Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouw en inrichting van mijn kweekkast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Bouw en inrichting van mijn kweekkast

Korting op 420shop
    Mede kwekers!

Na advies te hebben in gewonnen heb ik besloten om binnen te gaan kweken.
    Omdat ik niet in een oerwoud wil douchen, heb ik een kweekkast gemaakt.

De opzet was alles zo makkelijk en snel mogelijk. Wel degelijk!! Dit omdat ik al hollands hope had gezaaid.
    Niet erg handig maar ja.. Ik was zo goed bezig dat ik nader hand pas foto's heb gemaakt. Mocht er iets niet duidleijk zijn pm even.

De kweekkast

Alles moest dus makkelijk te verkrijgen zijn. De oplossing, de lokale bouwmarkt.
    De planken die ik gekocht heb zijn 62x122cm spaanplaat. Op twee van deze platen heb ik rondom balken ( 23x30mm ) vastgemaakt.
    DSC_7231.JPG
    Toen heb ik er een ondervloer isolatie ( dat spul wat onder laminaat gaat 10 euries per rol ) op vast gelijmd met houtlijm.
    Daarna alles in elkaar geschroefd. Met de ondervloer op de naden er nog tussen. Wel alles even verzonken, mocht ik gaan schuiven dan kan dat.
    DSC_7252.JPG
    De binnenkant heb ik rondom met refelcterende tape lucht dicht gemaakt.
    DSC_7241.JPG
    Binnen onderin rondom een houte frame gemaakt en hier vijverfolie op vast gemaakt.
    De rand tussen mijn vijverfolie en ondervloer heb ik dicht gemaakt met gaffa tape.
    De overige stukken folie naar binnen gevouwen! Niet inknippen!!
    DSC_7244.JPG ( handig spul )
    Toen onder de folie op de bodem 4cm piepschuim gelegd, hebben de dames lekkere warme voeten.
    Bodem en dak er op, toen kwam ik er achten dat die niet uit een plank konden...
    ( had ik toch aan moeten denken ) maar ja... opgelost door er voor boven een balkje vast te maken.
    DSC_7260.JPG
    Voordeel was dat alles net even steviger werdt.

De deur er op met een mooi piano scharnier.
    DSC_7237.JPG Let wel even op hoe je deze vast zet.

DSC_7249.JPG
    Als je hem naar binnen doet kan je ruimte tussen de deur houden. Deze heb ik opgevuld met tochtstrip.
    Op de deur 3 ogen gemaakt, om de deur vast/dicht te maken. Met een fiets spin.
    DSC_7236.JPG
    Zo, nu alles dicht kan moet er nog licht in en ventitatie.
    DSC_7231.JPG
    Voor licht heb ik gekozen voor 5 tornado spaarlampen van philips.
    DSC_7243.JPG
    Was een mooie aanbieding. Kon nog kiezen uit het huismerk, maar kon hier geen kleurcode op vinden dus heb het maar niet gedaan.
    Heb een plank gemaakt, hier ook de ondervloer opgelijmd. Toen de 5 fittingen er op vast geschroefd en vervolgens omgebogen.
    Spanning aangeloten dmv een kroon steentje, kan alles nog een keer makkelijk los.
    DSC_7238.JPG
    Nou ventileren die hap! Heb een mooi rond gat van 120mm gemaakt. Stuk pc er ingelijmd.
    DSC_7230.JPG DSC_7248.JPG
    Let wel op waar je deze gaten maakt. Ik heb zo'n plek gekozen dat ik mijn kast ook nog op zijn kant kan leggen.
    Zadat ik met grotere tl's kan kweken.
    De in- en uitgang zitten dan ook onder en boven.
    Toen heb ik 120mm sluitdekselds gekocht en hier 120mm fans opgelijmd ( bruislijm )
    Voor deze pc heb ik gekozen zodat ik het gat ook weer dicht kan maken met bv een dop.
    Utp kabel genomen met kroonsteentjes om de fans aan te sluiten, kan het er ook weer makkelijk af.
    DSC_7247.JPG
    Voor de lampen een gat naar buiten gemaakt, snoer er door en dicht met bruislijm. Echt heel handig spul.
    Buiten op nog even de elctra aangesloten timer instellen op 18/6 en klaar!
    DSC_7229.JPG
    Voor de fans heb ik een 7.2 volt voeding gebruikt. Had ik nog liggen.

De planten staan nu 1 week op 18/6, daar voor stonden ze binnen voor het raam. Ik gok een week of twee.
    1 week onder 18 6 (4).JPG 1 week onder 18 6 (3)_001.JPG

Nog te doen:
    Maken van een koolstof filter ( heb nog geen geur overlast ) moet dan binnen in de kast komen.
    Maak me alleen een beetje zorgen over de zuigkracht van de fan.
    Maken van een labyrint ( zie een beetje licht nu )
    Maken van een automatisch water systeem
    Optie: Monteren van een webcam, kan ik vanaf de bank kijken hoe de dames het doen.

