Kweken op cocos.
Een goede kweek staat of valt daarin tegen met de inzet en door dachtzaamheid van de kweker. Deze handleiding is gericht op de kweek van skunk- en indica-soorten ,wat overigens niet wil zeggen dat andere soorten niet op deze manier gekweekt kunnen worden. Er zijn 2 verschillen : 1) coco's in potten 2) kokos in matten.Het voordeel van kweken in potten is dat je gedurende de oogst de planten kan verplaatsen. Aangezien de ene plant harder groeit dan de andere is het makkelijk om zee uiteindelijk te kunnen sorteren op lengte en zo te rangschikken dat ze zoveel mogelijk licht vangen. Alleen als je een watersysteem gebruikt kunnen kokos matten voordelen bieden zoals minder werk en afval. Deze handleiding bespreekt alleen de eerste methode. Er wordt alleen de kweekmethode uitgelegd en de inrichting van de ruimte dus niet. Hoe je dit doet zou ik je laten adviseren door de shop omdat er grote verschillen zijn tussen verschillende kamers en mensen.
Cocos in potten.
Om de oogsttijd zo kort mogelijk te houden om de ontwikkeling van problemen te voorkomen gebruiken we een 4-literpot van lxbxh is 15x15x20cm. Hierin hoeven we bij een Citral , White Widow , of White Widow-achtigen geen groeitijd te geven mits het klimaat de eerste 2 weken goed vochtig is. Een K2 of een Top-44 bijv. zijn langzame groeiers die toch wel min. 5 dagen groei kunnen hebben. Aangezien de planten niet de tijd krijgen om te groeien, zullen ze max. 15 gram gemiddeld opbrengen. Er moeten dus per lamp van 600w minimaal 40 planten gezet worden.Omdat het kunstlicht dat we gebruiken niet zo sterk is als de zon, neemt de lichtsterkte sterk af als de afstand van de lamp naar de plant een beetje groter wordt. Daarom heeft een korte plant meestal lange volle bloemen van boven tot onder en kan een lange plant vooral onderin soms erg leeg lijken.Een grote plant (groter dan 75cm) geeft niet meer en is onhandelbaar.
Potten rangschikken en vergelijken.
Een groot voordeel van kweken met potten is dat je de planten kan verplaatsen en dat je per plant kan bekijken of hij water nodigt heeft of niet. Vooral de eerste 3 weken kunnen er grote verschillen tussen de planten ontstaan en wel als volgt: De stekken waarmee je begint zijn verschillend. Zo kan na 5 dagen de ene al 15cm gegroeid zijn en al veel water verbruikt hebben terwijl de andere nog even klein en vochtig is als in het begin. Als je dan alle planten water geeft terwijl niet alle planten al droog zijn , dan verzuip je de planten die toch al klein waren terwijl de stekken die wel groot zijn op 't juiste moment water krijgen.
De grote planten groeien nu dus nog harder en de kleine nog langzamer en de verschillen worden groter en groter. Hoe vaker je selecteert, hoe gelijkmatiger je planten groeien. Als je oogst vordert , zie je vaak dat de planten in het midden geler worden dan aan de zijkant. Dit komt doordat de planten in het midden meer lichtenergie krijgen, de voeding dus sneller verwerken en dus ook meer voeding verbruiken. Als je zo'n gele plant aan de buitenkant zet, geef je hem weer wat tijd om voeding op te nemen en weer groener te worden. Andersom kan een plant die groen is (dus een plant met veel onverwerkte voeding) onder het licht sneller voeding verwerken dan een plant die al geel is omdat hij de voeding niet snel genoeg kan aanvoeren. Bewegende lampen of de lampen een beetje verplaatsen is wat dit aangaat dus ook altijd beter. Het bepalen van de groeitijd en dus ook de uiteindelijke grootte van de plant hangt samen met de hoeveelheid planten per lamp. Probeer de groeitijd zo kort mogelijk te houden want hoe korter een oogst, des te minder tijd er is om kleine problemen zich te laten ontwikkelen in grote problemen. Met Citral en Wit-achtige heb je geen groeitijd nodig en begin je met de 12-uurs fase. Als je met librabakken (kweekbakken, kant en klaar voor 1 slab 100x18cm) werkt is 6 bakken per 600watt-lamp met 5 planten per slab voor Citral optimaal Met Wit-achtigen is dat 1 bak met 5 planten en de volgende met 4 planten omdat deze iets breder groeien.
