Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wel of niet hergebruiken van water.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wel of niet hergebruiken van water.

    Korting op 420shop
    In sommige topics zie ik de discussie ontstaan over het wel of niet hergebruiken van water uit een ontvochtiger. Ik ga een poging doen om uit te leggen in welke omstandigheden het wel kan en in welke omstandigheden niet.

    Uitgaande van een nieuwe luchtontvochtiger welke UITSLUITEND in de kweekruimte gebruikt wordt komt er uit de luchtontvochtiger water met een EC waarde van ongeveer 0-0.2. Dit water heeft een PH van 7.0 bij 21˚C. Het is GEEN osmosewater (ander proces) maar wel gedemineraliseerd water (resultaat is vrijwel gelijk overigens). Dit water bevat dan ook vrijwel geen mineralen. Zou je dit aan je planten geven onttrekt het de mineralen uit je plant met als gevolg voedingstekorten. Echter... je kan de mineralen gewoon toevoegen aan het water. Start met bijvoorbeeld CalMag om het water harder te maken (EC 0.8) en voeg daarna je voeding toe zoals je gewend bent. Je zult merken dat de planten het er uitstekend op doen. Werk je met een computergestuurd systeem is dit natuurlijk helemaal eenvoudig.. Je vangt het water uit de ontvochtiger op in een groot vat en de voedingscomputer doet de rest.

    MAAR: het probleem is dat veel luchtontvochtigers gebruikt aangeschaft worden.. Feitelijk is een luchtontvochtiger gewoon een Airco, het apparaat koelt de lucht met circa 2 graden waardoor het water condenseert en in de opvangbak terecht komt (een van de redenen dat deze apparaten het over het algemeen beter doen in een ruimte boven de 16˚C dan in een ruimte onder de 16˚C). De lucht wordt in vrijwel alle gevallen door een filter getrokken, soms koolfilters, soms hepafilters en soms gewoon een standaard schuimfilter en daar ontstaat het probleem. Deze filters vervuilen tot op een bepaald moment het vuil gewoon meegenomen wordt in het water. Dus ook schimmelsporen, nicotine etc. En dat geef je dan allemaal mee aan je planten, niet de meest gezonde keuze.

    Wellicht dat er nog personen zijn die hier nog wat aan toe te voegen hebben maar ik heb vooral getracht het zo eenvoudig mogelijk te houden.

    En waarom zou je überhaupt een luchtontvochtiger gebruiken? Het stroomverbruik van deze apparaten is vrij laag, ze doen hun werk goed. Door een lagere RH kan de plant makkelijker verdampen. Koop je een variant met ingebouwde hydrostaat dan verbruikt het apparaat alleen stroom indien de grenswaarden overschreden worden. Ofwel stel je hem in op 60% zal die die waarde vrij snel bereiken en op dat niveau houden. Het KAN zijn dat je planten op dat moment meer water gaan verbruiken, maar eigenlijk is dat precies wat je wil. Doordat de planten meer water gaan verdampen zal de RH wederom stijgen... en dat is nou precies wat de ontvochtiger weer prima op kan lossen.

    Ik heb in de afgelopen jaren met diverse ontvochtigers gewerkt... de beste zijn naar mijn idee voor onze toepassing de condensatie ontvochtigers. Ga je voor een capaciteit van 12 liter per dag dan heb je in de praktijk ruim voldoende voor een hok van 1.50x1.50. De grootte van het opvangbakje is niet zo interessant, de hoeveelheid vocht die hij per dag uit de lucht kan halen wel. Ik heb zelf net een nieuwe aangeschaft met een capaciteit van 16 liter per 24 uur, het reservoir is slechts 1.8 liter dus na enkele uren zit dit al vol. Echter zit er een slangaansluiting op welke in mijn geval uitkomt in een 25 liter jerrycan. Als ik deze dus 1x per dag leeggooi loopt deze nooit over.
    Lopend verslag

    #2
    Hergebruiken, geeft geen problemen en je moet minder afzuren ermee.

    Comment

    Bezig...
    X