Verbeter punten:
    De binnenmaat is net aan 60cm bij 55 cm, hierdoor kan er net niet lekker een 59 tl in. Had wel heel mooi geweest.
    De haken op de deur steken binne wel erg uit, blijf er wel eens achter hangen ( mogen wel wat korter )
    DSC_7236.JPG

Aarde:

De aarde die ik gebruikt heb heb ik in de tuin staan mixen, hopelijk gaat het wat worden. Het recept is gebaseerd op dat van bobo. Op basis van 60 liter.

40 liter potgrond ( goei!! intratuin )
    20 liter coco ( intratuin )
    1.8 liter koemest ( aldi )
    6 liter zand ( speelzand )
    0.15 liter kalk ( intratuin )
    0.30 liter beendermeel ( ander tuin centrum )
    0.15 liter bloedmeel ( ander tuin centrum )
    0.30 liter lava gesteente meel ( ander tuin centrum )
    0.30 liter hoornspaanders Kon ik niet vinden is dit echt nodig?

Als water gebruik ik regen water wat ik eerst filter. Mijn PH-Meter komt aan het einde van de week dus dan ga ik de waarden van het water en de grond meten.

De Planten:

Ik had bij Dutchhead shop 5 zaden Hollands Hope besteld. Kwamen allemaal uit. Maar uiteindelijk kwamen er 4 omhoog. En ik heb er niet al te goed opglet.
    Dus heb er nog twee over..... beetje jammer. Ik zit er aan te denken om over te stappen op een ander soortje.
    Zag mooie verslagen en reacties over Lowryder #2. Heeft iemand tips? mbt soorten die mooi in mijn kastje passen?

Nou zat ik nog met een paar vragen:

Hoelang moet/kan ik deze planten nu nog op 18/6 houden.
    Zal ik mijn hele bak vol storten met aarde of het op potten houden?
    Ik heb nu 3.5 liter potten.
    Ik las iets van je planten zelf besproeien met water... of las ik dat verkeerd?
    Heb je verder vragen of opmerkingen? Brandt los
    Attached Files
    Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
    Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

Re: Bouw en inrichting van mijn kweekkast

eerste verbeterpunt is :

gebruik ander hout , spaanplaat geeft giftige stoffen af voor de planten.
    verder ziet het er allemaal erg goed uit !!
    gezien de hoogte en de spaarlampen zou ik ze in totaal 3 weken laten voorgroeien en dan lekker in de bloei zetten.

ik zou nog even wat schimmels door de grond heen doen en een drainage slang op de bodem van je aarde bak leggen, planten van onder af water geven is het beste.

zo hou je een zelfregulerend bodemsysteem waarbij je niet elke keer nieuwe grond hoeft te gebruiken. gewoon de planten 10 Cm onder de bodem weg knippen en de wortels laten zitten. Bovenste 10 Cm grond weg doen en aanvullen met nieuwe grond vermengd met schimmels.

Suc6 !!!!

Comment

@MiChel ik had graag geweten wat de prijs is van jou binnebekleding in alu en ja waar vind ik die ?

heb het over bovenstaande photo
      verder fijn kastje!suxes
      Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

Comment

@ swingers, Ik heb van binnen een lucht dichte kast wat maakt het dan uit wat voor buitenkant ik neem? Ik ga de planten 3 weken laten voorgroeien en dan in de bloei.
        Wat voor schimmels moet ik hebben? er zitten er al een paar door mijn lavameel , zal even zoeken welke.
        Je bedoelt dus dat ik water geef in mijn bak en niet direct op de plant. Is er nog een aan te raden hoeveelheid wat wat ik per dag/dagen moet geven?
        Het knippen van de plant bedoel je neem ik aan als de planten uitgebloied zijn. Voor de volgende ronde zegmaar.

@ latindos, deze heb ik volgens mij gekocht bij de gamma toen ik laminaat ging leggen, dit leg je onder je laminaat als ondervloer. Hij staat volgens mij deze week in het krantje 4e pagina links onder. Een rol, iets van 15 meter kosten iets van € 25. Je zou volgens mij ook dikkere alu folie kunne gebruiken van de supermarkt. Maar dan heb je kans op hot spots. Dat zou ik ook nog kunnen krijgen.
        Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)

Comment

trichoderma of check es de BAC schimmels, ideaal voor op organische manier een mooi bodemleven te starten in combinatie met bacto
          Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

Zelf gebruik ik de gehele lijn van BAC en dus ook de schimmels van BAC
            deze samen met de bacto gaat als een speer en geeft een super bodemleven.

Wat het water geven betreft:
            Als je water geeft via de aarde , dan spoel je alle afval stoffen van de planten weer de bodem in en dat wil je niet ( lijkt mij)
            dus neemmijn tip ter harte en rol een stuk slang met gaatjes onderin je aardebak
            zo geef je altijd van onderen water en zullen de wortels op zoek gaan en naar beneden groeien. zo krijg je een optimaal wortel stelsel met bijbehorende planten !!

