EEN PE-SYSTEEM MONTEREN EN INSTALLEREN
hydro_elevation.gif
De basisvoorzieningen in de kweekruimte zijn klaar en alle onderdelen voor een druppel systeem heb je inmiddels in huis gehaald en al eens goed bekeken. Zoek een rustige dag uit om alles in elkaar te zetten.
Neem daarvoor de tijd, want het vraagt de nodige zorgvuldigheid om een lekvrij systeem te maken. Stap voor stap gaan wij met je aan de slag.
DE KWEEKBAKKEN!
Als je met kweekbakken werkt, komen die naast elkaar op een tafel te staan. Kweek bakken hebben maar aan 1 kant een wateruitloop, via twee drain knietjes. Deze kant van de bak moet tot twee centimeter lager komen te staan. Om dit te bewerkstelligen bevestig je op de kweektafel aan de andere kant daarvoor een lat van dezelfde dikte. Op die manier kan het overtollige water ongestoord weg.
DE HOOFDLEIDING!
Nu begin je met het aanleggen van de hoofdleiding, de PE-slang. Deze wordt dwars over het midden van de bakken gelegd. De hoofdleiding kan met klemmen vastgezet worden op een houten lat.
Zo krijg je een strak en overzichtelijk geheel. Het oog wil ook wat! Voor bochten maak je gebruik van speciale koppelstukken. Dit zijn snelkoppelingen, waarmee je verschillende delen, zonder lijm, lekvrij aan elkaar kunt zetten.
De delen, die je met elkaar wilt verbinden, worden recht afgezaagd. Verwijder alle bramen en zorg voor een gladde, rechte kant. Schuif hierover het deel met het schroefdraad en vervolgens de sluitring. De PE-slang steek je zo ver mogelijk en vooral recht in de koppeling. Daarna schuif je de sluitring en de schroefdeksel aan en draai alles vast.Daarvoor heb je geen tangen nodig, handvast is voldoende; de sluitring doet het werk en niet de deksel.
AANSLUITING VAN FOLTER NAAR POMP!
In ons systeem gebruiken we een dompelpomp. Tussen deze pomp en het begin van de hoofdleiding komt een flexibele slang. De flexibele slang kun je met een slang- klem aan de pomp vastzetten en met GEKA aansluit-koppelingen op de PE-slang aansluiten (GEKA koppelingen zijn messing of kunststof aansluit-koppelingen die werken volgens het Bajonet principe)Direkt na het begin van de PE-slang neem je het In-Line filter op. Dit gaat op dezelfde wijze met koppelstukken. Kijk goed waarnaar de pijl op het filter wijst. Dit is de stroomrichting van het water. Die moet je natuurlijk aanhouden.
DE TERUGSLAGKLEP!
Je maakt gebruik van een terugslagklep om te voorkomen dat er water terug het vat in loopt, of erger, dat de hele inhoud van het vat langzaam doordruppelt volgens het communicerende vaten effect, zodat de planten veel teveel water ineens krijgen.
DE CAPILLAIRS EN DRUPPELLAARS!
De capillaires zijn de aftakkingen van de PE slang naar de planten. Dit zijn dunne slangetjes waaraan de druppelaars worden vastgemaakt en waaruit een vastgestelde hoeveelheid water komt, over het algemeen is dat 2 liter per uur.
Met een speciale ponstang prik je gaatjes in groepjes van vier of acht(makkelijk tellen)
In elk van die gaatjes steekje een capillair. Zacht PE heeft de wonderlijke eigenschap het geponste gaatje rond de cappilaire af te sluiten door te krimpen en zodoende voor een waterdichte afsluiting te zorgen.
WATERAFVOER!
Het lekwater kan op verschillende manieren worden opgevangen en afgevoerd worden naar het riool.De meest eenvoudige en ook goedkoopste manier, is simpelweg een dakgoot over de hele lengte van de kweektafel te monteren, waarin de drainknietjes van kweekbakken uitkomen. Vanaf de goot maak je een vaste pvc-buis naar de dichtstbijzijnde afvoer. Zo gauw je zeker weet, dat alles goed op zijn plek ligt, verlijm je de pvc-stukken.
Je kunt ook kiezen voor T-stukken, welke met behulp van stukjes tuinslang aan elkaar gekoppeld worden en direct aan de drain-knietjes worden vastgemaakt.
