Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lumen? Hoezo?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Lumen? Hoezo?

Oorspronkelijk geplaatst door adrian View Post
    Het is belangrijk om te weten hoeveel een verlichtings unit in totaal gebruikt ! Een hps van 600 watt gebruikt bijvoorbeeld 740 watt omdat de ballast een gedeelte van de spanning omzet in warmte. Dan kom ik op nog geen 122 lumen per watt.

Zelf heb ik al een tijd een Sulpher Plasma lamp hangen en daar kan geen andere lamp aan tippen. Zodra ze niet meer zo duur zijn ga ik zeker helemaal over naar deze nieuwe lampen!
    Mag ik weten waar je die lamp gehaald hebt? en zou je een verslagje kunnen opmaken want de sulphur plasma lamp is ook eentje dat ik al een tijdje volg maar waar momenteel omdat het nog in een testfase zit voor tuinbouw nog niet veel info over te verkrijgen is.

Welke lamp heb je exact hoeveel wattage merk etc.. verlicht je bij met leds? Want naar ik vernomen heb zit er wel nog iets te weinig rood licht in het spectrum.

PS: de min prijzen dat ik gevonden heb en dan is het eigenlijk geen lamp voor tuinbouw bedoeld is 2500euro
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

De CRI van deze lampen roept ook vragen op: er wordt onderscheid gemaakt: de algemene CRI is 98 %. De CRI bij 3000, 4000 en 5000 Kelvin is ongeveer 82. Hoe dat te interpreteren is mij niet duidelijk. Wellicht ziet de algemene CRI op het zonlicht en de overige CRI op de andere kleurtemperaturen.

Xtreme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrian View Post
        Het is belangrijk om te weten hoeveel een verlichtings unit in totaal gebruikt ! Een hps van 600 watt gebruikt bijvoorbeeld 740 watt omdat de ballast een gedeelte van de spanning omzet in warmte. Dan kom ik op nog geen 122 lumen per watt.

Zelf heb ik al een tijd een Sulpher Plasma lamp hangen en daar kan geen andere lamp aan tippen. Zodra ze niet meer zo duur zijn ga ik zeker helemaal over naar deze nieuwe lampen!
        Die 740Watt, dan bedoel je het piekvermogen? Want dat duurt maar heel even tot de lamp opgewarmd is, dus ik laat dat even buiten beschouwing. Ik moet er wel bijvertellen dat er wat energie verloren gaat door je ballast maar deze komt niet bovenop die 600W. Je moet rekenen dat je Lamp minder aan Wattage gaat krijgen maar niet meer gaat verbruiken in z'n geheel om aan 600W te komen (rekenen dat je exact 600W zou omzetten in LICHT). Het lijkt me dat er van die 600w energie verloren gaat in warmte maar niet extra vermogen nodig is om aan die wattage te geraken.

Je zegt het trouwens ook zelf over je 'Sulpher Plasma Lamp', dat ze vrij duur is. En ik vergelijk het een beetje met LEDs, het zit nog in een testfase en dan is het altijd een beetje experimenteren. Ik probeerde met deze thread informatie te geven over de 'gevestigde' waarden wat soorten lampen betreft. Ik heb geen glazen bol en kan ook niet zien wat er komen zal of wat er nu zo ongeveer in ontwikkeling is (vooral dat laatste gaat soms heel snel qua evolutie). Misschien 1% werkt met lampen die ik niet in het tabelletje hebt staan dus vind ik die informatie heel relevant. Dan zie ik niet echt een reden in om daar afbreuk aan te doen.

Greetzzz

Jona

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
          Die 740Watt, dan bedoel je het piekvermogen? Want dat duurt maar heel even tot de lamp opgewarmd is, dus ik laat dat even buiten beschouwing. Ik moet er wel bijvertellen dat er wat energie verloren gaat door je ballast maar deze komt niet bovenop die 600W.
          Die 740W is met een gewone vsa continu verbruik (denk zelfs nog iets meer 780W) over de opstart piek maar te zwijgen, die is stukken hoger.. Bij een evsa bv lumatek is dit verbruik stukken lager, kheb nu effe geen tijd om het op te zoeken maar ik dacht dat het 650W was.

