Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dag-nachtritme

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Dag-nachtritme

Korting op 420shop
    De cannabis sativa is groeit in equatoriale gebieden en de cannabis indica in de subtropen.
    Rond de evenaar is de dag en de nacht nagenoeg even lang en er wordt het gehele jaar cannabis gekweekt behoudens in de natte moessonperiode. In sub-tropische gebieden duurt de langste dag ongeveer 14 uur en de kortste nacht uiteraard 10 uur.
    Bij de gesloten teelt van cannabis wordt vaak aangeraden om de sativa's gelijk op een 12/12 uurs ritme te zetten in verband met de grootte (of liever gezegd om de plant klein te houden).
    Zou het niet zo zijn dat de sativa's gedurende miljoenen jaren dit 12 uurs ritme hebben ingebouwd in de genetica. Immers, de cannabisplant staat er om bekend dat hij zich gemakkelijk aanpast aan de plaatselijke omstandigheden.
    Bij de lager blijvende indica's wordt in de groeiperiode meestentijds 18 uur licht aangeboden en de donkerperiode op 6 uur gesteld. Eigenlijk strijdt dit met de natuurlijke omgeving van de indica's, waar hooguit slechts 14 uur zonlicht is.
    Wat ik me afvraag: waarom 18 uur licht tijdens de groei en geen 14 uur zoals in de streken waar de plant van nature voorkomt.
    Iemand een idee?
    Last edited by Xtreme; 30 December 2010, 16:41.

Comment

Re: Dag-nachtritme

In de gebieden tussen de Steenboks- en de Kreeftskeerkring (de geografische tropen) bedraagt in sommige gebieden de gemiddelde dagtemperatuur 25 graden in andere gebieden 40 graden. 's-Nachts kan de temperatuur in bepaalde gebieden zelfs dalen tot nabij het vriespunt. Wellicht groeien de sativa's in de meer gematigde tropische gebieden.

Comment

X, ik denk dat we dit doen om het groeiproces te versnellen. Er zijn "kwekers" die de eerste weken op 24/24 zetten, maar heb geen idee wat dit opleverd.
        Zal wel wat onderzoek aan vooraf zijn gegaan door breeders.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Kees van No Mercy, die kweekt 12/12 voor zowel groei als bloei.
        Nu meen ik me te herrineren dat vriend Monty dit ook weleens doet.......

Grtz.

Last edited by Smoke_mR.; 30 December 2010, 16:50. Reden: add link
        sigpic

Comment

SpeesKees (Hendrikse) -ik ken hem van de tijd dat hij nog in Zeeland woonde- preekt voor eigen parochie. Hij zweert bij zijn No Mercy Santa Maria-zaden en z'n CO2 tabs. Er zijn nogal wat klachten over de kiemkracht van zijn zaden. Ik heb wat zaad van de Santa Maria's gekregen van een broodkweker, die er zelf niet meer aan wilde beginnen. Bij mij kwam er zo'n 30 % op. Kees vergeet simpelweg te vermelden dat de ideale luchtvochtigheid voor stekken 70 % of meer is, terwijl bij het afbloeien de RV liefst lager dan 50 % moet zijn. Dus simultaan stekken laten groeien en afbloeien lijkt niet gewenst. Voor zo'n 60 euro heb je een verwarmde propagator met dimmer, waarmee je de problemen voorkomt. Wat ik wel zonder meer met hem eens ben is dat zaadplanten door de penwortel vitaler (kunnen) zijn. Echter, met stekken van de zelfde moeder heb je 100 % gelijke genetica, wat op zich ook weer een voordeel is.
          Wat me ook bevreemdt is dat je, volgens Kees, met gelijk op 12/12 te beginnen meer vrouwtjes krijgt dan mannetjes. Wat me nog rest aan kennis van biologie is dat bij 2-huizige planten de dames 2 X-chromosomen hebben en de heren 1 X en 1 Y-chromosoom. Ik vraag me dan ook af, waar de heren het ontbrekende X-chromosoom
          vandaan halen om zich tot dame te ontwikkelen. Dat zouden dan mannelijke planten moeten zijn die zich transformeren in vrouwelijke hermafrodieten? Als dat zo is dan zijn zowel de mannelijke zaden als de vrouwelijke niet stabiel. Immers, zowel mannelijke als vrouwelijke zaden hebben rudimentaire geslachtskenmerken van het andere geslacht. Het is niet de bedoeling dat die zich ontwikkelen, tenzij je geforceerd op herma's aanstuurt voor zaad.
          Last edited by Xtreme; 30 December 2010, 18:39.

