Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oogsten, knippen,drogen en rijpen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Oogsten, knippen,drogen en rijpen

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
    Er is me ooit door Monty een fermenteer-methode aangeraden: De natte wiet 4 tot 5 uur luchtdicht op een warme plek leggen. Na een week de behandeling herhalen. Monty beschreef dat als de SpeesKees-methode, en ik heb er wat heerlijke wietjes mee gemaakt. Ben jij inderdaad diezelfde SpeesCees? Zoja: Zeer bedankt voor de methode. (Alhoewel ik toch liever 48 uur op 40 graden fermenteer.)
    Ja klopt... dat schreef ik een jaar of 12 terug al Blani. Al lees ik nu een iets andere versie.
    EERST een dag de geknipte buds rustig drogen ! DAN PAS in een plastiek zak doen die je luchtdicht knoopt met zo weinig mogelijk lucht in de zak..
    Na 4-5 uur moet je kunnen voelen aan de buiten kant vd zak dat er warmte wordt gegenereerd daarbinnen.
    Dan dus vlug weer open leggen en doordrogen. Dit herhaal je na een dag of twee nog eens.
    Maar... de smaak wordt wel beter, maar de kwaliteit van de weed neemt voor een % af.

SpeesCees

Comment

de smaak wordt wel beter, maar de kwaliteit van de weed neemt voor een % af.
      In mijn optiek heeft een goede kwaliteit wiet ook een (erg) goede smaak. Dan lijkt je opmerking tegenstrijdig. Wat versta je dan onder kwaliteit?
      Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

Comment

Ik wil eigenlijk beide hebben, ik wil een knock out hebben en ook een wiet met een betere smaak.

Dus ik ga meerdere technieken toepassen.

Ik zeg maar zo, onderzoek alles en behoud het goede.

Thanks voor de info Cees (en alle anderen natuurlijk)

Ik houd dit topic in de gaten
        Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
        Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RollUp View Post
          In mijn optiek heeft een goede kwaliteit wiet ook een (erg) goede smaak. Dan lijkt je opmerking tegenstrijdig. Wat versta je dan onder kwaliteit?
          Vreemde reactie lijkt mij RollUp ?!
          Goeie en smaakvolle weed ( die dan hoogstwaarschijnlijk goed afgebloeid en goed gedroogd is ) is er nu eenmaal ook genoeg zonder te fermenteren. ik ben er zelf geen liefhebber van, dat fermenteren, omdat de smaak iets TE soft wordt binnen mijn idee.
          Feit blijft dat met fermenteren de smaak softer wordt... verder werd er niets mee bedoeld.

SpeesCees
          Last edited by SpeesCees; 17 September 2013, 08:50. Reden: herstelt

Comment

Vond t zelf niet zo vreemd

Denk zelf vooral dat een goede kwaliteit wiet altijd een goede smaak heeft. Wellicht dat je die nog wat softer kan maken met fermenteren, dat wil ik graag aannemen. Of dat de smaak dan verbetert is dan meer persoonlijke voorkeur.

Dan nog ben ik wel geinteresseerd in wanneer een wiet nu van 'goede' kwaliteit is.
            Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

Comment

Als jij niet weet wat er met GOEIE WEED bedoeld word, tja ehhh... dan zijn we vlot klaar met deze discussie.
              Tjeetje man... in welke hoek wil je me hebben ?
              Pfff....

SpeesCees

Comment

@RollUp, Aangezien SC zelf geen (weer) behoorlijk/beschaafd antwoord kan geven zal ik het maar proberen. Ik neem aan dat hij met "afnemen van de kwaliteit" bedoelt dat het THC percentage afneemt. Dat was in de vorige eeuw toch met name de maatstaf waar de kwaliteit aan afgemeten werd.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Wat mij aangaat is deze discussie gesloten.
                  Zuigen zuigen zuigen... en vingers wijzen.
                  Ik heb eigenlijk nu al genoeg van JD.

SpeesCees

Comment

Je zegt dat de smaak beter wordt maar dat de kwaliteit terug loopt. Toch niet zo raar dat iemand verwacht dat "smaak" en "kwaliteit" hand in hand gaan en dan vraagt wat je precies bedoeld met "kwaliteit"?

Wat is daar in vredesnaam een discussie aan? Hij vraagt gewoon om uitleg over wat je zegt. Stel je niet zo aan.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Een goed begin is het halvewerk.

