High CIAze,
hoe zit het nu met de kleinere verpakking voor 1 a 2x 5 planten kweek?
Ga binnenkort dankzij deze topic meerdere plagron producten aanschaffen.
Graatz Marco
maar het is wel gekomen sinds je bent overgestapt
heey je hebt zelf al een probleem geanalyseerd
wat heb je precies veranderd toen???
breng het trug in de oude waarden dan zou het normaal
gesproken weer goedkomen en vanuit daar ga je weer verder
als je een probleem constateerd moet je altijd zover trug in de tijd
denken van heey wanneer is dit gekomen of wat heb ik veranderd
waardoor het gekomen kan zijn maar dat heb jij nu zelf al gedaan
maar wat heb je toen precies veranderd en waarom ????
High CIAze,
hoe zit het nu met de kleinere verpakking voor 1 a 2x 5 planten kweek?
Ga binnenkort dankzij deze topic meerdere plagron producten aanschaffen.
Graatz Marco
Laatst gewijzigd door ElCanarioDiablo; 7th December 2009 om 23:57 Reden: typ fout
Hoy CIAze,
Ik loop al een tijdje te zoeken naar een efficiente manier om mn plantjes te wateren en mn oog is gevallen op een blumat setje van 12.
(klikken voor groter)
http://www.blumat.nl/internet/Websho...meter-set.aspx
Na heel wat zoeken heb ik weer heel wat vragen en hoop dat je me wat kunt sturen in de goeie richting. Ik ben ook al een tijdje bezig met plagron en vraag me af of ik wel juist ben. Nu heb ik 5 "kleine" vraagjes voor je
- ik gebruik momenteel de plagron terra lijn op batmix. Op de site van alien staat te lezen dat deze bij alle druppelsystemen kunnen worden toegepast. Ooit vroeg je me ooit eens waarom ik de alga lijn niet gebruikte, wel dit was/is de reden. Na wat ervaring met verschillende soortjes in potten met verschillende grootte denk ik wel dat ik het genoeg onder controle heb om alles wat te automatiseren en te gaan werken met bekende plantjes. Je zei me toen dat de dosering eigenlijk afhankelijk was van de grootte van de plant en dergelijke.
Graag had ik toch nog eens de bevestiging gehad of het geen problemen zal geven met blumat. Ook de green sensation en enzymen?
Ik dacht de visemultie, blovisal, alga lijn, start-up en protifert niet...correct?
- Op termijn zou ik willen gaan overschakelen naar cocos. Ik zie dat de cocosvoeding ook onder bio-minerale voeding staat. Geeft dit een probleem met blumat of andere druppelsystemen? Ik weet eigenlijk eerlijk gezegd niet of blumat op cocos toegepast kan worden maar ik ga de fabricant wel nog een mailtje sturen daarvoor...
- wordt de cocos lijn A/B zoals de terra lijn aangevuld met roots, start up, green sensation en enzymen? Heb je voor mij misschien een voedingsschema voor cocos?
- als ik dan toch beslis blumat te gebruiken, hoe lang blijft het water in mijn watertank dan "bruikbaar"? Ik bedoel, treed er na verloop van tijd ergens een afbraak ofzo op van de voeding of kan ik 70l aanmaken en gewoon leeg laten lopen indien ik met een circulatiepompje, aquariumverwarming, ph/ecmeter enzo te werk ga?
Is dit gelijk voor terra en cocos?
- start up heb ik nog niet in op de kast staan maar ik vraag me af: vanaf dat het zaadje ontkiemt is en ik de zaadlobblaadjes zie mag ik er al mee beginnen? en bij stekken nog voor ik ze afsnijdt de stekblokjes laten weken in een oplossing?
Ik kweek onder tl op batmix (met de terra lijn en de rest) en groei zon 5-6 weken voor. Vanaf begin week 6 bouw ik rustig op en tijdens de overschakeling geef ik nog 2-2,5ml/liter mee, afh van indica of sativa. moet ik start up tot dan aanhouden? Dat lijkt me wel wat een lange start...
Binnenkort ga ik wat prutsen met 250W hpi en verwacht dat het sneller zal gaan. dien ik daar start up even lang toe als in het geval hierboven?
