Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Infrarood als dag- en nachtverwarming.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Infrarood als dag- en nachtverwarming.

Korting op 420shop
    Vanuit een theoretisch model wil ik een discussie opstarten over de (on)mogelijkheden om de dag- en nachttemperatuur aan te sturen met infrarood.

Wat is infrarood? Infrarood is een bandbreedte van het electromagnetisch spectrum, die voor het menselijk oog niet zichtbaar is, maar door het menselijk lichaam wel voelbaar in de vorm van stralingswarmte. Afhankelijk van de temperatuur zendt alle materie meer of minder IR uit.
    De gehele bandbreedte van het infrarood loopt van 780 nanometer, ook wel aangeduid als nm (=10 tot de macht -9 * meter) tot 300 micrometer, ook wel aangeduid als um (= 10 tot de macht min 6 * meter)

Golflengten IR: IR wordt onderscheiden in Nabij-IR (780 nm tot 10 um), Middel-IR (10 um tot 30 um) en Ver-IR (30 um tot 300 um)

Is het medium dat IR uitzendt onzichtbaar?: In een IR-saunacabine heb ik geconstateerd dat de kortgolvige stralers zichtbaar licht uitzenden in een zeer donkerrode kleur tegen het zwart aan. Hoe valt dit te rijmen met de eerder vermelde onzichtbaarheid van de IR-straling? Ik vermoed dat het stralingselement niet de volledige straling uitzendt, maar dat een gedeelte hiervan wordt geabsorbeerd door de materie van de componenten van het element, hetgeen door opwarming resulteert in zichtbaar licht van de stralingsbron. Vergelijk het maar met gloeiend gemaakt ijzer dat ook rood oplicht.
    De lange golfstralers in de IR sauna blijven gewoon zwart, maar geven wel degelijk warmte af.

Zou IR toepasbaar zijn als dag- en nachtverwarming? Nabij IR is dus kennelijk door de gebruikte materialen (indirect) zichtbaar voor het menselijk oog. Zou de plant deze IR-straling als "licht" ervaren?
    Middel-IR en Ver-IR zijn (althans in saunalampen) voor het menselijk oog niet zichtbaar. Zouden alleen deze lampen of ook Nabij-IR lampen geschikt zijn als dag- en nachtverwarming?

Hoeveel watt aan IR is nodig om de temperatuur te kunnen sturen ? Om ergens te beginnen ga ik in dit rekenmodel uit van een IR-sauna met een inhoud van 4 m3. Een gebruikelijk wattage voor zo'n ruimte is 3200 watt. De lampen moeten de ruimte tot 60 graden celcius kunnen verwarmen. Uitgaande van de winter, waarin de onverwarmde sauna zo'n 15 graden is, zijn de lampen dus in staat de temperatuur met 45 graden te doen stijgen. Als ik vooronderstel dat de temperatuur lineair toeneemt, is er voor 1 graad temperatuurstoename 71 watt nodig (3200 : 45) voor deze ruimte van 4 m3. Dit komt dus uit op afgerond 18 watt per m3.

Bandbreedte temperatuur: stel dat de binnentemperatuur altijd minimaal 10 graden is en de maximale gewenste temperatuur in de kweekruimte 30 graden mag bedragen moet je dus 20 graden temperatuursverschil kunnen overbruggen. Per m3 betekent dit 20 graden * 18 watt = 360 watt aan maximaal vermogen. Echter dit maximale vermogen zal uitsluitend in de meest extreme situaties nodig zijn.
    Bijvoorbeeld: als de temperatuur in de kweekruimte 's-nachts afkoelt tot 15 graden en de gewenste temperatuur is 20 graden, dan heb je maar 5 graden te overbruggen. Per m3 is er derhalve 90 watt nodig voor deze bandbreedte.

De stralingsbron: de huidige IR-stralers zijn ook gemaakt voor verwarming van gewone ruimten. Naar het antwoord op de vraag of ze geschikt zijn voor kweekruimten kan ik alleen maar raden.
    Echter: er zijn inmiddels Led IR-units op de markt voor de cannabisteelt. Ik heb ze nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen, dus ik weet niet of ze Nabij-, Middel- of Ver-IR uitstralen. Wellicht kan onze Led-expert Dokkie hierover uitsluitsel geven?

