Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

    Ik zelf gebruik ook voor de eerste keer co2 tanletten van no merci en moet zeggen dat ik het de volgende keer...............zeker terug ga gebruiken. 2x per week is voldoende en ze gaan heel goed.

    groene groeten

    Comment


      #17
      Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

      Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
      Toch maar eens even in de boeken gedoken hiervoor, het klinkt namelijk zo aannemelijk dat het bijna te mooi is. En natuurlijk is hetgeen hier onder beschreven staat geen heilige graal > betere info ? GRAAG!

      Bron : Keaton&Gould "Biological Science" New York 1993 Norton. hfdst 26

      CO2-opname is voor het allergrootste deel een taak van de bladeren en iets minder de stam. Specifieke planten (m.n. moerasplanten en echte waterplanten) kunnen door aanpassingen meer CO2 opnemen met hun wortels(omdat er te weinig via de normale kanalen opgenomen wordt). Er wordt gesproken over "meer opname" en niet over "opname" alleen, oftewel : normale planten nemen ook passief CO2 op via de wortels, alleen is dit verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid die via het bovengrondse gedeelte van de plant wordt opgenomen. Daarnaast : opname via het "ademsysteem" oftewel het bovengrondse deel van de plant is makkelijker dan via de wortels.
      Hieruit zou je kunnen concluderen dat CO2-toevoeging aan gietwater voor landplanten als cannabis nauwelijks toegevoegde waarde zal hebben. De weg van de minste weerstand is de concentratie co2 in de lucht verhogen, tenslotte is de plant helemaal zo gebouwd om op die manier het allergrootste deel van de benodigde co2 op te nemen.

      CO2-toevoeging aan gietwater heeft wel invloed op de pH, en daarmee op het bufferend vermogen van je aarde, op de opnamesnelheid van andere voedingsmiddelen, en er zal in de plant zelf ook wel het een en ander gebeuren.

      $ir schreef dat hij gaat testen : da's super, want er staat zoveel geschreven, uiteindelijk willen we gewoon hard bewijs. Hou ons op de hoogte $ir !

      UPDATE : CO2 + water wordt maar ten dele omgezet in waterstofcarbonaat (HCO3-), afhankelijk van de temperatuur en de pH. Dus maar een deel van de in water opgeloste co2 zal via de wortels (passief) opgenomen kunnen worden. Daarnaast : diffusie van CO2 door water gaat ongeveer 10.000x langzamer dan door lucht. Vervolgens moet die opgeloste co2 nog getransporteerd worden naar de fotosynthese-actieve delen van de plant. Vergelijk dat met wat er boven in een plant gebeurd : gasvormig co2 komt de plant binnen via huidmondjes en kan -zonder membranen te moeten passeren- via de ruimtes tussen de cellen ongeveer tot aan de membraan komen van cellen die veel fotosynthese-activiteiten ontplooien. Aflevering op de plaats van gebruik dus, op de meest snelle manier(gasvormig) met de minste weerstand (1 membraan om te passeren).

      En nog iets : aquariumplanten nemen co2 uit water nog steeds op via hun huidmondjes. Hetgeen je hier voorsteld is van een totaal andere orde : meer co2 in water gaat bij ons geliefde plantje niet terecht komen bij de huidmondjes, maar bij de wortels. Ik denk dan ook dat het niet zinvol is.

      NB : mijn commentaar gaat in op de CO2opname via de wortels, en dus niet over pH-regulering van gietwater. Ter info

      Ik kan me eveneens nauwelijks voorstellen dat co2 toevoeging aan gietwater op een of andere manier de planten ten goede komt. Sterker nog: bij een proefproject in de Wilhelminapolder (waarschijnlijk de grootste landbouwonderneming van Nederland)is men voornemens om houtskool door de grond te mengen om op deze manier CO2 te kunnen opslaan. Houtskool bindt CO2 en geeft dit nadien niet makkelijk meer af.