3,5 liter potten zijn echt veel te klein, ga naar minimaal 11 liter als je een beetje plant wilt hebben , maar de aarde bak is echt optimaal !!

Watergeven ? hangt af wat je doet , gebruik je potten dan moet je heel goed op letten wat de boverste laag aarde doet, deze MOEt aan de droge kant zijn. onze plantjes hebben een hekel aan natte pootjes , beter iets aan de droge kant an aan de natte kant.
            let goed op je planten, dan kun je zien als je weer moet watergeven. Gaan de blaadjes iets krullen naar boven dan is het de hoogste tijd water te geven en dan wel bij voorkeur als je lampen al branden.
            Last edited by swingers; 15 September 2009, 15:49.

Comment

Ik ga eens even kijken naar die schimmels. Misschien is dat wel wat voor me. Hoeveel moet ik daar dan van gebruiken? Werkt dat dan uit of blijft het een tijd in de grond zitten.
              Ook ga ik opzoek naar grotere potten, wanneer is een verstandig moment om deze dan over te potten?
              Onder in de potten zal ik de slang uitrollen en dan een mooi irrigratie systeempje maken.
              Waar komt de slang vandaan die jij hebt?
              Met de bak aarde wacht ik nog even tot ik het een beetje onder de knie heb, dan ga ik ook voor meer planten. Wat is een reeel aantal voor deze oppervlakte?

Comment

onder de potten hoef je geen slang te leggen , gewoon een laagje water onder in je bak is voldoende , zo pakken de potten het water wat ze nodig hebben.

Wat aardebak betreft, ik heb een bak van 120 x 120 cm en daar staan max 8 planten in zo hebben ze lekker de ruimte om helemaal te ontwikkelen, maar dat is mijn kweekmethode, een ander zal kiezen voor veel planten en kort voorgroeien. om de zelfde opbrengst te hebben.

De schimmels voeg ja alleen aan NIEUWE aarde toe, als je eenmaal je isotoop klaar hebt hoef je geen schimmels meer toe te voegen. alleen aan de bovenste 10 cm als je die weg haalt na de kweek om te verversen.

Eitje dus

Ompotten ?? ASAP planten willen gaar hun wortels uitslaan, dus hoe meer wortels hoe beter en hoe sneller hij zal groeien.

Zo nu moet je een heel eind kunnen komen ahaahah
                sterkte !!

Comment

Zo ga ik zeker een eind komen. Ik ga morgen achter grotere potten aan.
                  Blijk nu 6L te hebben maar ga toch voor grote. Heb de ruimte.
                  Kwam vanmiddag een mooi bewaterings systeem tegen bij de lidl,
                  dus die ga ik even aanpassen en leg dan een slangetje onder in de pot, op 10 cm
                  van de bodem.
                  Verder groeien ze echt al goed. Zal nog even foto's maken.

Comment

Oke,

Ik heb nu grotere potten, ze zijn nu zeker boven de 12.50L. De groei gaat
                    goed. Al zie ik wel dat de een harder gaat dan de ander. Was een weekend
                    weg en zie het resultaat!!
                    Dit was de 16-09:
                    16-09-2009 (4).JPG16-09-2009.JPG

Dit is de 21-09:
                    21-09-2009 (4).JPG21-09-2009 (3).JPG

De water installatie komt bij de Lidl vandaan en koste een €7, geen geld toch.
                    CIMG7506.JPG
                    Hier kon ik zelf niet eens voor aan de gang. Heb 5 gaatjes in het slangetje geknipt.
                    CIMG7507.JPG
                    Nu krijg ik per/min 300 ml water per slang ( zitten er twee op ), ik ga nu voor
                    een 300ml per twee dagen. Even kijken hoe dit gaat
                    Buiten mijn kast staat een oud 10L vat van het frituur vet!
                    CIMG7509.JPGCIMG7511.JPG
                    Een gat om naar binnen te komen, wel een beetje bruislijm er tussen....
                    CIMG7512.JPGCIMG7515.JPG
                    CIMG7516.JPGCIMG7514.JPG

Al werkt het nog niet helemaal super, er stond gister een 0.5 cm water in mijn bak. Nog maar even goed uitproberen en er nog maar bij blijven...

Ik heb nog wel een beetje mijn twijfels over het water slangetje zo onderin.
                    Krijgen ze dan echt genoeg water?
                    Attached Files

Comment

als ik zo naar die onderste foto kijk zeg ik dat ze te weig water krijgt.
                      grtz

Comment

jah dat merkte ik ook al op
                        ze hebben dorst

Comment

Dat dacht ik ook al, hoe kunnen jullie dat precies zien? Is het misschien toch handig het water slangetje boven op te leggen dan? en is dan vaker minder water geven een beter idee?

Comment

de bladeren hange naar benede zo kan je zien dat ze dorst heeft

Comment

hee wanneer heb je dat watersysteem gekocht??
                              en hoe heette het?? (met merk enzo erbij)

Comment

Bezig...
                              X