Doel van deze discussie: laten we onze gezamenlijke kennis bundelen teneinde een theoretisch model te ontwikkelen. Ik zie een ideaalbeeld: een led-unit die zorgdraagt voor de aansturing van de dagverlichting (volledig spectrum), de dagwarmte (IR-spectrum), de nachtverlichting (UV-spectrum) en de nachtwarmte (IR-spectrum). Zou dit theoretisch model te verwezenlijken zijn? Ik denk het wel: al deze componenten zijn al afzonderlijk voorhanden. Ze moeten slechts gezamenlijk in een armatuur worden geplaatst. Met 2 timers, gekoppeld aan sensoren voor de dag- en nachttemperatuur, kun alleen met het armatuur de 24 uurscyclus geheel regelen.
    Last edited by Xtreme; 17 July 2010, 11:27. Reden: spelfout verbeterd en leesteken toegevoegd

Re: Infrarood als dag- en nachtverwarming.

Gaaf plan, alles in 1 lamp. De IR spot van DGGL is onzichtbaar licht. maar in de unit zitten NIR en MIR. Maar er zitten ook LEDs die zichtbaar rood licht stralen en vallen ook in het IR spectrum.

Wat interresant is, IR verwarm van binnen uit de cel, De IR straling dringt diep in de cel, daar weerkaats het zich tegen de cel wand, waardoor interne warmte ontstaat, als de cappaciteit van de celwand is bereikt, ontsnapt het IR licht weer, waarbij de golf lengte is veranderd, het is dus geen IR meer als het de cel verlaat. effe opzoeken in welk golflengte ze de cel verlaat.

UV licht. is ook een soort warmte, maar deze is meer oppervlakkig. Waardoor brand plekken kunnen ontstaan.

UV-a was een toevals treffer, ik vroeg toen immers om UV licht (net als ik om gewoon IR vroeg,), ik was niet specefiek in welke UV. de chinese technische dienst van de LED fabriek, heeft er lang over gedaan om een UV LED te ontwikkelen. En kwam met UV-a, er was dus echt geen andere UV led beschikbaar. Dat dat ook goed uitkwam , bleek kort daarna, toen research uit wageningen en andere universiteiten bevestigde in hun raporten dat UV-a juist heel goed is voor ontwikkeling van planten. veel milder is als UV-b dus nagenoeg geen oppevlakte warmte. UV-a was dus wel de lusten van UV maar niet de lasten. Ik ontdekte pas bij het aanschouwen van de UV-a LED net de IR LED onzichbaar waren, Dat had ik niet voorbeschouwd. Maar dat gaf extra mogelijkheden, De UV-a straling heeft dus geen Licht afval. En ook de IR niet. zo zijn ze dus goed bruikbaar in ruimtes waar we duisternis nodig hebben.

Wat UV-a doet gedurende de nacht voor cannabis planten is still in de dark. Zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen om dat echt goed te testen, ik heb wel eens wat opgezet met UV-a in de nacht, maar ik heb niet de gehele cyclus uitgetest, en kan dus geen echte conclussie trekken. Mochten we ondekken dat UV-a snachts aan kan zonder de bloei nadelig te verstoren. Dus als blijkt dat 's nachts een kleine hoeveelheid UV-a geen invloed heeft op de fotoperiode en de plant -dus gewoon blijft bloeien. zou nachtelijke morfogenese stimulatie dus tot de mogelijkheden horen? hoe cool zou dat zijn.

Of hoever komen we met, Blauw voor de fotosynthese(groei) en IR(fotoperiode),orange en UV-a(bloei, ontwikkeling, morfogenese).
    24uur licht. geschakeld tussen verschillende spectra. mischien hoeft dan alleen de orange uitgezet te worden... dit is wel theoretisch bedoelt he.. wat dit heb ik nog niet bevestigd in een test ofzow...

Ik denk dat er inderdaad nog heel veel te ontdekken valt betrefd licht en plantrespons.

Extreem goeie topic Xtreme...

-------------------
    Regular magazine
    Last edited by dokkie; 19 July 2010, 12:17.

