Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Infrarood als dag- en nachtverwarming.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Infrarood als dag- en nachtverwarming.

Van witte leds weet ik alleen dat er 2 types bestaan: de diepblauwe led van 440 nm zendt door zijn coating wit licht uit. De andere witte led bestaat uit 3 componenten (3 leds in een behuizing) met de kleuren RGB. In de juiste verhouding zendt die ook wit licht uit. Of witte leds een bijdrage leveren weet ik niet.

Comment

7 Watt Groeilamp Wit

Deze 7 Watt lamp is speciaal samengesteld om individuele planten een extra dosis koelwit licht te geven. Dit koelwit licht bevordert de vegetatieve groei van de plant (uitbossen), gaat stretching tegen en zorgt voor een sterkere plant.

kopie paste lol, helaas weet ik nog niet genoeg over dit onderwerp, ben druk bezig met google maar lastig om leesbare informatie te vinden, gaat heel snel heel diep op de materie in, heb moeite om het dan tot me te nemen.

Grtz.
      Last edited by Poffertjesporem; 22 July 2010, 22:53. Reden: spelfout

Comment

In koelwit zit relatief veel blauw, vergelijk het maar met een TL-buis met een hoge Kelvinwaarde. De strekkingsgroei -internodeafstand- zal waarschijnlijk beperkt blijven.

Comment

Dat komt goed uit ga kweeken met feminized zaad, tentje is is 160cm hoog.

Weet jij nog een website waarop zij uitlegen hoe het lichtpectrum tot uiting komt op de verschillende dagdelen?

Kreten als het blauwen uur (schemering) of ochtend/avond rood is wel leuk maar onderbouw deze termen liever met data.

Grtz.

Comment

Google eens langgolvig licht en kortgolvig licht. Daar vind je een uiteenzetting van de verstrooiing van het licht in onderlinge samenhang met de invalshoek van het licht. (de hoek die de zon maakt ten opzichte van het aardoppervlak). Knippen en plakken van websites (en als eigen pennevrucht presenteren) is niet mijn en kennelijk ook jouw stijl niet.
            Last edited by Xtreme; 22 July 2010, 12:25.

Comment

Tnx fore info, ben weer even zoet lol

Comment

Comment

Tijdens het donker zet de plant het inactive phytochroom om in de active vorm. Dit is het bloeihormoon wat je planten in bloei doet gaan. Het omzetten duurt twee uur. Vervolgens moet er voldoende van dit hormoon gedurende nog een tien uur aanwezig zijn in de plant om goed in bloei te blijven. Onder invloed van licht, Men name het rode verrode en IR gedeelte van het licht word de actieve vorm weer omgezet in de niet actieve vorm. Dit gaat zeer snel. Spiek je dus even in je tent tijdens het donker of heb je sluitlicht dan verstoor je dus deze bloeihormoon spiegel wat resulteert in zeer fluffie toppen. Zelf het rode lampje op een kachel of stekkerdoos kan voldoende zijn oom je oogst om zeep te helpen.

Grtz
                  Last edited by monty; 12 August 2010, 08:36.

Comment

even een linkje met wat relatieve info over de biologische klok van de plantjes. Hoop dat het nuttig is.
                    it's his line so only God knows
                    Grtz Kush

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                      Tijdens het donker zet de plant het inactive phytochroom om in de active vorm. Dit is het bloeihormoon wat je planten in bloei doet gaan. Het omzetten duurt twee uur. Vervolgens moet er voldoende van dit hormoon gedurende nog een tien uur aanwezig zijn in de plant om goed in bloei te blijven. Onder invloed van licht, Men name het rode verrode en IR gedeelte van het licht word de actieve vorm weer omgezet in de niet actieve vorm. Dit gaat zeer snel. Spiek je dus even in je tent tijdens het donker of heb je sluitlicht dan verstoor je dus deze bloeihormoon spiegel wat resulteert in zeer fluffie toppen. Zelf het rode lampje op een kachel of stekkerdoos kan voldoende zijn oom je oogst om zeep te helpen.

Grtz
                      Ik ben het slechts ten dele met je eens: verrood heeft inderdaad invloed op de fotoperiode. Dus het rode lampje kan van invloed zijn. Echter, ik heb mijn twijfels of IR van invloed is op de fotoperiodiciteit (Terzijde: verrood kunnen we waarnemen en IR beslist niet). Immers, IR is niet meer of minder dan stralingswarmte. Alle materie met een hogere temperatuur dan de omgevingstemperatuur straalt IR uit. Een ieder, die ooit met een van nachtzichtvizier voorzien wapen geschoten heeft kan dit beamen. De warmetestraling van IR wordt in dit vizier geconverteerd in groen, omdat onze ogen daarvoor het meest gevoelig zijn, maar het blijft wel onzichtbare stralingswarmte , die door conversie naar groen zichtbaar wordt gemaakt. Niet voor het oog zichtbare warmte wordt simpelweg omgezet in groen licht.
                      Resumerend: ongeveer 45 % van het algemeen licht is voor de planten fotoperiode licht. UV en IR vormen geen onderdeel van het algemene licht: een zuivere UV lamp en een zuivere IR lamp geven simpelweg geen zichtbaar licht. Nochthans, in de nachteljke uren is er hoe dan ook sprake van UV en IR straling. In hoeverre dat kan worden vertaald naar de gesloten teelt kan ik alleen maar naar raden. In tendeer naar de mening dat in ieder geval nachtverwarming met IR de fotoperiode niet verstoort.
                      Last edited by Xtreme; 16 August 2010, 11:37.