K2 en de meeste skunk-soorten kunnen meestal min. 5 dagen groei gebruiken.Vraag dit soort informatie aan je leverancier omdat soorten van verschillende leveranciers kunnen verschillen Om de lichtverdeling te optimaliseren moet je proberen de lamp zo laag mogelijk te hangen. Om dit te kunnen doen moeten de planten in het midden klein zijn en aan de buitenkant groot. Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is kan je planten die in een cocoslab's zijn geworteld niet meer verplaatsen, zoals dat met potten wel gaat. Daarom moet je je planten de eerste dagen al zo slim mogelijk plaatsen. Dit gaat als volgt: Om de planten een stevige basis te geven en de eerste dagen toch nog te kunnen verplaatsen worden de stekjes eerst in een startblok gezet (of een klein "coco's potje zonder bodem). Dit is een kubus van 7.5x7.5x7.5cm waarin de planten de eerste nieuwe wortels aanmaakt. Gedurende de eerste dagen kan de startblok nog verplaatst worden zodat je in deze fase de planten toch nog kan selecteren en rangschikken. Let hierbij op grootte v/d plant, grootte v/h wortelsysteem en op de ontwikkelings snelheid van de afgelopen dagen (is hij sinds enkele dagen veel of weinig gegroeid).
Zet de grote planten aan de zijkant zodra de wortels vanonder uit de startblokken de slab in willen groeien. De planten die later doorwortelen hoef je ook pas later hun plaats te geven. Uiteindelijk komen de laatste en kleinste planten recht onder de lamp. Zou er nu na enkele weken toch nog een grote plant in het midden staan, dan kan je deze toppen (de top eruit snijden) zodat er alsnog een gelijk veld ontstaat. Zodra de planten in de pot of op de cocoslab worden gezet ga je water geven m.b.v. het watersysteem.
Lees voor meer informatie het boekje: Kweken op Kokos
Grtz
Een goede kweek staat of valt daarin tegen met de inzet en door dachtzaamheid van de kweker. Deze handleiding is gericht op de kweek van skunk- en indica-soorten ,wat overigens niet wil zeggen dat andere soorten niet op deze manier gekweekt kunnen worden. Er zijn 2 verschillen : 1) coco's in potten 2) kokos in matten.Het voordeel van kweken in potten is dat je gedurende de oogst de planten kan verplaatsen. Aangezien de ene plant harder groeit dan de andere is het makkelijk om zee uiteindelijk te kunnen sorteren op lengte en zo te rangschikken dat ze zoveel mogelijk licht vangen. Alleen als je een watersysteem gebruikt kunnen kokos matten voordelen bieden zoals minder werk en afval. Deze handleiding bespreekt alleen de eerste methode. Er wordt alleen de kweekmethode uitgelegd en de inrichting van de ruimte dus niet. Hoe je dit doet zou ik je laten adviseren door de shop omdat er grote verschillen zijn tussen verschillende kamers en mensen.
Cocos in potten.
Om de oogsttijd zo kort mogelijk te houden om de ontwikkeling van problemen te voorkomen gebruiken we een 4-literpot van lxbxh is 15x15x20cm. Hierin hoeven we bij een Citral , White Widow , of White Widow-achtigen geen groeitijd te geven mits het klimaat de eerste 2 weken goed vochtig is. Een K2 of een Top-44 bijv. zijn langzame groeiers die toch wel min. 5 dagen groei kunnen hebben. Aangezien de planten niet de tijd krijgen om te groeien, zullen ze max. 15 gram gemiddeld opbrengen. Er moeten dus per lamp van 600w minimaal 40 planten gezet worden.Omdat het kunstlicht dat we gebruiken niet zo sterk is als de zon, neemt de lichtsterkte sterk af als de afstand van de lamp naar de plant een beetje groter wordt. Daarom heeft een korte plant meestal lange volle bloemen van boven tot onder en kan een lange plant vooral onderin soms erg leeg lijken.Een grote plant (groter dan 75cm) geeft niet meer en is onhandelbaar.