Comment

Bedankt voor je positieve feedback Dokkie,

Omdat je (gelukkig) ook het UV-a en UV-b gebeuren in de discussie betrekt zal ik hier nog iets aan toevoegen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat planten, net als mensen een biologische klok hebben van 24 uur. Het "horloge" van de planten is UV-licht. Bij zonsopgang en zonsondergang is de UV-concentratie het hoogst. De plant herkent deze indicatoren en ontleent daar zijn dag-nachtritme aan. Bij een gesloten teelt (geen daglicht) is het zaak de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen. Daarom vraag ik me af of de UV-stuurarmaturen van DGGL wellicht beter alleen kunnen worden bijgeschakeld gedurende 1 uur bij het aangaan van de dag/hoofdverlichting en 1 uur aan het eind van de dagverlichting. Dus, alleen UV in het eerste en laatste uur. De plant krijgt dan 2 ijktijdstippen, net als in de vrije natuur. Dit laat natuurlijk onverlet dat een (geringe) hoeveelheid UV in de donkerperiode de plant ten goede kan komen: immers 's-nachts is er ook sprake van een geringe hoeveelheid UV-straling. Let wel ik zeg kan. Biologen nemen het standpunt in dat planten een UV-verzadigingspunt bereiken na een bepaalde hoeveelheid straling. Nadien zou UV geen nut meer hebben. Echter, dit onderzoek is gebaseerd op de groei en bloei van C3 planten. Bij C3 planten kan er lichtverzadiging optreden. Cannabis is evenwel een C4 plant. Bij C4 planten kan er geen lichtverzadiging optreden. Althans, tot het maximum dat de zon aan lumen geeft en dat is 130.000 lumen per m2. Dus tot 130.000 lumen treedt er in ieder geval geen verzadiging op. Wat er boven de 130.000 lumen gebeurt kan ik alleen maar naar raden en is in dit kader irrelevant. Als je het op prijs stelt kan ik wel zoeken waar ik deze kennis, ergens in het verrre verleden, heb opgediept, zodat je deze bijdrage kunt toetsen aan de originele bron.

Groeten,

Xtreme
      Last edited by Xtreme; 19 July 2010, 16:20.

Comment

UV-a behoefte van de plant per dagdeel. en UV-a als dag-nacht ritme stuurlicht.
        Meeste onder ons gaan e rvanuit dat het de, 12 uur, duisternis is, die de planten haar bloeihormonen doen activeren. Maar hieruit blijkt dus eigenlijk dat vooral IR en UV hier invloed op hebben. Ja je maakt een goed punt extreme, een UV-a stuur spot zou je inderdaad zo kunnen schakelen. zo blijft t ook betaalbaar. Xtrme je geeft hier een goed idee voor een Nightlight+, ''blauw, ir en UV-a''. De uv-a schakelt eerste en laatse uur, pres zoals je al in omschreef. Vette shit...
        Er zou bijvoorbeeld, 98% UV-a uit en aanschakelen, terwijl er 2% aanblijft om snachts ook nog een minimale hoeveelheid UV-a te geven.

Een lijste met UV-a behoeftes van de plant per dagdeel gedurende de gehele cyclus zou wel helpen bij het programeren van eventuele chip die UV-a ledjes uit en aan moeten schakelen. als je denk via een sensor. hmmm dan is t nog multyfunctioneler geworden. Toepasbaar op meer plant soorten. ik ga effe wat op papier krassen om de verhoudingen te kunnen zien.

--------------
        Regular magazine

Comment

Zeer leerzaam, keep up te good work.

Grtz.

Comment

Wat zou de ideale lamp kunnen zijn en wat biedt dit voor verdere mogelijkheden?

Het lijkt me ideaal zo'n lamp: je stuurt met IR de dag- en nachttemperatuur en benadrukt de dag-nachtcyclus met AV-a. En de verdere mogelijkheden? Daarbij denk ik aan de afzuiging. Omdat de temperatuur bescheiden blijft is het zonneklaar dat de lucht niet 20 keer per uur moet worden afgezogen. Hoe vaak is dan wel wijsheid? Stel dat 1 of 2 keer 5 minuten per uur voldoende is. Dan biedt dit mogelijkheden voor CO2 toepassing. Omdat permanente afzuiging je dure CO2 naar buiten blaast kan hier met led-units zuiniger mee worden omgegaan. Dus geen energieverslindende CO2 generators met alle nadelen vandien: veel warmte, moeilijk doen met geperforeerde slangen e.d. Gewoon een koolzuurcylinder, een ventiel en een CO2 meter volstaat. Eventueel een digitaal aangestuurde luchtbevochtiger en een luchtontvochtiger, liefst met remote control en de kweekkruimte wordt verder geoptimaliseerd.
            Als de hoogte van de lampen met een sensor en een buismotor (zo'n ding wat in zonnehemels wordt gebruikt) ook geautomatiseerd zou zijn, alsmede een geautomatiseerd watergeefsysteem met voedingsdoseringcomputer dan kun je in theorie op je vakantieadres de kweekruimte in de gaten houden en aansturen. Moet je alleen voor het knippen je vakantie onderbreken.
            Dokkie, verder had ik nog een opmerking over het mechanische gedeelte van de led-units. Leds gaan 50.000 uur of meer mee. Echter, ventilatoren halen dat bij lange niet. Jaarlijks of om de 2 jaar zijn deze wel aan vervanging toe. Dan zit je periodiek te klooien met allerlei draadjes van wel 12 ventilatoren. Als de lampen modelair zijn dan zou er als service-artikel de mogelijkheid moeten bestaan dat je periodiek de volledige kap met de ventilatoren kunt vervangen. Gewoon plug and play.
            Of een kliksysteem: ventilator losklikken, nieuwe inklikken. Stekkertje en contrastekkertje en klaar is Kees.
            Dokkie, jij zit het dichtst bij de bron. Dus als iemand innovaties kan verwezenlijken dan bij jij het.