En wordt deze ook gecombineerd met de roots of moet je dan gaan opletten dat je niet teveel wortelstim toevoegt en zo het omgekeerde effect krijgt?
Grtz $iR
Laatst gewijzigd door $ir_Smoke_Allot; 11th December 2009 om 03:27

Beste Smoke-a-lot,
Blumat vind ik een ideaal systeem voor grond EN cocos. de minerale voedingen zullen niet snel voor verstoppingen zorgen. Mocht dit wel gebeuren is dit heel simpel op te lossen door een keer op het uiteinde van het rubberen dunne slangetje te duwen. De gekristaliseerde zouten breken dan en spoelen uit het slangetje.
In het vat zou ik een luchtpompje instaleren. aquaverwarming is niet nodig omdat de voedingsoplossing langzaam in de pot druppelt en dus niet de bodemtemperatuur omlaag zal brengen. Je kan zolang vanuit je vat bewateren totdat de ph-waarde buiten de marges valt. voor TERRA is dat tussen de 5,5 en 7,0,op COCOS is dat tussen de 5,5 en de 6,1. Ik zou nooit water geven dat langer dan een week in het vat zit. dit is voor TERRA en COCOS gelijk.
Blumat op kokos werkt perfect. wel is het instaleren van het systeem, met het inwateren van de keramische voelers, redelijk wat werk. Het is belangrijk de potten nooit teveel uit te laten drogen, aangezien de keramische voelers dan kunnen uitdrogen en je je hele systeem opnieuw moet instaleren, inclusief het 24 uur laten weken van de sensoren.
Op kokos werk je met drainage. Helaas stopt de blumatdruppelaar met water geven voordat je drainage hebt. Je zal dus zelf 2x per week extra water moeten geven zodat je potten draineren.
Je gebruikt dan dus het blumatsysteem om de vochtigheid in je pot op peil te houden, en handmatig geef je 2 x per week meer water dan de potten kunnen vasthouden, waardoor je drainage creeert.
De COCOS-lijn van Plagron omvat de Roots,de enzymes,Cocos A+B en Green Sensation. natuurlijk kan je voor de echte bloei ev.met phyt-amin spuiten. hier vind je het schema: http://www.plagron.nl/Downloads/cocos_schedule.pdf.
Start-up is algagrow,roots en phytamin in 1 fles. wij adviseren deze NIET te gebruiken op COCOS. Deze kan wel met de TERRA gecombineerd worden, maar je kan natuurlijk ook TERRA grow, roots en phytamin geven.
De batmix bevat niet genoeg stikstof om 6 weken op voor te groeien. Het is dus goed dat je extra stikstof geeft mbv startup. Zelf zou ik er ook voor zorgen dat zodra de planten in de bloei worden gezet, ze ook worden overgepot zodat je zeker weet dat er voor de bloeifase nog genoeg verse batmix aanwezig is. En dan zou je er voor kunnen kiezen om in de eerste 5-6 weken bijv. met growmix te werken, aangezien deze is voorbemest met groeivoeding, om te voorkomen dat je uiteindelijke pot gedeeltelijk gevuld is met batmix waar 6weken op gegroeid is. Deze batmix heeft geen goede uitgebalanceerde NPK-verhouding meer aangezien een deel van de stoffen mogelijk verbruikt zijn (stikstof, calcium, magnesium) en andere niet (fosfor, kalium). Om dus te garanderen dat de batmix optimaal werkt, zou ik op de dag dat de bloeifase begint, de potgrootte verdubbelen en daarmee genoeg verse batmix toe voegen zodat je zeker weet dat de batmix zijn werking optimaal is.
Aangezien omstandigheden erg kunnen verschillen, vind ik het moeilijk om te zeggen of je de dosering start-up zal moeten verhogen bij een 250watt HPS lamp. wat voor licht gebruik je op dit moment?
in theorie is meer licht ook meer voeding, maar dit is ook afhankelijk van klimaat en gesteldheid van de plant. Ik zou adviseren om te beginnen zoals je dat gewent bent, en verder goed naar de bladeren te kijken. steeds groenere bladeren willen minder voeding, en steeds gelere bladeren meer voeding.
PS De Start-up kan verstoppingen geven in blumat.
