Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verband grondvochtigheid - geleiding (automatisch bewateringssysteem in de maak)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

verband grondvochtigheid - geleiding (automatisch bewateringssysteem in de maak)

Korting op 420shop
    joew de manne!

Ik ben van plan een automatisch bewateringssysteem te bouwen, waarbij de pomp getriggerd wordt door een lage grondvochtigheid.
    Dit wil ik doen door de grondvochtigheid te meten dmv geleiding: ik stop twee elektrodes in de grond, en meet de weerstand erover. Hoe vochtiger de grond, hoe beter de geleiding (of hoe kleinder de weerstand).
    Nu vroeg ik mij af, of er gegevens of tabellen zijn van de ideale weerstand van de grond ofzo? of er een verband of formule is gedefinieerd die de vochtigheid en weerstand met elkaar linkt? Indien dit het geval is, dan kan ik deze schakeling bouwen, maak ik er een verslag van en leg ik jullie allemaal uit hoe je dit voor een goedekope prijs zelf kan maken.

alvast bedankt!!
    grow da weed, smoke it's buds

Re: verband grondvochtigheid - geleiding (automatisch bewateringssysteem in de maak)

Je vergeet de EC.

Succes, HJM
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Comment

Re: verband grondvochtigheid - geleiding (automatisch bewateringssysteem in de maak)

Hoi Celisman,

Mooi initiatief!

Om te ijken kun je metingen doen:

- grond rechtsreeks uit de zak (meten);
        - grond bevochtigen (meten);

en als ijkmeetinstrument ernaast een de reguliere vochtmeter tbv aarde.

Je moet dan als het goed is twee waardes meten (je minimale en maximale waarde heb je dan)

Bij de minimale waarde relais aan (pomp aan) maximale waarde relais uit (pomp uit)

EC zal moeilijker gaan omdat het een mix van substanties is...

Comment

Comment

een tensiometer meet de zuigspanning en een ec meter de hoeveelheid opgeloste ionen (die idd afgeleid worden van de elektrische geleiding van de oplossing. Je kan geen appels met peren gaan vergelijken. Bij een iedere ec hoort een ander elektrisch geleiding vermogen (het aantal H+ sjes in de oplossing. Als je zo dus je vochtigheidsgraat wil meten moet je dus ook rekening houden met de heersende ec. en ja als je dus voed dan varieert

Comment

Klik eens op deze link http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel...-12-stuks.html en vraag je daarna af of je echt wel al die moeite zou willen doen om zelf een irrigatie set te fabriceren.
              Je idee is geweldig maar ik ben bang dat het een nogal gevoelig vrijwel niet goed af te stellen systeem gaat worden.
              Verder vraag ik mij af wat de kosten er van zullen zijn.

Greetz Coen..
              Last edited by cannabiscoen; 23 July 2011, 11:58.

Comment

Het idee is helemaal niet geweldig, want het gaat nooit werken omdat hij al niets van de EC begrijpt en straks dus niet begrijpt waarom de waarde toch steeds zo verschilt.
                Een blumat set is wel geweldig, want dat werkt prima en kost maar weinig. Ook niet makkelijk af te stellen overigens, maar wanneer het goed is, druk je een kapje over de draaiknop en hoef je er verder nog maar weinig naar om te kijken. Wel gebruiken zonder de druppelaars want die zijn bagger.

Comment

hey ik heb mijn planten gewoon nooit extra voeding gegeven, altijd goede potgrond van in het begin gemaakt, EC waarde heb ik mij dus nooit mee beziggehouden, als je hier alleen maar mijn idee komt afkraken gelieve dan gewoon niets te zeggen mathijs, ik studeer industrieel ingenieur dus alsjeblieft ga mij niet vertellen dat ik te lomp ben om de geleiding van elektrolytische oplossingen te begrijpen. Ik begrijp het wel ik heb er gewoon nooit bij stilgestaan of rekening mee gehouden. De kosten vallen heel heel goed mee, het is te bouwen uit allemaal elektronische componenten die zo goed als niets kosten. Vraagje, kan de EC waarde op korte termijn heel sterk veranderen, als je geen extra voedingsstoffen gebruikt? Door heel sterke regenval ofzo(dat alle ionen en mineralen wegspoelen)? Want zoniet, mijn systeem is heel makkelijk af te stellen (gewoon een potentiometertje dat je kan bijdraaien). Ik kan dan handmatig om de week ofzo de Ec waarde meten, en daaruit afleiden hoeveel ik mijn systeem moet bijstellen.

Comment

Hoe staat het met je systeem, en je kweek ?
                    Ben wel benieuwd of het al gelukt is.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

systeem is niet meer verder uitgewerkt, ik en een vriend delen de verantwoordelijkheid om water te geven .
                      Op het moment ook geen tijd meer voor, misschien dat ik het idee ooit nog oppik.

greetz!

Comment

Bezig...
                      X