Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plan micro kast bouwen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Plan micro kast bouwen

    Korting op 420shop
    Ik zit er al maanden over te peinzen hoe ik een microkastje voor elkaar kan krijgen.
    Nu heb ik wat plannen om een kastje om te bouwen gezien het feit dat anderen het in een pc gefrot krijgen moet dit makkelijk lukken.
    De foto's die ik heb genomen zijn van het bestaande kastje uitgetekend met de maten erbij en tevens ook het toekomstige kweekkastje dat erin komt (dit is een aparte kast) indien deze niet goed zichtbaar zijn even laten weten dan moet ik dat toch even oplossen.
    De bedoeling is het zo stealth mogelijk te runnen qua geur ivm huisgenoten. (ja ik ben 18+, 20 zelfs )
    Hierbij heb ik een timmerachtergrond (veel gedaan als hobby) dus veel materieel en het nodige hang en sluitwerk. (anders gewoon kopen)
    Verder wil ik hier de brandveiligheid hoog in acht nemen!

    Alle maten van de tekeningen zijn in mm.

    Tekening 1
    Vooraanzicht van het bestaand:
    2011-10-03 20.10.32.jpg
    Zoals te zien heeft dit kastje een deur van 478mm alleen daarboven is er nog een gat van 182mm open en natuurlijk moet dit dicht. Dit wordt opgelost door middel van een plank die het deurtje verlengd zodat dit afgewerkt 1 geheel lijkt.

    Tekening 2
    Zijaanzicht van het bestaand:
    2011-10-03 20.10.56.jpg
    Hier zie je dat achter het kastje een kleine compacte ruimte tot de muur van 50mm is waarin de kast doorgetrokken in kan worden.

    Tekening 3
    Zijaanzicht van het kastje (doorsnede):
    2011-10-03 20.11.15.jpg
    Lijkt me wel duidelijk.


    Voorafgaand aan de kweekkast "plan A"(voor jullie plan A en plan LMN ofzo voor mij) tekeningen. Hier is uitgegaan van multiplex met een dikte van 12mm.


    Tekening 4
    Bovenaanzicht kweekkast:
    2011-10-03 20.33.31.jpg
    Zoals jullie zien is dit geen standaard oppervlakte van een normale micro kweekkast. De uitstulping links onder dient voor bepaalde voorzieningen zoals eventuele temperatuur (optioneel is een uitlaat met daaraan filter) waar ik nog niet helemaal uit ben is die afmetingen ervan vandaar overal de groter dan en kleiner dan tekens.

    Tekening 5
    Achteraanzicht kweekkast:
    2011-10-03 20.35.06.jpg
    Lijkt me duidelijk.

    Tekening 6
    Bovenaanzicht kweekkast (binnenmaten):
    2011-10-03 20.42.00.jpg
    Binnenmaten lijken me ook duidelijk.


    Verdere informatie:
    De computerfans komen aan de linkerkant van de kast (zie tekening 4 of 6) hier komt ook de koolstoffilter vandaar de uitstulping linksonder waar tevens dan de extra apparatuur kan komen (temperatuurmeter enal). De kabels gaan vanuit het kastje langs de muur af onder het bureau dat erlangs staat waar de stekkerdoos komt te staan zodat deze indien nodig makkelijk bereikbaar is als er zich een situatie voordoet waarbij de stroom er onmiddellijk af moet (denk aan brand, kortsluiting of andere dingen).



    Materialenlijst:
    Lampen
    Armatuur & Lampen: Tneon 2x36w armatuur (ook gekozen vanwege de lage warmte die het produceert) LxBxH 430x240x80 met als lampen 2x pl buis van totaal 4800 Lumen, 2700K, 52,00euro.
    Tijdschakelklok: simpel goedkoop.
    Radiatorfolie: licht weerkaatsende functie.

    Ventilatie
    Computerfan: 3 stuks, 1x inlaat 1x uitlaat 1x luchtcirculatie.
    A. Telefoonoplader: 3 stuks voor de computerfans.
    B. Fan-controller?: geen idee ervaring met aansluiten fan-controller aan stekker voor stroom (want het gaan niet via een computer waarop je het normaal aansluit).
    Koolstoffilter: home made? (lastig om te bedenken waar ik de spullen vandaan haal ondanks het topic hoe je ze maakt) of eentje kopen maarja ruimte is niet heel groot.
    Buis: combiconnect flexibel en erg brandveilig (indien nodig als de filter niet rechtstreeks aan de computerfan kan).

    Bouwbenodigdheden
    Hout: Multiplex 12mm (dit zodat ik ergens nog mijn schroeven in kan zetten)
    Compriband: dient voor betere afsluiting van het deurtje.
    Scharnieren: Deurtje moet open en dicht kunnen.
    Hangslot: Deurtje afsluiten.
    Witte verf: hoogglanzend/normale of wat? Eerst grond verf of meteen paar lagen bepaald type verf? Dit om het kastje mooi te maken + eventueel vocht dat achter de radiatorfolie kruipt niet in het hout te laten trekken.
    Kit: Dit om de platen tegen elkaar te kitten zodat de eventuele kieren die er anders zouden zijn lucht- en lichtdicht zijn.