Vaak komen growers hun dromen over topoogsten niet uit. In feite kweken we in verhouding vaker een te kleine oogst dan een topoogst. Je mag jezelf dan natuurlijk afvragen wat een topoogst is ? Binnen mijn beleving pak je 1 gram droog per watt… dan draai je een topoogst.
                      De basis voor een goede oogst ligt verscholen in het beginstadium van je kweek.
                      Of het nu over zaadplanten of stekken gaat is worst… het begin moet gewoon toppie zijn om uiteindelijk tot een goede oogst te komen. Heb je in het begin van je kweek al problemen, reken dan niet meer op een topoogst. Top oogsten draai je als alles prima op elkaar afgestemd was en je kweek naadloos verliep. Met zaden werken heeft zo z’n eigen aanvangproblemen.
                      Maar ook met stekken kun je daarop wachten. Het grote verschil zit hem wel verstopt in het feit dat je het met zaailingen vanaf de eerste minuut zelf in de hand kunt hebben. Met stekken werken betekent dat je meestal afhankelijk bent van stekken die de markt te bieden heeft. En ik durf te zeggen dat amper de helft van de aangeboden stekken niet in orde zijn en dus al in het begin problemen geven. Stekken hebben vaak voetrot, spint, trips en/of meeldauw. Heel vaak ook is de tranportgang in het stammetje van een stek, die niet snel genoeg wortelde, al dicht geslibd waardoor er direct voetrot ontstaat. Je herkent dat later wel omdat zich dan net boven het groeimedium een bobbel op het stammetje komt. In feite gewoon een omleidingvan de stek z’n transportgang. Zulke planten zullen ook nooit meer een mooie dikke stam vormen. Zelf zaad kiemen en mee doorgaan is echter voor de gemiddelde grower ook nog niet echt makkelijk. Nederland heeft nu eenmaal een stekken cultuur. Mocht je toch het liefst met stekken werken dan is de grootste vraag waar jedan eigenlijk op let als je stekken besteld hebt en ze afhaalt ? Blijf zoeken tot je een adres hebt waar je vertrouwd je stekken kunt bestellen ! Het mag gewoon niet zo zijn dat je ergens diepweg ( denk aan parkeergarages etc.) je stekken kunt ophalen en waar je dure centen afgeeft zonder een goed beeld te krijgen van hetgeen je gegeven word. Meestal krijg je thuis pas de tijd om eens rustig te bekijken wat je kocht. Vaak ben je ook aangewezen op hetgeen de handel je te bieden heeft, dus mag je best kritisch zijn. Sta erop dat je de stekken krijgt op een plaats waar je ff rustig kunt kijken of het ok is of niet ! Eenmaal weg met de centjes is er nog maar weinig te praten met veel stekkenboeren. En eens dat de stekken bij jou zijn....deed jij het fout en ligt het bijna nooit aan de stekken...heeft de praktijk geleerd. Let er op dat ze goed doorgeworteld zijn. Dat je mooie witte worteltjes moet kunnen zien spreekt voor zich. Hoe jonger en frisser de stekkies tonen hoe beter dat het is. Grote stekken die er houtachtig uitzien aan de stengeltjes hebben vaker voetrot dan jonge kleine malse stekkies. Stekken die dagenlang koel en donker bewaard zijn hebben doorgaans een week nodig om op gang tekomen. Twijfel je...schaam je dan niet om een gemiddelde stek eruit te nemen en met een vlijmscherp mesje NET boven de wortel schuin af te snijden. Als je in de transportgang een bruinachtige kring ziet....is dat dus niet ok, dan hebben ze al voetrot, en dan kun je er op rekenen dat je nooit meer een dikke oogst zult hebben.
                      Neem gewoon een zakloepje mee want het bruine kringetje is vaak niet simpel te zien zonder echt goed licht. Stekken van Cannabis die de 7-8ste dag niet geworteld zijn hebben op voorhand last van voetrot is ons duidelijk geworden in het laboratorium. Ook hier geld dus vaak de regel: Beter een paar dubbeltjes meer betalen en op zeker gaan. Met zaad werken is iets van de laatste jaren en geloof me… kwekers genoeg die nog nooit een mannelijke plant in hun ruimte hadden. Sterker nog… veel growers zijn niet op de hoogte hoe je een zaadje kiemt op een manier dat je een gezonde kiem krijgt. Die gezonde kiem mag dan ook niets voor z’n kiezen krijgen waar hij mee in de knoei komt. Ook het overzetten van kiem medium naar het afbloei medium mag geen oponthoud geven. Hoe dan ook, het begin moet goed zijn en de eerste week maakt de dienst uit voor de rest van je kweek. Kort door de bocht gezegd… met zaad werken vraagt groenere vingers dan met stekken werken. Maar heb je die groene vingers dan kun je meer profijt uit zaad halen dan uit stekken. ( Uitgaande van een 12/12 systeem en een faire prijs voor je zaad ) Koop je een redelijk aantal zaden dan kom je in elk geval goedkoper uit dan met stekken. Zelfs al zou 50/60% uiteindelijk maar vrouw zijn. Hoe dan ook, het is verbazend hoeveel growers er op zaad zijn over gestapt de laatste 2 jaar. M.a.w. de moeite om over te schrijven.