Groeten
Yo CIAze,
Eerst en vooral bedankt voor het snelle en volledige antwoord met praktische tips!!!
Dat met de batmix had ik al opgemerkt maar wist niet goed hoe het op te lossen. Dat plagron ook een growmix aanbiedt...daar wist ik helemaal niets van en ga me daar dus ook eens goed voor informeren. voor de overschakeling verdubbel ik idd de potgrootte (van een kleine 6l naar min 11l of soms zelf 25l).
Bij start up vroeg ik me gewoon af: in het geval dat je bijvoorbeeld 6 weken voorgroeit of in een ander geval maar 2 voor overschakeling. Ga je dan in het eerste 6 weken start up toevoegen en in de 2e 2? Ik bedoel dus start up toepassen tot aan de overschakeling steeds?
Grtz $iR
Laatst gewijzigd door $ir_Smoke_Allot; 12th December 2009 om 14:01
voor mij volgende kweekje zou ik idd wel eens plagron willen proberen onder aleen led lampen (300 watt)
wat zou ik dan allemaal nodig hebben ?
smoke that shit
Beste CIAze,
Mijn zaailingen zijn nu 8 dagen oud ( ik kom dus in week 2)
Draadje van de kweek:
http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...677/page3.html
Helaas is de bodem geen plagron gezien de verzendkosten voor aarde wat extreem liggen en ik geen tijd gehad heb om even naar de growshop te rijden.
Wel heb ik de volgende voedingen van plagron ( terra grow/ bloom / green sensation )
Momenteel zitten ze in 2.5 liter potten in zaai en stekgrond van dcm.
Technische omschrijving
Teeltsubstraat - potgrond op basis van tuinturf (zwartveen), turfstrooisel (witveen), lava en 0,7 kg/m³
samengestelde meststof NPK 12-14-24; bestemd voor het zaaien en stekken van de meest courante
planten [pH(water)-zone: 5,0 - 6,5].
De plantjes doen het goed maar mogen denk ik nog klein beetje bij groeien in de 2.5l pot alvorens ze over te planten naar 12 l. (vanaf wanneer is het overpotten naar 12l aangewezen? )
Volgens de fiche van plagron (terra concept) mag ik nu al terra groei meegeven. Klopt dat?
Na week 3 beginnen ze al met de terra bloom , als ik die nu nog een week of 2 wil laten voorgroeien mag ik dan verder doen met terra grow?
Laatste vraag , als ik ze overplant in 12 l potten heb ik volgende grond gekocht:
Technische omschrijving
Teeltsubstraat – Potgrond op basis van turfstrooisel (witveen), tuinturf (zwartveen), lava, druivenpittenkoek
en 0,5 kg/m³ samengestelde meststof NPK 12-14-24 en 3,5 kg/m³ samengestelde organische meststof
NPK 7-7-10 met 43 % organische stof waarvan de stikstof volledig organisch gebonden is; bestemd voor
de meest courante planten [pH(water)-zone : 5,0 – 6,5].
aangepaste organische basisbemesting, die gedurende 100 dagen haar voedingselementen vrijstelt
Mag ik dan van in het begin terra grow of bloom meegeven ( ongeacht die voor 100 dagen voorbemest is wat mij zeer veel lijkt...) indien niet volledig in welke verminderde oplossing...
ALvast bedankt,
Sirbootalot

@ $ir smoke-a-lot,
Als er geen voeding in je grond zit zal je groeivoeding moeten geven, bijv. Startup, algagrow of terra grow. De startup is daarvan het meest luxe voor je plantjes (ook wortelstimulator en extra vitaminen en aminozuren).
Afhankelijk van de kleur van je bladeren is het zelfs mogelijk om tot in de 1e week van de 12-uurs fase door te gaan met groeivoeding.
@ Ledpower,
Wil je op grond bio, grond mineraal, cocos of hydrologisch kweken?
Verder kan je op grond kiezen op voorbemeste (gem. 3 of gem. 6 weken) of nagenoeg onbemeste grond te kweken.
Als jij de keuze maakt hoe , kan ik je vertellen wat je nodig hebt.
@ $ir boot-a-lot (toevallig familie van smoke-a-lot?)