    Overige
    Stekkerdoos: met aan/uit schakelaar als het buiten gebruik is.
    Thermometer: digitaal temperatuur & luchtvochtigheid, eventueel meetstation in kast en afleesstation buiten kast
    Rookmelder: brandveiligheid


    Deze startpost is de verzamelpost van alle informatie die ik opdoe en waaruit uiteindelijk een complete bouwtekening met materialenlijst ect. uit zou moeten rollen.
    Tevens is dit dan uiteindelijk een mooi topic waar iedereen informatie in kan opdoen.

    Dus iedereen alle hulp is welkom dus reageer op de dingen waar ik bijvoorbeeld nog niet aan gedacht heb of geen suggesties om het beter te doen. Alvast bedankt.


    Updatelijst
    03-10-2011: Start topic.
    Last edited by Arie123321; 3 October 2011, 23:37.
    Guerrilla: 2013
    Royal Haze, Bluematic,Jack Herer, AK en La Blanca
    Neem een kijkje en reageer

    #2
    Re: Plan micro kast bouwen

    Succes met de micro kweek.

    Comment


      #3
      Re: Plan micro kast bouwen

      Gewone grondverf is prima voor de binnenkant, eventueel een laagje latex of beter witkalk er overheen. (Mat-wit houden dus)
      Dat radiatorfolie kun je beter achter je radiator plaatsen, dat is voor warmte, niet voor licht-reflectie.

      Pas op met kit. Lijmen met oplosmiddel vergiftigen je plant.

      Voor een filter heb je actieve koolstof nodig, die kun je in aquariumwinkels vinden
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Plan micro kast bouwen

        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
        Gewone grondverf is prima voor de binnenkant, eventueel een laagje latex of beter witkalk er overheen. (Mat-wit houden dus)
        Dat radiatorfolie kun je beter achter je radiator plaatsen, dat is voor warmte, niet voor licht-reflectie.

        Pas op met kit. Lijmen met oplosmiddel vergiftigen je plant.

        Voor een filter heb je actieve koolstof nodig, die kun je in aquariumwinkels vinden
        Oke dus even conclusies trekken. Met deze set lampen is er volgens jou geen risico op brand (van het hout) ivm de lage temperatuur die het opwekt? Maar indien er een heli overvliegt met een warmtekijker erbij zou dit niet te zien zijn omdat het kasje maar max 30 graden wordt en zon 2m van de gevel verwijderd is.
        Soort verf is dan witte-mat verf van bijvoorbeeld de gamma. Moet hierbij nog gekeken worden naar eventuele oplosmiddelen of speciale soort verf zoals buitenverf, binnenverf, vochtbestendig, warmtebestendig ect (heb weinig verstand van verf behalve kwast pakke en gewoondoen :p).

        Ik had er laatst ook een gezien die filters van de uhmm gamma was het volgens mij gebruikte deze zijn maar paar cm dik en worden voornamelijk gebruikt bij keukenafzuigingen is dat niet iets? Of te prutserig als je plantjes kweekt.
        Oke aquariumwinkel check. Nu alleen die gaze bakjes die iedereen heeft waar toveren ze die vandaan? (ik ga er geen parfum voor kopen want daar had iemand ook het gaas ervan gebruikt voor een filter ofzoiets was het) en pantie lukt wel. Dan verder uhmm van dat schuimachtig spul dat je om koop koolstoffilters zit? Geen idee hoe dat spul heet.

        Tot slot de kit dat is gewoon universele kit die op de bouw gebruikt wordt (kit het hout en je moet het met een koevoet losbreke) het is alleen over de datum dacht ik zal zo is kijken). Anders is een optie houtlijm? Zolang het hout keurig gezaagd wordt kan houtlijn ook voor een nette afsluiting zorgen lijkt mij of zitten daar ook giftige stoffen in?

        Dat was het dan nu wel weer even update de thread zo wel als ik thuis ben
        Guerrilla: 2013
        Royal Haze, Bluematic,Jack Herer, AK en La Blanca
        Neem een kijkje en reageer

        Comment


          #5
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

          Comment


            #6
            Re: Plan micro kast bouwen

            QnQ
            Wat ik nu ook nog zat te denken als die lampen zo weinig warmte afgeven wordt het dan in dat hok warm genoeg voor de planten (aangezien het er wel paar graden hoger moet zijn dan kamertemperatuur) dus alsnog radiatorfolie toepassen of zeg je van pfff geldverspilling?