      Comment


        #18
        Voor hydro en bio, Indica's en Sativa's,
        zijn CO2-Tabs een juist en natuurlijk product.

        Comment


          #19
          Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

          Dit verhaaltje komt me bekend voor. Speeskees vertelt dit ook. Echter, die heeft belang bij zijn verhaal, omdat hij co2 tabs op de markt brengt. Trouwens, hoe lang denk je dat die tabletten werken opgelost in water? Laat maar eens een glas cola of bier een uurtje staan. Veel co2 (prik) zit er dan niet meer in. Het komt me voor als net zo'n broodje aap verhaal als limonadesiroop aan je voedingswater toevoegen teneinde zoete wiet te kweken. Dan krijg een discussie of het met kristalsuiker ook lukt of dat poedersuiker beter is.

          Comment


            #20
            Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

            de tabletten houden de stikstof tussen de 4 a 6uur bindend aan het water

            Comment


              #21
              Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

              Heb ook wel met CO2 getest , pillen door me voedings water en met emmers suiker met gist
              Tijdens de groei werkt het perfect maar tijdens de bloei viel het vies tegen

              Ajo
              Ventje
              Living in Second live for real

              Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

              Comment


                #22
                Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                Toch maar eens even in de boeken gedoken hiervoor, het klinkt namelijk zo aannemelijk dat het bijna te mooi is. En natuurlijk is hetgeen hier onder beschreven staat geen heilige graal > betere info ? GRAAG!

                Bron : Keaton&Gould "Biological Science" New York 1993 Norton. hfdst 26

                CO2-opname is voor het allergrootste deel een taak van de bladeren en iets minder de stam. Specifieke planten (m.n. moerasplanten en echte waterplanten) kunnen door aanpassingen meer CO2 opnemen met hun wortels(omdat er te weinig via de normale kanalen opgenomen wordt). Er wordt gesproken over "meer opname" en niet over "opname" alleen, oftewel : normale planten nemen ook passief CO2 op via de wortels, alleen is dit verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid die via het bovengrondse gedeelte van de plant wordt opgenomen. Daarnaast : opname via het "ademsysteem" oftewel het bovengrondse deel van de plant is makkelijker dan via de wortels.
                Hieruit zou je kunnen concluderen dat CO2-toevoeging aan gietwater voor landplanten als cannabis nauwelijks toegevoegde waarde zal hebben. De weg van de minste weerstand is de concentratie co2 in de lucht verhogen, tenslotte is de plant helemaal zo gebouwd om op die manier het allergrootste deel van de benodigde co2 op te nemen.

                CO2-toevoeging aan gietwater heeft wel invloed op de pH, en daarmee op het bufferend vermogen van je aarde, op de opnamesnelheid van andere voedingsmiddelen, en er zal in de plant zelf ook wel het een en ander gebeuren.

                $ir schreef dat hij gaat testen : da's super, want er staat zoveel geschreven, uiteindelijk willen we gewoon hard bewijs. Hou ons op de hoogte $ir !

                UPDATE : CO2 + water wordt maar ten dele omgezet in waterstofcarbonaat (HCO3-), afhankelijk van de temperatuur en de pH. Dus maar een deel van de in water opgeloste co2 zal via de wortels (passief) opgenomen kunnen worden. Daarnaast : diffusie van CO2 door water gaat ongeveer 10.000x langzamer dan door lucht. Vervolgens moet die opgeloste co2 nog getransporteerd worden naar de fotosynthese-actieve delen van de plant. Vergelijk dat met wat er boven in een plant gebeurd : gasvormig co2 komt de plant binnen via huidmondjes en kan -zonder membranen te moeten passeren- via de ruimtes tussen de cellen ongeveer tot aan de membraan komen van cellen die veel fotosynthese-activiteiten ontplooien. Aflevering op de plaats van gebruik dus, op de meest snelle manier(gasvormig) met de minste weerstand (1 membraan om te passeren).