Je zaailingen zullen voorlopig weinig voeding nodig hebben, en dat wel in je zaai-en stek grond vinden. Over een dag of 10 kan je, als ze zich goed ontwikkelen, de zaailingen overplanten in de teeltaarde. Mochten de zaailingen geel worden binnen enkele dagen, zou je een beetje TERRA grow kunnen toevoegen (max 2ml/ltr).
De teeltaarde die je hebt is voorbemest (100dagen), in hoeverre deze volledig voorbemest is mij niet 100% duidelijk, maar hij lijkt redelijk stevig te zijn bemest.
Waarschijnlijk is hij voor een kweek onder kunstlicht niet 100 dagen voorbemest
Waarschijnlijk wil dit voor jou voorlopig zeggen dat je GEEN voeding hoeft te geven als je gaat ompotten naar deze aarde.
Let goed op de onderste bladeren en/of de bladeren in de kroon v/d planten, zodra deze geler van kleur worden zal je waarschijnlijk moeten beginnen met voeden. Begin met max een halve dosering voeding, en kijk wat er met de kleur van de bladeren gebeurt. Worden deze groener kan je iets minder geven, worden ze geler kan je meer geven.
Groeten,
CIAze
Laatst gewijzigd door CIAze; 24th December 2009 om 22:20
aha, thnx voor de vele tips CIAze dude!!!
Weer heel wat bijgeleerd en wat geïnvesteerd en ga dat nu eens gaan toepassen he... Ik dacht dat start up gewoon bij aanvang mee mocht worden gegeven om ze een goeie start te geven, maar nu begrijp ik het. Jammer dat ze verstoppingen kan geven met blumat maar ik probeer het op te lossen door voorgroeien onder 250W hpi op growmix en na een kleine 3 weken direct de bloeikast in op batmix (inhoud pot min dubbel van die met growmix).
Grtz $iR
PS: boot is geadopteerd, maar vertel het hem niet he![]()
Laatst gewijzigd door $ir_Smoke_Allot; 17th December 2009 om 01:57
Ik heb ook nog eens een vraag. Woensdag zijn mijn planten 4 Weken in de bloei, in 35 Liter potten Royality Mix. (4 planten per lamp)
Ze zijn lang voorgegroied, ongeveer 3 Weken. ( Hadden problemen omdat slechte Steckkies, en te koud )
Nu heb ik tot nu toe alleen maar 1 keer Voeding gegeven, Terra Bloom.
Zou ik nu mee beginnen regelmatig terra bloom erbij te geven, of beter een lagere Dosering of niet bij iedere waterbeurt?
De planten zijn nog bijna hellemaal groen, maar ik heb nu een paar enkele Gele bladeren ondekt. Ligt dit mischien aan Voedsel tekort? Ik denk dat de PH wel altijd goed was, of welke oorzaken kan dit nog hebben? Ik zal de ph meter nog eens eiken, maar hij was pas nieuw en geeikt voor deze kweek.
Ik zal nu ook vanaf de volgende waterbeurt Greensensation gaan bijvoeden.
Een EC meter heb ik ook, zou het goed zijn het water op 1.00 / EC te meten, en dan Greensensation erbij?
Ook heb ik gelezen dat ik beter eerst de helft Greensensation kan geven, en langzaam tot 1ml kan opvoeren.
In de Growshop werd mij vertelt dat ik de Greensensation later ook kan opvoeren, tot 2ml of zelfs hoger.
Is dit raadzaam, en kan ik dan het beste minder Bloom geven?
Bij mijn vorige kweek had ik bestwel snel veel gele bladeren, en heb mij altijd aan de dosering gehouden. maar het kan goed zijn dat dit aan de ph gelegen heeft. Er was wel geen Roaylity mix aarde, deze is nu wel ook gemengt 4:1 Roaylity - Fytosonyl van de vorige kweek.
Het bleek wel niet zo erg te zijn, het was tog nog een goede oogs voor zo wijnig planten hoe wij hadden.
Voor de eerste oogst ben ik wel goed tevreden, omdat ik ook nog wel meerdere fouten had gemaakt.
in ieder geval waren het super harde toppen, en super goed wiet
Alvast bankt voor iedere tip.
