Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED-project (eerste poging met 5 planten)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED-project (eerste poging met 5 planten)

    Korting op 420shop
    Hallo,

    allereerst dank aan 73Ed voor het vertrouwen, hopelijk kan ik een mooie oogst laten zien met de LED-lampen.

    Ik heb de afgelopen weken hard gewerkt aan een mooie ruimte van 110-160-180cm voorzien van dubbel geisolleerde wanden, een goed afzuigsysteem en 3 lampen; 2 lighthouse-hydro-blackstar-240w LED-lampen en 1 250w HPS-lamp. De HPS op aanraden van de adviseur van de growshop; je kan natuurlijk bijwarmen met een kachel maar met de HPS heb je ook de verwarming EN extra licht. Ik ben erg benieuwd wat dit gaat brengen.

    Ik heb op dit moment een probleem met de HPS, hij is aangesloten op een trafo en gaat gewoon aan als ik de trafo in het stopcontact steek, echter, na korte tijd begint de trafo te tikken en gaat de lamp uit, vervolgens blijft de lamp licht knipperen op het ritme van het tikken van de trafo, alsof hij probeert aan te gaan. Na een halve minuut ongeveer stopt het tikken van de trafo en gaat de HPS lamp weer branden, vervolgens na 30 seconden herhaalt de cyclus zich weer en dus heb ik de HPS nu maar even uit gezet. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

    Nu verder over het project;
    Ik heb de LED-lampen op dit moment aanstaan om te kijken hoe warm het in het hok kan worden, puur van de warmte van de LED's, vanavond zullen er 5 voorgegroeide plantjes onder komen te staan, elk in een 20L-pot, ik ben me bewust dat dit een grote pot is maar ik ben dan ook van plan om in eerste instantie van boven te bewateren, in zeer lichte mate, minder dan 50% van de hoeveelheid die onder HPS-kweek gebruikt moet worden. Mijn plan is om de eerste 3 weken vooral van bovenaf te voeden en zodra de planten gaan uitschieten zal ik de bak vullen en de wortels laten zoeken; natuurlijk houd ik dan de conditie van de planten goed in de gaten om te voorkomen dat ze de waterbak nog niet kunnen bereiken en zal ze daar waar nodig bijvoeden via de bovenkant.

    Ik zal straks foto's maken als de plantjes staan en ben benieuwd of er mensen zijn die mijn project willen volgen, mocht dit zo zijn dan zal ik zeer geregeld op het forum updates sturen en natuurlijk foto's sturen.

    Heb je tips of kan je bovenstaande vraag beantwoorden dan zie ik graag een reactie.

    Groeten Meamz

    #2
    Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

    met de trafo van de Hps bedoel je de ballast zeker? Zeker dat alles goed aangesloten is? Is het een nieuwe of gebruikte? Dit klinkt niet echt goed... 1250 Watt schakel je best ook met een relaiskast...

    Succes met de combikweek Led-Hps

    Comment


      #3
      Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

      Ik ga je zeker volgen .

      succes.
      Led's grow !

      Comment


        #4
        Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

        Beetje meer info over de ledpanelen?

        Comment


          #5
          Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

          Update 1;

          Ik heb de HPS lamp zo lang maar even uitgeschakeld en zal een nieuwe trafo gaan halen om te kijken of het daar aan ligt dat hij niet goed werkt.

          Vanmorgen ben ik wel geschrokken aangezien de temp. met alleen de LED's niet boven de 23graden komt, de HPS had voor meer warmte moeten zorgen op aanraden van de adviseur van de grow maar zo lang deze niet werkt zal ik een alternatief moeten bedenken. Ik heb foto's gemaakt zodat jullie een beeld krijgen van de situatie.
          Ik heb nu een kacheltje gehangen om de warmte te genereren, ik wil 30graden halen en bij afkoelen min 20 gr aanhouden, dus de kachel zal de komende dagen moeten blijven draaien, het is wel op thermostaat maar dan nog kost het helaas veel energie.

          vraag1)Ik heb de kachel bovenin het hok gehangen maar denk dat onderin beter is ivm het stijgen van warme lucht, wat denken jullie?
          vraag2)Wat is de optimale temp. voor de tijd dat de lampen aan staan en wat als deze uit staan, ik weet dat er max. 10graden tussen aan en uit mag zitten maar wat is de beste verhouding?

          Daarnaast heb ik gisteren 0,5L vocht met voeding per plant gegeven, ik wacht tot de plant wat zwakker gaat worden en zal dan bij gaan voeren.

          vraag3)Denken jullie dat het voldoende vocht is voor de komende dagen?