                En nog iets : aquariumplanten nemen co2 uit water nog steeds op via hun huidmondjes. Hetgeen je hier voorsteld is van een totaal andere orde : meer co2 in water gaat bij ons geliefde plantje niet terecht komen bij de huidmondjes, maar bij de wortels. Ik denk dan ook dat het niet zinvol is.

                NB : mijn commentaar gaat in op de CO2opname via de wortels, en dus niet over pH-regulering van gietwater. Ter info
                Hallo allemaal,

                Nu lees ik dit allemaal over de co2 opnamen dat het meest via de huidmondjes gaan en met mindere maten via de wortels.
                Nu is mijn vraag van kan je het dan niet gewoon via een plantenspuit geven en dan nevelend over de bladeren.
                Graag iemands reactie hierop en evt ervaringen!

                Comment


                  #23
                  Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                  Hoe dacht je co2 in je plantenspuit te krijgen?. Of wil je koolzuurhoudend water op je blad spuiten? Als je het blad benevelt met water met de lamp aan dan krijg je gegarandeerd last van bladverbranding.
                  Last edited by Xtreme; 1 April 2010, 08:10.

                  Comment


                    #24
                    Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                    hoi Xtreme,
                    Ze hebben het steeds over die co2 tabletten en de opnamen via de huidmondjes,dus dacht ik zou dat mogelijk zijn.
                    En ja dat over bladverbranding daar heb je een punt.
                    OK miss toch een stom idee!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                    Hoe dacht je co2 in je plantenspuit te krijgen?. Of wil je koolzuurhoudend water op je blad spuiten? Als je het blad beneveld met water met de lamp aan dan krijg je gegarandeerd last van bladverbranding.

                    Comment


                      #25
                      Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                      ik had zelf ook wat rondgezocht en eerlijk gezecht leek het mij een idee om SPA-rood of liever Spa Marie-Henriette te gebruiken of een Soda-bar, zo een heb ik toevallig liggen en ik zal eens erop kijken hoe of wat.
                      Het is ook mogelijk om bij bruisend water siroop e.d. te gieten dus een aantal ml voeding om aan te zuren zal dan ook geen probleem moeten zijn.
                      Spa Marie-Henriette krijgt zijn koolzuur uit natuurlijke bronnen, dit word dus niet toegevoed en heeft een lager gehalte co2 dan spa rood.
                      Zit al enkele dagen met dit in mijn hoofd maar ben er nog niet uit, iemand toevallig al geprobeerd ? hopen dat ik een mannetje teveel krijg dan kan ik het mooi testen

                      tenminste co2 gebonden aan water is koolzuur. Of het uit een tablet komt of ergens anders vandaan lijkt mij niet veel uit te maken. Het zou, relatief aan hoeveelheid koolzuur in het water, in hetzelfde tempo ook op moeten
                      lossen uit het water dan wanneer je een tablet zou gebruiken.
                      Het lijkt mij een handige noodoplossing voorals je snel nodig hebt en niet ff naar een groshop kan (als het werkt), ieder tankstation en winkel verkoopt het

                      ps zo'n soda bar is niets meer dan een veilige constructie die een fles vasthoud terwijl je het gas erin jaagd.

                      greetz KushMasta
                      Last edited by KushMasta TMHM; 31 May 2010, 19:57. Reden: Spa Marie-Henriette
                      it's his line so only God knows
                      Grtz Kush

                      Comment


                        #26
                        Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                        Ik weet niet of iemand het hier al vermeld heeft, maar je kan ook spuitwater verstuiven over je planten. Werkt ook

                        Comment


                          #27
                          Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                          lol @ sploit, de post boven de jouwe precies niet gelezen? :s
                          grapjas

                          Comment


                            #28
                            Last edited by sploit; 5 June 2010, 10:03.