Als je dit leest is het al September. De buitenplanten gaan dan meestal als een speer, en ik hoop bij jullie ook. Degenen die echt fanatiek zijn, en ze op grote potten zetten, kunnen ze in de nazomer ‘s nachtsen/of bij regen naar binnen halen. Een afdakje van doorzichtig plastiek maken is natuurlijk ook een optie, al heb ik de ervaring dat het nogal stevig moet zijn om de nazomer stormen te trotseren. Het is bij uitstek omstreeks nu (demaanden juli / augustus) dat de al eerder aangeplante buiten planten wat extra voeding kunnen gebruiken. Vooral wat extra fosfor en magnesium ( bijvoorbeeld met Guano extract ) daar zullen je planten je ook erg dankbaar voor zijn. Extra kalium geven op een biologische manier gaat prima met melasse. Melasse is een afval produkt van suikerbieten en bevat erg veel kalium. Ook met het bijvoeden gaat hetzelfde liedje op… overdaad schaad ! Zorg dat je een stevige bamboestok langs je planten zet, en bind ze op met twee touwtjes. De top hoeft niet, die is flexibel genoeg en knakt niet zomaar. Zaadplanten staan wel beter verankert in de grond dan stekken.

Een vaak voorkomend verschijnsel bij binnenplanten is een tweede en zelfs derde internode bloei. Sommige extreme Sativa soorten doen dit nogal makkelijk. Veel kwekers kijken er raar tegenaan en begrijpen niet water gebeurd. Ik probeer het je uit te leggen. Als je binnenplanten in de 6-detot 7-de week duidelijk nieuwe bloeitrossen aanmaken die over de bestaande en bijna rijpe buds heen groeien…mag je jezelf een klopje op de schouder geven,want alleen gezonde planten doen dit. Hoe dit verschijnsel teweeg gebracht wordt, dat gaan we ff onder de loep nemen. Ga eerst uit van een vrouwelijke plant in de vrije natuur. Die begint in het voorjaar aan haar groei stadium met steeds langer wordende lichturen. Door de lichturen die langer worden vormt die plant groeihormonen en laat ze alleen maar groeien. Op het moment dat de dagen weer korter worden gaan de planten automatisch bloeihormoon aanmaken. Als de planten dan na een week of 6 geen bevruchting ondervonden, omdat er geen man bij staat, hebben ze pech en komt er geen reactie. Het waarom is duidelijk,want de dagen worden steeds korter, de grondtemperatuur steeds kouder, en de zon staat op meer afstand en geeft meer rood dan blauw ! De plant “weet” dan dat het geen zin meer heeft... en zaad vormen niet meer gaat, want dat komt toch te laat. Dus maakt ze ook niet opnieuw bloeihormoon aan. Nu... gaan we de binnensituatie onder de loep nemen, want daar is het ff anders ! Je zet je planten…ongeacht het groeistadium waarin ze verkeren op 12 uur licht / 12 uur donker. Dus die planten gaan direct bloeihormonen aanmaken. Op het moment dat ze 6 tot 7 weken bloeien, en goedgezond zijn... krijgen we een raar fenomeen. Omdat er geen afname van licht is,en de planten nog goed staan in een goed en voedingrijk medium, en de temperatuur ook nog ok is……gaan ze hun kans nemen….en ontwikkelen ze opnieuw bloeihormoon. Hierdoor zul je zien dat er zich nieuwe bloeitrossen ontwikkelen over de aanvankelijke bloei heen. En dat alles…omdat ze niet bevrucht werden. Een gezond teken, want als ze niet gezond zijn….doen ze dat niet. Bij extreme soorten als Mexican Haze bijvoorbeeld kun je vier of vijf internodes bloei bespeuren in de 16-18 weken die ze nodig hebben, en is meerdere keren oogsten op een cyclus raadzaam. Het is wel zo dat het inschatten van het moment van oogsten er wat moeilijker door wordt, maar laat je niet inde boot nemen en bepaal aan de totale gang van zaken wanneer je ze “pakt” ! Tijd is geld in deze….en als je na 9 tot 9.5 week ( gemiddeld) denkt ….ze zijn klaar, laat je dan door die nieuwe aanmaak niet verleiden om ze serieus langer te laten staan. Het brengt je namelijk niet echt de moeite aan extra gewicht.

