Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

    Korting op 420shop
    Yo growers!!!

    Vroeg me al een tijdje iets af en heb beslist er eens een postje van te maken. Hoop dat jullie er iets mee zijn, maar vroeg me eigenlijk gewoon af
    Ikzelf ben al een hele tijd met aquariums bezig en heb de voordelen van CO2toevoeging aan de lijve kunnen ondervinden, bij waterplanten uiteraard. Je kunt honderden verschillende voedingspreparaten toevoegen en daar honderden euro's tegensmijten maar je planten zullen wegkwijnen zonder CO2. Het resultaat zal nooit of te nimmer hetzelfde zijn. Ik ken mensen die elke maand veel geld geven voor nieuwe planten in hun bak, ik heb al 2 jaar geen enkele moeten kopen en moet bij elke snoeibeurt een halve carrefourzak op de composthoop gooien... Het kan niet zijn volgens mij dat deze tere plantjes daar baat bij hebben en onze schatjes niet!!! We mogen niet vergeten dat volksgezondheid het CO2gehalte in het drinkwater tot het minimum wil beperken, het is ook schadelijk he. Dit is volgens mij iets wat in de growers wereld echt wordt onderschat!!!
    Nu, na wat rondvraag te hebben gedaan en minimaal onderzoek (voorlopig niet echt veel tijd) blijkt dat onze schatjes zeker baat hebben bij het toevoegen van CO2. De groei en bloei worden erdoor gestimuleerd en blijkbaar kunnen de wortels ook CO2 opnemen.
    Een hoog percentage van onze schatjes hun droge stof bestaat uit koolstof (C) dat ze halen uit die CO2 om er druivensuiker (sacharose) mee aan te maken. Verder is kooldioxide is in een aquarium DE belangrijkste meststofzacht water bvb regenwater zonder andere toevoegingen, uitsluitend CO2. Net zoals in de natuur dus en zonder het toevoegen van allerhande zuren die eigenlijk het effect van zure regen hebben...
    luchtuitstroomsteentje om zuurstof in het water te krijgen: je drijft nog meer CO2 uit het water en er zit er al zo weinig in... Natuurlijke gezonde zuurstofwaardes voor water zijn 3-8 mg/l of ppm (parts per million). Normaal zit in kraantjeswater voldoende zuurstof, alleen al het van de kraan in een emmer doen voegt zuurstof toe. Veel zal het uitstroomsteentje uiteindelijk ook niet helpen want er treed zuurstofverzadiging op die afhankelijk is van de temperatuur van het water. Hoe kun je wel zuurstof op een effectieve manier toedienen aan je water? Door er krachtige beweging in te steken via circulatiepompen zodat het oppervlakte altijd in beweging is (drijft uiteraard ook weer CO2 uit).
    GH meestal (anders scheelt er iets mee) het dubbele van de KH, handig om te weten.
    Opgelet, onder een KH van 1,... kan de PH zeer onstabiel reageren!!! Ook zou ik in het begin het CO2 gehalte dagelijks controleren tot je het onder controle hebt. Er zijn geen planten aanwezig om het opgebouwde niveau aan co2 op te nemen, wel drijft de circulatiepomp altijd co2 uit, hetzelfde voor mensen die eventueel luchtuitstromers voor aquariums gebruiken.
    KH tussen 2 (eigenlijk meer dan 1) en 5 = goed, 3 optimaal. Zie post 3 voor bepalen GH en KH. Co2 toevoegen en je Ph gaan contoleren zonder toevoegingen is maar een kleine stap van je verwijderd.