Achja en in de laatste 2 weken will ik er nog Shooting Powder bij doen. Dit zou ook nog goed zijn volgens de Growshop bij de GS erbij.
Dit vertelde mij wel iemand anders, en zij niets ervan dat men de GS nog opvoerd.
Vorige keer was dit ook erbij, mischien zal ik deze keer 1 Ruimte met en 1 zonder proberen, om te vergelijken.
Laatst gewijzigd door grow24; 27th December 2009 om 01:13

Beste Grow24,
aan je verhaal te horen lijkt het me inderdaad tijd om met de Terra Bloom te beginnen. Ik zou met 2/2,5 ml/ltr beginnen en kijken of hierdoor binnen een week het geel worden van de onderste bladeren verminderd. zo nee, dan nog meet Terra Bloom geven.
Na 4 weken 12 uur licht zou je met de Green Sensation kunnen beginnen. Als je bladeren vanaf de 6e week donkergroen van kleur worden kan je de Terra Bloom verminderen.
Alleen als je planten heel erg goed gaan en zich snel ontwikkelen zou je de dosering Green Sensation kunnen verhogen tot 1,5 ml/ltr. Als je hogere doseringen geeft riskeer je vrij snel dat de wortels zich gaan afsluiten omdat de plant te hoge doseringen Fosfor (P) en Kalium (K) binnen krijgt. Dan is het te laat omdat je dit probleem niet meer krijgt opgelost in deze oogst.
ik zou het ten zeerste afraden om Green Sensation te combineren met producten op basis van Fosfor (P) en Kalium (K), zoals PK 13-14 en shooterpowder. De Green Sensation is rijk aan organische Fosfor (P) en Kalium (K) en teveel is gewoon teveel.
Wel kan je proberen door je klimaat aan te passen je planten meer te laten verdampen. dit doe je door in de laatste weken de LV omlaag te brengen of meer licht te geven of de ventilatie te verhogen. op deze wijze kan je de plant meer water laten verwerken, en dus ook meer voeding, zonder de voedingsconcentratie al te veel te verhogen.
Hou er wel rekening mee dat sommige problemen (bladverbranding) dan sneller kunnen optreden. Zodra je bladeren gestresst raken liever de verdamping verminderen.
Groeten
Laatst gewijzigd door CIAze; 27th December 2009 om 22:48
Roll roll roll the joint, twist it at the end. Light it up, take a puff en pass it to a friend

Beste Fastlurner
Totaal geen verschil waarin, vraag ik me af.
De populariteit van de batmix komt door de batguano. Bij veel kwekers wordt deze batguano, of hij nu van Plagron komt of direct uit de vleermuis, gewaardeerd door het effect van de geur en smaak op het eindproduct.
Natuurlijk kan je op een goedkope grond ook een goede smaak, opbrengst of geur krijgen als je deze grond op de juiste manier gebruikt (voeding geven, ev. pH regelen en op tijd de juiste hoeveelheid water geven).
Voor sommige mensen zit tussen elke oogst met dezelfde soort verschil, anderen kunnen verschillende soorten niet uit elkaar houden. Voor mij zijn bijv. bijna alle wijnsoorten hetzelfde, voor een kenner zijn ze allemaal verschillend.
Verder kan je je afvragen of deze goedkope grond biologisch is, welke verontreinigingen erin zitten en welke gezondheidsrisico's dit kan meebrengen (zware metalen uit (zeer vruchtbaar) rivierslib).
En misschien was de structuur van de ene grond anders dan onze batmix, en heeft de goedkope grond genoeg water gekregen, en de batmix teveel of te weinig.
Er zijn veel omstandigheden die een topkwaliteit en opbrengst creeren, de grond alleen is daar maar een onderdeel van.
Ben je op de hoogte van het feit dat er vervalste batmix in omloop was in het begin van dit jaar? Zo nee check pagina 1 van dit topic en vergelijk je zak batmix met de foto's.
Kan je aangeven waarin je geen verschil zag, zoals geur, smaak, looks,of opbrengst?
Groeten
Ik werk met een combinatie van plagron en Bn
maar hoe zit dat nu met die ingebouwde ph buffers bij plagron voeding ;
klopt het dat de voeding automatisch ph corrigeert als je de juiste hoeveelheden gebruikt
Ganja is my medication , ganja is my cure ;
smoking marihuana for sure !!!

