Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 24

Topic: overwatering en onderwatering

Registratie op
    Nov 2008
    Leeftijd
    28

Standaard overwatering en onderwatering

overbewatering:

overwatering is de grootste fout die vooral door beginnende kwekers wordt gemaakt.

bij overwatering worden de wortels veel te nat en daardoor kunnen deze geen zuurstof meer opnemen en daardoor zullen ze langzaam dood gaan!

de kenmerken voor overbewatering zijn vooral gele bladeren die afvallen en soms ook niet gele bladeren die afvallen,de bladeren gaan hangen(net zoals onderbewatering) maar als je net water hebt gegeven en je hebt nadien hangende bladeren kan het al zeker niet door onderbewatering komen...

voorkomen van overbewatering kun je doen door: wanneer je grond droog is je pot eens oppakken en dan wegen,en nadien als je water hebt gegeven weer wegen! als je de dag nadien ofzo je pot weer weegt zal je na een tijdje merken of je nu water moet geven of niet!

dit is een foto van een plant die is overbewaterd,

onderbewatering:

onderwatering kan dezelfde symptonen geven dan overbewatering,maar daarvoor is de weegmethode dus weer gemakkelijk om onderscheid te maken.

bij onderwatering zullen de bladeren dichter tegen de stam gaan hangen en de bladeren zullen ook harder gaan doorhangen! volgens vele is het perfect wanneer er juist een paar druppels onderuit de pot komen maar ik persoonlijk probeer dat net te vermijden... het zal ook van plant tot plant afhangen!

dit is een foto van onderwatering,

de tensiometer:

met een tensiometer kun je de grondvochtigheid meten en wordt uitgedrukt in hPa.

Grondvochtigheid kunnen we zeer nauwkeurig bepalen door middel van het meten van de zuigspanning.
    Zuigspanning kun je meten via een tensio-meter. Een tensio-meter is in feite niet meer als een holle buis waar aan de onderkant een soort porseleinen klomp aan is bevestigd. Op de top zit een meter die de zuigspanning aangeeft.

Wanneer er veel water in de bodem aanwezig is en dus de grote ruimtes tussen de gronddeeltjes gevuld zijn met water, zal de plant dit vrij makkelijk op kunnen nemen.

Wanneer er weinig water in de bodem aanwezig is en dus alleen de kleine ruimtes tussen de gronddeeltjes gevuld zijn met water, zal de plant veel meer "kracht" moeten uitoefenen om het water op te nemen.

Bij te veel water in de bodem kunnen de gronddeeltjes het water niet meer vasthouden en ontstaat er drain, de grond is verzadigd.

Bij heel weinig water in de grond moet een te grote zuigkracht uitgeoefend worden om het water aan de bodem te onttrekken en zal de plant het overgebleven water niet meer op kunnen nemen, dit is het verwelkingpunt.

Waterbalans in de bodem.
    0 hPa
    Een zuigspanning van 0 betekent dat de grond volledig dat de grond volledig verzadigd is. Dit is te verwachten na een grote watergift. Als de zuigspanning voor langere periode 0 blijft krijgen de wortels van de plant zuurstofgebrek en ontstaan er ziektes.

0-50 hPa
    Als de zuigspanning tussen de 0 en 50 hPa ligt is er een overvloed aan water voor de planten aanwezig. Deze zuigspanning komt vaak voor na een watergift.

50-200 hPa
    Een zuigspanning in dit bereik betekent dat er voldoende water en lucht in de bodem is voor een optimale groei van de plant.

200-400 hPa
    De zuigspanning is goed voor plantengroei in een bodem met normale of fijne structuur, maar in een zanderige bodem kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

400-600 hPa
    De zuigspanning is goed voor een bodem met een fijne structuur. Maar in andere bodems kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

600-800 hPa
    Het beschikbare water voor de planten is schaars. Ook in een bodem met zware klei kan de zuigspanning snel stijgen waardoor schaarste ontstaat. Let wel, een redelijk percentage klei in je medium zal ons geliefd plantje altijd ten goede komen.