                            Comment


                              #29
                              Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                              Yo peeps,

                              Hm...spuitwater bevat meer dan 8000mg opgelost CO2 per liter, wat veel te veel is en in mijn ogen niet goed kan zijn voor je plantjes. De plant zelf, en vooral het medium baden in CO2 is geen verstandige beslissing en ook niet de oorspronkelijke intentie van mn draadje. Zoals vermeld is de natuurlijke grens ergens rond de 200mg/liter.
                              Reeds van bij het begin was ik ervan overtuigd dat CO2 nodig is om de pH te kunnen reguleren, tegen het advies in van mensen die al zolang growen als ik oud ben... Nu vond ik op mn zoektocht naar kennis een linkje die me geholpen heeft om verder te kijken dan ik ooit voor mogelijk hield. Ik moet het nog wat laten doorsijpelen maar kan ivm CO2 al een tipje van de sluier oplichten. Het begrip was er reeds maar nu heb ik ook de middelen om dit proberen uit te leggen.

                              (ervaren) Growers, vooral hydrokwekers, gaan steeds in de fout door te denken dat: "als ik mn water afzuur tot de juiste pH, dan zit ik voor de rest van de rit safe. Wel beste mensen, niets is minder waar!!!

                              Allereerst dienen we even stil te staan bij wat de pH waarde eigenlijk precies is. We weten allemaal dat 7 neutraal is en wat 5,6 en 7,8 inhoudt, maar hoe komt men aan die waarden?

                              De pH-waarde geeft weer in welke mate zuren en logen in het water aanwezig zijn. Doorslaggevend daarbij is de hoeveelheid waterstofionen (H+) en in mindere mate de hoeveelheid hydroxide (OH-).
                              De schaal loopt van 0 (zuur) tot 14 (alkalisch/base) met in het midden (7) de neutrale pH. Bij het kweken van plantjes heeft de pH grote betekenis aangezien ze het (on)mogelijk maakt dat onze plantjes goed (slecht) voeding opnemen uit de bodem. Ze kunnen slechts “weinig” speling verdragen, althans in de ogen van een leek. De pH is namelijk een niet lineaire schaal. Dwz dat een verandering van de pH met 1 eenheid inhoudt dat het zuur/base evenwicht met een factor 10 veranderd of concreet: water met een pH 6 bevat 10x meer H+ ionen dan water met pH 7 en is dus bijgevolg ook 10x zuurder!!!
                              Theoretisch kan elke pH-waarde bereikt worden door om het even welke combi van allerlei zuren en logen, maar in de natuurlijke plantenwereld wordt ze hoofdzakelijk bepaald door KH en CO2, zoals boven reeds meermaals door mij werd aangehaald, de belangrijkste buffersystemen omtrent pH-waarde in het water.


                              Bij het nadenken over de functie van de wortel fixeert men zich vooral op de opname van water en voeding, maar ook de afgave van afvalproducten mag niet worden vergeten. Net zoals het blad CO2 omzet, zet de wortel ook voedingsstoffen om in direct opneembare stoffen voor de plant.

                              Opnieuw dienen we even stil te staan bij de chemische eigenschappen van de individuele voedingsstoffen die we toedienen aan onze plantjes.

                              Atomen of molecules waarvan het totaal aantal gebonden electronen (negatieve lading) niet gelijk is aan het aantal gebonden protonen (positieve lading) krijgt de benaming ion.

                              Kationen zijn positief geladen ionen omdat er meer protonen aanwezig zijn dan electronen.
                              belangrijk voor ons:
                              Natrium: Na+
                              Wit ijzer: Fe2+, Fe3+
                              Calcium: Ca2+
                              Koper: Cu2+
                              Waterstof: H+
                              Magnesium: Mg2+
                              Kali(um): K+
                              Ureaum: NH2+
                              Ammonium: NH3+
                              Ammoniak: NH4+
                              Zinc: Zn2+
                              Mangaan: Mn2+
                              Cobalt: Co+
                              Molybdeen: Mo4+
                              Hydronium: H3O+

