PC Fans aansturen zonder pc
Voor zover ik na kan gaan staat er nergen op jd een topic over hoe je je pc fans in je kast(je) aan kan sturen.
Met aansturen bedoel ik het toerental kunnen bepalen.
Ik heb wel topics gevonden over het aansluiten van fans op een telefoonlader en het aansluiten van fans op een batterij.
Op zich een mooie oplossing maar ..... Je kan op deze manier de snelheid van je fans niet regelen. Ze draaien op volle toeren.
Om het e.e.a GOEDkoop te kunnen regelen heb je het volgende nodig :
* AC-DC Power Supply 220/230v -->12V & 5 VDC (4pin ide molex aansluiting)
De knutselaars onder ons kunnen zelf wel een molex stekker aan een willekeurige
AC 220v --> 12v 5 VDC adapter maken.
Ik zelf ben niet zo handig met electriciteit en had het juiste gereedschap niet.
Deze adaptors kant en klaar kopen kan wel, maar het is niet zo eenvoudig te krijgen hier in ons landje.
Voorbeeld van Power supply met 4pin molex aansluiting :
Alternatief :
Als alternatief heb ik een externe hardeschijf behuizing uit elkaar gesloopt.
Het binnenwerk van de externe hardeschijf behuizing inclusief molex stekker (die je normaal gesproken op je hardeschijf aansluit)
is prima te gebruiken om je fan controller of evt. losse fans van stroom te voorzien.
Als je geluk hebt zit er zelfs een aan en uit knopje op
* PC Fan Controller kit.
Fan controllers heb je in alle soorten en maten.
Met toeters en bellen, lichtjes, displays, temperatuurmeter etc.
Ik ga e.e.a niet allemaal toelichten. Google ff op Fan controller en lees de specificaties. It's just too much.
De fan controller waar IK bewust voor gekozen heb, is de "Zalman ZM-MFC1 Multi fan speed controller". (en nee ik heb geen belangen in Zalman)
Ik heb bewust voor deze controller gekozen aangezien hij :
1.
GOEDkoop is. (rond de 20 euro)
2.
Hij in het bezit is van 2 extra aansluitingen om fans die normaliter niet regelbaar zijn toch te kunnen regelen (fans met alleen een stroom molex aansluiting)
De controller verlaagt en verhoogt het toerental van dit type fans dmv het verlagen en verhogen van het voltage. Super handig te regelen via 2 schakelaars op de controller.
3.
Het voor dat geld gewoon een geil dingetje is.
Afbeelding van de Zalman controller :
Stukje uitleg van Zalman (want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan) :
Voor zover ik na kan gaan staat er nergen op jd een topic over hoe je je pc fans in je kast(je) aan kan sturen.
Met aansturen bedoel ik het toerental kunnen bepalen.
Ik heb wel topics gevonden over het aansluiten van fans op een telefoonlader en het aansluiten van fans op een batterij.
Op zich een mooie oplossing maar ..... Je kan op deze manier de snelheid van je fans niet regelen. Ze draaien op volle toeren.
Om het e.e.a GOEDkoop te kunnen regelen heb je het volgende nodig :
* AC-DC Power Supply 220/230v -->12V & 5 VDC (4pin ide molex aansluiting)
De knutselaars onder ons kunnen zelf wel een molex stekker aan een willekeurige
AC 220v --> 12v 5 VDC adapter maken.
Ik zelf ben niet zo handig met electriciteit en had het juiste gereedschap niet.
Deze adaptors kant en klaar kopen kan wel, maar het is niet zo eenvoudig te krijgen hier in ons landje.
Voorbeeld van Power supply met 4pin molex aansluiting :
Alternatief :
Als alternatief heb ik een externe hardeschijf behuizing uit elkaar gesloopt.
Het binnenwerk van de externe hardeschijf behuizing inclusief molex stekker (die je normaal gesproken op je hardeschijf aansluit)
is prima te gebruiken om je fan controller of evt. losse fans van stroom te voorzien.
Als je geluk hebt zit er zelfs een aan en uit knopje op
* PC Fan Controller kit.
Fan controllers heb je in alle soorten en maten.
Met toeters en bellen, lichtjes, displays, temperatuurmeter etc.
Ik ga e.e.a niet allemaal toelichten. Google ff op Fan controller en lees de specificaties. It's just too much.
De fan controller waar IK bewust voor gekozen heb, is de "Zalman ZM-MFC1 Multi fan speed controller". (en nee ik heb geen belangen in Zalman)
Ik heb bewust voor deze controller gekozen aangezien hij :
1.
GOEDkoop is. (rond de 20 euro)
2.
Hij in het bezit is van 2 extra aansluitingen om fans die normaliter niet regelbaar zijn toch te kunnen regelen (fans met alleen een stroom molex aansluiting)
De controller verlaagt en verhoogt het toerental van dit type fans dmv het verlagen en verhogen van het voltage. Super handig te regelen via 2 schakelaars op de controller.
3.
Het voor dat geld gewoon een geil dingetje is.
Afbeelding van de Zalman controller :
Stukje uitleg van Zalman (want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan) :
Comment