Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toppen,dieven en fimmen van een plant

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Toppen,dieven en fimmen van een plant

    Korting op 420shop
    toppen van een plant:

    toppen-fimmen.jpg

    waarom top je een plant?


    je topt een plant omdat je niet genoeg hoogte hebt in je hok of tent,of je wilt meer dan 1 hoofdbud.
    (let wel op: toppen doe je best alleen maar in de groeifase,sommige doen het nog 1 tot 2weken in de bloei)
    (als de plant eventueel verder in de bloei is en de ruimte wordt te krap kan je ze nog steeds toppen)

    voordelen van toppen?

    het voordeel van toppen is dat je plant breder gaat uitgroeien en dus niet in de hoogte gaat groeien,maar er wordt vooral getopt omdat je onderliggende toppen dan hoger komen te liggen en dus ook meer licht krijgen (beter indringing van het licht in de top) dus ook meer gewicht want zoals we al weten licht = gewicht.

    het toppen wordt dus gedaan voor:

    - niet genoeg hoogte.
    - er komen 2 of meerdere hoofdbuds aan je plant (hangt ervanaf hoe vaak je topt).
    - betere lichtopname door de onderliggende toppen (dus ook grotere en dikkere toppen).

    hoe top je je plant?

    dit is een foto van de plant voor hij getopt is,(het is een mannelijke plant die al tekenen van voorbloei vertoonde,maar het toppen van man of vrouw blijft wel hetzelfde).

    toppen-fimmen1.jpg

    en dit is een foto van nadat de plant getopt is.
    toppen-fimmen2.jpg

    toppen houdt dus in,je bovenste groeischeut verwijderen (niet de zijtakken)...


    dieven van een plant:

    waarom dieven van een plant?voordelen van dieven?

    de plant zal er nu voor zorgen dat de hoger gelegen toppen veel steviger worden en ook dat de toppen van de plant groter en dikker zullen zijn.

    deze toppen zullen nu 1/3de meer energie krijgen van de plant,die anders die energie aan de onderste topjes doorgaf.

    het dieven wordt dus gedaan voor:

    -betere opbrengst
    -mooiere toppen

    hoe dief je een plant?

    Wanneer je toch grote bloemen wenst en dieft, ga je als volgt tewerk:

    Stap 1: Kijken in de oksels waar de nieuwe scheuten (dieven) zich bevinden

    Stap 2: De dief tussen duim en wijsvinger nemen : U neemt een zijscheut (dief ) en plooit,scheurt die naar linker- of rechterkant. Let wel op: niet met een mes want zo brengt u ziektes over van plant tot plant.

    foto's volgen nog!



    fimmen van een plant:

    waarom fimmen van een plant?

    als je je plant fimt,zal deze plant nu ipv zoals bij het toppen 2 hoofdtoppen krijgen,nu 4 tot 5 hoofdtoppen krijgen.
    (let wel op: het fimmen van een plant doet men op hetzelfde moment dan als je een plant topt).

    voordelen van het fimmen van een plant?

    doordat je plant nu 4 tot 5 hoofdtoppen krijgt,zullen al die toppen beter licht opnemen en dus ook het eindgewicht hoger maken.
    (let wel op: het fimmen van de plant is een kunst op zich,dus verschiet niet dat als je je plant fimt dat je een misgroeide hoofdtop krijgt. het fimmen van een plant zal dus ook niet altijd werken).

    het fimmen wordt dus gedaan voor?

    -meerdere hoofdtoppen te verkrijgen
    -betere opbrengst

    hoe fimmen van een plant?

    verwijder 2/3de van de verse groeischeut,er blijft dus 1/3 zitten van de scheut.
    (knijp met je vingers 2/3de af van de nieuwe groeischeut).

    de foto's zullen later pas volgen,of er moest iemand zijn die dit al wil testen en als het lukt kunnen we die foto's gebruiken.
    ik kan pas binnen een maand of 2 het fimmen nog eens proberen omdat mijn planten nu in de bloei staan...
    Last edited by Jointjedraaien; 6 June 2011, 15:34.

    #2
    Goed gedaan, nog iets om erbij te vermelden; Toppen kan vanaf de 2de of 3de internode. (Persoonlijk zou ik pas na de 3e toppen).
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      idd,ik doe het persoonlijk ook op de 3de internode,en nadien op de 7de of 8ste nog eens!

      grtzzz

      Comment


        #4
        ben ik zeker wat mee haze thx! ga u raad zeker opvolge..