A. The cop!

Comment

Fifi, die Lumatecs, ze zeggen dat ze meer lumen geven dan een gewone VSA. Maar bedoelen ze dan per Watt? Of is dat puur op de input van je lichtsysteem bedoelt?
            Opstartpiek is iets van een 30% meen ik me te herinneren?

Greetzzz

Jona

Comment

Ja ze bedoelen meer lumen per watt en dan bedoel ik echt zichtbaar op het gewone oog, ik ben alvast sterk overtuigd van de lumatek. Als je foto's neemt in je ruimte zie je het ook overduidelijk, wacht ga een paar foto's toevoegen van vsa en evsa. Ik ga er niet bijzetten welke vsa of evsa is, je zal het zo zien

bij beide zelfde lamp zelfde wattage en zelfde reflector

http://www.narda-sts.us/pdf_files/Da..._DataSheet.pdf hier staat ergens in hoeveel de opstartstroom bedraagt maar ik moet nu effe eten dus ga je zelf es moeten kijken maar die is denk ik meer dan 1000W piek bij een 600W, denk aan de zekering die je moet gebruiken
              Last edited by Smoking Fifi; 12 November 2009, 17:49.

A. The cop!

Comment

De eerste lijkt sprekend op die van mij, wat een gewone VSA is zoals we die het beste kennen. Of mag ik puur op de kleur niet afgaan?
                De tweede (foto) lijkt me helemaal anders dan de foto's die we gewend zijn en lijkt me ook iets 'smoother' (het is heel vreemd om zo'n verschil te zien, ik weet dan ook niet hoe het te omschrijven ).

Comment

Yep je zit er bal op, ie evsa werkt ook met een hogere frequentie (is niet het goede woord maar je snapt het wel zoals bij de tv een 50hrtz en een 100hrtz, kheb al beetje teveel gesmoord nu last van wat amnesia) en ook zie je dat het echt veel klaarder licht is dan bij de gewone vsa wat toch wel voor een duidelijke meer opbrengst zorgt

A. The cop!

Comment

Opmerkelijk dat verschil zeg... Dat moet zich gewoon uitklaren in de oogst zo lijkt me. Zijn daar al vergelijkingen mee gemaakt? Ik moet m'n hele set nog kopen dus kan ik een extra budget reserveren voor zo'n lumatec ballast of denk je dat dit de moeite niet is? Ik dacht dat hij toch al snel 100eu meer kost dan een gewone VSA, is niet niks vind ik...

Geniet maar mooi van die Amnesia .

Greetzzz

Jona

Comment

Ik zou het echt wel doen, het geeft wel een meerwaarde aan de oogst daar ben ik zeker van, ik heb nog geen echte vergelijkingstest gedaan(werk meestal met verschillende soortjes) maar ik merk wel dat ik hogere opbrengsten heb nu

A. The cop!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
                        Ok ik snap waar je naar toe wilt maar je gaat toch verdere uitleg mogen geven want je kwakt hier tabellen en grafieken op waar waarschijnlijk niemand weet wat hij ermee is, de tabel van Jona toont aan hoeveel lumen per watt die lampen dan geven en zoals globaal geweten is de hps lamp (momenteel nog) de lamp die het dichtst het spectrum benadert die de plantjes nodig hebben.
                        En alleen met het spectrum te weten ben je ook niet veel want dan weet je nog niets van dieptestraling etc... alles hangt aaneen
                        Tja, ik zou echt niet weten waar te beginnen, hoewel ik wel al de link voor de bulb analyzer toolhet juiste spectrum bijzonder van belang.
                        Je wilt dan eerder minder dan meer lumen per watt. kom eraan Jona.