Dit is een grove indicatie van de bodemtoestand voor een plant. In de praktijk is de bodemtoestand afhankelijk van grondsoort en bodemstructuur. Daarnaast is de ene plantensoort gevoeliger voor droogte dan de andere. Hierdoor zal het moment van water geven per gebruiker verschillen.

als je een tensiometer gebruikt is de perfecte waarde van de zuigspanning 80hPa,probeer dit dus zo veel mogelijk aan te houden!

grtzzz
    Laatst gewijzigd door haze'o'lator; 13th June 2009 om 17:48

Standaard

thanks voor de info ! handig en heel informatief!
    iemand sticky dit ? :o

Registratie op
    Apr 2009
    Leeftijd
    36

Standaard Re: overwatering en onderwatering

heel duidelijk,goed gedaan merci

grtz

thanks heb der veel aan, hoe duur denk je dat zn tensiometer is ?

Registratie op
    Nov 2008
    Leeftijd
    28

ik dacht rond de 25euro dat ze nu kosten!

ik heb de mijne een paar jaar geleden gekocht voor 85euro...

grtzzz

Hier heb ik wel veel aan, zijn symtonen van onderwatering ook dat je bladeren aan de zijkant gaan krullen?

Mvg

Registratie op
    Oct 2007
    Leeftijd
    40

Bladeren waarvan de zijkanten opkrullen is teken van overbemesting.

Grtz
    "Een joint in de morgen, is een dag zonder zorgen" ----- Word nu special member steun het forum en geniet van vele extra's!

allemaal goed en wel en heel duidelijke info maar wat is de oplossing voor overbewatering?
    Roll roll roll the joint, twist it at the end. Light it up, take a puff en pass it to a friend

Registratie op
    May 2009
    Leeftijd
    43

stoppen met water geven. in heel ernstige gevallen zou je kunnen overwegen om in de donkerfase de kluit uit de pot te nemen zodat ie wat sneller opdroogt.

Grtz

ik heb net bij intratuin een moister - ph meter gekocht voor € 14.
    nu weet ik niet of een vochtmeter overeenkomt met wat jij bedoelt, maar over 2 uur gaat het licht weer aan en gaik het uitproberen.
    ps ze zijn nog maar 1 week oud.

Even een linkje met uitleg en je kan ze daar tevens online kopen .

http://www.blumat.nl/internet/Folder...iesysteem.aspx

Hou er rekening mee dat het een hulpje is en ook de tensio kan afwijken hoor de vinger is soms de beste manier .

Greetzz GG

Registratie op
    Mar 2010

Wat je ook kan doen is je potten in schalen zetten en daar water in geven , dit water/voeding moet binnen 10 minuten door de pot worden opgezogen
    Door de zuigkracht van je grond zal er water/voeding worden opgezogen en dit zal nooit te veel zijn , je moet alleen het rest water af voeren en na verloop van tijd merk je vanzelf hoeveel ze drinken en hou je geen rest water over

Ajo
    Ventje
    Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Klopt het dat bij onderbewatering eerst de onderste bladeren gaan hangen? En bij overbewatering alle bladeren samen een beetje gaan hangen?

Registratie op
    May 2009
    Leeftijd
    43

Bij onderbewatering verliezen de cellen te veel water waardoor de celdruk niet meet voldoende is om de cel stevigheid te geven je plant gaat slap hangen. Bij overbewatering zal ja een egale geel verkleuring gaan zien. Bladeren gaan ook wel iets hangen en bol staan e krullen naar onder. Celdruk is er echter nog wel. stengels en stelen zijn dus nog redelijk stevig. doordat de wortel constand in met water verzadigde grond staat kan deze geen zuurstof opnemen. Wortel sluit zijn membranen en neemt dan ook geen voeding meer op. Kans op wortelrot.