          Ik heb het hok gebouwd op een houten frame van 50-50mm balken, de tussenruimten opgevuld met 45mm isolatiemateriaal. Vervolgens aan de binnenzijde alles voorzien van 0,5mm dik vijverfolie en daaroverheen radiatorfolie. Aan de buitenzijde van de wanden zit dikke stof om de isolatie vast te houden en ook daar nog een isolerende werking aan te winnen. De vloer is voorzien van een dubbele laag ondervloer (de groene platen) van 2x5mm en daaroverheen 2 lagen van 0,5mm vijverfolie.
          In 1 van de zijwanden heb ik aan de bovenzijde een uitgang van 120mm voor de afzuigslang en aan de onderzijde een uitgang van 120mm met een stuk afzuigslang voor inlaat (zou het kunnen dat hier al die warmte door 'vertrekt'?)
          Ik heb 2 LED-boxen van het type 2 lighthouse-hydro-blackstar-240w (voor meer specificaties zoek even via goo gle) en een afzuiger met koolstoffilter van het type PrimaKlima model PK125 TEMP CTRL.
          In het hok staan 5 planten in 20Lpotten met GoldLabel Special Mix grond.

          Ik denk dat ik met de kachel de temp. wel omhoog kan krijgen maar hoe houd ik de temp. goed vast, het is weliswaar een ruimte in de garage en hier is de temp. min of meer de buitentemp. maar met een dusdanig geisoleerde ruimte verwacht je wel dat de temperatuur niet te snel daalt.

          vraag4)Mijn allergrootste probleem zit hem in het reguleren van de warmte in de ruimte op een juiste manier, alle tips zijn welkom om de warmte zo lang mogelijk binnen te houden!


          Mocht iemand andere tips of vragen hebben reageer dan ajb!
          Hopelijk gaat het een beetje vlotten de komende tijd en kan ik snel gaan genieten van mn meisjes .

          grt. Meamz

          Comment


            #6
            Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

            update 2;

            FOTO'S

            IMG_0993.jpgIMG_0994.jpgIMG_0997.jpgIMG_0996.jpg

            grtz Meamz

            Comment


              #7
              Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

              De daling van de temperatuur zal zijn terug te voeren op je afzuiging. Ook leds produceren meer warmte dan licht, ongeveer 80 % van het opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte: dat is dus ruim 380 watt. Bij een redelijk geisoleerde woning heb je ongeveer 100 watt per m3 aan verwarming nodig. Dus de geproduceerde warmte verdwijnt door je afzuiging. Zie je een mogelijheid om je afzuiger zo laag in te stellen dat hij net niet gaat brommen?

              Comment


                #8
                Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)



                ---------- Post added at 21:02 ---------- Previous post was at 20:33 ----------
                Bovenstaand nog enkele foto's!

                bedankt voor de eerste reacties!

                @ Xtreme; ik heb met de kachel de temp nu op 30graden gekregen en de afzuiger ook op 30gr ingesteld, met het vermogen op 20%, nu zal hij pas aanslaan als de temp boven de 30 komt en zal de kachel aanslaan wanneer de temp onder 30 komt. Niet de meest handige combinatie, ik zou de kachel liever zo instellen dat wanneer de temp tot 25 is gedaald de kachel aanslaat en de temp tot 30gr brengt. Maar dat is niet in te stellen want er bestaan geen stekkerdozen waarop dit in te stellen is.
                Ik ga nu de kachel zo instellen dat deze aanslaat wanneer het 27gr is en houd de instelling van de afzuiger op 30gr.

                Ben benieuwd...

                grt. Meamz

                Comment


                  #9
                  Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                  HEEE MEAMZ,

                  Hoe is ie nou?.Lekker aan het stressen.Wat een licht joh.LET OP MET WATER GEVEN 0.5 liter voor een led kweek is veel.
                  Ik heb zo mijn plantjes verzopen.Waar trek jij je lucht vandaan.Ook uit de koude garage?
                  Anders een buisventilator pakken die de lucht verwarmd.Als je vragen hebt aan mij kun je me ook een prive bericht sturen.
                  Dat werkt meestal sneller.
                  Nou rustig aan.

                  Groeten Ed

                  Comment


                    #10
                    Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                    Waarom wil je die temperatuur zo hoog hebben dan ?
                    Er is niks mis met 23 graden toch ?

                    Tijdens m'n laatste kweek, onderste lijn is de temperatuur :
                    meting-28-10.jpg

                    Dat tikken van de VSA zijn nieuwe opstartpogingen. Elke tik jaagt-ie een piekspanning naar je lamp om 'm te ontsteken.
                    Zit je lamp wel goed in je kap gedraaid ? Deze moet je echt stevig vast draaien.
                    Is de lampvoet en de fitting 100% schoon ?
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                      @ed; Wel aardig stressen ja, haha, maar voelt goed hoor! Ik heb volgens mij dezelfde afzuigset als jij, en inlaat is inderdaad uit een koude ruimte, maar goed, er moet schone lucht in toch. Naarmate de temp. buiten hoger gaat worden zal het bijwarmen ook minder moeten. Ik hou je op de hoogte!