    (op foto: bij KH = 3 en je wil een Ph v 6,2 zul je toch zeker 70 mg/l CO2 moeten steken)


    Ikzelf geef mijn planten steeds water dat door verversing uit het aquarium komt en denk toch wel dat dit een voordeel biedt. De vorige oogsten deed ik het zonder omdat ik dacht dat het afvalwater was, maar deze keer (3e keer) heb ik het met gedaan en amai. Voeg uiteraard ook nog andere voeding toe maar de harde toppen buigen door (nu week 9).

    http://www.growshopalien.com/onlineshop/contents/nl/image_viewer.html?lmd=39961.661111 (no mercy CO2 tabs + staat nog heel wat info bij!)
    http://www.nomercy.nl/en/content/prods/co2.htm Nomercy tabs website zelf
    http://www.nomercy.nl/en/content/co2pil.htm Meer uitleg + interview met vertegenwoordiger Nomercy
    Mits je het juiste materiaal hebt en een beetje handig bent, kan je dit makkelijk zelf in elkaar prutsen in een uurtje tijd.
    Heb er een tekeningetje bijgemaakt in bijlage 4, hopelijk is het wat duidelijk

    Benodigdheden:Werkwijze:De killah-cocktail:Roer of schud dit geheel goed tot je een bruinachtige kleur krijgt. De petfles (8) kan je ook al vullen met gewoon zuiver water. Na 24 u min kan je alles monteren. Draai de schroefdoppen stevig vast!!! Zorg er ook voor dat de kraantjes op de Tstukken open staan zodanig dat de lucht via de luchtslangen naar boven kan!!! Plaats als laatste het zuurstofsteentje in je reservoir!
    Als je nu gaat schudden met de grote fles (2) en er een beetje op duwt zou er CO2 in de petfles moeten komen en een beetje later ook uit het zuurstofsteentje in je reservoir. Gebeurt dit niet, dan ben je een prutser want er is verlies of je kraantjes op je Tstukken staan toe!!! Je hebt misschien de terugslagklep omgekeerd gemonteerd. Verlies treed meestal op, zoals ik reeds heb vermeld, aan de schroefdoppen van 1 vd flessen. Dit is eenvoudig te testen door waar de luchtslangen uit de schroefdoppen komen, nog wat vloeibare lijm te gieten (5). Druk op de flessen en je ziet de lijm pruttelen. Daar heb je verlies prutser en er zal geen CO2 in je reservoir komen. De 2e ronde!!! DRAAI NOOIT DE 2 KRAANTJES VOLLEDIG TOE!!!functie van CO2.
    In de kast zelf zou ik het niet toevoegen want plantennacht mag je geen extra CO2 toevoegen aan de schatjes omdat ze er zelf produceren, trouwens om dan te kunnen meten heb je speciale brander en meetapparatuur nodig (alien). Denk trouwens dat er vandaag voldoende CO2 in de lucht zit!!!
    Heb nu niet echt veel tijd maar ben zeker van plan het na de zomer eens te gaan checken!

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by Jointjedraaien; 20 June 2010, 18:02.
    sigpic

    #2
    Last edited by monty; 21 June 2009, 23:58.

    Comment


      #3
      Je water zachter maken.Hoe?:
      Attached Files
      Last edited by SirSmokeAllot; 18 June 2009, 18:51.
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes..

        Mooi $ir smokealot.

        Zeer goede toevoeging. Goed over nagedacht en helder omschreven. Ga zo door man. Morge maar weer us naar de aquawinkel voor men dames, hihi. Die gast zal ook wel denk wat komt ie nu weer halen, had ie gister toch ook meteen mee kunnen nemen, hihi

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes..

          ik heb thuis een apparaat om zelf limonade te maken, daar mee doe je de prik in het water, dit is pure co2, zou je dit prikwater ook kunnen gebruiken?

          Comment


            #6
            http://www.toenissteiner.de/html/nl/index.html voor gegevens.
            Water met die Ph en hardheid kan slechts heel weinig CO2 vasthouden in princiepe, daarom dat na een uurtje met het dopje open "de gas" uit de fles is.
            Ik weet niet hoe het precies zit bij jou, want ik veronderstel dat je daarvoor kraantjeswater gebruikt. Waarden liggen misschien nog niet zo ver uit elkaar. je zou het eens moeten kunnen testen he, ofwel op een of andere manier aan technische gegevens geraken van wat het toestel doet met het water + check de tabel eens in de eerste post. Daar staan natuurlijk voorkomende ideale CO2 waarden. Alleszinds zou ik geen spuitwater van de fles toevoegen aan mijn plantjes... maar heb al gehoord dat mensen tijdens de laatste week enkel spuitwater geven voor de smaak.
            Weet niet of je veel planten hebt staan en hoever die al gevorderd zijn, maar misschien is het wel eens de moeite waard om het met 1tje te proberen. Goed in de gaten houden he!!!

