Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Wat is echter je mening over de stelling van SpeesKees dat zaden die gelijk op 12/12 worden gezet meer vrouwtjes dan mannetjes opleveren?
Ik zal het eens aan hem vragen, de theorie hoe de meeste vrouwen te krijgen evolueert bij hem ook nog steeds dus hij wil zijn stellingen nog wel eens aanpassen als door ervaring blijkt dat dat nodig is. Dat het binnen een regulier zaadje de eerste weken nog niet vast staat of het een man of vrouw wordt is al vaak genoeg onderbouwd lijkt me. Vrouwelijk zaad is niet voor niets XX in tegenstelling tot gefeminiseerd (XXY).
Los van de discussie over No mercy is het antwoord (volgens mij) veel eenvoudiger:
Vergelijk het met een mens:
We hebben een gemiddeld dagritme van 24.4 uur, geen 24.
Tijdens de vakantie slapen we misschien wel 10 of 11 uur per dag (ik toch), maar tijdens examens kort dat in tot 7 of 8.
Waarom? Je neemt meer op, je bent langer actief.
m.a.w hebben we misschien allen wel de natuurlijke tendens ons volledig potentieel te onderbenutten (rustiger).
Bij onze plantjes lijkt het gelijkaardig: het dagritme geeft hen maximaal dat, maar het optimum (maximaal aangeraden belasting) ligt rond de 18 uur + 6 uur slaap om te herstellen. Zo niet krijg je gestresste plantjes. Om een plant rustig groot te laten worden kan het daarom aan te raden zijn deze 18 niet te overschrijden, of ze worden herma (is er mij verteld).
Wij blokken tijdens examens ook geen hele dagen door: wij worden als het ware niet herma, maar slaap is noodzakelijk voor onze psychologische gezondheid.
Met onze 7 uur aangeraden slaap per dag komen we ook dicht in het cannabisspectrum: 6aangeraden uren per dag. Beiden potentieel ligt gewoon hoger dan waar moeder natuur ons in voorziet.
De meeste zaden die je hier koopt hebben natuurlijk nog nooit de evenaar gezien, en zelfs hun Oma kan het zich niet meer herinneren.
Zoals TS zelf al zei, passen de plantjes zich vrij snel aan. Het lichtritme 18/6 en 12/12 wordt hier het meest gebruikt, en zo worden de zaden ook gekweekt hier.
@dissi: planten vergelijken met mensen? Das een grotere stap dan appelen en peren ze. Mens heeft slaap nodig, een plant niet. Volgens uw vergelijking moesten mijn planten al lang kapot zijn. Die staan nl al bijna 14 dagen continue onder licht.
Een Soedanees die in Nederland geboren wordt kan wel wennen aan de koude, maar wordt echt niet blank. "Vrij snel aanpassen" is in de evolutie een relatief begrip. Vrij snel kan duizenden jaren zijn maar ook miljoenen.
Als je dit topic zorgvuldig had gelezen dan had je kunnen weten dat het gaat over indica's en sativa's. Ruderalissen (autoflowers) zijn niet aan de orde.
Zou het niet zo zijn dat de sativa's gedurende miljoenen jaren dit 12 uurs ritme hebben ingebouwd in de genetica. Immers, de cannabisplant staat er om bekend dat hij zich gemakkelijk aanpast aan de plaatselijke omstandigheden.
Naar mijn bescheiden mening is de sativa de oorvorm dus aanpassen hoefde de sativa zich niet meer. Een sativa word dan ook niet getriggerd om in bloei te gaan door korter wordende dagen en/of een verschuiving in het lichtspectrum. Maar gaat in de bloei op leeftijd. De van de Sativa afkomstige en door natuurlijke selectie steeds noorderlijker voorkomende indica (op ons halfrond dan) Moest zich gaan haasten om voor de herft zijn zaden rijp te hebben. Enkel de exemplaren die vroeg in de bloei gingen kwamen tot een zaaddracht. Gaande weg deze evolutie is dus de induca en de ruderalis onstaan. Een ruderalis is in mijn ogen gewoon een extreme indica. Tussen een pure sativa en een pure ruderalis zitten dus de door ons zo genoemde indica's. Er bestaat echter maar een cannabis sativa in mijn ogen. Indica en ruderalis zijn hiervan gewoon de door de evolutie genetisch geselecteerde neefjes en nichtjes die wij door hun ander fenotype hebben ingekaderd en benoemd tot indica.
Als je naar sweetspot zou gaan kijken. ( een sweetspot is de plek waar een variant van de cannabis sativa zich van natuure heeft door geevalueerd en ontwikkeld) en je gaat deze planten vergelijken dan zul je volgens mij zien dat de sweetspotplanten van een noordelijkere breedte op andere lichturen en licht verschuivingen reageren dan sweetspotplanten van een minder noordelijke breedte. De sativa heeft zich dus aangepast aan zijn standplaats en die noemen we nu Indica.
Waarom we dan toch bij onze daglichtloze kweken kijzen voor een 18/6 schema heeft te maken met het feit dat we in deze daglichtloze kweken niet proberen de natuur na te bootsen maar proberen om zo efficient mogelijk wiet te kweken tegen zo laag mogelijke kosten. Licht is energie is gewicht. Je zou dan snel geneigd zijn om te zeggen waarom zetten we dan niet alle op 24/0. Dit zou 24 uur per dag fotosynthese (assimilatie) opleveren naast de ademhaling (dissimilatie) die de plant zowieso het gehele etmaal doet.
Nu blijkt echter dat dat 24/0 minder groei oplevert dan 18/6. Dit is ten dele te verklaren door het feit dat een plant onder 24/0 gewoonweg de gemaakte suikers niet snel genoeg verwerken kan en er een suiker file ontstaat wat de groei vertraagd. Daarnaast krijgt de plant geen tijd om haar interne bladtemperatuur te laten zakken en steekt ze dus enorm veel energie in koeling in plaats van groei. Ten derde gebruikt de plant de nachtperiode om haar bioklok dagelijks weer te eiken. Er zullen nog wel meer factoren zijn die 24/0 ongunstiger maken voor de groei dan 18/6 maar zover ben ik nog niet gekomen in men zoektocht.
Bovenstaand is mijn geheel eigen interpretatie. Pin me er dus niet op vast
Ik kan je gedachtegang goed volgen. Het lijkt gewoon een plausibele verklaring. Op een interpretatie kan niemand vastgepind worden. Je poneert je stelling als een mening en niet als een (vaststaand) feit.
seg en monty als je nu gewoon de urennvan je tijdschakelaar aanpast, je zet ze 12 uur in de donker en bv. maar een uurtje of tien n het licht. Dan zijn ze natuurlijk wel vlugger klaar. Niet Maar er komt waarschijnlijk misschien iets minder aan.
Binnenkort weer eens Santa Maria en No Mercy Special aan verschillende dag- nachtritmes onderwerpen!
Kijken of de kiemkracht weer net zo fantastisch is als de vorige keren..
De NM Special moet dat nog wel even bewijzen, maar heb er alle vertrouwen in.
Lichtbron dicht op de plant geeft korte planten, wat Monty zegt in het donker strekken ze. Dat zie we ook al de klok op 12/12 gaat, dan schieten ze omhoog.
Sounds sane.
Comment