Comment

een goede vraag Xtreme en planten leren zich wel te acclimatiseren door de tijd heen
            toch denk ik dat hier weinig bij stilgestaan wordt omdat men hier telt met licht= gewicht
            enkele maanden geleden was er iemand die een superbe superlemon haze of een andere haze gekweekt had waarbij de EC nooit boven de 1.2(of was het 1.4) gegaan is wat eigenlijk ook wel afwijkt van de gangbare norm of niet (was zeker niet overvoed dat wel).
            Ieder soortje heeft zijn specifiek microklimaatje
            soms is het eigenlijk ontdekken welke bij je past
            (maar ja , ik en binnen , dat is nog op een hand te tellen.)
            dat is mijn idee omtrent je vraag
            Last edited by member10463; 10 January 2011, 03:01. Reden: inhoud

Comment

Wat ik me afvraag: waarom 18 uur licht tijdens de groei en geen 14 uur zoals in de streken waar de plant van nature voorkomt.
              Iemand een idee?
              Cannabis houd van warm en vochtig, daarom groeien ze op en nabij de evenaar.
              Maar c4 planten houden nog meer van licht, helaas is het enkel op en nabij de evenaar het klimaat optimaal voor cannabis.
              Bij binnen teelt is het hoe je het zelf wild, dus ik zeg gewoon 18/6 voor groei periode.

Grtz.

Comment

Even over die genetica... Daar weet ik dan wel wat van...
                Bij mensen is t iig zo, XX is vrouw XY is man, als zij een dochter krijgen krijgt ze een x van pap en een x van mam, bij een zoon x van mam y van pap, deze genetica bevat allerlei informatie, en eigenschappen, je kent vast ook nog het begrip 'dominant en recessief' de genetica van van beide XX-en (in t geval van dochter) strijd als t ware met elkaar om te bepalen welke eigenschappen dominant zullen zijn en tot uiting komen... In t geval van een zoon krijgt deze maar een X van moeder, Dus in theorie is 1 X voldoende, alleen zullen al die eigenschappen van die ene X dominant zijn en tot uiting komen....er is dus minder ruimte voor diversiteit (lees evolutie) maar zolang de genetica van die ene X maar goed is, is er niets aan de hand, want het hoeft ook niet te strijden met die andere X, dus geen inmenging met nieuwe variaties als gevolg,waardoor je dus juist stabiliteit krijgt... Dat is handig, maar ik vind evolutie ook wel interessant...nieuwe geuren en smaken...andere terpetenen
                Alleen is t de vraag of t goed is dat bepaalde genetische eigenschappen weggeconcurreerd worden....
                Pz

Comment

@In t geval van een zoon krijgt deze maar een X van moeder, Dus in theorie is 1 X voldoende, alleen zullen al die eigenschappen van die ene X dominant zijn en tot uiting komen...

