Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er een verband tussen potgrootte en voedings tekorten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Voeding: Bestaat er een verband tussen potgrootte en voedings tekorten?

Korting op 420shop
    Inleiding

Bij het leggen van oorzakelijke verbanden kunnen statistische vastleggingen van belang zijn. In de statistiek gebruikt men dan ook het begrip correlatie: correlatie houdt min of meer een lineaire samenhang in. Deze samenhang wordt uitgedrukt in de correlatiecoefficient. Is de coefficient 0 dan er er geen sprake van correlatie. Is de coefficient +1 of -1 dan is er sprake van een volkomen positieve of negatieve lineaire correlatie.

Heeft de potgrootte een oorzakelijk verband met voedings tekorten?

De maximale grootte van een plant is genetisch bepaald. Om deze grootte te bereiken moeten de groei omstandigheden optimaal zijn. Het is zonneklaar dat een sativa die in een speciekuip wellicht 3 meter hoog kan worden deze hoogte niet zal behalen als zij in een vingerhoed wordt gekweekt.
    Laten we nu eens uitgaan van planten in 5 liter potten en planten in speciekuipen. Beiden zullen een omvang bereiken die gerelateerd is aan de potmaat. Immers, de bovengrondse groei is afhankelijk van de grootte van het wortelgestel. Het zal een ieder duideliijk zijn dat de wortelontwikkeling in een 5 literpot minder is dan die in een speciekuip van 70 liter. Dus er bestaat een (nagenoeg) volkomen correlatie tussen de grootte van het wortelgestel en de bovengrondse groei.
    Bestaat er ook correlatie tussen de potgrootte en voedingstekorten? Ik ben van oordeel dat deze samenhang ontbreekt. Immers, als je 100 liter voeding aanmaakt houd je je aan de aangegeven hoeveelheden zoals vermeld op de flacon. Dit is niet anders dan bij 10 liter.

Mijn conclusie luidt: er bestaat geen enkele correlatie tussen de potgrootte en voedingstekorten.

Xtreme
    Last edited by Jointjedraaien; 26 August 2011, 06:40.

Re: Bestaat er een verband tussen potgrootte en voedings tekorten?

de kalkbuffer in een kleine pot is sneller op dan in een groote kuip.met een ph blokkade kan je voede wat je wil,de plant neemt het toch niet op.

Comment

Ook de kalkopname is gerelateerd aan de grootte van de plant. Bij de intensieve teelt, veel planten per m2, zou in jouw zienswijze een permanent te kort ontstaan aan kalk. Dit is in de praktijk haast nooit het geval. Weliswaar komt een tussentijdse additionele kalkgift wel eens aan de orde, maar zeker niet in alle gevallen.
      Gestyleerd weergegeven komt het er op neer: een plant die door de potmaat slechts 1/5 deel van zijn maximale groeicapaciteit benut, zal slechts 1/5 deel van de kalkbehoefte hebben in vergelijking met een plant die door de potmaat niet belemmerd wordt in zijn groeicapaciteit en dus deze capaciteit voor 100 % benut. Zo er al een kalktekort ontstaat zal dit zich later manifesteren bij een plant in een grote pot, omdat deze er langer over doet om zijn maximale omvang te krijgen.
      Last edited by Xtreme; 28 July 2010, 12:05.

Comment

en toch zijn kleine potjes kut

Comment

jouw redenering is: als de pot groot genoeg is voor het ideale wortelstelsel, is het medium ook groot genoeg om alle voeding in op te nemen.
          maar omdat je de grootte (van plant en dus wortels) nooit echt kunt voorspellen neem je liever groter dan kleiner. Is er dan meer kans op overvoeding misschien?

Comment

Ik hanteer de volgende vuistregels:
            stekken: het stekmedium bestaat uit 50 % scherp zand (metselzand) en 50 % lightmix, de stekken krijgen alleen water uit de regenbak.
            gewortelde stekken: deze worden in de lightmix geplant, na zo'n 3 a 4 weken begin ik met voeding tot maximaal 50 % van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid. In het begin geef ik per 4 voedingsbeurten 1 keer water met voeding en de volgende 3 beurten alleen water. Reden: in een grote pot zit zelfs bij lightmix voeding genoeg.
            halfwas en volwassen planten: deze krijgen maximaal 3/4 deel van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid.

Ik wil niet beweren dat dit de enig juiste methode is: het is wel een feit dat ik nooit te maken heb gekregen met voedingsvergiftiging of voedingstekorten. Ik ben en blijf van oordeel dat de meeste planten kwijnen door een te veel aan voeding. Bovendien: een voedingstekort is eenvoudiger aan te passen (wat meer voeding) dan voedingsvergiftiging ("tig" keer spoelen met veel water, wat resulteert in een modderbad bij de wortels).

Comment

Zelf groei ik op het moment als volgt; 2 potten van bijna 5 liter (4,8 l).
              Onderin ligt een laag van 2 centimeter hydrokorrels, de rest van de pot is gevuld met een standaard complete growshop aarde met genoeg voeding voor 2 weken.

In 1 pot zit 1 plant vanaf 20-5, in de andere pot zitten 2 planten vanaf 27-5.
              Vanaf 10-7 staan ze in de bloei, de lange groeiperiode heeft te maken met het SCROG-en.

