Mede kwekers!
Na advies te hebben in gewonnen heb ik besloten om binnen te gaan kweken.
Omdat ik niet in een oerwoud wil douchen, heb ik een kweekkast gemaakt.
De opzet was alles zo makkelijk en snel mogelijk. Wel degelijk!! Dit omdat ik al hollands hope had gezaaid.
Niet erg handig maar ja.. Ik was zo goed bezig dat ik nader hand pas foto's heb gemaakt. Mocht er iets niet duidleijk zijn pm even.
De kweekkast
Alles moest dus makkelijk te verkrijgen zijn. De oplossing, de lokale bouwmarkt.
De planken die ik gekocht heb zijn 62x122cm spaanplaat. Op twee van deze platen heb ik rondom balken ( 23x30mm ) vastgemaakt.
DSC_7231.JPG
Toen heb ik er een ondervloer isolatie ( dat spul wat onder laminaat gaat 10 euries per rol ) op vast gelijmd met houtlijm.
Daarna alles in elkaar geschroefd. Met de ondervloer op de naden er nog tussen. Wel alles even verzonken, mocht ik gaan schuiven dan kan dat.
DSC_7252.JPG
De binnenkant heb ik rondom met refelcterende tape lucht dicht gemaakt.
DSC_7241.JPG
Binnen onderin rondom een houte frame gemaakt en hier vijverfolie op vast gemaakt.
De rand tussen mijn vijverfolie en ondervloer heb ik dicht gemaakt met gaffa tape.
De overige stukken folie naar binnen gevouwen! Niet inknippen!!
DSC_7244.JPG ( handig spul )
Toen onder de folie op de bodem 4cm piepschuim gelegd, hebben de dames lekkere warme voeten.
Bodem en dak er op, toen kwam ik er achten dat die niet uit een plank konden...
( had ik toch aan moeten denken ) maar ja... opgelost door er voor boven een balkje vast te maken.
DSC_7260.JPG
Voordeel was dat alles net even steviger werdt.
De deur er op met een mooi piano scharnier.
DSC_7237.JPG Let wel even op hoe je deze vast zet.
DSC_7249.JPG
Als je hem naar binnen doet kan je ruimte tussen de deur houden. Deze heb ik opgevuld met tochtstrip.
Op de deur 3 ogen gemaakt, om de deur vast/dicht te maken. Met een fiets spin.
DSC_7236.JPG
Zo, nu alles dicht kan moet er nog licht in en ventitatie.
DSC_7231.JPG
Voor licht heb ik gekozen voor 5 tornado spaarlampen van philips.
DSC_7243.JPG
Was een mooie aanbieding. Kon nog kiezen uit het huismerk, maar kon hier geen kleurcode op vinden dus heb het maar niet gedaan.
Heb een plank gemaakt, hier ook de ondervloer opgelijmd. Toen de 5 fittingen er op vast geschroefd en vervolgens omgebogen.
Spanning aangeloten dmv een kroon steentje, kan alles nog een keer makkelijk los.
DSC_7238.JPG
Nou ventileren die hap! Heb een mooi rond gat van 120mm gemaakt. Stuk pc er ingelijmd.
DSC_7230.JPG DSC_7248.JPG
Let wel op waar je deze gaten maakt. Ik heb zo'n plek gekozen dat ik mijn kast ook nog op zijn kant kan leggen.
Zadat ik met grotere tl's kan kweken.
De in- en uitgang zitten dan ook onder en boven.
Toen heb ik 120mm sluitdekselds gekocht en hier 120mm fans opgelijmd ( bruislijm )
Voor deze pc heb ik gekozen zodat ik het gat ook weer dicht kan maken met bv een dop.
Utp kabel genomen met kroonsteentjes om de fans aan te sluiten, kan het er ook weer makkelijk af.
DSC_7247.JPG
Voor de lampen een gat naar buiten gemaakt, snoer er door en dicht met bruislijm. Echt heel handig spul.
Buiten op nog even de elctra aangesloten timer instellen op 18/6 en klaar!
DSC_7229.JPG
Voor de fans heb ik een 7.2 volt voeding gebruikt. Had ik nog liggen.
De planten staan nu 1 week op 18/6, daar voor stonden ze binnen voor het raam. Ik gok een week of twee.
1 week onder 18 6 (4).JPG 1 week onder 18 6 (3)_001.JPG
Nog te doen:
Maken van een koolstof filter ( heb nog geen geur overlast ) moet dan binnen in de kast komen.