            2011-10-04 15.04.48.jpg2011-10-04 15.05.07.jpg
            Mijn kit lijkt me goed (heb namelijk ooit kit op een klein stukje hout gedaan viel op het beton en vergeten op te ruimen en het gevolg was kwartier met een koevoet en hamer da hout eraf hakken..)

            2011-10-04 16.38.19.jpg2011-10-04 16.38.35.jpg
            Weedy
            Tekening links, linker plaatje is de zijkant.
            Tekening links, rechter plaatje is getekend vanaf de achterkant.
            (inlaat uitlaat lijken me duidelijk)

            De inlaat fan kan eventueel ook aan de achterkant geplaatst worden maar ik denk dat deze optie niet door gaat ivm met licht dat dan eventueel rechts langs het kastje afschijnt (van vooraf gezien) waardoor je in het donker licht ziet vanuit de achterkant van het kastje vandaar dat ik de fans aan de zelfde zijde wil houden omdat dit een soort inham is wat automatisch wat extra licht tegenhoud. Tevens komt in de kast ook nog een fan voor circulatie.


            Van bovenaf
            Tekening rechts, tekening A: fan, flexibele buis (combiconnect) 90 graden hoek, koolstoffilter.
            Tekening rechts, tekening B: fan, koolstoffilter

            Welke van de 2 ik kies is nog niet duidelijk omdat de breedte van de uitsteeksel nog niet vast staat dit komt doordat de afmeting van de fan niet bekend is en afmetingen van de koolstoffilter onbekend zijn.



            Verder een vraag de hoe breed is nu in werkelijkheid een koolstoffilter die je koopt want overal staat de ringmaat diameter ofzoiets maar dan zie je het gat en nog schuim aan beide kante uitsteken rondom of dat de maat is of dat het de maat van het gat is en als dat zo is wat is de werkelijke maat van een hele kleine filter?? (gezien mijn beperkte ruimte)
            Guerrilla: 2013
            Royal Haze, Bluematic,Jack Herer, AK en La Blanca
            Neem een kijkje en reageer

            Comment


              #7
              Re: Plan micro kast bouwen

              Ziet er naar mijn mening goed uit
              Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

              Comment


                #8
                Re: Plan micro kast bouwen

                Kamertemperatuur is prima hoor. Zolang de temperatuur van de wortels boven de 17 graden blijft kunnen de planten het goed uithouden.
                Probeer in de lucht aan- en afvoer zo min mogelijk bochten te gebruiken. Een 90 graden bocht kost je zo 1/3 of meer van je debiet.

                Filter kun je maken als je een beetje handig bent, van blikjes, kippengaas, muggengaas etc..etc
                Het gaat erom de afgezogen lucht door een zo groot mogelijk oppervlak actieve kool te leiden.
                Als je zelf bouwt, bepaal je zelf de diameter en maten.
                Die koolstoffilters van een keukenafzuiger werken niet goed voor onze hobby.

                Ahja..als er licht uit komt, kan er ook licht in, en dat is niet de bedoeling, daarvoor kun je een labyrint bouwen of zoiets, als het maar licht tegenhoudt.

                Mooi dat je er de tijd voor neemt. Zo wordt het wel wat.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: Plan micro kast bouwen

                  Leveren die bochten dan echt zoveel problemen op heb wel wat ervaring met ventilatieberekeningen voor kantoren maar qua fijner werk zoals deze soort ventilatie heb ik geen ervaring

                  Ik zie wel overal mensen met filters aan de buitenkant maar kan het niet gewoon met een filter aan de binnenkant? Dat zou als ik het zo denk heel wat problemen voor me oplossen. Want wat is het verschil je zuigt het erdoorheen of je duwt de lucht erdoor.

                  Ow voor lichtinval ben ik niet bang de kist komt in een kasje en dat kasje staat onder een bureaublad tegen de muur zowat ben eerder dat jan en alleman op mn kamer in licht achter mn bureau zien komen

                  Ja inderdaad liever het in 1keer goed doen dan het 10x over doen omdat het voor geen meter klopt
                  Guerrilla: 2013
                  Royal Haze, Bluematic,Jack Herer, AK en La Blanca
                  Neem een kijkje en reageer

                  Comment


                    #10
                    Re: Plan micro kast bouwen

                    Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, om ook zo'n kast(je) te gaan bouwen, maar wat ik begrepen heb, maakt het niet veel uit of je je filter in of uit de kast plaatst, omdat zowel afzuigen als blazen mogelijk is door zo'n filter
                    Ben benieuwd naar je kastje, zogauw als die van mij klaar is zal ik er ook een verslag van maken.
                    Ik ga zo wiezo voor spaarlampen, puur vanwege het verbruik en leuke bijkomstigheid wordt niet zo warm, dus minder hard afzuigen
                    Succes

                    Comment


                      #11
                      Re: Plan micro kast bouwen

                      Ik zou er een 90W ledlamp inhangen.

                      Comment

                      Bezig...
                      X