Na de eerste 2 weken enkel wortelstimulator te hebben gegeven ben ik overgegaan op groeivoeding.
              Wel geef ik het voedingswater dagelijks mee in plaats van de 2-3 keer per week zoals vermeld op 't flacon (EC 1,00 - 1,20).
              Op deze manier is het in mijn ogen 1,5 maand goed gegaan. Hierna begonnen de bladeren lichter van kleur te worden.
              Maar zoals hierboven ook al vermeld, is het best op te lossen met wat meer voeding.
              Momenteel is mijn EC-waarde 1,6 en hebben de blaadjes weer hun kleur terug.

Mijn conclussie; ik ben het eens met Xtreme. Een kleine pot (5 liter) zorgt niet voor een voedingstekort, MAAR je moet het wel beter in de gaten houden als bijvoorbeeld een 16 liter pot.
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Klopt, hoe groter de pot, hoe groter de buffer. Je hoeft minder snel te "sturen".

Comment

Ik ben het met je eens Xtreme maar nog het meeste dat iedereen te veel voeding geeft dat zie ik vrijwel overal gebeuren.

Ik kweek de soortjes amnesia en de mexicanhaze en als ik 1,4 geef dan zit ik echt in de top voeding , het is niet zo dat veel meer voeding beter.

En ja mijn 100 liter bak is na een week of 4 echt aan bij voeden toe maar dan zijn het ook wel even wat grotere planten.

Leuk topic en ik denk dat je goed zit met je stelling .

Grtzz.

Comment

Ik ben maar 1 keer de mist ingegaan met mijn voeding. Normaal gebruik ik de bio lijn van Bio Nova. Ik zuur niet af omdat ik regenwater gebruik. (ik heb namelijk nog zo'n ouderwetse regenbak bij mijn boerderij). Toen ik een keer zonder voeding zat hielp een bevriende "broodkweker" mij uit de brand. Die laat zijn voeding reeds bij de fabriek afzuren, waarbij rekening wordt gehouden met de PH van het plaatselijke leidingwater. De reeds afgezuurde voeding en het zure regenwater was te veel van het goede voor de planten.

Comment

Volledig mee akkoord Xtreme.
                      Als je het juiste voedingsmengel vind met de daarbijhorende juiste concentratie dan kun je een hele grote plant in een zeer klein potje zetten. Aandacht is dan wel geboden, want de toegestane foutenmarge daalt minimaal recht evenredig met de potinhoud. Daarnaast dient ook opgemerkt te worden dat planten gewonnen uit zaad onderling grote verschillen tonen en soms wat andere eisen kunnen stellen...
                      Niet iets voor beginners dus, want bvb alleen al ca en mg zijn niet aanwezig in standaard groei/bloeivoeding voor aarde. Indien gegrowt wordt op aarde mag men tevens nooit uit het oog verliezen dat de bodem de basis is en de toegevoegde voeding dient als ondersteuning. Bijsturen met individuele elementen is daardoor noodzakelijk, naast het vinden van het correcte voedingsmengsel en -dosis, om tekorten op termijn te voorkomen.

Grtz $iR
                      Last edited by SirSmokeAllot; 2 August 2010, 15:45.
                      sigpic

Comment

Kijk maar eens bij de officiele mediwiet kwekerij , dat zijn hele kleine potjes maar wel planten van 1.80 m hoog
                        Hoogwaardige kweek ruimte en climaat beheersing met bij passende meet apparaatuur en dan het geheime recept wat ze gebruiken als voeding via een computer gestuurde afgifte

Ajo
                        Ventje
                        Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

Vraagje:

Ik ben een beginnende kweeker en ik vroeg mij af of ik mg moet toevoegen?

Grond/voeding: biobizz allmix+ biobizz voeding (grow, bloom, top-max)

Kraanwater: hardheid 11.0DH
                          PH 8.2
                          EC 0.46
                          ca 34.25 mg/l
                          mg 12.30 mg/l

Ben in het bezit van een ph en een ec meter, en neem aan dat ca voldoende is.

Alleen nu het mg??

bij voorbaat dank, voorkomen is beter dan genezen

Antwoord:

- ook lees ik vaak dat voor onze plantjes een verhouding van 150 mg/l Ca tegenover 50 mg/l magnesium in het water ideaal is (3:1 dus, en daar heb ik dan ook voor gekozen)
                          bron:topic watermanagement

Grtz

*** $iR_Smoke_Allot: gelieve niet te doubleposten en de bewerk bericht functie te gebruiken. dit om de overzichtelijkheid van de draadjes te behouden.
                          Last edited by SirSmokeAllot; 3 August 2010, 13:06. Reden: double post

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post
                            ...
                            Niet iets voor beginners dus, want bvb alleen al ca en mg zijn niet aanwezig in standaard groei/bloeivoeding voor aarde.
                            ...
                            Oke, ben wel een beginner, maar wil dit verhaal wel ondersteunen.
                            In de eerste 3 - 4 weken was ik heel tevreden over de kleur van mijn blad, maar vond het steeds minder worden.
                            Na wat boekwerk te hebben gelezen toch moeten constateren dat ik een (beginnend) magnesium tekort had.
                            Momenteel vul ik dit dus ook aan met het voedingswater.
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Die zin trok dus ook mijn aandacht lol

Mogelijke oplosing: APTUS CaMg-BOOST

Er zijn vast nog meer valkuilen voor een beginnende grower.

Grtz
                              Last edited by SirSmokeAllot; 3 August 2010, 13:08. Reden: double post

Comment

Bezig...
                              X