Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ec voedings water

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Voeding: ec voedings water

Korting op 420shop
    EC (Electric Conductivity)
    De EC is het elektrisch geleidingsvermogen (electrical conductivity). Naarmate er meer zouten(lees: voeding) in de oplossing aanwezig zijn, wordt het elektrisch geleidingsvermogen hoger. Hoe hoger de EC hoe lastiger op te nemen voor de plant. Dit heeft te maken met de osmose die in de wortels plaatsvindt. De EC is een maat voor de totale zoutlast, maar uit de waarde valt niet op te maken welk zout er in de oplossing aanwezig is. Puur water (H20) heeft een EC-waarde van 0, aangezien er geen zouten in zitten, dit is ook de reden dat gedestilleerd water geen stroom geleid. Daarentegen heeft water uit de kraan wel een EC-waarde die groter als 0 is. De EC-waarden van het leidingwater in Nederland ligt tussen 0,3 en 0,7.

ec meten
    ec meet je met een ec meter. Temperatuurverschillen van de te meten vloeistof heeft een groot effect op de te meten waarde, een meter kopen die compeseert voor de temperatuur van de vloeistof is dus eigenlijk ook een must om een correcte meting te krijgen. Als dit niet een optie is, moet de EC-meter worden gecalibreert op de temperatuur van de te meten vloeistof.
    Meet naast de EC waarde van je voeding ook de EC waarde van je medium regelmatig . Zo kun je ophoping van voeding (zouten) snel constateren, welke kan komen door een slechte opname van de plant. Als de EC waarde van het medium te hoog ligt is uitspoelen (bij aarde) of verdunning/vervanging (bij hydro) een optie.

ec en voeding
    Bij het bepalen van de ec waarde van je voeding dien je rekening te houden met de ec waarde van je water. Kraanwater heeft door de aanwezige zouten (die voor het merendeel ook als voeding dienen) ook een ec waarde. Je streef ec waarde bestaat uit de ec van je voeding + de ec van je water opgeteld. Als je water een hogere ec waarde heeft geef je dus minder voeding. Let dus goed op de NPK waardes van de voeding die je aanschaft. Er zij ook een aantal fabrikanten die voeding op maat leveren. Zij hebben dus de voeding uitgeballanceert/aangepast op het leidingwater in de regio.

2 kleine test
    de eerste is gewoon voeding in water voor te laten zien
    dat voeding de ec doet stijgen
    1 liter water zo uit kraan ec 0.4 ph 8.1
    1 liter water 5 ml voeding ec 4.5 ph 7.6
    1 liter water 3 ml voeding ec 3.0 ph 7.6
    1 liter water 7 ml voeding ec 6.1 ph 7.6

de tweede test hier heb ik gewoon het schema op fles aangehouden
    op fles staat 7ml A en 14ml B op 10 liter water
    1 liter water zo uit kraan ec 0.4 ph 8.1
    1 liter water 0.5ml A 1.0ml B ec 1.1 ph 6.9 minder als schema
    1 liter water 0.7ml A 1.4ml B ec 1.4 ph 6.9 normale dosis plagron hydro
    1 liter water 0.9ml A 1.8ml B ec 1.6 ph 6.9 meer als schema

voorbeeld
    stel je hebt een voedingvat van 100 liter
    dan vul je een laagje water van een +- 10 liter in je vat
    daar doe je dan je voedingen in bij mij is dat 56 ml HYDRO A en 112ml HYDRO B
    als je dan je ec meter in het water legt dan zie je dat de ec onaanvaardbaar hoog is
    bijvoorbeeld een ec waarde van 6.0 - 7.5
    wat je vervolgens moet doen is je kraan open draaien en terwijl je vat vol loopt hou
    je je ec meter in de gaten want de ec waarde is nu aan het zakken aangezien je
    de voedingsoplossing nu aan het verdunnen bent en draai je kraan dicht bij de
    gewenste waarde 1.2 - 2.5
    de waarde licht aan de plant, stadium, licht intensiteit, tempratuur etc.

bij een kweek begin je op 1.2 en bouw je dit elke 4-7 dagen op met 0.1 ec
    als je ziet dat je plant er niet goed op reageerd dan zak je weer 0.1 in waarde
    want toen was het nog goed dan zit je tegen je max ec.

in de zomer wil het nog wel eens werken om een lagere ec te hanteren of minder snel
    op te bouwen dit heeft te maken met koeling voor de plant
    als de ec lager is kan de plant de voeding (water) makkelijker opnemen waardoor de
    plant ook gekoeld word.

is een voorbeeld elk merk kan anders uitslaan op de meter dus
    bijt je niet vast in de ml die ik gebruik maar is puur voor een
    indicatie te geven dat je door je dosering van je voeding zelf
    de ec in handen hebt je hoeft je dan ook niet meer aan het
    schema op de verpakking te houden is meer een richtlijn

hoop dat jullie hier wat aan hebben
    en de link leggen voeding=ec

te hoge ec -----> meer vers water tot juiste ec dan weer afzuren
    te lage ec -----> meer voeding in water tot juiste ec dan weer afzuren
    groene bladeren----> is goed
    donkere bladeren---> minder voeding ----->te hoge ec
    lichte bladeren----> meer voeden ------> te lage ec
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 01:57.

Re: ec voedings water

Verplaatst naar; Binnenwiet kweken info
    Last edited by Jointjedraaien; 12 August 2010, 15:06.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

ik heb hier 1 vraag over, de topic is erg informatief wat betreft de EC . zeker met die test rijtjes erbij maar ik vraag me af. als je dus voeding aan je water toevoegd gaat de EC omhoog, dat begrijp ik. maar wat gebeurd er normaal gesproken dan met de Ph ? gaat die bij meer voeding juist omhoog(basisch) of naar benenden(zuur).
      ik krijg het idee omhoog (basisch) omdat je het hebt over afzuren.maar ik wil het graag even zeker weten. ik heb namelijk een EC meter maar geen Ph meter. ik kan dus een nette voedingswater met een goede EC maken maar ik moet wel even logisch de Ph kunnen volgen.
      ik weet dan bv of ik beter met ph 4.5 water kan beginnen of water uit de kraan 7.5 bv.

dus, welke kant gaat de Ph op als je voeding toevoegd aan bv kraanwater met Ph 7.5? omhoog of naar beneden?
      Last edited by mohsinddd; 12 August 2010, 13:57.

Comment

De meeste cannabis voeding is samengesteld voor kraanwater, voeding is dus (meestal) ph- regulerend.

Dus in de meestel gevallen zal na toevoeging van voeding de PH van het water zakken.

Grtz.
        Last edited by Poffertjesporem; 12 August 2010, 14:10. Reden: spelfoud

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poffertjesporem View Post
          De meeste cannabis voeding is samengesteld voor kraanwater, voeding is dus (meestal) ph- regulerend.
          Dat ligt er maar net aan of je een zure of basische voeding hebt. En dat verschilt per soort en type maar ook per toepassing.

Comment

Hier wat nutigge info:

Water / Telen op aarde

Grtz.
            Last edited by Jointjedraaien; 12 August 2010, 15:06. Reden: link repareren.

Comment

Bezig...
            X