Binnen mijn beleving zijn er veel ondernemers binnen onze branche… vooral de voedingsfreaks… die met verhalen komen waar je verdomme bijna professor voor moet zijn om het te begrijpen…zware kost dus ! Luister 1x naar SpeesCees… en geloof me dat 90% van je opbrengst afhankelijk is van DE BASIS ! Als je basis goed is… kun je hooguit 10% meer pakken met allerlei bijproducten. Een groot deel van de producten die in de growshops verkocht worden… nou daar mag je gerust een vraagteken bijzetten voordat je het koopt. Het klinkt hard… maar verdorie… laat ze eerst maar eens kennis achter de balie zetten voordat ze je poen in beslag nemen. En nogmaals… er zijn goede shops… met veel kennis ! Zoek ze ! Ik mag ( zou ook niet redelijk zijn) hier geen reclamemaken… maar ze zijn er best wel ! Los daarvan…. er komen steeds meer onlineshops. Het voordeel van een online shop is natuurlijk dat je rustig twee of driemaal kunt overdenken voordat je besluit om iets te kopen. Sterker nog… op je pc de online shops een beetje afstruinen geeft veel informatie waardoor je beter beslagen ten ijs komt in een growshop. Kweekspullen zijn gemiddeld best wel prijzig dus kritisch zijn is een bijna noodzakelijk kwaad. Op veel onlineshops vind je ook een informatie e-mail adres. Daar gebruik van maken geeft vaak al een eerste indruk over zo’n shop waar je iets mee kunt.
                      Mensen die willen gaan kweken,moeten eigenlijk eerst een plan maken. Liefst een strak plan! Veiligheid en eerlijkheid behoren voorop te staan, dus stroom pikken doen we niet J, en geld uitsparen door ondeugdelijk materiaal te kopen is ook dom. Maak een plan voordat je ook maar 1 euro investeert. Zet wat zaakjes op een rijtje. Wat is het uiteindelijke doel, hoeveel ruimte heb je, hoeveel stroomverbruik kun je verantwoorden, bio of hydro, hoeveel geld kun je of durf je te investeren, is er in de ruimte aanvoer van verse buitenlucht, met stekken of zaad, wat is je eerste aanschaf, wie gaat je begeleiden etc. etc.? Als je niet van thuis uit groene vingers hebt en je begint zomaar op de bonnefooi dan geef ik je op een briefje dat je onnodig schoolgeld betaald. Dat schoolgeld is allang betaald door anderen. Dus ehhh… beter daar profijt uit halen. Tenslotte heeft Nederland niet zo’n grote naam omdat er alleen maar sukkels zitten te kweken. Het is hier verdorie bijna tot kunstverheven.... tot een nationale “sport” zelfs. En ik…. Ik vind het prachtig ! Hartstikke prachtig. Eventjes snel rijk worden kun je dus vergeten als je geen ervaring hebt. En zelfs ff je eigen blowtje kweken is dan al bij voorbaat een niet simpel zaakje. Je eerste aanschaf…zou volgens mij zeker een PH-meter moeten zijn ! Ik schreef het al vaak, ook nu nog maar een keer. Meten is weten, licht is gewicht, en overdaad schaadt…. Knoop die maar in je zakdoek.