Maak me alleen een beetje zorgen over de zuigkracht van de fan.
Maken van een labyrint ( zie een beetje licht nu )
Maken van een automatisch water systeem
Optie: Monteren van een webcam, kan ik vanaf de bank kijken hoe de dames het doen.
Verbeter punten:
De binnenmaat is net aan 60cm bij 55 cm, hierdoor kan er net niet lekker een 59 tl in. Had wel heel mooi geweest.
De haken op de deur steken binne wel erg uit, blijf er wel eens achter hangen ( mogen wel wat korter )
DSC_7236.JPG
Aarde:
De aarde die ik gebruikt heb heb ik in de tuin staan mixen, hopelijk gaat het wat worden. Het recept is gebaseerd op dat van bobo. Op basis van 60 liter.
40 liter potgrond ( goei!! intratuin )
20 liter coco ( intratuin )
1.8 liter koemest ( aldi )
6 liter zand ( speelzand )
0.15 liter kalk ( intratuin )
0.30 liter beendermeel ( ander tuin centrum )
0.15 liter bloedmeel ( ander tuin centrum )
0.30 liter lava gesteente meel ( ander tuin centrum )
0.30 liter hoornspaanders Kon ik niet vinden is dit echt nodig?
Als water gebruik ik regen water wat ik eerst filter. Mijn PH-Meter komt aan het einde van de week dus dan ga ik de waarden van het water en de grond meten.
De Planten:
Ik had bij Dutchhead shop 5 zaden Hollands Hope besteld. Kwamen allemaal uit. Maar uiteindelijk kwamen er 4 omhoog. En ik heb er niet al te goed opglet.
Dus heb er nog twee over..... beetje jammer. Ik zit er aan te denken om over te stappen op een ander soortje.
Zag mooie verslagen en reacties over Lowryder #2. Heeft iemand tips? mbt soorten die mooi in mijn kastje passen?
Nou zat ik nog met een paar vragen:
Hoelang moet/kan ik deze planten nu nog op 18/6 houden.
Zal ik mijn hele bak vol storten met aarde of het op potten houden?
Ik heb nu 3.5 liter potten.
Ik las iets van je planten zelf besproeien met water... of las ik dat verkeerd?
Heb je verder vragen of opmerkingen? Brandt los
Na advies te hebben in gewonnen heb ik besloten om binnen te gaan kweken.
Omdat ik niet in een oerwoud wil douchen, heb ik een kweekkast gemaakt.
De opzet was alles zo makkelijk en snel mogelijk. Wel degelijk!! Dit omdat ik al hollands hope had gezaaid.
Niet erg handig maar ja.. Ik was zo goed bezig dat ik nader hand pas foto's heb gemaakt. Mocht er iets niet duidleijk zijn pm even.
De kweekkast
Alles moest dus makkelijk te verkrijgen zijn. De oplossing, de lokale bouwmarkt.
De planken die ik gekocht heb zijn 62x122cm spaanplaat. Op twee van deze platen heb ik rondom balken ( 23x30mm ) vastgemaakt.
DSC_7231.JPG
Toen heb ik er een ondervloer isolatie ( dat spul wat onder laminaat gaat 10 euries per rol ) op vast gelijmd met houtlijm.
Daarna alles in elkaar geschroefd. Met de ondervloer op de naden er nog tussen. Wel alles even verzonken, mocht ik gaan schuiven dan kan dat.
DSC_7252.JPG
De binnenkant heb ik rondom met refelcterende tape lucht dicht gemaakt.
DSC_7241.JPG
Binnen onderin rondom een houte frame gemaakt en hier vijverfolie op vast gemaakt.
De rand tussen mijn vijverfolie en ondervloer heb ik dicht gemaakt met gaffa tape.
De overige stukken folie naar binnen gevouwen! Niet inknippen!!
DSC_7244.JPG ( handig spul )
Toen onder de folie op de bodem 4cm piepschuim gelegd, hebben de dames lekkere warme voeten.
Bodem en dak er op, toen kwam ik er achten dat die niet uit een plank konden...
( had ik toch aan moeten denken ) maar ja... opgelost door er voor boven een balkje vast te maken.
DSC_7260.JPG
Voordeel was dat alles net even steviger werdt.
De deur er op met een mooi piano scharnier.
DSC_7237.JPG Let wel even op hoe je deze vast zet.
DSC_7249.JPG
Als je hem naar binnen doet kan je ruimte tussen de deur houden. Deze heb ik opgevuld met tochtstrip.