Groeten,

Xtreme
            Last edited by Xtreme; 19 July 2010, 16:21.

Comment

Zoiets... de uv-A is dus minimaal gedurende de nacht, maar einde en beging van de dag maximaal. binnen de juiste toepasbare hoeveelheden. De ir moest ook wat eerder aan, om zo de temp fluctuatie minimaal te houden. De pfr reactie.

nightlight2.jpg

welke wiet zit jij te smoren Xreme, je aplha golfen zijn meters hoog dude.. keep m coming. Jaman daar zit zeker wat denkwerk achter, maar das t wel waard. De koeling is nog steeds de beperking bij het aandragen van nieuwe spectra of hogere wattage LED's
              mischien m oeten ze wat met stikstof koeling doen, of waterkoeling is ook al gebruikt en wordt gebruikt. In ieder geval is een betere oplossing dan ventilatoren echt nodig. Alle LED fabrikanten zitten tegen de koeling aan te hikken. Ik denk dat jouw idee , losse koeling ingebouwd in een kap, om daar losse LED units inteklikken. heel snel opgepikt wordt.

------------------
              Regular magazine
              Last edited by dokkie; 19 July 2010, 12:19.

Comment

Ik dacht eerder aan sturen met UV-a in het eerste aan laatste uur van de dagcyclus en tijdens de nachtcyclus een minimale hoeveelheid UV-a en voldoende IR om de 20 graden aan te houden. Dokkie, jij opteert dus ook voor blauw tijdens de nacht? De nachtcyclus moet hoe dan ook 12 uur bedragen, althans in mijn opinie. Waarom denk je dat het blauwspectrum tijdens de nacht geen invloed heeft op de fotoperiodiciteit?

Groeten,

Xtreme

Comment

ik gebruik een donkere warmtelamp als nachtverwarming.
                  ik heb mijn vloer geisoleerd met armaflex en gebruik een 150 watt donkere warmtelamp als nachtverwarming,en die doet het perfect in mijn darkroom 100.

of ben ik nu over totaal iets anders bezig??

Comment

Je bent met exact het zelfde bezig. Alleen, jij werkt met een traditionele IR lamp. In deze discussie gaat het over IR-leds. Niettemin levert jouw opmerking een wezenlijke bijdrage: je DR 100 heeft twee m3 inhoud. Als je met een traditionele lamp van 150 watt de nachttemperatuur kunt aansturen dan is dat indicatief hoeveel watts aan IR in een unit moeten worden geplaatst.
                    Bedankt Cannavis,

Xtreme
                    Last edited by Xtreme; 19 July 2010, 15:31.

Comment

Dat las ik 1,5 jaar(ofzo) geleden, in een artikel van Ed rosenthal, hij schreef dat ze met (destijds gefilterd licht) blauwlicht gedurende de donkere periode hadden getest, en dat bleek dat , verschillende studie, daarvoor al, dus waar waren, en dat blauw geen invloed heeft op de bloei. ik zal t stukkie uit dat artikel effe zoeken, en hier linken, of quoten...hij schreef ook de hoeveelheid blauw dat ze gebruikte.

Omdat ik zelf al uitging van dit staartje, wat ik 't jaar daarvoor vond in een studie van de UR glastuinbouw in wageningen, over licht en plantreactie's .