Beste Pele,
Inderdaad zijn onze voedingen dusdanig samengesteld dat de pH-waarde zoveel mogelijk door de voeding al wordt geregeld. Het is jammer genoeg niet zo dat dit bij elk kraanwater-type even goed werkt omdat er verschillende kraanwaters zijn.
Onze aardemengsels zijn ook pH gebufferd, en de bufferende werking van onze aardes is veel sterker, en zal nagenoeg altijd de eerste 3 maanden OK blijven.
Afhankelijk van de voeding die je gebruikt adviseren wij op de volgende manieren te werk te gaan.
BIO
Plagron Algagroei en bloei: deze voedingen zijn omdat ze biologisch zijn minder afhankelijk van de pH-waarde, omdat de opname van de voeding voor een groot deel bepaald wordt door het bodemleven(zie tekst verderop). De ideale pH-waarde bij de wortels voor een ideale opname is tussen de 5,5 en de 7,0.
Minerale voedingen:
Plagron Terra Grow en Terra Bloom: ideale pH-waarde bij de wortels 6,0 tot 7,0. Alleen
als de voeding de pH niet tussen de 6,0 en de 7,0 brengt moet je handmatig de pH-waarde bijstellen.
Plagron Coco A+B én
Plagron Hydropacks: ideale pH-waarde 5,5 tot 6,0. Alleen als de voeding de pH niet tussen de 5,5 en de 6,0 brengt moet je handmatig de pH-waarde bijstellen.
Uitleg verschil biologische en minerale voeding:
Biologische voeding wordt gemaakt van stoffen die nog uit exact dezelfde verbingingen bestaan als de grondstof die in de natuur voorkomt. Voorbeelden zijn koeiemest, rotte vis of algenextracten. Deze kunnen met elkaar gemengd worden zodat een voedingstof ontstaat die alle benodige voedingselementen biedt die een plant in een bepaalde fase nodig heeft. De voeding is gedeeltelijk direct opneembaar en moet gedeeltelijk verteerd worden door bacterien en schimmels in de grond.
In onze branche zijn dat de bruine naar mest stinkende voedingen zoals de Plagron Algagrow en AlgaBloom of de Bionova grondsupermix.
Een transparante meststof met een licht gele/rode/bruine kleur zoals de TERRA voedingen en alle hydrologische en cocosvoedingen zijn chemische voedingen ook wel minerale voedingen genoemd.
Verschil biominerale en organische voeding:
Biomineraal: bio : omdat de grondstoffen een natuurlijke afkomst hebben.
mineraal : hierin zit het woord mijn (mine in Engels) dit slaat op het feit dat deze stoffen uit de aarde gewonnen worden.
Deze voedingstoffen worden chemisch gezuiverd en zijn daarom niet meer biologisch. Er is geen tussenkomst van het bodemleven nodig om de voeding beschikbaar te maken, alles is direct opneembaar. De pH-waarde bepaalt de voedingsopname. biomineraal = mooi woord voor chemisch
Organisch : materiaal van levende oorsprong in ons geval zijn zeealgen de bron waaruit wij de voedingstoffen halen voor de Algagrow en bloom.
Deze voedingstoffen zijn gedeeltelijk opgelost in water, en gedeeltelijk nog in een organische verbinding. Door het bodemleven (bacterien en schimmels) worden deze organische verbindingen afgebroken in opneembare voedingstoffen, hierbij ontstaan hoogwaardige voedingselementen zoals vitaminen en aminozuren, melkzuren en fermenten. Wat je geeft is niet direct opneembaar, houd er dus rekening mee dat in een later stadium nog een deel van deze voeding vrij komt. De pH-waarde is van minder belang op de opname van de voedingstoffen.
PK 13-14 is dus niet biologisch, Pokon ook niet en de meeste bruine stinkende vloeistoffen wel.