Op de deur 3 ogen gemaakt, om de deur vast/dicht te maken. Met een fiets spin.
DSC_7236.JPG
Zo, nu alles dicht kan moet er nog licht in en ventitatie.
DSC_7231.JPG
Voor licht heb ik gekozen voor 5 tornado spaarlampen van philips.
DSC_7243.JPG
Was een mooie aanbieding. Kon nog kiezen uit het huismerk, maar kon hier geen kleurcode op vinden dus heb het maar niet gedaan.
Heb een plank gemaakt, hier ook de ondervloer opgelijmd. Toen de 5 fittingen er op vast geschroefd en vervolgens omgebogen.
Spanning aangeloten dmv een kroon steentje, kan alles nog een keer makkelijk los.
DSC_7238.JPG
Nou ventileren die hap! Heb een mooi rond gat van 120mm gemaakt. Stuk pc er ingelijmd.
DSC_7230.JPG DSC_7248.JPG
Let wel op waar je deze gaten maakt. Ik heb zo'n plek gekozen dat ik mijn kast ook nog op zijn kant kan leggen.
Zadat ik met grotere tl's kan kweken.
De in- en uitgang zitten dan ook onder en boven.
Toen heb ik 120mm sluitdekselds gekocht en hier 120mm fans opgelijmd ( bruislijm )
Voor deze pc heb ik gekozen zodat ik het gat ook weer dicht kan maken met bv een dop.
Utp kabel genomen met kroonsteentjes om de fans aan te sluiten, kan het er ook weer makkelijk af.
DSC_7247.JPG
Voor de lampen een gat naar buiten gemaakt, snoer er door en dicht met bruislijm. Echt heel handig spul.
Buiten op nog even de elctra aangesloten timer instellen op 18/6 en klaar!
DSC_7229.JPG
Voor de fans heb ik een 7.2 volt voeding gebruikt. Had ik nog liggen.
De planten staan nu 1 week op 18/6, daar voor stonden ze binnen voor het raam. Ik gok een week of twee.
1 week onder 18 6 (4).JPG 1 week onder 18 6 (3)_001.JPG
Nog te doen:
Maken van een koolstof filter ( heb nog geen geur overlast ) moet dan binnen in de kast komen.
Maak me alleen een beetje zorgen over de zuigkracht van de fan.
Maken van een labyrint ( zie een beetje licht nu )
Maken van een automatisch water systeem
Optie: Monteren van een webcam, kan ik vanaf de bank kijken hoe de dames het doen.
Verbeter punten:
De binnenmaat is net aan 60cm bij 55 cm, hierdoor kan er net niet lekker een 59 tl in. Had wel heel mooi geweest.
De haken op de deur steken binne wel erg uit, blijf er wel eens achter hangen ( mogen wel wat korter )
DSC_7236.JPG
Aarde:
De aarde die ik gebruikt heb heb ik in de tuin staan mixen, hopelijk gaat het wat worden. Het recept is gebaseerd op dat van bobo. Op basis van 60 liter.
40 liter potgrond ( goei!! intratuin )
20 liter coco ( intratuin )
1.8 liter koemest ( aldi )
6 liter zand ( speelzand )
0.15 liter kalk ( intratuin )
0.30 liter beendermeel ( ander tuin centrum )
0.15 liter bloedmeel ( ander tuin centrum )
0.30 liter lava gesteente meel ( ander tuin centrum )
0.30 liter hoornspaanders Kon ik niet vinden is dit echt nodig?
Als water gebruik ik regen water wat ik eerst filter. Mijn PH-Meter komt aan het einde van de week dus dan ga ik de waarden van het water en de grond meten.
De Planten:
Ik had bij Dutchhead shop 5 zaden Hollands Hope besteld. Kwamen allemaal uit. Maar uiteindelijk kwamen er 4 omhoog. En ik heb er niet al te goed opglet.
Dus heb er nog twee over..... beetje jammer. Ik zit er aan te denken om over te stappen op een ander soortje.
Zag mooie verslagen en reacties over Lowryder #2. Heeft iemand tips? mbt soorten die mooi in mijn kastje passen?
Nou zat ik nog met een paar vragen:
Hoelang moet/kan ik deze planten nu nog op 18/6 houden.
Zal ik mijn hele bak vol storten met aarde of het op potten houden?
Ik heb nu 3.5 liter potten.
Ik las iets van je planten zelf besproeien met water... of las ik dat verkeerd?
Heb je verder vragen of opmerkingen? Brandt los
Comment