Potten rangschikken en vergelijken.
Een groot voordeel van kweken met potten is dat je de planten kan verplaatsen en dat je per plant kan bekijken of hij water nodigt heeft of niet. Vooral de eerste 3 weken kunnen er grote verschillen tussen de planten ontstaan en wel als volgt: De stekken waarmee je begint zijn verschillend. Zo kan na 5 dagen de ene al 15cm gegroeid zijn en al veel water verbruikt hebben terwijl de andere nog even klein en vochtig is als in het begin. Als je dan alle planten water geeft terwijl niet alle planten al droog zijn , dan verzuip je de planten die toch al klein waren terwijl de stekken die wel groot zijn op 't juiste moment water krijgen.
De grote planten groeien nu dus nog harder en de kleine nog langzamer en de verschillen worden groter en groter. Hoe vaker je selecteert, hoe gelijkmatiger je planten groeien. Als je oogst vordert , zie je vaak dat de planten in het midden geler worden dan aan de zijkant. Dit komt doordat de planten in het midden meer lichtenergie krijgen, de voeding dus sneller verwerken en dus ook meer voeding verbruiken. Als je zo'n gele plant aan de buitenkant zet, geef je hem weer wat tijd om voeding op te nemen en weer groener te worden. Andersom kan een plant die groen is (dus een plant met veel onverwerkte voeding) onder het licht sneller voeding verwerken dan een plant die al geel is omdat hij de voeding niet snel genoeg kan aanvoeren. Bewegende lampen of de lampen een beetje verplaatsen is wat dit aangaat dus ook altijd beter. Het bepalen van de groeitijd en dus ook de uiteindelijke grootte van de plant hangt samen met de hoeveelheid planten per lamp. Probeer de groeitijd zo kort mogelijk te houden want hoe korter een oogst, des te minder tijd er is om kleine problemen zich te laten ontwikkelen in grote problemen. Met Citral en Wit-achtige heb je geen groeitijd nodig en begin je met de 12-uurs fase. Als je met librabakken (kweekbakken, kant en klaar voor 1 slab 100x18cm) werkt is 6 bakken per 600watt-lamp met 5 planten per slab voor Citral optimaal Met Wit-achtigen is dat 1 bak met 5 planten en de volgende met 4 planten omdat deze iets breder groeien.
K2 en de meeste skunk-soorten kunnen meestal min. 5 dagen groei gebruiken.Vraag dit soort informatie aan je leverancier omdat soorten van verschillende leveranciers kunnen verschillen Om de lichtverdeling te optimaliseren moet je proberen de lamp zo laag mogelijk te hangen. Om dit te kunnen doen moeten de planten in het midden klein zijn en aan de buitenkant groot. Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is kan je planten die in een cocoslab's zijn geworteld niet meer verplaatsen, zoals dat met potten wel gaat. Daarom moet je je planten de eerste dagen al zo slim mogelijk plaatsen. Dit gaat als volgt: Om de planten een stevige basis te geven en de eerste dagen toch nog te kunnen verplaatsen worden de stekjes eerst in een startblok gezet (of een klein "coco's potje zonder bodem). Dit is een kubus van 7.5x7.5x7.5cm waarin de planten de eerste nieuwe wortels aanmaakt. Gedurende de eerste dagen kan de startblok nog verplaatst worden zodat je in deze fase de planten toch nog kan selecteren en rangschikken. Let hierbij op grootte v/d plant, grootte v/h wortelsysteem en op de ontwikkelings snelheid van de afgelopen dagen (is hij sinds enkele dagen veel of weinig gegroeid).
Zet de grote planten aan de zijkant zodra de wortels vanonder uit de startblokken de slab in willen groeien. De planten die later doorwortelen hoef je ook pas later hun plaats te geven. Uiteindelijk komen de laatste en kleinste planten recht onder de lamp. Zou er nu na enkele weken toch nog een grote plant in het midden staan, dan kan je deze toppen (de top eruit snijden) zodat er alsnog een gelijk veld ontstaat. Zodra de planten in de pot of op de cocoslab worden gezet ga je water geven m.b.v. het watersysteem.
Lees voor meer informatie het boekje: Kweken op Kokos
Grtz