Fotografie en camera instellingen.
a. Witbalans variaties.
Een van de factoren die bijdragen aan een goede kleurweergave is de witbalans. Is de witbalans foutief ingesteld dan leidt dat tot rare kleuren in je foto's. Omdat ik gebruik maak van kunstmatig licht is de witbalans zr belangrijk. Wie echter gebruik maakt van natuurlijk zonlicht kan zijn witbalans op automatisch laten staan of de witbalans op buitenlicht in stellen.
b. Diafragma opening en sluitertijd.
De gekozen diafragma opening heeft een belangrijke werking op je foto. De grootte van de opening is direct verantwoordelijk voor welke delen van je plant scherp op de foto komen en welke niet. Iedere lichtstraal legt in principe een andere weg af van object, door je lenzen, door het diafragma en op je film/CCD. Het diafragma zorg je ervoor dat er minder lichtstralen je film/CCD bereiken. Hoe meer lichtstralen, des te meer deze 'gebroken' worden door de optiek waardoor er onscherpte in de foto ontstaat. Dus door het diafragma te knijpen worden er minder 'gebroken' lichtstralen opgevangen wat de scherpte van de details ten goede komt.
c. De macrostand.
Iedere camera kent een minimum afstand tussen lens en te fotograferen object. Ga je onder die minimum afstand zitten dan kan je camera geen scherpe foto's meer maken. Je loopt dan tegen de focus-limiet van je lensoptiek aan. De macrostand van een digitale camera komt onze hobby erg goed van pas want we willen vaak graag plantdelen van dichtbij scherp gefotografeerd zien (denk aan geslacht bepalen). Met de macrostand is het mogelijk om je plant dicht te benaderen en alsnog scherpe foto's te maken. Zonder de macrostand wordt het al snel erg moeilijk. Denk niet dat inzoomen met de zoom knop iets te maken heeft met de macrostand. Sterker nog: inzoomen levert geen scherpe foto's op zodra je de macrostand hebt geactiveerd. Bij de macrostand zet je de zoom op 1x en vervolgens benader je de plant van dichtbij. Vrijwel iedere digitale camera van naam of faam heeft een macrostand aan boord. Het is een kwestie van kijken in de handleiding en zoeken naar de macrostand, inschakelen en foto's schieten.
Een tweede methode is het handmatig scherpstellen. Zet je kamera op handmatig scherpstellen en kies de kleinst mogelijke afstand. Bij mij 6cm. Beweeg nu je camera korter naar de plant toe of juist iets verder weg. Kijk goed in je schermpje wanneer je het deel wat je scherp wil hebben ook scherp is. en klikken maar. N.B. dit vergt enige oefening en is millimeterwerk.
d. Inzoomen.
Inzoomen is het proces waarbij via de lensoptiek het object dichterbij wordt gehaald, zeg maar vergroot wordt. Het in- en uitzoomen is op iedere digitale camera aanwezig. Voordeel van deze techniek is dat de fotograaf zijn camera niet van positie hoeft te verplaatsen. Met de macro methode is dat juist andersom. Inzoomen op je plant heeft echter 2 belangrijke nadelen. Ten eerste moet je rekening houden met analoge en digitale zoom. Het digitaal zoomen c.q. vergroten gebeurd met een wiskundig proces wat gebaseerd is op interpolatie. Met deze methode worden er niet werkelijk bestaande pixels tussen de pixels van de originele foto gezet. Het nadeel ligt voor de hand; de foto wordt onduidelijk en naar mate de vergroting wordt doorgezet komen een duidelijk vierkante patronen in je foto terecht.
De betere methode is alleen de analoge zoom te gebruiken. Controleer in de handleiding van je camera of er sprake is van analoge en digitale zoom en waar dat het ene systeem in het andere over gaat. Als voorbeeld: mijn camera kan van 1x-6x zoomen. De analoge zoom eindigt bij 3x. Dus meer dan 3x inzoomen gebruik ik niet. Als laatste opmerking; met inzoomen maak je een deelopname van je plant maar de echt fijne details blijven haast onzichtbaar want de afstand tussen de camera en je plant wordt hierdoor niet verkleind. Als je de fijne details wilt zien moet je de camera dichter bij het object brengen.
e. Vergroten.
Een methode om details uit een foto te lichten, anders dan de macrofotografie, is het vergroten van delen van je foto. Hiertoe kun je een standaard foto nemen en die vervolgens vergroten. Dit kan met programma's zoals Photoshop of Paintshop Pro. Maar zoals reeds beschreven wordt dit wiskundig opgelost wat verlies van kwaliteit met zich mee brengt.
Een praktische 'digitale' methode van vergroten is de volgende
Maak een normale foto van het onderwerp wat je wilt vergroten. De originele foto heeft een grote van 2048 bij 1024 pixels. De belichting is ingesteld op maximale scherptediepte want eventuele achtergronden moeten ook scherp afgedrukt worden.
In een foto programma open ik deze foto en selecteer het gedeelte wat ik er uit gehaald wil hebben. Het uitgesneden deel is nog altijd een behoorlijke foto van omvang. Wat overblijft is dit als resultaat. Een scherpe foto zonder verlies van kwaliteit en toch nog in een behoorlijk formaat.
Het Statief is ook een handig hulpmiddel om trillingsvrije dus scherpe foto's te maken. om helemaal trillings vrij te knippen kun je de timer van je toestel gebruiken (de camera knipt dan met een vertraging van 3 of tien seconde. Dus eerst je camera goed instellen en scherpstellen. dan voorsichtig afdrukken. Omdat de camera pas later de werkelijke afdruk maakt zullen veel kleine trillingen reeds uitgedempt zijn.