Op de kweektafel zet je in de kweekbakken een maatbeker onder een aantal druppelaars. Het is niet nodig dat elke druppelaar een eigen maatbeker heeft, als je verdeeld over de hele kweektafel een aantal representatieve plaatsen uitzoekt.
De druppelaars, die geen maatbeker krijgen, gaan straks duidelijk maken of de afvoer van water goed waterdicht is en de stroom drainwater kan verwerken.Nu kan de pomp aan. Controleer of er geen plaatsen zijn waar het water onbedoeld uit spuit. Is dat het geval, zet de pomp dan snel uit. Meestal is er sprake van een verkeerd of slecht gemonteerde koppeling.
Controleer elke aansluiting en koppeling op lekkage. Bekijk ook of uit elke druppelaar evenveel water komt. Dit kun je aflezen aan de maatstreepjes op de maatbekers.
Belangrijk is dat uit de eerste druppelaars dezelfde hoeveelheid water komt als uit de laatste.
Is dat niet zo, koop dan een zwaardere pomp.
Neem tegelijk de tijd op die nodig is om elke maatbeker te vullen met 150 tot 200 cc water. Dit is belangrijk om straks bij het echte kweken de tijd te bepalen, die je nodig hebt om de planten een bepaalde hoeveelheid water en mest te geven.
Herhaal dit een aantal keren, totdat je een betrouwbaar gemiddelde krijgt. Draai het spelletje dan om.Zet een schakelklok op de pomp en stel die in op de tijd, die nodig is om de glazen een aantal streepjes te laten vullen. Test uit of ook dat naar verwachting werkt.
VOORBEREIDING
De speciale hydrobakken voor het Mapito-systeem worden gevuld met vlokken, waarbij in de bak altijd een voorraad van 2 liter water aanwezig is. De drainwaterknie zorgt ervoor dat de overtollige voorraad water vanaf het laagste niveau uit de bak op natuurlijke wijze wordt afgevoerd via een schuin aflopende tafel. Let erop dat de bakken 100% gevuld worden omdat de Mapito na het natmaken nog zal in zakken.
Opzetten en afbloeien van planten:
Dag 1:
Als allereerste gaan we de vlokken nat maken met (leiding)water met een pH waarde van 5.3 tot 5.8.
Indien de vlokken teveel zijn ingezakt dan moet deze bijgevuld worden zodat de pot voldoende vol is.
De stekken worden geplaatst op een startblok van 10 x 10 cm die gedompeld is in water met een pH waarde van 5.0. De folie van de startblok verwijderen en de blok zo plaatsen dat deze voor meer als de helft in de mapito verdwijnt.
Na het plaatsen van de blokken moeten er per blok 2 pe stekkers geplaatst worden die tijdens de gehele cyclus voor de bewatering gaan zorgen.
De lampen worden nu op 18 uur gezet op een hoogte van 60/100 cm(400/600watt).
Dag 2:
Wortelstimulator volgens de gebruiksaanwijzing aanmaken zodanig dat voor iedere plant +/- 150 cc wortelstimulator beschikbaar is.
Wortelstimulator wordt met de hand toegevoegd, omdat anders de druppelaars verstopt kunnen raken. Wel oppassen dat je geen voeding over de plant giet omdat anders de bladeren zullen afsterven.
Dag 3:
Nogmaals zoals bij dag 2 beschreven wortelstimulator toevoegen.
Indien er planten achterblijven of uitvallen moeten deze gewisseld worden met sterkere reservestekken.
Dag 4:
Voeding aanmaken met een EC van 1.2a1.5 en een pH van 5.8De planten krijgen nu 2 x water met behulp van de pomp. De lengte van de waterbeurten is afhankelijk van de drainage. Dit kun je controleren door de pomp met de hand aan te zetten en op de klok te kijken hoeveel minuten het duurt voordat er water uit de bak loopt. Stel de klok in op dit aantal minuten.De eerste waterbeurt geef je een half uur nadat de lampen aan zijn
De tweede waterbeurt geef je 6 uur later.
Dag 5 tot 10/11:
Waterbeurten uitvoeren zoals bij dag 4 beschreven.