Comment

ik heb 3 kweken met een IR lamp verwarmt,de lamp hangt op dezelfe hoogte als mijn hps(ernaast).
                        mijn clipventilator staat op mijn IR/HPS lamp gericht,dus die blaast de warmte rond in de tent.
                        Ik heb geen last ondervonden of fluf toppen.
                        zie ook geen verschil met mn huidige kweek zonder IR straler.moet wel erbij zeggen dat ik elke kweek andere soorten heb gehad maar mijn toppen waren alles behalve fluf

Comment

Conclusie: "echt" IR (stralingswarmte) veroorzaakt geen stress en is qua functionaliteit gelijkwaardig aan convectie- of geleidingswarmte. Je kan hooguit het rendement van verschillende verwarmingsbronnen in je beschouwingen betrekken.

Comment

Heb het nog eens nagezocht extreem en moet je idd gelijk geven dat ir niet van invloed in op het bloeihormoon phitochroom. Je had hier dus helemaal gelijk in. Foutje mijnerzijds. Rood en verrood doen hier wel degelijk aan mee dus je conclusie kan ik beamen. Tenminste voor zover mijn kennis momenteel rijkt ga ik helemaal met je mee

Grtz

Comment

Monty, ik denk dat we nog een heleboel moeten leren over licht. Kijk, het is nu eenmaal zonneklaar dat absolute duisternis (is wel een contradictio in terminus, niet waar) in de nacht als perfect wordt gezien. Echter, dit roept toch vragen op, zowel over de kwantiteit van het licht alsmede de kleurtemperatuur.
                              Kwantiteit: in de nachtperiode van de buitenteelt is er hoe dan ook sprake van licht. Of dit nu komt door de maan of de sterren dan wel door strooilicht in bewoonde gebieden: er is en blijft gewoonweg licht.
                              Kleurtemperatuur: een ieder weet dat de kleurtemperatuur van straatlantaarns volstrekt ongeschikt is voor de cannabisteelt. Nochthans, het lukt je nooit om bij de buitenteelt onder een straatlantaarn af te bloeien. Dus licht met een verkeerde kleurtemperatuur kan je kweekje gewoonweg verzieken.

Beschouwing: ik denk gewoonweg dat een plant een bepaalde hoeveelheid micromollen nodig heeft om daarop te reageren. Beneden een minimale hoeveelheid treedt er geen groei of bloei op. Bijvoorbeeld: zowel in Frankrijk als in Nederland heb ik een moestuin gehad. Sla, spinazie e.d. zijn C3 planten, dus er kan lichtverzadiging optreden. Dus moest ik in Frankrijk mijn sla gelijk onder schaduwdoek plaatsen, anders werden er geen kroppen gevormd en ging de sla vanaf de wortel gelijk in het zaad. In Nederland teel ik zowel in het voorjaar als in het najaar spinazie. Waarom niet in de zomer: omdat de spinazie vanaf de wortel ook in het zaad schiet. Anderzijds, op bewolkte en koude dagen constateer ik ook geen groei.
                              Ook bij cannabis ben ik van oordeel dat er beneden een bepaalde hoeveelheid micromollen geen groei of bloei plaatsvindt. Als voorbeeld draag ik aan de Darkstreet: die is niet volkomen lichtdicht. Maar tot op heden heb ik niemand gehoord dat dit euvel zijn kweekje verstoorde. Het zelfde geldt voor de "Keterkasten". De lampen schijnen gewoon de kunststof heen. En als licht naar buiten toe kan treden kan licht van buiten ook naar binnen toe.

Slotopmerking
                              Hiermee wil ik zeer zeker niet stellen dat je lichtvaardig met de donkerperiode moet omgaan. Laat het voor een ieder duidelijk zijn: als je midden in de donkerperiode je 600 watter aanzet heeft dit het zelfde effect op je planten als het ontsteken van een donderslag naast je oren terwijl je diep in slaap bent. Je nachtrust is alsdan gewoon verstierd.

Comment

Kan je wel vlogen in je redenatie. Kan me daarnaast ook voorstellen dat de voor buiten hier geteelde en geselecteerde soorten beter tegen strooilicht kunnen dan de in de donkerteelt binnen geselecteerde soorten.

Comment

Bezig...
                                X