                      @QnQ; dus als ik mijn temp constant rond de 23gr houd is dat voldoende, ging dat bij jou niet ten koste van de opbrengst. Voorheen onder HPS was het altijd een stuk warmer als de lampen aan stonden (zo'n 30gr) en als ze uit stonden rond de 23gr. Ik wilde deze lijn aanhouden maar als het niet zo hoog hoeft te zijn en meer in de constante lijn zit dan ga ik proberen een meer constante temp aan te houden.

                      Bedankt mannen!

                      goed weekend, Meamz

                      Comment


                        #12
                        Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                        Hallo MEAMZ,

                        Rustig aan man.Als je dezelfde afzuiger hebt.Ik heb het zo gedaan:
                        De stand met de temperatuur gebruik ik nog niet.Ik heb de zuiger vol aangezet en toen rustig terug gedraaid tot dat ik op de juiste tempratuur kwam.
                        Dit heeft me wel een hele dag gekost en een stuk of 10x kijken en bij sturen.Als ik het met de temperatuur regelaar doe dan gaat de fan voluit blazen!!!!!.
                        Is niet zo erg maar maakt veel lawaai.En mijn afgewerkte lucht komt in de badkamer uit.Degene die op de wc zit moet opletten dat hij of zij niet van de pot af word geblazen lol.Nou hou je topic in de gaten.Hoop dat je de temperatuur op orde krijgt.

                        Groeten Ed

                        Ps heb je geen losse contacten in je vsa let hier op is super gevaarlijk.
                        Kijk of alle draden goed vast zitten.
                        Misschien is het wat Q zegt (probeer de lamp er uit te halen en dan opnieuw er in zetten goed vast.
                        NIET MET BLOTE HANDEN AAN DE LAMP KOMEN (VET PLEKKEN VAN DE HANDEN KUNNEN IN DE LAMP BRANDEN)
                        Last edited by Goudeerlijk; 10 March 2012, 11:47.

                        Comment


                          #13
                          Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                          Mooie ruimte heb je gemaakt. Lekker de ruimte voor je planten en al dat exotische licht erop.

                          Zal regelmatig binnen springen om eens te kijken hoe dit ledproject.

                          Succes!!!

                          Comment


                            #14
                            Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                            Update;

                            bedankt voor de reacties tot nu toe, ik blijf jullie op de hoogte houden.

                            De eerste dagen zien er goed uit, de planten zijn overgepot in 20L potten, per pot heb ik 0,5L voeding toegevoegd en ze zien er goed uit. Wel kleuren enkele bladeren een beetje vol met witte vlekken, is dat omdat de lamp te dicht erop hangt of omdat het te vochtig is in de pot? Ik heb de lampen iets hoger gehangen, hopelijk is het daarmee beter.

                            Zoals ik al eerder zei heb ik de HPS uitgeschakeld en houd ik de temp. nu op ongeveer 23gr. , dat is de temp. die het word met de LED's aan en als ze uit staan warmt een kacheltje wat bij.

                            Omdat ik met dat kacheltje bij verwarm heb ik wel het idee dat de lucht een beetje droog is, nu denk ik eraan om de grote waterbak waarin de potten staan te vullen met 1cm voedingswater, wat denken jullie? is dat te vroeg of juist goed?

                            Ben erg benieuwd naar de reacties!

                            grt Meamz

                            Comment


                              #15
                              Re: LED-project (eerste poging met 5 planten)

                              Hal.lo Meamz,

                              Ik zou de potten niet in het water zetten.Let op met teveel water geven.Bij mij werden de planten ook heel sniekie geel.
                              Begon ook met gele plekjes.Je kunt aan de potten voelen of ze droog staan.(aan het gewicht)
                              Als je de potten in het water zet dan trekt het water in de aarde en ik denk dat je hiermee je planten verzuipt.
                              Als je het doet voor de luchtvochtigheid omhoog te brengen dan zijn daar nog wel andere manieren voor.
                              Natte handdoek op hangen.
                              Lucht bevochtiger kopen.
                              Maar hoe hoog is je lv?
                              Gewoon een temp/hygro meter halen je kunt dan mooi zien wat de lv doet.Ook zitten er 2 standen op zodat je min en max temp/lv kunt aflezen.(sjop 10 euro)
                              Meanz nog 1x LET OP MET WATER GEVEN. MET LED IS VEEL ANDERS ALS MET HPS !!!!!!!!!!

                              Groeten Ed

                              Don't walk on the grass SMOKE IT

                              Comment

                              Bezig...
                              X