Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Daar is weinig tegen in te brengen -Meten is Weten- maar t'is toch al effe geleden dat ik men metertjes of schemas nog gebruikt heb, Ik ben begonnen indoor met hydrokweken, combo drip systeem en DWC (extra gaatjes in gemaakt en airstone) zo'n grote GHE bak en ja goed ongelooflijk, wortels langer dan 2 meter en dikke ronde toppen. Maar ergens heb ik een trauma opgelopen daarmee kweeni dat was zoveel water sleuren en een half labo aan vloeistoffen en potjes en instrumentjes en dan weer potjes en vloeistofjes om de instrumentjes te onderhouden en geijkt te houden, en dan telkens zoveel meetpunten van 2 waardes, zien wat er gebeurd is, daarop bijstellen, de boel flushen als het verzilt... pffff dat ik sindsdien op een queeste zit naar hoe krijg ik een mooi resultaat met zo min mogelijk te doen en te weten. kgooi er op gefΓΌhl wat trage dingen in en de plant moet het zelf maar uitzoeken die weet beter te groeien dan ik.
Nu ja ik meet nog altijd wel temperatuur, luchtvochtigheid en licht... dus ja helemaal ontkomen doe je er niet aan... oh en stand reservoir want er zit een level metertje op
Wat hydro betreft vind ik DWC een van de mindere systemen omdat ik het veel onderhoud vergt en daar zit ik niet op te wachten. Het water in de bakken moet op temperatuur blijven, je moet de waarden steeds blijven meten en het water verversen om de zoveel tijd. Allemaal gedoe en zonde voor de voeding. Ik geef de voorkeur aan het basic eb- en vloedsysteem met een apart reservoir van waaruit het voedingswater omhoog wordt gepompt en weer in terugstroomt. Doordat een aquariumpomp het water rondpompt hoef ik het vat niet te verversen en een tweede aquariumpomp heb ik aangesloten aan een timer die het water 1 x 15 minuten daags in de lekbak pompt. En meten doe ik pas als het vat weer aangevuld moet worden, dus hooguit een keer per week. Echt super makkelijk, ben blij dat ik nog andere hobbies heb zo weinig onderhoud.
Begin met 1 merk voedingslijn inclusief medium. Houd je met (mindere) mate aan het schema....terug naar topic start --> Less is more.
en
Watergeven is moeilijk, je eerste fout heeft waarschijnlijk met de watergift te maken.
en
Afgemaakte kweekverslagen lezen.
Comment