            Grtz $iR
            Last edited by SirSmokeAllot; 22 June 2009, 10:50.
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes..

              BELANGRIJKE NIEUWIGHEID: te hoge gehaltes CO2 in je gietwater kunnen je wortels verbranden!!! Hoofddoel van wortels is nog steeds zuurstof opnemen!!! We mogen niet vergeten dat als er overgedoseerd wordt het ofwel alleen CO2 is ofwel enkel O2 die overschiet. Veel meten en gebruik tabel van Krauss!
              CO2 niveau laten dalen door: sterke oppervlaktebeweging via circulatiepompen (heel goed roeren kan ook, maar uiteraard zul je een tijdje bezig zijn) of gedeelte waterverversen (eventueel van hoogte erin gieten = uitdrijven CO2)

              Grtz $iR
              Last edited by SirSmokeAllot; 12 January 2010, 17:48.
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                hmmmm... zou ik het gevonden hebben???
                Meer volgt binnenkort, maar voor de slimmerds:

                NaHCO3 + HCl (zuur) NaCl + H2O + CO2
                NaHCO3 + NaOH (base) Na2CO3 + H2O

                Yea baby!!! ***evil mweheheheheh***
                Grtz $iR
                Last edited by SirSmokeAllot; 5 February 2010, 03:50.
                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                  Strak verhaal $ir, en een leuk idee jouw gist-co2 fabriekje

                  Wat bedoel je alleen met de hierboven beschreven reacties ? Of ben je op zoek naar hoe je toegevoegde CO2 vervolgens wordt gebruikt ofzo
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                    Toch maar eens even in de boeken gedoken hiervoor, het klinkt namelijk zo aannemelijk dat het bijna te mooi is. En natuurlijk is hetgeen hier onder beschreven staat geen heilige graal > betere info ? GRAAG!

                    Bron : Keaton&Gould "Biological Science" New York 1993 Norton. hfdst 26

                    CO2-opname is voor het allergrootste deel een taak van de bladeren en iets minder de stam. Specifieke planten (m.n. moerasplanten en echte waterplanten) kunnen door aanpassingen meer CO2 opnemen met hun wortels(omdat er te weinig via de normale kanalen opgenomen wordt). Er wordt gesproken over "meer opname" en niet over "opname" alleen, oftewel : normale planten nemen ook passief CO2 op via de wortels, alleen is dit verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid die via het bovengrondse gedeelte van de plant wordt opgenomen. Daarnaast : opname via het "ademsysteem" oftewel het bovengrondse deel van de plant is makkelijker dan via de wortels.
                    Hieruit zou je kunnen concluderen dat CO2-toevoeging aan gietwater voor landplanten als cannabis nauwelijks toegevoegde waarde zal hebben. De weg van de minste weerstand is de concentratie co2 in de lucht verhogen, tenslotte is de plant helemaal zo gebouwd om op die manier het allergrootste deel van de benodigde co2 op te nemen.

                    CO2-toevoeging aan gietwater heeft wel invloed op de pH, en daarmee op het bufferend vermogen van je aarde, op de opnamesnelheid van andere voedingsmiddelen, en er zal in de plant zelf ook wel het een en ander gebeuren.

                    $ir schreef dat hij gaat testen : da's super, want er staat zoveel geschreven, uiteindelijk willen we gewoon hard bewijs. Hou ons op de hoogte $ir !

