We zien hier veel topics voorbijkomen waar op het eind gezegd wordt... dat is 1.1 gram per watt of 2 gram per watt. Ik neem aan dat in de meeste gevallen bedoeld wordt.... Gram per Watt vermogen van de lamp. Feitelijk is dit dus een onzin getal want het zegt helemaal niets over de duur van de belichting. Ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat een plant die eerst 3 weken onder 18 uur licht en dan 10 weken op 12 uur licht meer opbrengt dan dezelfde plant, onder dezelfde condities, onder 13 weken 12 uur licht. Net zoals dat een plant met 4 weken voorgroei meer op zal brengen dan een plant met 1 week voorgroei.
De reden dat dit me bezig houdt is dat ik nu totaal 1200 Watt aan panelen boven mijn planten heb hangen (op dit moment op 34% vermogen) en ik dus als ik op deze manier reken zometeen ondanks de LED verlichting op ongeveer 0.8 gram per Watt verwacht uit te komen. Dan zou ik aan het einde van de ronde kunnen stellen dat de lampen kut zijn of mijn kweekmethode (dat kan overigens alsnog).
Ik heb dus mijn KWh meter gereset voor deze ronde en ga zometeen het totaal opgenomen vermogen van de lamp delen door het aantal dagen van 12 uur (constante factor omdat ik op 12/12 start) en dus op die manier het gemiddelde opgenomen vermogen per uur berekenen. Ik denk dat dat ergens om en nabij de 600W zal zijn maar dat is een hele wilde gok omdat ik nog niet weet OF ik de lampen überhaupt op 100% kan laten draaien.
Dan bereken ik aan de hand daarvan de opbrengst per watt en kan ik dus zien of de lampen de gesuggereerde 2,5 gram per watt kunnen halen. Op deze manier berekend kom ik met mijn SP3000 en TSL2000 sowieso op ruim 2 gram per watt wat natuurlijk prima is. Ben namelijk erg benieuwd of ik er goed aan doe om die lampen te verkopen in het voordeel van de recent aangeschafte Chinese quantumboards. Als ik daar meer dan 2 gram/watt haal is dat een duidelijke ja, want veel goedkoper in aanschaf. (HEEL VEEL).
Zouden we op deze manier de lampen met elkaar vergelijken zou er wel eens een heel ander beeld over bepaalde lampen kunnen ontstaan. Enkele opties:
Stel... we nemen een super efficiënte lamp die weinig tot geen warmte produceert. We hangen 600W in een 120x120 tent die op een koude zolder staat. Dan kan het voorkomen dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. Mede om deze reden kopen we een verwarmingselement van 500W. We oogsten 600 gram. Dan zijn we geneigd om te roepen dat de lamp 1 op 1 gedraaid heeft, maar hoe zit dat met die kachel dan? In hoeverre heeft die aan het resultaat bijgedragen?
Of we hangen 1000W LED in diezelfde ruimte maar daardoor loopt de temperatuur veel te hoog op. We moeten noodgedwongen een airco installeren a 1000W. Zelfde vraag.
Wat ik met dit draadje wil aangeven.... Kijk niet alleen naar het opgegeven vermogen van de lamp maar indien mogelijk ook naar de hoeveelheid licht per Watt. Bij de betere leveranciers staat er vaak ook de Luminous Efficiency aangegeven.... Bijvoorbeeld 3 lumen per watt (zeer efficient) of 1 lumen per watt (minder efficient). Ik zou hier dieper op in kunnen gaan door ook te kijken naar de PPFD (PAR), dat is de enige manier om de geschiktheid van de lamp te bepalen maar dat is bijna een studie op zich.
Wat sommigen ook niet weten... er zijn meerdere manieren om een led-lampen te dimmen... die KAN van invloed zijn op je resultaat. Een PWM dimmer (Puls Width Modulation) heeft GEEN invloed op de lichtkleur.. Een CC dimmer (Constant Current) wel doordat deze daadwerkelijk minder vermogen naar de lamp stuurt. Afhankelijk van de situatie kan dat een voordeel of nadeel zijn maar dan zal je over goede meetapparatuur moeten beschikken om die verschillen waar te nemen.
De reden dat dit me bezig houdt is dat ik nu totaal 1200 Watt aan panelen boven mijn planten heb hangen (op dit moment op 34% vermogen) en ik dus als ik op deze manier reken zometeen ondanks de LED verlichting op ongeveer 0.8 gram per Watt verwacht uit te komen. Dan zou ik aan het einde van de ronde kunnen stellen dat de lampen kut zijn of mijn kweekmethode (dat kan overigens alsnog).
Ik heb dus mijn KWh meter gereset voor deze ronde en ga zometeen het totaal opgenomen vermogen van de lamp delen door het aantal dagen van 12 uur (constante factor omdat ik op 12/12 start) en dus op die manier het gemiddelde opgenomen vermogen per uur berekenen. Ik denk dat dat ergens om en nabij de 600W zal zijn maar dat is een hele wilde gok omdat ik nog niet weet OF ik de lampen überhaupt op 100% kan laten draaien.
Dan bereken ik aan de hand daarvan de opbrengst per watt en kan ik dus zien of de lampen de gesuggereerde 2,5 gram per watt kunnen halen. Op deze manier berekend kom ik met mijn SP3000 en TSL2000 sowieso op ruim 2 gram per watt wat natuurlijk prima is. Ben namelijk erg benieuwd of ik er goed aan doe om die lampen te verkopen in het voordeel van de recent aangeschafte Chinese quantumboards. Als ik daar meer dan 2 gram/watt haal is dat een duidelijke ja, want veel goedkoper in aanschaf. (HEEL VEEL).
Zouden we op deze manier de lampen met elkaar vergelijken zou er wel eens een heel ander beeld over bepaalde lampen kunnen ontstaan. Enkele opties:
Stel... we nemen een super efficiënte lamp die weinig tot geen warmte produceert. We hangen 600W in een 120x120 tent die op een koude zolder staat. Dan kan het voorkomen dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. Mede om deze reden kopen we een verwarmingselement van 500W. We oogsten 600 gram. Dan zijn we geneigd om te roepen dat de lamp 1 op 1 gedraaid heeft, maar hoe zit dat met die kachel dan? In hoeverre heeft die aan het resultaat bijgedragen?
Of we hangen 1000W LED in diezelfde ruimte maar daardoor loopt de temperatuur veel te hoog op. We moeten noodgedwongen een airco installeren a 1000W. Zelfde vraag.
Wat ik met dit draadje wil aangeven.... Kijk niet alleen naar het opgegeven vermogen van de lamp maar indien mogelijk ook naar de hoeveelheid licht per Watt. Bij de betere leveranciers staat er vaak ook de Luminous Efficiency aangegeven.... Bijvoorbeeld 3 lumen per watt (zeer efficient) of 1 lumen per watt (minder efficient). Ik zou hier dieper op in kunnen gaan door ook te kijken naar de PPFD (PAR), dat is de enige manier om de geschiktheid van de lamp te bepalen maar dat is bijna een studie op zich.
Wat sommigen ook niet weten... er zijn meerdere manieren om een led-lampen te dimmen... die KAN van invloed zijn op je resultaat. Een PWM dimmer (Puls Width Modulation) heeft GEEN invloed op de lichtkleur.. Een CC dimmer (Constant Current) wel doordat deze daadwerkelijk minder vermogen naar de lamp stuurt. Afhankelijk van de situatie kan dat een voordeel of nadeel zijn maar dan zal je over goede meetapparatuur moeten beschikken om die verschillen waar te nemen.
Comment