Lichtkleur gevoeligheid voor de plant
                      -----------------------------------------------------------
                      Lichtkleur:Effect op de plant:UV CBereikt het aardoppervlak niet
                      UV BHeeft invloed op fotomorfogenese
                      UV AFotomorfogenese
                      PAR blauwFotomorfogenese en fotosynthese
                      PAR groenWordt weerkaatst
                      PAR roodFotomorfogenese, fotosynthese, chlorofylsynthese en fotoperiodisme
                      NIR ver roodFotomorfogenese en fotoperiodisme
                      NIR nabij IRWordt voornamelijk omgezet in warmte
                      FIR ver IRGeen directe zoninstraling, maar warmtestraling

Dat bevestigde dus par blauw inderdaad geen effect heeft op de photoperiode.

Het was dus heel experimenteel, toen zelf een testje gedaan, met 6watt blauwe spot. in een hok met 400Watt HPS overdag. de planten stondne nog maar net in de bloei. blauwe spot aan gezet, en alles bleef strak in de bloei. Ik publiseerde me bevindingen en van t een kwam t ander...tijdje later zag ik nightlight hier op JD al in gebruik,

---------------
                      Regular magazine
                      Last edited by dokkie; 19 July 2010, 13:05.

Comment

De naam Ed Rosenthal ken ik uiteraard. Sterker nog, ik heb ooit Ed Rosenthals Superbud gekweekt. De (10 stuks) zaden kostten mij destijds zo'n 150 euro. Was subieme wiet, die z'n geld en de lange kweekperiode best waard was. Ik ben benieuwd of gefilterd blauw de plant niet schaadt of dat gefilterd blauw de plant ten goede komt qua opbrengst en/of kwaliteit. Wel aardig zo'n discussie met wederzijdse interactie, niet waar?

Xtreme
                        Last edited by Xtreme; 19 July 2010, 16:23.

Comment

mijn hok is goed geisoleerd dus ik heb geen last van lage temperatuuren in de nacht.had ik dit wel dan zou ik isoleeren aan de bron,dus me kuipen inpakken in steenwol,want de wortel temperatuur daar gaat het om.wel gaat er s.winters een uur voordat de lampen aangaan een olie radiator aan zodat de meiden lekker warm aan het werk gaan.

Comment

Koeling

Ook ik heb gelezen dat er problemen waren met de koeling. Onvoldoende koeling verlaagt het rendement en verkort de levensduur van de leds. Ik ben geen technicus, maar dat wil niet zeggen dat ik van uit de theorie wel mogelijkheden zie. Wat me te omslachtig lijkt is een watercirculatiesysteem als koeling. Mijn gedachten gaan meer uit naar de koeling van een tweetakt of 4 takt motor. De cylinder van zo'n motor is voorzien van koelribben, die al dan niet geforceerd worden gekoeld. Als ik me het goed herinner hadden de vroegere Puch- en Tomos bromfietsen koelribben die werden gekoeld door de rijwind. Bij de Kreidler en de Zundapp zaten naast de koelribben waaiertjes (een soort schoepenrad), die voor geforceerde koeling zorgden.
                            Stel nu dat de leds hun warmte kwijt kunnen aan koelribben van een goed geleidend metaal, dat geforceerd wordt gekoeld door een ventilator. Zou dit technisch te verwezenlijken zijn?
                            Omdat je stikstof aanhaalt -dan begin je toch echt in de nok van het circus- ontsproot bij mij de gedachte dat er wellicht op nog een andere manier kan worden gekoeld. De werking van een koelkast berust op een verdamper, een condensator, een expansieventiel en een compressor. Deze zijn reeds terug te vinden in een mini koelkastje van ongeveer 100 euro en ze werken op 12 volt.
                            Zou het technisch, zonder al te veel kosten, te verwezenlijken zijn de bestaande koeltechniek van een mini koelkast aan te wenden voor afkoeling van de koelribben?

Xtreme
                            Last edited by Xtreme; 19 July 2010, 15:49.

Comment

Ben binnenkort in het bezit van 2x 7w wit, 1x 7w uv van dayled.eu en de ds08(nightlight) van dutchgreengrowlights.nl, dit ter uitbrijding van mijn spectrum (rood, blauw, oranje 120w.).

Er van uit gaande dat er bij een C4 plant geen lichtverzadeging optreed, wil ik s'nachts de ds08, overdag (120w unit aan) de 7w uv met een overlap van het eerste en laatste uur licht (piek).

De 2x 7w wit wil ik na het eerste uur inschakelen, voor het laatste uur uit.

Klopt het dat er rond 13.30uur nog een uv piek is?

Op en/of aanmerkingen worden op prijs gesteld.

Grtz.

Comment

Bezig...
                              X