                    UPDATE : CO2 + water wordt maar ten dele omgezet in waterstofcarbonaat (HCO3-), afhankelijk van de temperatuur en de pH. Dus maar een deel van de in water opgeloste co2 zal via de wortels (passief) opgenomen kunnen worden. Daarnaast : diffusie van CO2 door water gaat ongeveer 10.000x langzamer dan door lucht. Vervolgens moet die opgeloste co2 nog getransporteerd worden naar de fotosynthese-actieve delen van de plant. Vergelijk dat met wat er boven in een plant gebeurd : gasvormig co2 komt de plant binnen via huidmondjes en kan -zonder membranen te moeten passeren- via de ruimtes tussen de cellen ongeveer tot aan de membraan komen van cellen die veel fotosynthese-activiteiten ontplooien. Aflevering op de plaats van gebruik dus, op de meest snelle manier(gasvormig) met de minste weerstand (1 membraan om te passeren).

                    En nog iets : aquariumplanten nemen co2 uit water nog steeds op via hun huidmondjes. Hetgeen je hier voorsteld is van een totaal andere orde : meer co2 in water gaat bij ons geliefde plantje niet terecht komen bij de huidmondjes, maar bij de wortels. Ik denk dan ook dat het niet zinvol is.

                    NB : mijn commentaar gaat in op de CO2opname via de wortels, en dus niet over pH-regulering van gietwater. Ter info
                    Last edited by moreweed; 8 February 2010, 14:46.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                      als dit nut zou hebben zouden de mannen van igrow hun igrowboxen daar wel mee uitrusten of niet?

                      Comment


                        #12
                        Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                        Nogmaals het gaat hem hier om het nauwkeurig kunnen controleren van de pH en daar veranderingen inbrengen op minder dan een uurtje tijd. Ik denk niet dat je bij Igrow pH+ en pH- krijgt samen met je voeding, enzymen en alle andere toestanden dus zal deze er ook wel niet inzitten. CO2 voor in onder de lucht van je kast te mengen? Is nochtans zeer effectief en bewezen maar dat zit er niet in... Misschien nog gelukkig ook want ze zou nog eens zoveel meer gaan kosten. Dure smaak heb je wel TT voor een hok met lamp, afzuiging en drippertjes...

                        Grtz $iR
                        Last edited by SirSmokeAllot; 12 March 2010, 12:38.
                        sigpic

                        Comment


                          #13
                          Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                          ik moet die tuinkasten ook niet veels te klein voor 1200watt.maar hun werken met hydrobakken voor veel geld ook los tekoop ,dus als ze er brood in zagen zouden ze het ook wel verkopen.

                          Comment


                            #14
                            Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                            hm...en omdat zij het niet aanbieden en er niet ontzettend veel geld voor vragen is het niet goed om je pH te controleren zonder zuren...
                            Ik ben al heel lang bezig met water en er bestaat nog steeds geen andere manier om dit te doen bij mijn weten. Voor hydro zou ik het nu ook niet toepassen omdat je water dan te snel beweegt en je zuurstof gaat toevoegen tot tegen de verzadigingsgrens. Anders had ik ze uiteraard ook in de hydrosectie gepost... Iemand die het draadje samen met mijn water management draadje onder de knie heeft weet dat het ofwel O2 ofwel CO2 is, het is het een of het ander zoals altijd in het leven.
                            Kwekers staan meestal heel lang stil bij welke lamp, welke voeding, welke tent, welke plant, ... tot zelf CO2 gaan toevoegen aan het milieu enzovoort en eenmaal ze alles hebben gieten ze er "gewoon" water bij. Want, water is toch maar water... Dan denk ik, waar ben je dan eigenlijk mee bezig? Daarmee kwam ik met de waterdraadjes en dit heeft me geen windeieren gelegd. Mn bedoeling was mensen informeren hoe het anders kan maar misschien moet ik mn ideeen wel verkopen voor vet veel geld, Igrow krijgt ze wel kwijt

                            Grtz $iR
                            Last edited by Jointjedraaien; 22 August 2011, 02:38.
                            sigpic

                            Comment


                              #15
                              Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                              CO2 is zeker goed voor je dames!Geen twijfel over mogelijk!
                              Ik gebruik CO2-tabletten van No Mercy Supplies!Zeer makkelijk te gebruiken en effectief!
                              Gewoon tussen je voedingswater en klaar!
                              Een kind kan de kweek doen!
                              Peace!Dr. Haze

                              Comment

                              Bezig...
                              X