Dag 10/11:
Doordat de planten meer water opnemen stopt de drainage.De lampen kunnen op 12 uur gezet worden en de pompschakelklok op 4 waterbeurten. De eerste waterbeurt geef je een half uur nadat de lampen aan zijn.De tweede en volgende waterbeurten telkens 3 uur later.
Gedurende gehele cyclus:
Dit systeem werkt het beste indien er altijd voldoende drainage is. Hier moet dan ook altijd goed op gelet worden. Na enkele weken kan het zijn dat de waterbeurten met 1 of 2 minuten verlengd moeten worden om weer voldoende drainage te verkrijgen. Afhankelijk van de grootte van de plant kunnen deze waterbeurten zelfs oplopen tot 8 a 10 minuten.De pH waarde in de vlokken moet gedurende de gehele cyclus rond de 5.8 blijven liggen.
Vervolg gehele cyclus:
De EC waarde mag tijdens de oogst langzaam opgevoerd worden tot maximaal 1.8a2.4.Nu kun je doorgaan tot de bloemen klaar zijn.Je stop met voeding met het water mee te geven 10 dagen voor de oogst.
Laatste dag:
Blokken met de planten uit de vlokken trekken en de losse vlokken terug in de pot gooien. Pot eventueel bijvullen, zodat de potten weer goed vol zijn. De potten met vlokken doorspoelen met leidingwater tot een EC waarde is bereikt van 0.8-1.0. Hierna nog eenmaal goed spoelen met Enzymen. Nu kun je weer beginnen met een nieuwe kweek want mapito kan tot 4 keer gebruikt worden.
HET IN WEKEN VAN STEENWOL!
Het hele systeem staat en functioneert naar behoren. Voordat je planten gaat uitzetten zijn er nog een paar voorbereidingen, die je vooral niet moet vergeten. Het eerste is het inweken van de steenwolmatten en blokken. Dat wordt nogal eens vergeten of verkeerd gedaan.
Verkeerd inweken of erger helemaal niet inweken, kan tot gevolg hebben dat je binnen de eerste week veel uitvallers hebt.alle steenwolmaterialen moeten voor ingebruikname ingeweekt worden.Inweken van steenwol is nodig om twee redenen. Allereerst om de capillaire werking van steenwol te optimaliseren. Capillaire werking betekent het vermogen van steenwol om water omhoog te zuigen en vast te houden. Matten die slecht of niet ingeweekt zijn, houden het water onvoldoende vast en geven de planten dan ook niet of onvoldoende kans daaruit vocht en voeding op te nemen. Een goede reden voor jonge, tere plantjes om het niet vol te houden.Als je steenwol met gewoon leidingwater zou inweken, kom je afhankelijk van de woonplaats uit op een EC van 0,5 en een pH van rond de 7,5.
Het inweken van steenwol vind in twee stappen plaats.De startblokken worden een paar dagen voor de matten ingeweekt, de planten moeten eerst door de blokken heen geworteld zijn voordat je kan beginnen met de matten.
Een aquarium of je voedingston is heel erg handig om blokken in te weken.
Als de plantjes zijn doorgeworteld volgen de steenwolmatten. inweekwaardes die je gebruikt zijn voor de blokken en de matten gelijk.
We willen dus steenwolblokken en matten hebben met een EC van 1,3 en een pH van 5,6. Ik ga er even vanuit dat het leidingwater in jouw woonplaats een EC heeft van 0,5 en een pH van 7,3.meet het voor de zekerheid even na.
We maken een oplossing water aan en brengen de pH (eenmalig!!) op 5,1. Maak vervolgens een gaatje in de plastic hoes van de steenwolslab (net groot genoeg om een tuinslang naar binnen te proppen) Koppel de tuinslang aan de pomp vast en laat de steenwol matten vollopen met minimaal 10 liter van de oplossing, dit laat je zo minimaal 12 uur staan, maar 24 uur mag ook en is zelfs beter.
Door de inwerking van het water op de steenwol zal de pH- waarde aanvankelijk zakken tot rond de 6,2 en uiteindelijk uitkomen op zo'n 5,8. Zo werkt het bij mij, maar natuurlijk zul je zelf moeten uitvinden hoe het in jouw omstandigheden precies uitpakt.Nu kunnen de matten aan de onderzijde en aan het uiteinde, dat het laagst komt te liggen in de kweekbak, overdwars ingesneden worden.
Door deze opening kan het overtollige vocht afgevoerd worden.