Wat me nog voor de geest staat: dominantie komt alleen aan de orde bij vrouwelijke zygoten en niet bij mannelijke.
                  Immers, een vrouwelijke zygoot heeft 2 X-chromosomen. Stel in het ene chromosoom zit de paarse bladkleur en in het andere de groene. Als deze zygoot zich ontwikkelt en de kleur is paars, dan domineert paars over groen.
                  Als deze plant wordt gekruist met een mannelijke paarse plant dan krijg je de volgende nakomelingen:
                  Vrouwtjes met 2 paarse chromosomen, dus paarse homozygote vrouwtjes
                  Mannetjes met 1 paars chromosoom (en uiteraard 1 Y chromosoom), dus paarse mannetjes
                  Mannetjes met 1 groen chromosoom en 1 Y chromosoom, dus groene mannetjes.
                  Als dat zelfde vrouwtje kruist met een groen mannetje dan krijg je de volgende nakomelingen:
                  Vrouwtjes met 2 X-chromosomen, die beide groen zijn, dus homozygote groene vrouwtjes,
                  Vrouwtjes met 2 X-chromosomen, waarvan het ene groen en het andere paars: paarse heterozygote vrouwtjes,(paars domineert immers groen, groen is latent -sluimerend, niet zichtbaar- aanwezig en komt weer aan de orde bij doorkruisen)
                  Mannetjes met 1 X-chromosoom, met de groene kleureigenschap: dus groene mannetjes,
                  Mannetjes met 1 X-chromosoom, met de paarse kleureigenschap: dus paarse mannetjes.
                  Deze (kleur)erfelijkheid is geslachtsgebonden, waarbij dominantie alleen aan de orde komt bij heterozygote vrouwtjes.
                  De laatste 2 mannetjes hebben uiteraard ook nog het Y-chromosoom, maar dat is niet relevant voor de kleur
                  Last edited by Xtreme; 31 December 2010, 16:55.

Comment

Nah goed... Ik zei ook in theorie ...vast iets van wat ik zei made sense...
                    Pz

Comment

SpeesKees (Hendriks) -ik ken hem van de tijd dat hij nog in Zeeland woonde- preekt voor eigen parochie. Hij zweert bij zijn No Mercy Santa Maria-zaden en z'n CO2 tabs. Er zijn nogal wat klachten over de kiemkracht van zijn zaden.
                      Nu wordt mij natuurlijk ook direct verweten dat ik onder dezelfde parochie val in deze kwestie, maar mijn ervaring is wat de kiemkracht van Cees zijn zaden betreft toch zeker anders. Ik haal bijna 100% ontkieming met de DoubleFuns.
                      Het ontkiemen van SantaMaria zaden is wat minder makkelijk dan bij de DoubleFun, maar wanneer je maar 30% haalt schort er mogelijk wat aan de omstandigheden binnen de kiemmethode, of is dat zaad door de broodkweker waar je het van had niet goed bewaard geweest.
                      Eigenlijk vind ik uitspraken over een product van iemand dat je niet rechstreeks van diegene ontvangen hebt, nu niet zo'n goede fundering hebben.

Daarnaast zijn er binnen de kweekwereld genoeg kwekers die zichzelf nooit de schuld zullen geven als er iets niet gelukt is.

Hier een bak waar ik 100 DF zaden in uitgezet heb, ga maar tellen hoeveel % er gekiemd is.
                      zaailingen.jpg

Wat de Giberellic Acid betreft, dat is geen gewoon zuur maar ook een planthormoon dat op verschillende manieren toegepast kan worden voor verschillende doeleinden.
                      Ongefundeerd zeggen dat het enkel commercie is, vind ik dan ook onzin. Als ik jou met een hormoon behandel waar jij gevoelig voor bent, gebeurt er zeker ook niets? (Je kunt er tieten van krijgen gozer! )

Cees maakt er notabene F-M planten mee, zaadbanken voor de tuinbouw gebruiken het om bij moeilijkere zaden de "winterslaap" te doorbreken. Bij snijbloemen wordt het gebruikt om de bloemen langer te laten staan. (kijk maar eens wat er in zo'n zakje zit dat je bij een bos bloemen krijgt) Bij onze planten kun je het dus ook toepassen op de bloemen, probeer het maar een keer.
                      Zeggen dat GA3 niet werkt is allang achterhaald, google maar eens op giberellic acid en verdiep jezelf er even in.
                      Last edited by mathijs; 1 January 2011, 16:56.

