Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

    Korting op 420shop

    #2
    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

    Ja hoor, da's niet zo moeilijk uit te rekenen. Een 100W HPS levert 100 watt aan warmte. 4x23 Tornado levert 92 watt aan warmte.

    Het zit namelijk zo met lampen (en computers, versterkers, kachels, speakers...) dat uiteindelijk ALLE energie die erin gaat eindigt als warmte.

    Comment


      #3

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

          Oef, hier wordt ik niet echt veel wijzer van. Gezien de gegeven antwoorden heb ik de vraag waarschijnlijk verkeerd gesteld.
          Het gaat om de inrichting van een tentje van 40*40 cm.

          Mijn gedachten waren dat je met 4 SL's een groter oppervlakte van verwarmde delen zou hebben waardoor het tentje in zijn geheel wel eens warmer zou kunnen worden met 92 wat dan met een hps lampje van 100W.

          Comment


            #6
            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

            integendeel, de lagere warmte van spaarlampen wordt beter verdeeld net als het licht.
            je tentje zal niet warmer worden dan waneer je er HPS inhangt.
            door de betere verdeling met spaarlampen krijg je een gelijkmatiger klimaat zonder hotspot in het center.

            Comment


              #7
              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

              Ik zou altijd voor HPS gaan als dat mogelijk is, gewoon wat meer afzuigen. Hoe hoog is je tentje?

              Comment


                #8
                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                Hoi. Hij is 1 meter 40!

                Comment


                  #9
                  Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                  Ok, dus 40x40x100 cm. Dan zou ik een HPS lamp nemen, dat gaat makkelijk mits voldoende afzuiging. Er zijn mensen die met een 150w HPS in een oud aquariumkastje kweken en die zijn veel lager dan je tent. Als je bovendien goed afzuigt,dan krijg je ook veel verse lucht in je tentje, wat ook de groei weer bevorderd. Neem wel een lage plantsoort (indica of anders een paar ruderalissen), want de HPS lamp van 100\150w mag maximaal 15-20 cm van je plant hangen.

                  ik weet niet exact meer hoe warm HPS lampen worden, maar het is niet zo dat een 100w 460 graden wordt. Uit mijn hoofd wordt een 600w ongeveer 580 graden en een 400w 460 graden. Dus 100w zal misschien 200+ graden worden, althans de bulb.

                  Comment


                    #10
                    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                    Ok. dank. Kan ik daarmee ook uitrekenen hoe warm het in het tentje zou worden wanneer daar een pcfannetje op komt te staan|? Plus, zou een zware PCfan de ontstane warmte weer weg kunnen trekken??

                    Comment


                      #11
                      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                      Dat zou ik niet berekenen of beredeneren maar meten Tinuz..
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #12
                        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                        Dat zou wel het handigste zijn, alleen zit ik nog in de pre-aanschaf fase.... Mocht ik het kunnen meten dan hoefde ik de vragen immers niet te stellen

                        Comment


                          #13
                          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                          al doende leert men en men leert uit de fouten veel suc6 grtts climax

                          Comment


                            #14
                            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                            Ik heb een poosje een 90W Ufo boven mijn plantjes gehad. Met een PC-fan (8cm) was dat prima op temperatuur te houden. Aangezien zo'n lamp 90W aan warmte geeft (volgens de wetten van de thermodynamica) moet een PC fan ook 100W onder controle kunnen houden.

                            Comment


                              #15
                              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                              blani volgens mij snap jij het nie, een 15 watt spaarlampje kun je prima een half uurtje vast houden, maar een gewone lamp van 15 watt word veel warmer, dat lukt je niet.
                              en een vsa verkloot net als een lamp, veel meer energie aan warmte als b.v. een boormachine die de meeste energie gebruikt om rond te draaien en maar een klein beetje energie aan warmte verkloot. of word jou 1200 watt boorhamer net zo warm als een 1000 watt hps??

                              en een led ufotje word op zichzelf al gekoeld naar 32 graden zodat ie optimaal werkt dus daarvoor heb je idd geen dikke afzuigers nodig, wel hebben je plantjes min 3 keer per uur volledige luchtverversing nodig, en dat red je niet met je 8cm fannetje.

                              thermodynamica is bovendien geen wet, maar een proces om de efficientie van b.v. machines beter te maken, oftewel minder warmte te produceren en meer omzetten in energie of actie.


                              groet

                              Comment

                              Bezig...
                              X