Grtz
hydro_elevation.gif
De basisvoorzieningen in de kweekruimte zijn klaar en alle onderdelen voor een druppel systeem heb je inmiddels in huis gehaald en al eens goed bekeken. Zoek een rustige dag uit om alles in elkaar te zetten.
Neem daarvoor de tijd, want het vraagt de nodige zorgvuldigheid om een lekvrij systeem te maken. Stap voor stap gaan wij met je aan de slag.
DE KWEEKBAKKEN!
Als je met kweekbakken werkt, komen die naast elkaar op een tafel te staan. Kweek bakken hebben maar aan 1 kant een wateruitloop, via twee drain knietjes. Deze kant van de bak moet tot twee centimeter lager komen te staan. Om dit te bewerkstelligen bevestig je op de kweektafel aan de andere kant daarvoor een lat van dezelfde dikte. Op die manier kan het overtollige water ongestoord weg.
DE HOOFDLEIDING!
Nu begin je met het aanleggen van de hoofdleiding, de PE-slang. Deze wordt dwars over het midden van de bakken gelegd. De hoofdleiding kan met klemmen vastgezet worden op een houten lat.
Zo krijg je een strak en overzichtelijk geheel. Het oog wil ook wat! Voor bochten maak je gebruik van speciale koppelstukken. Dit zijn snelkoppelingen, waarmee je verschillende delen, zonder lijm, lekvrij aan elkaar kunt zetten.
De delen, die je met elkaar wilt verbinden, worden recht afgezaagd. Verwijder alle bramen en zorg voor een gladde, rechte kant. Schuif hierover het deel met het schroefdraad en vervolgens de sluitring. De PE-slang steek je zo ver mogelijk en vooral recht in de koppeling. Daarna schuif je de sluitring en de schroefdeksel aan en draai alles vast.Daarvoor heb je geen tangen nodig, handvast is voldoende; de sluitring doet het werk en niet de deksel.
AANSLUITING VAN FOLTER NAAR POMP!
In ons systeem gebruiken we een dompelpomp. Tussen deze pomp en het begin van de hoofdleiding komt een flexibele slang. De flexibele slang kun je met een slang- klem aan de pomp vastzetten en met GEKA aansluit-koppelingen op de PE-slang aansluiten (GEKA koppelingen zijn messing of kunststof aansluit-koppelingen die werken volgens het Bajonet principe)Direkt na het begin van de PE-slang neem je het In-Line filter op. Dit gaat op dezelfde wijze met koppelstukken. Kijk goed waarnaar de pijl op het filter wijst. Dit is de stroomrichting van het water. Die moet je natuurlijk aanhouden.
DE TERUGSLAGKLEP!
Je maakt gebruik van een terugslagklep om te voorkomen dat er water terug het vat in loopt, of erger, dat de hele inhoud van het vat langzaam doordruppelt volgens het communicerende vaten effect, zodat de planten veel teveel water ineens krijgen.
DE CAPILLAIRS EN DRUPPELLAARS!
De capillaires zijn de aftakkingen van de PE slang naar de planten. Dit zijn dunne slangetjes waaraan de druppelaars worden vastgemaakt en waaruit een vastgestelde hoeveelheid water komt, over het algemeen is dat 2 liter per uur.
Met een speciale ponstang prik je gaatjes in groepjes van vier of acht(makkelijk tellen)
In elk van die gaatjes steekje een capillair. Zacht PE heeft de wonderlijke eigenschap het geponste gaatje rond de cappilaire af te sluiten door te krimpen en zodoende voor een waterdichte afsluiting te zorgen.
WATERAFVOER!
Het lekwater kan op verschillende manieren worden opgevangen en afgevoerd worden naar het riool.De meest eenvoudige en ook goedkoopste manier, is simpelweg een dakgoot over de hele lengte van de kweektafel te monteren, waarin de drainknietjes van kweekbakken uitkomen. Vanaf de goot maak je een vaste pvc-buis naar de dichtstbijzijnde afvoer. Zo gauw je zeker weet, dat alles goed op zijn plek ligt, verlijm je de pvc-stukken.
Je kunt ook kiezen voor T-stukken, welke met behulp van stukjes tuinslang aan elkaar gekoppeld worden en direct aan de drain-knietjes worden vastgemaakt.