Eindelijk een kort en bondige uitleg! Thanks monty.

Van overbewatering worden ze eerder beetje slap, je krijgt door zuurstof tekort verkleuring, licht gelig, maar meestal niet ruimschoots aanwezig, verdeelt over de hele plant (vlekkerig), van onderen tot iets boven het midden. Bij lichte overbewatering, constant dus, krijg je hier en daar af en toe zo'n gelig vlekje. Bladeren voelen ook weker aan.
    Ook kan overbewatering bij onafgezuurd water geven, de pH te veel be´nvloedingen, zeker wanneer de wortel nog niet ruimschoots door de pot is, nog niet vol potentieel volwassen is, kan de plant dit minder corrigeren.
    Groei stagneert iets.

Tip is voor de moeras mensen, waaronder ikzelf, om zeker ÚÚn keertje per week watergift overslaan, zo kom je er wat beter achter wat je plant nodig heeft rond die periode van bloei/groei.

Bij onderbewatering, vooral in minder goed water vasthoudende aarde, vaak ook te herkennen aan inkrimping van het medium, gaat de plant zoals op de foto te zien is veel meer hangen, en de bladeeren gaan droog aanvoelen en inkrimpen, meestal onderaan meer dan boven.
    De groei stagneert aanzienelijk.

Tip, let buiten de plant ook op het medium; kleur, inkrimping, en vooral wanneer mogelijk gewicht van de potten.

Algemeen kan ik alleen maar zeggen dat, kleine plantjes natuurlijk water nodige hebben, maar zeker ook niet te veel.
    Dus opbouwen naar behoefte van de plant.
    Stekken beginnen met een kleiner wortel/groene plant verhouding, zaailingen hebben altijd een goede wortel/ groene plant verhouding. Dus over het algemeen stekken rustig aan beginnen.
    Uitproberen wat natter, en wat droger medium creŰren, komt neer op een keer minder/ niets geven of meer geven, want elke genetica en elk klimaat + bodemsamenstelling (milieu}, is verschillend.

Zo'n idee had ik er ongeveer over.

extra:
    Vacuole(n) in de cellen nemen te veel water op, cellen ontploffen,, gevolg cel sterft inderdaad. Plant gaat actief water verplaatsen, en cellen opofferen naar mijn idee.
    Andersom, vacuole(n) in cellen bevatten bijna geen water meer, spanningsdruk op de celwand valt weg, celmembraan laat los van celwand, stofwisseling vervalt, cel sterft snel.
    -wiki/Vacuole
    -wiki/Cel_(biologie) ( de vacuole is in een volwassen plantencel meestal meer dan 3/4 van de inhoud van de cel )
    Laatst gewijzigd door heaven; 6th July 2010 om 14:49

17. Standaard Re: overwatering en onderwatering

P250710_19.050001.JPGP250710_19.050003.JPGP250710_19.040002.JPGP250710_19.050002.JPG
    Hallo allemaal!
    van 1 van mijn 3 planten hangen de blaadjes erg slap.
    is dit overbewatering of heeft dit een andere oorzaak?

greetz

Yo mede growers,

Een vraag: Tijdens het bewateren van de planten, is het dan bevordelijk om het water op dezelfde temperatuur tegeven zoals het in de kweekruimte is?
    tevens ook water met voeding e.d.? Hoe denken jullie daarover??

gr. Sensiel

Registratie op
    Jun 2010

ik zorg dat het de zelfde temp als de pot is, als ik denk dat het te warm word dan geef ik wel iets koeler water.. ik denk dattie dat lekker vind, net als wij en biertje in de zomer. ik weet dat wortels het niet goed doen als ze onder de 18 graden komen namelijk.

Funky
    Hi doe mij maar 20 euro bubblegum... Hebben we nie we hebben wel sportlife

Klinkt inderdaad logisch Funky,

Thnx

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Cannabis Tags

Regels voor berichten