Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lumen? Hoezo?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Verlichting: Lumen? Hoezo?

Korting op 420shop
    (bron: Soft Secrets 4de Jaargang 2009, p32)

Zoals jullie allemaal zien is een 600Watt HPS-lamp het effectiefst wat de output betreft in vergelijking met de input. Vergeet echter wel niet dat ook de afstand (weet dat een HPS enorme hoeveelheden warmte afgeeft) een belang heeft! Hoe verder de lamp hoe lager de densiteit van het licht dat aan je planten komt dus ook hoe minder effectief die Lumen zijn.

Lumen wordt uitgedrukt in:
    Factor | Naam | Symbool

10^-3 millilumen mlm

10^0 lumen
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 01:49.

Re: Lumen? Hoezo?

Prima info, mooie post!

Grtz

Comment

hier heeft ieder wat aan
      maar dus zie je eigenlijk dat de 600 de meest effectieve is maar is dit dan ook altijd de beste ?????
      en heb je in verschilende merken lampen ook verschillende lume???
      welke lamp is eigenlijk het beste niet qua wattage maar qua lumen licht opbrengst
      of is ieder van zelfde wattage gelijk ???

Comment

en heb je in verschilende merken lampen ook verschillende lume???
        Ja, dat heb ik ergens in de tekst omschreven.

of is ieder van zelfde wattage gelijk ???
        Neen, afhankelijk van welke soort lichtsysteem je hebt kan je een betere uitzending per Watt bekomen...

welke lamp is eigenlijk het beste niet qua wattage maar qua lumen licht opbrengst
        Hoe meer lumen je hebt hoe groter de kans is dat je meer opbrengst zal halen. Hoeveel je haalt hangt altijd van jezelf af. Het 'maximale' wat je eruit kunt halen is -zoals door velen beweerd wordt- 1gram per watt (reken hier maar niet al te gauw op, het is echter wel een streefdoel voor vele ervaren kwekers).

Greetzzz

Jona

Comment

Mooie post! Erg handig!

Thanks!
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Goei tabel!

Comment

Leuk topic.

Mag graag voor enige verwarring zorgen, dat komt de duidelijkheid ten goede (zie pic).
              Met behulp van alleen lumen vergelijk je appels met peren, vandaar dat we een "bulb analyzer tool" nodig hebben.
              Attached Files

Comment

Misschien wat uitleg bij je tabel want eerlijkgezegd vind ik het er redelijk chinees uitzien . Het tabelletje dat ik daar gebruik werd gebruikt in Soft Secrets door een van de bekendere kwekers van het groene goud, ik denk dat het dus wel sufficient genoeg is maar aanvullingen zijn altijd welkom (zolang het verstaanbaar is ).

Greetzzz

Jona

Comment

Het gaat er niet om hoeveel -voor ons zichtbaar- licht de lamp geeft, maar om de voor de plant bruikbare energie.

De belangrijkste golflengtes, blauw en rood, geven maar weinig lumen.
                  Groen en geel, die voornamelijk in warmte worden omgezet, geven juist veel lumen.

Het aantal lumen is dus een verkeerde- en onbruikbare indicatie.

Comment

mooie informatie man

Mvg Izzz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbleblower View Post
                      Het gaat er niet om hoeveel -voor ons zichtbaar- licht de lamp geeft, maar om de voor de plant bruikbare energie.

Het aantal lumen is dus een verkeerde- en onbruikbare indicatie.
                      Nuja, allemaal goed en wel maar het probleem is dat een lamp licht uitzend in alle spectra. In de een wat meer dan de ander. Het is dan ook bedoeld om lampen binnen eenzelfde categorie met elkaar te vergelijken omdat de spectra's dan ook gelijkaardig liggen. Vandaar dat ik van 400w hps zou willen overschakelen naar 600w hps. Die vergelijking kan eigenlijk perfect opgaan...
                      En mocht je hier niet mee akkoord zijn dan zou je best de discussie aangaan met Soft Secrets. Alle info is van die bron afkomstig en ik vertrouw dan ook 100% in wat zij prediken, vertrouw me erop dat ze weten waarmee ze bezig zijn. Althans de onafhankelijke kwekers die van tijd tot tijd stukjes informatie meegeven die -naar mijn inziens en zo te zien ook volgens enkele andere hier op het forum- heel interessant zijn en menig kweker verder kunnen helpen...

Greetzzz

Jona

Comment

Ow, die informatie is correct hoor, alleen heb je er niet zo veel aan.

Planten hebben vooral blauwe- en rode energie nodig, die direct wordt gebruikt. Groen en geel worden door de plant slechts geabsorbeerd om daarna ook te worden omgezet in blauw en rood (en warmte).
                        Blauw en rood zijn dus -voor de plant- efficient en groen en geel inefficient.
                        Echter, kwa lumen opbrengst -voor onze ogen- geldt precies het tegenovergestelde.

Omdat het oog ook wat wilt hier een mooi plaatje van mijn nieuwe TL's:

Comment

Ik zeg niet dat het klopt maar het ligt enigszinds op een andere golflengte (heb je hem? ). Hier wil ik puur op wattage/grootte een onderscheid maken en hoop ik dat dit mensen kan helpen bij hun keuze naar een lamp en dan vooral de wattage .
                          Maar over het spectrum geef ik je geen ongelijk, al is het weer iets op zich... Mocht daar nog geen topic over gemaakt zijn dan zal ik er eens wat tijd voor vrijmaken om dat te doen .
                          Bedankt voor je aanvulling alvast

Greetzzz

Jona

Comment

Het is belangrijk om te weten hoeveel een verlichtings unit in totaal gebruikt ! Een hps van 600 watt gebruikt bijvoorbeeld 740 watt omdat de ballast een gedeelte van de spanning omzet in warmte. Dan kom ik op nog geen 122 lumen per watt.

Zelf heb ik al een tijd een Sulpher Plasma lamp hangen en daar kan geen andere lamp aan tippen. Zodra ze niet meer zo duur zijn ga ik zeker helemaal over naar deze nieuwe lampen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbleblower View Post
                              Ow, die informatie is correct hoor, alleen heb je er niet zo veel aan.

Planten hebben vooral blauwe- en rode energie nodig, die direct wordt gebruikt. Groen en geel worden door de plant slechts geabsorbeerd om daarna ook te worden omgezet in blauw en rood (en warmte).
                              Blauw en rood zijn dus -voor de plant- efficient en groen en geel inefficient.
                              Echter, kwa lumen opbrengst -voor onze ogen- geldt precies het tegenovergestelde.

Omdat het oog ook wat wilt hier een mooi plaatje van mijn nieuwe TL's:

Ok ik snap waar je naar toe wilt maar je gaat toch verdere uitleg mogen geven want je kwakt hier tabellen en grafieken op waar waarschijnlijk niemand weet wat hij ermee is, de tabel van Jona toont aan hoeveel lumen per watt die lampen dan geven en zoals globaal geweten is de hps lamp (momenteel nog) de lamp die het dichtst het spectrum benadert die de plantjes nodig hebben.
                              En alleen met het spectrum te weten ben je ook niet veel want dan weet je nog niets van dieptestraling etc... alles hangt aaneen
                              Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

Bezig...
                              X