Op de kweektafel zet je in de kweekbakken een maatbeker onder een aantal druppelaars. Het is niet nodig dat elke druppelaar een eigen maatbeker heeft, als je verdeeld over de hele kweektafel een aantal representatieve plaatsen uitzoekt.
De druppelaars, die geen maatbeker krijgen, gaan straks duidelijk maken of de afvoer van water goed waterdicht is en de stroom drainwater kan verwerken.Nu kan de pomp aan. Controleer of er geen plaatsen zijn waar het water onbedoeld uit spuit. Is dat het geval, zet de pomp dan snel uit. Meestal is er sprake van een verkeerd of slecht gemonteerde koppeling.
Controleer elke aansluiting en koppeling op lekkage. Bekijk ook of uit elke druppelaar evenveel water komt. Dit kun je aflezen aan de maatstreepjes op de maatbekers.
Belangrijk is dat uit de eerste druppelaars dezelfde hoeveelheid water komt als uit de laatste.
Is dat niet zo, koop dan een zwaardere pomp.
Neem tegelijk de tijd op die nodig is om elke maatbeker te vullen met 150 tot 200 cc water. Dit is belangrijk om straks bij het echte kweken de tijd te bepalen, die je nodig hebt om de planten een bepaalde hoeveelheid water en mest te geven.
Herhaal dit een aantal keren, totdat je een betrouwbaar gemiddelde krijgt. Draai het spelletje dan om.Zet een schakelklok op de pomp en stel die in op de tijd, die nodig is om de glazen een aantal streepjes te laten vullen. Test uit of ook dat naar verwachting werkt.
VOORBEREIDING
De speciale hydrobakken voor het Mapito-systeem worden gevuld met vlokken, waarbij in de bak altijd een voorraad van 2 liter water aanwezig is. De drainwaterknie zorgt ervoor dat de overtollige voorraad water vanaf het laagste niveau uit de bak op natuurlijke wijze wordt afgevoerd via een schuin aflopende tafel. Let erop dat de bakken 100% gevuld worden omdat de Mapito na het natmaken nog zal in zakken.
Opzetten en afbloeien van planten:
Dag 1:
Als allereerste gaan we de vlokken nat maken met (leiding)water met een pH waarde van 5.3 tot 5.8.
Indien de vlokken teveel zijn ingezakt dan moet deze bijgevuld worden zodat de pot voldoende vol is.
De stekken worden geplaatst op een startblok van 10 x 10 cm die gedompeld is in water met een pH waarde van 5.0. De folie van de startblok verwijderen en de blok zo plaatsen dat deze voor meer als de helft in de mapito verdwijnt.
Na het plaatsen van de blokken moeten er per blok 2 pe stekkers geplaatst worden die tijdens de gehele cyclus voor de bewatering gaan zorgen.
De lampen worden nu op 18 uur gezet op een hoogte van 60/100 cm(400/600watt).
Dag 2:
Wortelstimulator volgens de gebruiksaanwijzing aanmaken zodanig dat voor iedere plant +/- 150 cc wortelstimulator beschikbaar is.
Wortelstimulator wordt met de hand toegevoegd, omdat anders de druppelaars verstopt kunnen raken. Wel oppassen dat je geen voeding over de plant giet omdat anders de bladeren zullen afsterven.
Dag 3:
Nogmaals zoals bij dag 2 beschreven wortelstimulator toevoegen.
Indien er planten achterblijven of uitvallen moeten deze gewisseld worden met sterkere reservestekken.
Dag 4:
Voeding aanmaken met een EC van 1.2a1.5 en een pH van 5.8De planten krijgen nu 2 x water met behulp van de pomp. De lengte van de waterbeurten is afhankelijk van de drainage. Dit kun je controleren door de pomp met de hand aan te zetten en op de klok te kijken hoeveel minuten het duurt voordat er water uit de bak loopt. Stel de klok in op dit aantal minuten.De eerste waterbeurt geef je een half uur nadat de lampen aan zijn
De tweede waterbeurt geef je 6 uur later.
Dag 5 tot 10/11:
Waterbeurten uitvoeren zoals bij dag 4 beschreven.
Dag 10/11:
Doordat de planten meer water opnemen stopt de drainage.De lampen kunnen op 12 uur gezet worden en de pompschakelklok op 4 waterbeurten. De eerste waterbeurt geef je een half uur nadat de lampen aan zijn.De tweede en volgende waterbeurten telkens 3 uur later.
