Van diversie zijden heb ik de stelling gehoord dat groen licht geen functionaliteit heeft bij de plantengroei. Deze stelling durf ik niet zonder meer te onderschrijven. Uiteraard is groen licht minder effectief door de relatief sterke reflectie en transmissie. Daarom zijn de meeste planten groen. Echter, de ene plant heeft lichtgroen blad en de andere donkergroen. Sommige bladeren tenderen naar zwart, andere weer naar roodbruin. De kleuren die wij waarnemen zijn een gevolg van reflectie. Omdat de reflectie bij de diverse plantengroepen niet gelijk is concludeer ik dat in ieder geval een deel van het groene spectrum wordt geabsorbeerd. Dus, de planten nemen energie tot zich in de vorm van fotonen. En opgenomen energie moet ergens toe worden aangewend.
Zou een en ander te meten zijn? Met een lux-meter wordt de intensiteit van de algemene straling (het licht dat voor het menselijk oog waar te nemen is) gemeten. Hiervan is slechts 45 % functioneel voor de planten. De gevoeligheidscurve voor het stralingseffect bij planten is dus anders dan het menselijk oog. De spectrale kwantumefficientie wordt bij planten gemeten met een Par-sensor, ook wel kwantumsensor genoemd.
Ik ben benieuwd of zo'n kwantumsensor andere waarden vertoont in geval er groen licht wordt toegevoegd.
Overigens bedraagt de gemiddelde afwijking in gevoeligheid voor de gemiddelde lichtwaarden bij diverse plantensoorten maar 5 % (McCree 1972)
Zou een en ander te meten zijn? Met een lux-meter wordt de intensiteit van de algemene straling (het licht dat voor het menselijk oog waar te nemen is) gemeten. Hiervan is slechts 45 % functioneel voor de planten. De gevoeligheidscurve voor het stralingseffect bij planten is dus anders dan het menselijk oog. De spectrale kwantumefficientie wordt bij planten gemeten met een Par-sensor, ook wel kwantumsensor genoemd.
Ik ben benieuwd of zo'n kwantumsensor andere waarden vertoont in geval er groen licht wordt toegevoegd.
Overigens bedraagt de gemiddelde afwijking in gevoeligheid voor de gemiddelde lichtwaarden bij diverse plantensoorten maar 5 % (McCree 1972)
Comment