Wijhebben er een keer 10 van uitgeprobeerd... nieuwe... naast elkaar in hetzelfdemedium. Tot onze grote verbazing kregen we 10 verschillende waarden. Probleem met die hobbydingetjes is ook het feit dat als je ze niet elke keer aan de voet goed schoonmaakt, je er op kunt rekenen dat ze in 2-3 mnd. naar z'n joepiezijn. Ze zijn niet zo duur, maar tja, geld weggooien kunnen we altijd nog ! Wat is dan het alternatief lijkt me dan een logische vraag !?
                      Nou, let op binnenkwekers, SpeesCees is er eens achteraan gegaan, en vond het alternatief.
                      Werk jij op grond en wil jij je waterhuishouding in orde hebben, wil je ook 1 op 1 kweken (1 gram per watt), dan is mijn advies om met een Tensio-meter te gaan werken. Die meters zijn erg betaalbaar, gaan lang mee, en geven je exact aan wanneer en hoeveel water je moet geven. Je vindt er op onze website een uitgebreide beschrijving van.

Ik duim voor jullie dat je buitenplanten niet door een nazomer storm te grazen worden genomen.
                      Volgens Piet Paulesma, de weergoeroe uit het hoge noorden, krijgen we een superieure zomer.
                      Als de nazomer daar ook mee bedoeld wordt... dan gaan veel buitenplanten met liefde geoogst worden.

Stay cool,High and Take Time to Fly.

SpeesCees
                      Last edited by SpeesCees; 22 September 2013, 10:45. Reden: diversen aanpassingen

Comment

@Meten is weten, licht is gewicht, en overdaadschaadt…. Knoop die maar in je zakdoek.

Ik meet nog steeds niks, ik doe nog steeds te min en licht komt van de zon.... meer heb ik niet nodig!

Comment

Bedankt voor de exacte uitleg van de SpeesCeesCure. Ik denk dat Monty dat exact zo heeft uitgelegd, maar dat het in mijn doorgerookte hoofd een beetje verwaterd is.
                          Ikzelf ben gek op zachte wietjes, en dat ze daar wat THC mee verliezen, dat deert me niet. Dan rook ik gewoon wat meer. Ik rook graag lekkere wietjes, dus een lekkere dikke extra, zonder al te stoned te worden, gaat er altijd wel in.
                          Zo rook ik nu een wietje dat ik 2 jaar geleden geoogst en gecured heb. In het begin rookte ik daarvan kleine jointjes met veel tabak, maar ondertussen is het zo slap geworden dat ik er bijna pure joints van rook. En lekker!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
                            @Meten is weten, licht is gewicht, en overdaadschaadt…. Knoop die maar in je zakdoek.

Ik meet nog steeds niks, ik doe nog steeds te min en licht komt van de zon.... meer heb ik niet nodig!
                            Alleen plantjes in de tuin hebben is eigenlijk ook wel het meest relaxt Vale.
                            Maar ja... de verleiding is groot he.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                            Je zegt dat de smaak beter wordt maar dat de kwaliteit terug loopt. Toch niet zo raar dat iemand verwacht dat "smaak" en "kwaliteit" hand in hand gaan en dan vraagt wat je precies bedoeld met "kwaliteit"?

Wat is daar in vredesnaam een discussie aan? Hij vraagt gewoon om uitleg over wat je zegt. Stel je niet zo aan.
                            Ik stel me niet aan en reageerde maar met een stuk voorlichting waar beginnende kwekers of growers iets aan hebben.
                            M.a.w. zit ik niet dom te lullen maar gebruik de pen om dit forum een meerwaarde te geven.
                            "Jullie" zitten alleen te speuren naar iets waar je weer boven op kunt knallen en er feitelijk alleen je eigen ikkie keihard neerzet.
                            En ik ga echt niet meedoen aan die ego trip spelletjes en richt me op de mensen die me wel serieus nemen.

SpeesCees

Comment

Thx voor de mooie uitleg spacekees!
                              Steek ik veel vanop, leuk dat je al die info begrijpbaar hier wil plaatsen .
                              Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SpeesCees View Post
                                Alleen plantjes in de tuin hebben is eigenlijk ook wel het meest relaxt Vale.
                                Maar ja... de verleiding is groot he.
                                SpeesCees
                                Wat zou ik met een grote hoeveelheid van dezelfde wiet moeten doen?
                                Verandering van spijs doet eten zegt men dan of elke dag bloemkool is ook niet lekker
                                Binnen kost geld, buiten is gratis.... ik zie daar absoluut geen verleiding in!

Comment

Bezig...
                                X