Gedurende gehele cyclus:
Dit systeem werkt het beste indien er altijd voldoende drainage is. Hier moet dan ook altijd goed op gelet worden. Na enkele weken kan het zijn dat de waterbeurten met 1 of 2 minuten verlengd moeten worden om weer voldoende drainage te verkrijgen. Afhankelijk van de grootte van de plant kunnen deze waterbeurten zelfs oplopen tot 8 a 10 minuten.De pH waarde in de vlokken moet gedurende de gehele cyclus rond de 5.8 blijven liggen.
Vervolg gehele cyclus:
De EC waarde mag tijdens de oogst langzaam opgevoerd worden tot maximaal 1.8a2.4.Nu kun je doorgaan tot de bloemen klaar zijn.Je stop met voeding met het water mee te geven 10 dagen voor de oogst.
Laatste dag:
Blokken met de planten uit de vlokken trekken en de losse vlokken terug in de pot gooien. Pot eventueel bijvullen, zodat de potten weer goed vol zijn. De potten met vlokken doorspoelen met leidingwater tot een EC waarde is bereikt van 0.8-1.0. Hierna nog eenmaal goed spoelen met Enzymen. Nu kun je weer beginnen met een nieuwe kweek want mapito kan tot 4 keer gebruikt worden.
HET IN WEKEN VAN STEENWOL!
Het hele systeem staat en functioneert naar behoren. Voordat je planten gaat uitzetten zijn er nog een paar voorbereidingen, die je vooral niet moet vergeten. Het eerste is het inweken van de steenwolmatten en blokken. Dat wordt nogal eens vergeten of verkeerd gedaan.
Verkeerd inweken of erger helemaal niet inweken, kan tot gevolg hebben dat je binnen de eerste week veel uitvallers hebt.alle steenwolmaterialen moeten voor ingebruikname ingeweekt worden.Inweken van steenwol is nodig om twee redenen. Allereerst om de capillaire werking van steenwol te optimaliseren. Capillaire werking betekent het vermogen van steenwol om water omhoog te zuigen en vast te houden. Matten die slecht of niet ingeweekt zijn, houden het water onvoldoende vast en geven de planten dan ook niet of onvoldoende kans daaruit vocht en voeding op te nemen. Een goede reden voor jonge, tere plantjes om het niet vol te houden.Als je steenwol met gewoon leidingwater zou inweken, kom je afhankelijk van de woonplaats uit op een EC van 0,5 en een pH van rond de 7,5.
Het inweken van steenwol vind in twee stappen plaats.De startblokken worden een paar dagen voor de matten ingeweekt, de planten moeten eerst door de blokken heen geworteld zijn voordat je kan beginnen met de matten.
Een aquarium of je voedingston is heel erg handig om blokken in te weken.
Als de plantjes zijn doorgeworteld volgen de steenwolmatten. inweekwaardes die je gebruikt zijn voor de blokken en de matten gelijk.
We willen dus steenwolblokken en matten hebben met een EC van 1,3 en een pH van 5,6. Ik ga er even vanuit dat het leidingwater in jouw woonplaats een EC heeft van 0,5 en een pH van 7,3.meet het voor de zekerheid even na.
We maken een oplossing water aan en brengen de pH (eenmalig!!) op 5,1. Maak vervolgens een gaatje in de plastic hoes van de steenwolslab (net groot genoeg om een tuinslang naar binnen te proppen) Koppel de tuinslang aan de pomp vast en laat de steenwol matten vollopen met minimaal 10 liter van de oplossing, dit laat je zo minimaal 12 uur staan, maar 24 uur mag ook en is zelfs beter.
Door de inwerking van het water op de steenwol zal de pH- waarde aanvankelijk zakken tot rond de 6,2 en uiteindelijk uitkomen op zo'n 5,8. Zo werkt het bij mij, maar natuurlijk zul je zelf moeten uitvinden hoe het in jouw omstandigheden precies uitpakt.Nu kunnen de matten aan de onderzijde en aan het uiteinde, dat het laagst komt te liggen in de kweekbak, overdwars ingesneden worden.
Door deze opening kan het overtollige vocht afgevoerd worden.
Grtz
Comment