Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De invloed van CO2 (kooldioxide) op de stikstofbinding.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

De invloed van CO2 (kooldioxide) op de stikstofbinding.

Korting op 420shop
    Inleiding

CO2 is van groot belang voor de stikstofbinding. Bij een lage pH-waarde (zure grond) is de stikstofbinding beter wanneer er voldoende CO2 in de grond zit.
    In "duurzaamnieuws" van 1-12-2009 is een artikel gepubliceerd genaamd "Organische landbouw kan meer CO2 opnemen". Het komt er op neer dat bij organische bemesting de grond tot 28 % meer CO2 kan opslaan dan bij anorganische bemesting.
    Terzijde: aan degenen die het artikel doornemen wijs ik op een foute bronvermelding: de in het artikel genoemde cijfers zijn niet afkomstig van de "Soil Organisation" maar van de "Soil Association".

Beschouwing

Omdat "onze planten" van zure grond houden is het dus van belang om voor voldoende stikstofbinding te zorgen. Dus biologische meststoffen zorgen ervoor dat de grond meer CO2 opneemt hetgeen de stikstofbinding te stade komt. Echter, omdat biologische teelt vraagt om "vruchtwisseling" kan de gebruikte grond niet worden opgewaardeerd voor een tweede ronde.

Addendum

Ik had altijd mijn twijfels of CO2 tabs functioneel waren, omdat ik er van uit ging dat de vrijgekomen CO2 binnen de kortst mogelijke tijd zou worden afgezogen. Nu ik weet dat grond CO2 opneemt (zelfs in grotere mate dan lucht) kan ik niet anders dan concluderen dat CO2 toegevoegd aan het voedingswater niet in de lucht verdwijnt maar (deels) wordt opgenomen door de bodem en dus de stikstofbinding verbetert.

Slotopmerking

Ik kom dus op mijn standpunt terug. Immers: "Een zot die zijn dwaasheid herhaalt is als een hond die naar zijn uitbraaksel terugkeert."
    Last edited by Xtreme; 22 September 2010, 11:52. Reden: spelfout ongedaan gemaakt.

Last edited by SirSmokeAllot; 24 September 2010, 06:02.
    sigpic

Comment

Comment

Re: De invloed van CO2 (kooldioxide) op de stikstofbinding.

De site is niet al te geweldig en de reclame wat irritant, maar de informatie is wellicht interessant voor de hobbyist onder ons.
        Maar een dergelijk systeem is makkelijk te gebruiken in bijvoorbeeld onze voedingsvaten.

Nadelen zijn echter dat de hoeveelheid CO2 niet te regelen is, de pH-waarde daalt door het toevoegen van CO2 en er ontstaan (volgens mij) alcoholdampen.
        Verder vraag ik mij af of de EC-waarde zal stijgen door het toevoegen van CO2?

Hoe denken jullie hierover? Wil het namelijk best eens proberen in mijn voedingsvat en anders in de luchtinlaat (zonder water uiteraard ).
        Last edited by kroket; 18 December 2010, 16:43.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Bezig...
        X