        Comment


          #5
          Mooie uitgelegd.

          Zal eens kijken om van deze een sticky te maken

          Grtz
          420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
          Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

          Comment


            #6
            en het toppen van een plant direct op 12/12 ik heb het bij 1 dame gedaan alleen deze loopt nu zeer achter, is dit nou verstandig bij 12/12 ?

            mvg road

            Comment


              #7
              12/12 dan gaat hij de bloei in he, en toppen in de bloei is niet verstandig.
              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

              Comment


                #8
                ja hij gaat dan direct in de bloei, maar als die nog niet in de bloei staat ik bedoel 2 planten hebben nou allebei 3de internode bereikt tonen nog geen bloeiverschijnselen.
                en hoe doen met mensen het dan met scroggen die toen tog ook altijd begin 12/12.

                mvg road

                Comment


                  #9
                  als je scrogt,laat je je planten altijd voorgroeien tot de internode's allemaal boven het net zijn gegroeit!

                  dan zet men de planten pas in de bloei...

                  grtzzz
                  Last edited by haze'o'lator; 16 February 2009, 20:30.

                  Comment


                    #10
                    PS : als je een plant hebt getopt wees dan niet bang dat ie dood gaat omdat er een zwartpuntje op komt, dat is netzoals bij een mens een soort van korst als je een schaafwond heb , heel normaal is dat er zal dan een stilte zijn van ongeveer 2-3 dagen en dan moeten ze weer actief zijn en de 2 nieuw toppen aan het groeien zijn

                    Comment


                      #11
                      Dit is toch (fimmen)?
                      4 hoofdtoppen

                      Grtz
                      420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                      Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                      Comment


                        #12
                        als je fimt,dan knijp je met je vingers 2/3de van je nieuwe groeischeut uit,zodat deze niet helemaal wel is en er toch nog terug opnieuw 2 of meerdere toppen aankomen!

                        fimmen is niet zo gemakkelijk als het lijkt,bij mij is het nog maar 1 keer gelukt maar nu doe ik het niet meer want telkens als het niet lukt kwamen er van die vervormde bladeren aan en daar ben ik niet zo voor...

                        grtzzz

                        Comment


                          #13
                          Jullie vertellen dat je enkel mag toppen in de groeiperiode. Mijn planten zitten nu einde bloei , maar geregeld snij ik wel eens een tak of een minder goed blad weg. Is dit dan een probleem mss voor de ontwikkeling van mijn vruchten?
                          grtz

                          Comment


                            #14
                            nee niet noodzakelijk maar ik knip er persoonlijk nooit weg!

                            ik wacht tot ze afvallen en dan pas doe ik ze weg maar dat doet iedereen anders...

                            dus geen zorgen,zolang je ze niet allemaal afknipt blijven ze wel verder bloeien!

                            grtzzz

                            Comment


                              #15
                              Het verschil tussen toppen, fimmen en dieven is het volgende.

                              - Bij toppen word er gewoon geknipt en de wonde is mooi netjes afgeknipt. De plant gaat de wonde dicht maken en laat deze voor wat het is.

                              - Bij fimmen word er eigenlijk niet netjes gewerkt, meer manueel (bijvoorbeeld in de natuur een dier dat de plant scheurt) de plant gaat de wonde niet laten voor wat het is maar gaat het proberen te herstellen. Zo krijgen we een enorme misgroeiing en krijgen 4 tot zelfs 8 toppen. Het fimmen is ook ontdekt via mislukte toppingen.

                              - Dieven: Het is ook het moment om de term dieven te laten vallen. Hierbij gaat men de zijscheuten weg knippen zodanig dat de plant zich hier niet mee moet bezig houden en zijn overige energie gaat steken hoofdtop of zij hoofdtoppen. Kleine zijscheutjes onderaan komt meestal toch niet echt veel aan als we die extra energie dan kunnen steken in de hoofdtop of ergens anders waar er goede top staat is dat volgens mij een uitstekende investering.

                              Foto's zullen allemaal upgeload worden als informatie bijlage door topic starter

                              Comment

                              Bezig...
                              X