Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VPD calculator online: gebruikt iemand deze?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    VPD calculator online: gebruikt iemand deze?

    Korting op 420shop
    https://www.growsensor.co/post/ultim...ental-timeline

    je kunt hem krijgen, gewoon je mail geven, dan een copy maken in je eigen google drive (je moet wel gmail hebben) en dan kan je hem aanpassen en bewaren...

    Er zijn verschillende VPD charts online, met verschillende waarden. net zoals er verschillende PH nutrient uptake charts zijn, ik vind dit echt schijt aan internet: iedereen zegt iets anders ...

    kheb dit over vpd afgeprint, eens lezen, niet dat ik een wietbedrijf in california heb lol:
    https://www.cannabissciencetech.com/...ion-operations


    Wat je allemaal kan aanpassen:
    image.png

    Je ideaal kweekschema:



    image.png



    VPD chart als je moet afwijken van het groeischema en toch goede vpd wil behouden, ondanks bvb lagere temperatuur en dus minder fotosynthese (? correct me if i am wrong)

    image.png​​

    #2
    Zo benieuwd of je antwoord krijgt.

    Comment


      #3
      Ingewikkelde materie VPD maar als je het begrijpt en kunt toepassen kun je er zeker voordeel mee behalen. Op een Amerikaans wietforum zit een kweker die de VPD actief meet met Arduino tijdens het kweken en daar op anticipeert.

      Ik vind het wel fascinerend om te zien maar mij is het (nog) wat te lastig.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Manfred View Post
        https://www.growsensor.co/post/ultim...ental-timeline

        je kunt hem krijgen, gewoon je mail geven, dan een copy maken in je eigen google drive (je moet wel gmail hebben) en dan kan je hem aanpassen en bewaren...

        Er zijn verschillende VPD charts online, met verschillende waarden. net zoals er verschillende PH nutrient uptake charts zijn, ik vind dit echt schijt aan internet: iedereen zegt iets anders ...

        kheb dit over vpd afgeprint, eens lezen, niet dat ik een wietbedrijf in california heb lol:
        https://www.cannabissciencetech.com/...ion-operations


        Wat je allemaal kan aanpassen:
        image.png

        Je ideaal kweekschema:



        image.png



        VPD chart als je moet afwijken van het groeischema en toch goede vpd wil behouden, ondanks bvb lagere temperatuur en dus minder fotosynthese (? correct me if i am wrong)

        image.png​​
        Wat me opvalt is dat de LV steeds vrij hoog is voor de kennelijk optimale VPD bij een lagere temperatuur. Best interessant.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #5
          Een belangrijk onderdeel wat ik hier niet teruglees is het verschil tussen VPD en LVPD. Wat me in bovenstaand schema opvalt is dat de bladtemperatuur meestal hoger ligt dan de omgevingstemperatuur. Mijn ervaring is dat deze meestal juist lager ligt (wat ook wenselijk is want dat betekend dat er water verdampt wordt). Daarnaast berekend de calculator wat optimaal is, je kan niet bereken waar je op moet sturen indien je omstandigheden afwijken... Wat ik bedoel: Als je met CO2 kweekt (generator, 1200PPM) en 500W LED per M2 kan je er gerust vanuit gaan dat de temperatuur flink oploopt en de RH ook. Waar echter geen rekening mee gehouden wordt is dat de meesten van ons met een afzuigsysteem werken.. De koolstof raakt zeer snel verzadigd bij een RH boven de 70%.. Ofwel... dat wil je niet..
          Maar goed.. Tussen 19.00 en 20.00 heb ik mijn ontvochtiger, ik werk gelukkig al met een dimlux maxicontroller.. ik zal de waarden eens een aantal dagen monitoren. Na even verder lezen ben ik er wel achter dat een VDP boven de 1.5 ervoor zorgt dat de huidmondjes sluiten dus mijn voorgenomen plan om de ontvochtiger in te stellen op 55% is niet zo'n goed plan. Deze zet ik op 67%
          Lopend Verslag

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Dat is wel dicht bij de 70% hè, beetje kielekiele toch?

          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            ja klopt helemaal... moet ook even aankijken hoe dat verloopt, kan altijd nog zakken.. voorlopig moet dat ding eerst ff binnenkomen.. kleine toevoeging... de beste resultaten behaal je vaak als je op het scherpst van de snede zit.. nadeel is... het kan heel snel heel fout gaan
        Bezig...
        X