm dan zou je PASSIEVE inlaat minimaal 2x 125 mm moeten
          zijn of 1 x 200 mm en dat is voor de juiste druk in de tent
          te krijgen als je met teveel onderdruk hebt dan zal je op een
          of andere mannier toch ook wel gestrekte planten krijgen
          ik heb dat een gelezen heeft met molecuul opbouw of plantcellen
          te maken

          Comment


            #6
            Re: Koeling: temp gereguleerde Fancontroller optimalizeren via active luchtinlaat

            In princiepe praten is leuk maar, 2x diameter is dat met of zonder condensator.

            Bij een fan met condensator word het voltage verhoogd, waardoor de opbrengs vd fan verbeterd.

            Het probleem met alleen een regelbare fan is: dat je inlaat pasief is, dus een staties en een variabel, dit is vragen om problemen.

            Zonder regelbare fan komt natuurlijk dit niet ter spraken.

            Kwa strekking?, ben rookie kweker, heb je een link?

            Grtz.

            Comment

            Bezig...
            X