Ook heb je een actief bodemleven in je grond nodig. Dit zijn dus bacterien en schimmels die in een goede kweekaarde in ieder geval rijkelijk voorkomen. Feitelijk voed je gedeeltelijk de plant, en gedeeltelijk het bodemleven in de aarde, dat deze voeding weer botgezegd uitschijt en dan pas door de plant kan worden opgenomen. Deze bacterien en schimmels hebben veel voordelen:
Bodemleven: bacteriën en schimmels
Zoals gezegd leven in de grond micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. De voor de plant niet opneembare organische stoffen worden opgegeten en omgezet door deze micro-organismen in voor de plant opneembare elementen. Behalve voedingselementen worden deze stoffen ook omgezet in andere, voor de plant gunstige stoffen, zoals melkzuren die slechte schimmels weren en enzymen die voedingstoffen oplossen.
Veel van deze stoffen zijn niet 100% noodzakelijk om planten te laten leven, maar ze hebben grote voordelen, net zoals vitaminen bij mensen. Ook een plant zal veel gezonder zijn en meer weerstand hebben als je hem deze stoffen geeft. Het aanbod aan verschillende voedingsstoffen is dus veel gevarieerder dan bij de hydrologische kweek, waar je geen bodemleven en een niet organische voeding en substraat. Belangrijke schimmels waar de plant mee kan samenwerken komen bijna niet voor in inerte hydrologische substraten.
Meer bodemleven en biologische voedingstoffen stimuleren gezondheid en weerstand in een plant, maar geven ook een hogere voedingswaarde en een hogere concentratie aktieve componenten voor medicinaal gebruik. Als je zo’n plant zou eten, geld hetzelfde voor jou, door het veelzijdige voedingsaanbod bied de plant jou ook meer vitaminen, aminozuren, melkzuren, en mineralen.
Je zou dus kunnen zeggen dat als je biologisch wil voeden, dit in samenwerking doet met de natuur: het bodemleven in de grond.
Gebruik van zuren en hoge fosfor en kalium waarden of chemische bestrijdingsmiddelen vernietigen ook de bacterien en schimmels in de aarde.
In onze aardemengsels zijn alle bacterien en schimmels in voldoende mate aanwezig.
Laters
Laatst gewijzigd door CIAze; 29th December 2009 om 22:52
Hey CIAze ik heb een vraag over jullie growmix met perliet, ik heb deze vandaag aangeschaft nu wou ik vragen of ik eerst stekgrond moet gebruiken of dat ik mn zaadje ook in deze grond kan plaatsen en dan nog een vraagje hoelang kan ik ongeveer wachten met voeden van het plantje in deze aarde

Beste AmnesiaMaikel,
Het is beter om zaai- en stekgrond te gebruiken voor je zaden. Je hebt er niet veel van nodig, een zak van 5 liter kost een paar euro en je zal meer rendement hebben van je relatief dure zaden.
Als je zaailing zo'n 10 tot 14 dagen oud is en minimaal 2 etages mooie bladeren heeft kan je hem in de growmix zetten. Daarna heeft hij ongeveer 3 weken geen voeding nodig. Zodra je bladeren geler worden kan je rustig aan gaan voeden.
veel succes en iedereen een schitterend 2010 gewenst,
CIAze
oke thnx voor de snelle replay en ik zal dan maar even wat stekgrond gaan halen dan.
beste ciaze is het nou zo dat je op de batmix en de royalty mix niet hoeft af te zuren
mvg.nick

Inderdaad Nick,
Zolang de ph-waarde binnen de juiste range blijft hoef je NIET af te zuren.
Let wel ff op, we praten in dit geval over de pH-waarde bij de wortels in de grond.
Aangezien de pH-buffer van de Plagron aardemengsel bij normaal gebruik gemiddeld 3 maanden actief is hoef je niet af te zuren. Wel moet je opletten als je regenwater of osmosewater gebruikt, maar zelfs dan zullen de problemen zich zelden in de 1e 3 maanden manifesteren.
Als je grond wil hergebruiken, adviseren wij om voor de volgende oogst Maerl door te grond te mengen. dit is een natuurlijke vorm van kalk die de pH-buffert en de calciumvoorraad aanvult. Gebruik tussen de 500 en 1000gram per m3 grond.
pH van de hergebruikte grond is < 5,5 gebruik 1kg / m3
pH van de hergebruikte grond is < 6,0 gebruik 500mg/ m3
Groeten