Comment

@Nu wordt mij natuurlijk ook direct verweten dat ik onder dezelfde parochie val in deze kwestie, maar mijn ervaring is wat de kiemkracht van Cees zijn zaden betreft toch zeker anders. Ik haal bijna 100% ontkieming met de DoubleFuns.
                        Het ontkiemen van SantaMaria zaden is wat minder makkelijk dan bij de DoubleFun, maar wanneer je maar 30% haalt schort er duidelijk wat aan de omstandigheden binnen de kiemmethode, of is dat zaad door de broodkweker waar je het van had niet goed bewaard geweest.

Je neemt op voorhand de stelling in dat je iets verweten gaat worden. Dat is een ongefundeerde aanname. In ieder geval zie ik geen aanleiding je iets te verwijten.
                        Dat er wellicht iets aan de omstandigheden bij het ontkiemen van het zaad niet optimaal was, is niet volkomen uit te sluiten. Het tegendeel kan ik uiteraard niet aantonen. Vast staat echter, dat de Santa Maria's slecht ontkiemden in tegenstelling tot andere zaden, waarmee ik nooit problemen had. Dat er duidelijk iets geschort zou hebben aan de kiemmethode is naar mijn oordeel eveneens een ongefundeerde aanname. Als het woord mogelijk in plaats van duidelijk was gebruikt zou dat in ieder geval genuanceerder zijn geweest.
                        De broodkweker waarnaar ik verwijs is al zo'n 20 jaar broodkweker en ik vermoed dat die heus wel weet hoe zijn zaden te behandelen. Overigens zat hij tegen heug en meug opgezadeld met de zaden. SpeesKees had namelijk geld van hem geleend om een handeltje op te starten. Toen uiteindelijk bleek dat Kees bedrevener was in het lenen van geld dan in het nakomen van zijn terugbetalingsverplichtingen heeft de broodkweker ter compensatie genoegen genomen met een hoeveelheid Santa Maria zaden.
                        Last edited by Xtreme; 1 January 2011, 12:43.

Comment

Dat er duidelijk iets geschort zou hebben aan de kiemmethode is naar mijn oordeel eveneens een ongefundeerde aanname. Als het woord mogelijk in plaats van duidelijk was gebruikt zou dat in ieder geval genuanceerder zijn geweest.
                          Ok, je hebt een punt. Dat is dan veranderd, ook al stond er ook een of achter.

Comment

Maakt niets uit mathijs. Wat is echter je mening over de stelling van SpeesKees dat zaden die gelijk op 12/12 worden gezet meer vrouwtjes dan mannetjes opleveren? Dat lijkt me ver gezocht en strijden met elke vorm van logica.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                              De cannabis sativa is groeit in equatoriale gebieden en de cannabis indica in de subtropen.
                              Rond de evenaar is de dag en de nacht nagenoeg even lang en er wordt het gehele jaar cannabis gekweekt behoudens in de natte moessonperiode. In sub-tropische gebieden duurt de langste dag ongeveer 14 uur en de kortste nacht uiteraard 10 uur.
                              Bij de gesloten teelt van cannabis wordt vaak aangeraden om de sativa's gelijk op een 12/12 uurs ritme te zetten in verband met de grootte (of liever gezegd om de plant klein te houden).
                              Zou het niet zo zijn dat de sativa's gedurende miljoenen jaren dit 12 uurs ritme hebben ingebouwd in de genetica. Immers, de cannabisplant staat er om bekend dat hij zich gemakkelijk aanpast aan de plaatselijke omstandigheden.
                              Bij de lager blijvende indica's wordt in de groeiperiode meestentijds 18 uur licht aangeboden en de donkerperiode op 6 uur gesteld. Eigenlijk strijdt dit met de natuurlijke omgeving van de indica's, waar hooguit slechts 14 uur zonlicht is.
                              Iemand een idee?
                              ja ik heb wel een idee. ik denk dat als je 14 uur licht hebt dus dan 10 uur donker, je wel 4 uur meer donkerperiode hebt.
                              dan groeien ze dus langer door en krijg je denk ik langere internodes.
                              gr

Comment

Bezig...
                              X