                              Anionen zijn negatief geladen ionen omdat er meer electronen aanwezig zijn dan protonen
                              belangrijk voor ons:
                              Carbide: C4-
                              Chloride: Cl-
                              Hydride: H-
                              Oxide: O2-
                              Sulfide: S2-
                              Carbonaat: CO3(2-)
                              Bicarbonaat: HCO3-
                              Hydroxide: OH-
                              Nitraat: NO3-
                              Fosfaat: PO4(3-)
                              Sulfaat: SO4(2-), S2O3(2-)
                              Ethanoaat: CH3COO-
                              Methanoaat: HCOO-
                              Ethandioaat: C2O4(2-)

                              Om niet in detail te treden over chemische reacties probeer ik hier wat samen te vatten in 1 dubbele zin, maar jammer genoeg komt er heel wat meer bij kijken:
                              - het toevoegen van anionen aan de wortelpen heeft als gevolg dat deze hydroxide ionen (OH-) gaat afscheiden waardoor, zoals we hebben geleerd, de pH van je bodem gaat stijgen.
                              - het toevoegen van kationen aan de wortelpen heeft als gevolg dat deze waterstofionen (H +) gaat afscheiden waardoor, zoals we nu al weten, de pH van je bodem gaat dalen.

                              Het is dus noodzakelijk dat er een vorm van balans is in deze stoffen omdat meten nabij de wortelpen, daar waar de ionen worden afgezet, eigenlijk onbegonnen werk is omdat schade eraan vaak leidt tot het afsterven van de plant. Vaak gebruiken voedingsproducenten enkel nitraten als stikstofvoeding in preparaten omdat dit eenvoudig is en snel effect heeft. In combi met het fosfaat in bvb carbonaatarmwater zoals regenwater, het opraken van Ca en Mg naarmate groei en bloei verstrijkt, ... begrijpt iemand die nu reeds mee is met het verhaal al snel dat het niet anders kan dan fout lopen.
                              Het besef en de eigenlijk interpretatie laten nog even op zich wachten maar er komt zeker een uitgebreidere post op het watermanagementdraadje eenmaal ik een beetje uit mn woorden raak, als dat ooit mogelijk is.

                              Nu, een lang verhaal, maar ik ben er vrijwel zeker van dat mn lijstje van anionen en kationen die worden opgenomen door een plant compleet is en bij de anionen komt carbonaat CO3(2-) in het lijstje voor. Een bevestiging dus dat CO2 opgelost in water, koolzuur wordt opgenomen via de wortel en niet vreemd is aan de plant.

                              CO2 + H2O = H2CO3 of koolzuur (CO2 opgelost in water)
                              splits zich in water in 2 stappen: H2CO3 <-> H + HCO3 (=bicarbonaat-ion) <-> 2H + CO3(2-) (= carbonaat-ion)

                              Via zn afbraakproducten is CO2 dus onmisbaar voor een plant en kan indien goed toegevoegd eventueel zorgen voor een zeer bruikbaar instrument in het controleren van de pH terwijl ze tevens verantwoordelijk is voor een serieuze boost aan koolstof (C) die in regenwater meestal ontbreekt. Jammer genoeg kadert dit postje dus ook in mn visie dat kraantjeswater beter is voor een beginnend grower maar ook dat de invloed van koolstof, basis van alle bekende leven, misschien wel eens serieus wordt onderschat door menig growers.

                              Een logische conclusie off topic is dus dat, bij regenwater zonder veel management de pH van je medium (daar waar het telt, dichtbij je worteltjes dus) altijd zal dalen terwijl bij kraantjeswater dat altijd zal stijgen... ookal stel je steeds de pH van je gietwater perfect af, gemeten met de duurste meter verkrijgbaar.

                              Grtz $iR
                              Last edited by SirSmokeAllot; 6 June 2010, 05:25.
                              sigpic

                              Comment


                                #30
                                Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

                                Interessant $iR

                                Dus als ik het goed begrijp kan je je pH in mindere maten al regelen door gewoon af te wisselen tussen kraantjes- en regenwaten om de pH te doen stijgen/dalen... ?

                                Comment

                                Bezig...
                                X