Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wormenaarde, goed of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wormenaarde, goed of niet?

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de aarde. Ik ken een wormenkwekerij die Dendrobaena's (soort regenworm die gebruikt wordt om te vissen) kweekt. Hier kan ik voldoende aarde krijgen waarin die wormen hebben gezeten. De aarde is luchtig en ziet er goed uit. Ook zitten er wormeneieren in die gewoon uitkmen.

Het lijkt mij voedzame aarde en volgens mij zullen de nieuwe wormen (die uit de eieren komen) een positieve bijdrage leveren aan het "schoon" houden van de aarde.

Mijn vraag is nu of dat dit klopt. En of dat er ervaringen mee zijn?

Gr. JFF
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Re: Wormenaarde, goed of niet?

Klopt. Dit is erg vruchtbare grond. En wormen in je grond zijn prima.
    Misschien voordien even de pH en EC ervan meten ?
    Meestal wordt het gebruikt om grond op te waarderen. Ik heb een paar handjes Plagron wormenmest door m'n aarde.
    Om meteen plantjes in te zetten is het waarschijnlijk te 'zwaar'.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Comment

Ik ben ook een groot fan van wormenmest, ik kweek volledig organisch en ik gebruik die van Goldlabel, echte sterke zwarte wormenmest, 10% door m`n aarde, ik wil ook wel eens wormen door m`n aarde doen, die leveren een positieve bijdrage door het mest, het luchtig houden van de aarde en ze eten dode wortelresten op.

Comment

heet volgens mij wormen humus,is bij mij in de buurt niet meer te krijgen,ik gebruikten het op aarde en gebruikte ook 10% wormen humus en 90%lightmix,als het goed is heeft het een heele lage ec.

Comment

Vele benamingen, maar het eindresultaat is hetzelfde:

Wormenmest is de kaviaar van de composten.

Comment

Klopt wormenhumus is volgens producenten gewoon puur op te kweken, het kaviaar onder de compost

Comment

Dat is toch wel sterk afhankelijk van het merk.
                'Verdunde' producten kun je inderdaad zo op kweken.
                De echte pure wormenpoep heeft een veel te hoge EC om zo een plant op te zetten.
                Dat gebruik je als aanvulling op je mix, of, mede, om oude aarde op te waarderen.

Comment

Ik zeg niet dat je er puur op moet kweken, producenten zeggen dat het mogelijk is zonder dat je plant verbrand

Om maar even aan te geven hoe bruikbaar het is en en voordelig voor je aarde.

• Snellere en betere ontkieming van zaad
                  • Stimuleert de wortelontwikkeling
                  • Versterkt het natuurlijke afweersysteem.
                  • Verhoogt de uitwisselcapaciteit (de bodem geeft voeding af als de plant deze nodig heeft)
                  • Verhoogt het organische gehalte
                  • Geeft geen verbranding
                  • 100% biologisch
                  Last edited by krasi; 31 December 2011, 19:16. Reden: spelfouten

Comment

Bedankt voor alle reacties. Ik ga de volgende kweek dit proberen, jullie hebben we overtuigd. Ik ga deze door de light-mix mengen voor 30 %. Ik laat weten wat ik ervan vind.

Gr. JFF
                    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

Is er dan zoveel verschil tussen wormenmest en compost uit de tuinhandel?

Wormeneieren zullen hier nooit kiemen, want wij steriliseren de grond steeds en activeren zelf het bodemleven. Simpelweg met bacto zakje van Sannie bij de pitpots

Comment

Wormen aarde is imo zeker beter dan compost van de tuinhandel, een groter onrganisch percentage, betere luchtigheid en drainage en meer voordelen naar de plant toe, iig de betere en puurdere varianten.
                        Ik kweek zelf 100% organisch, ik waardeer m`n aarde op met pure zwarte wormenmest, mycorhizza`s, maerl en vulkanische leem, en activeer ook m`n bodemleven met Sannie`s Bacto, eens per 2 weken, in het medium steek ik organische buffertabletten, en zo kan je tot week 5 a 6 zonder voeding en alleen water zo uit de kraan verder.
                        Daarna 1 x per week Bac bio bloei en zo je wilt minimaal wat aan organische additieven.
                        Zeer makkelijk, mooie planten en happy kweker

Comment

Comment

Ik heb de grond water gegeven tot het er langs onder uit sijpelde
                            Waarom ?

Comment

Omdat ze dan goed nat staat. Vanaf die potten dan in de ruimte komen drogen ze minder snel uit.
                              Grond is zeker niet sponsig. Denk ook dat het goed voor het medium is, even "uitspoelen".

Comment

Bezig...
                              X