High again,
Ik heb onderstaande uit mijn eigen verslag gekopieerd en het hier neergezet.
Op aanvraag even wat meer over het melken van stuifmeel van een mannelijke cannabis plant. Zoals jullie weten was de Duckfoot x Lowsnow een volle vent maar om zijn genen toch verder te geven heb ik besloten deze prachtkerel niet meteen de nek om te draaien maar hem buiten de tent in een andere ruimte voor het raam verder te laten bloeien zodat ik er stuifmeel van kan melken.
Als zijn ballen rijp zijn springen deze open als een parapluutje en er komen 4 stuifmeelzakken te voorschijn. Deze springen op hun beurt weer open en laten het stuifmeel vrij.
Zodra de ballen dus beginnen open te springen en je de eerste gele plekken stuifmeel op je plant ziet kan je beginnen met het melken van het meel. Ik gebruik er een busje voor waar men een fotorolletje in opbergt. Dit is luchtdicht afsluitbaar en handzaam.
Ga heel voorzichtig te werk en zorg dat de ruimte windstil is. Het stuifmeel uit de opengesprongen stuifmeelzakken waait bij de geringste lucht werveling alle kanten op. Doe dus vooral rustig aan en neem de tijd. Je houd gewoon het busje onder de rijpe opengesprongen bal en tikt heel voorzichtig met het busje omhoog tegen het steeltje van de bal. Het stuifmeel (tenminste een deel ervan, grootste deel vliegt alle kanten op) valt dan in je busje. De rijpe ballen laten heel gemakkelijk los van de plant dus doe het voorzichtig. Niet met de gehele plant schudden of tikken want dan valt ook al het stuifmeel eruit waar je nog niet geweest bent. Begin bij de bovenste rijpe ballen en werk zo voorzichtig naar onder toe. De mannelijke balletjes met stuifmeel gaan niet allemaal tegelijkertijd open, maar geleidelijk een voor een. Je ziet tussen de trossen ongeopende balletjes er voortdurend iedere dag enkele die al open en eventueel al uitgebloeid zijn. Je Melkt dus dagelijks of twee maal daags je plant voor een twee tal weken tot hij helemaal is uitgebloeid.
Soms kun je met wat behendigheid ook nog stuifmeel redden van een fanblad waar veel op gevallen is. De overrijpe ballen vallen bij de kleinste aanraking van de plant vang deze ook op in je busje er zit nog veel stuifmeel in vaak. Als je alle rijpe ballen hebt gehad. schud je het busje met deksel erop eens flink zodat dit stuifmeel uit de overrijpe ballen er nog uitkomt maar vervolgens moet je deze er wel uithalen voordat je het stuifmeel afgesloten en koel weg kan zetten. Deze plantendelen kunnen alleen maar gaan schimmelen en je stuifmeel bederven.
Op kamertemperatuur bewaard blijft stuifmeel enkele weken vruchtbaar. In de koelkast enkele maanden en in de diepvries is het wel een jaar houdbaar.
Een andere methode is om de net niet rijpe mannelijke top er af te knippen en deze in een glas water verder te laten afrijpen om de stam kun je dan een stuk aluminiumfolie doen waar het stuifmeel op kan vallen en waarvan je het verder verzameld. Deze methode wort wel toegepast als je man bijvoorbeeld in de volle grond staat.
Comment