Comment

Als ik even eerlijk moet zijn dan bevalt mij jou attitude niet echt, ofwel begrijp ik je verkeerd, dat kan ook (ik hoop eerlijk dat het dat laatste is).
                          Ik kan je in alle eenvoud meegeven dat 'HET juiste spectrum' niet 1 golflengte is maar een combinatie. Daarom is het voor de LEDverlichting (waar ik niet zoveel van afweet, vandaar het tekort aan informatie daaromtrent) zo belangrijk van een goede MIX van alle golflengtes te hebben. Een plant gaat in de desbetreffende periode het MEESTE gebruik maken van een bepaalde soort (golflengte) straling. Dat wil echter niet zeggen dat ze van de andere geen gebruik meer maakt, ze heeft ook de andere -in kleinere mate echter- nodig in haar stofmetabolisme.

Ho even zeg je, waarom geeft een 600 watt HPS dan meer lumen per watt dan een zelfde soort/merk/type 400 watt? Nou? Spoiler?
                          Nog even een aanvullende topic die het heel eenvoudig stelt (in het Engels):
                          http://forum.grasscity.com/advanced-...000-watts.html

Greetzzz

Jona

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbleblower View Post
                            Tja, ik zou echt niet weten waar te beginnen, hoewel ik wel al de link voor de bulb analyzer tool heb gegeven. Alles hangt inderdaad aan elkaar vast.
                            Als je het spectrum weet kun je de "dieptestraling" dus exact berekenen, ongeacht welke lichtbron je hebt.
                            ? Hoe bereken je die

Ho even zeg je, waarom geeft een 600 watt HPS dan meer lumen per watt dan een zelfde soort/merk/type 400 watt? Nou? Spoiler?

Nou, omdat de spectrums dan dus niet precies hetzelfde zijn
                            Niet precies maar veel verschil zit er niet inWaarom heb je dan met een HPS meer dieptestraling dan leds, TL, T5, Spaarlampen?

Ergo; je moet proberen je planten voldoende licht te geven en als je dat lukt is alleen het juiste spectrum bijzonder van belang.
                            Je wilt dan eerder minder dan meer lumen per watt. kom eraan Jona.
                            Wij willen de planten het maximum aan lumen geven in het juiste spectrum
                            Ik vind je echt raar redeneren of uitleggen ik kan hier niet veel uit op maken. Toon es meer bronnen of info.
                            1 ding ben ik toch bijna zeker dat spectrum niets te maken heeft met dieptestraling want met Leds kan je het ideale spectrum nabootsen maar dieptestraling bij leds???
                            Hoe meer lumen hoe meer lichtsterkte dus automatisch meer dieptestraling.
                            De discussie over spectrum zet je best in het ander topic want bij deze wilde Jona gewoon aantonen hoeveel lumen per Watt per lamp. Het andere topic gaat over spectrums en daar beginnen we vanaf nul met het spectrum te tonen van een HPS dus nu jij verder

red is mine

Greetz Smoking Fifi

A. The cop!

Comment

Het voordeel van de lumatec en tevens de verklaring voor het meer aantal lumen is dat de lumatec digitaal is en constant dezelfde temeratuur heeft.
                              Wanneer je een standaard vsa hebt word die te warm en verlies je daardoor lumen.

Grtz

Comment

Okey, bronnen.
                                bedoelde het letterlijk toen ik zei dat ik niet wist waar te beginnen.
                                Laat ik dat doen met die "dieptestraling" en waarom die zo van belang is. Link.

Verder mijn excuses dat ik heb durven stellen dat lumen niet het ideale vergelijkingsmiddel is. Helaas kan ik niet beter uitleggen dan ik al heb gedaan waarom dat is. Misschien praat ik wat raar, maar 't is toch geen Koeterwaals.

Comment

Bezig...
                                X