Grtz
a. Witbalans variaties.
Een van de factoren die bijdragen aan een goede kleurweergave is de witbalans. Is de witbalans foutief ingesteld dan leidt dat tot rare kleuren in je foto's. Omdat ik gebruik maak van kunstmatig licht is de witbalans zr belangrijk. Wie echter gebruik maakt van natuurlijk zonlicht kan zijn witbalans op automatisch laten staan of de witbalans op buitenlicht in stellen.
b. Diafragma opening en sluitertijd.
De gekozen diafragma opening heeft een belangrijke werking op je foto. De grootte van de opening is direct verantwoordelijk voor welke delen van je plant scherp op de foto komen en welke niet. Iedere lichtstraal legt in principe een andere weg af van object, door je lenzen, door het diafragma en op je film/CCD. Het diafragma zorg je ervoor dat er minder lichtstralen je film/CCD bereiken. Hoe meer lichtstralen, des te meer deze 'gebroken' worden door de optiek waardoor er onscherpte in de foto ontstaat. Dus door het diafragma te knijpen worden er minder 'gebroken' lichtstralen opgevangen wat de scherpte van de details ten goede komt.
c. De macrostand.
Iedere camera kent een minimum afstand tussen lens en te fotograferen object. Ga je onder die minimum afstand zitten dan kan je camera geen scherpe foto's meer maken. Je loopt dan tegen de focus-limiet van je lensoptiek aan. De macrostand van een digitale camera komt onze hobby erg goed van pas want we willen vaak graag plantdelen van dichtbij scherp gefotografeerd zien (denk aan geslacht bepalen). Met de macrostand is het mogelijk om je plant dicht te benaderen en alsnog scherpe foto's te maken. Zonder de macrostand wordt het al snel erg moeilijk. Denk niet dat inzoomen met de zoom knop iets te maken heeft met de macrostand. Sterker nog: inzoomen levert geen scherpe foto's op zodra je de macrostand hebt geactiveerd. Bij de macrostand zet je de zoom op 1x en vervolgens benader je de plant van dichtbij. Vrijwel iedere digitale camera van naam of faam heeft een macrostand aan boord. Het is een kwestie van kijken in de handleiding en zoeken naar de macrostand, inschakelen en foto's schieten.
Een tweede methode is het handmatig scherpstellen. Zet je kamera op handmatig scherpstellen en kies de kleinst mogelijke afstand. Bij mij 6cm. Beweeg nu je camera korter naar de plant toe of juist iets verder weg. Kijk goed in je schermpje wanneer je het deel wat je scherp wil hebben ook scherp is. en klikken maar. N.B. dit vergt enige oefening en is millimeterwerk.
d. Inzoomen.
Inzoomen is het proces waarbij via de lensoptiek het object dichterbij wordt gehaald, zeg maar vergroot wordt. Het in- en uitzoomen is op iedere digitale camera aanwezig. Voordeel van deze techniek is dat de fotograaf zijn camera niet van positie hoeft te verplaatsen. Met de macro methode is dat juist andersom. Inzoomen op je plant heeft echter 2 belangrijke nadelen. Ten eerste moet je rekening houden met analoge en digitale zoom. Het digitaal zoomen c.q. vergroten gebeurd met een wiskundig proces wat gebaseerd is op interpolatie. Met deze methode worden er niet werkelijk bestaande pixels tussen de pixels van de originele foto gezet. Het nadeel ligt voor de hand; de foto wordt onduidelijk en naar mate de vergroting wordt doorgezet komen een duidelijk vierkante patronen in je foto terecht.
De betere methode is alleen de analoge zoom te gebruiken. Controleer in de handleiding van je camera of er sprake is van analoge en digitale zoom en waar dat het ene systeem in het andere over gaat. Als voorbeeld: mijn camera kan van 1x-6x zoomen. De analoge zoom eindigt bij 3x. Dus meer dan 3x inzoomen gebruik ik niet. Als laatste opmerking; met inzoomen maak je een deelopname van je plant maar de echt fijne details blijven haast onzichtbaar want de afstand tussen de camera en je plant wordt hierdoor niet verkleind. Als je de fijne details wilt zien moet je de camera dichter bij het object brengen.
e. Vergroten.
Een methode om details uit een foto te lichten, anders dan de macrofotografie, is het vergroten van delen van je foto. Hiertoe kun je een standaard foto nemen en die vervolgens vergroten. Dit kan met programma's zoals Photoshop of Paintshop Pro. Maar zoals reeds beschreven wordt dit wiskundig opgelost wat verlies van kwaliteit met zich mee brengt.
Een praktische 'digitale' methode van vergroten is de volgende
Maak een normale foto van het onderwerp wat je wilt vergroten. De originele foto heeft een grote van 2048 bij 1024 pixels. De belichting is ingesteld op maximale scherptediepte want eventuele achtergronden moeten ook scherp afgedrukt worden.
In een foto programma open ik deze foto en selecteer het gedeelte wat ik er uit gehaald wil hebben. Het uitgesneden deel is nog altijd een behoorlijke foto van omvang. Wat overblijft is dit als resultaat. Een scherpe foto zonder verlies van kwaliteit en toch nog in een behoorlijk formaat.
Het Statief is ook een handig hulpmiddel om trillingsvrije dus scherpe foto's te maken. om helemaal trillings vrij te knippen kun je de timer van je toestel gebruiken (de camera knipt dan met een vertraging van 3 of tien seconde. Dus eerst je camera goed instellen en scherpstellen. dan voorsichtig afdrukken. Omdat de camera pas later de werkelijke afdruk maakt zullen veel kleine trillingen reeds uitgedempt zijn.
Grtz
Comment