Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schoon stekken : basiskennis microbiologie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekken: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

    Korting op 420shop
    Schoon stekken : basiskennis microbiologieConclusie : Wat wij schoon noemen is op bacterieniveau helemaal niet schoon. Basistips schoon werken met stekken
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    #2
    Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

    Nice one

    Zeer informatief, zal maar eens wat alcohol 80% gaan inkopen voor mn scharen collectie
    Een klein vraagje, voor schoonmaakwerk gebruik ik detol (aangezien ik dit via via gratis krijg )
    dus voor de potten, mn hok, propagator enz ...

    Wat ik doe is alles mooi kuisen met een sterke oplossing in water, nadien spoelen/schoonmaken in water alleen en dan laten drogen voor gebruik.

    Nu zeg je dat na een schoonmaakbeurt spoelen met kraantjeswater zo ver hetzelfde is als het niet schoonmaken.

    Met wat kan ik (en wij allemaal natuurlijk) dan het beste alles spoelen voor gebruik?

    Aangezien detol, of een ander ontsmettingsmiddel, best nergens achterblijft, zeker niet in de potten en propagator.
    De plantjes zouden het niet leuk vinden

    Comment


      #3
      Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

      oeps, de splijtzwam van de onduidelijkheid !

      naspoelen na desinfectie of bacterievrij maken is van de zotte want dan is alles meteen weer geinfecteerd, naspoelen na gewoon schoonmaken met dettol = noodzakelijk. Je verlaagt dan de hoeveelheid schadelijke bacterien, maar het is geen striliseren. Met het naspoelen verminder je de kans op dettolproblemen aan je planten.

      dus : naspoelen na schoonmaken is oke, naspoelen na sterilisatie is opnieuw beginnen.

      ow : dit topic is specifiek voor het werken met stekken bedoeld. Ik kan niet zeggen of het nuttig is om je scharencollectie te steriliseren, tenzij je die gebruikt voor het stekken maken (afrader : stekken kan je beter snijden).
      Last edited by moreweed; 24 January 2010, 20:09. Reden: foutje retoucheren
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

        Owkee dan was ik toch goed bezig
        Toch op het vlak van schoonmaken

        Comment


          #5
          Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

          dat was precies de reden voor het topic Copro : verschil tussen "schoon" en "steriel". Maar goed : daar loop je alleen met stekjes (en soms met zaailingen) tegenaan.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

            Waar koop je alcohol van 80 procent (apotheker) ??????

            Comment


              #7
              Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

              zeer leuke topic! en idd 100% steriel bestaat bijna niet.

              verder heb ik wel een vraagje: waarom is 80% alcohol meer werkzaam als hoger percentage?

              groetjes lien

              Comment


                #8
                Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                nice zeer mooi topic
                Zeer Leerzaam

                Comment


                  #9
                  Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                  Oorspronkelijk geplaatst door jantje View Post
                  verder heb ik wel een vraagje: waarom is 80% alcohol meer werkzaam als hoger percentage?
                  groetjes lien
                  Dat probeer ik ook te begrijpen ! maar wel een nuttige tip! zoals bv een groene lamp geen kwaad kan tijdens donkere uren

                  In ieder geval een zeer interessant stukje leesvoer!
                  Respect!
                  Oz
                  Ik gebruik niks ... ik ben al drug genoeg

                  Comment


                    #10
                    Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                    Dat 80% beter werkt dan 96% is een weetje uit de praktijk die ik eerlijk gezegd ook niet kan onderbouwen. Ik werkte voor een microbiologisch onderzoekslab en daar was het regel, zo eentje die niet wordt uitgelegd. We hadden daar nou niet wat je noemt een gebrek aan hoge percentages alcohol, dus het was geen idiote besparingsmaatregel ofzo. En de lui die me dat voorhielden, nou die hadden eigenlijk allemaal last van een te zwaar hoofd qua nadenken... Ik vermoed dat het iets te maken heeft met molecuulinteracties en de mate van doordringen door de celwand/celmembraan, maar nogmaals > precies weet ik het niet. Hier surft vast wel ergens een (micro)bioloog die daar zijn licht op kan laten schijnen

                    Qua licht : ik doe zelf niet aan groene lampen maar ze zullen vast heel nuttig zijn. Waar ik wel erg op let is dat ze tenminste 16-18uur licht hebben per dag. Onder de 16uur willen ze nog weleens tekenen van bloei gaan vertonen, ik noem dat stressbloei, want volgens mij komt dat door (licht) stress. Zulke plantjes wortelen bij mij wat langzamer en hebben meer tijd nodig om vol uit te groeien > gezien de onzekerheid die er altijd is qua duur van het buitenbloeiseizoen ben ik niet erg happig op groeivertraging (ook al kunnen er geweldige planten uit voortkomen!)

                    Veel stekplezier !
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                      70% alcohol ontsmet beter dan 96%. Dit omdat 96% het water aan bacterien kan onttrekken die daarom 'sporen' kunnen vormen die later weer tot leven komen. Bij 70% krijgen ze deze kans niet en gaan 'gewoon' dood.

                      Comment


                        #12
                        Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                        Moreweed en Monty, wederom bedankt voor de uitleg!
                        Ik ga een flesje alcohol 70%-80% aanschaffen!
                        Ik gebruik niks ... ik ben al drug genoeg

                        Comment


                          #13
                          Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                          Graag gedaan

                          Comment


                            #14
                            Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                            heel interessant bedankt voor de info

                            Comment


                              #15
                              Re: Schoon stekken : basiskennis microbiologie

                              schrobben met chloor dus.. tnx gasten!
                              Hi doe mij maar 20 euro bubblegum... Hebben we nie we hebben wel sportlife

                              Comment

                              Bezig...
                              X