Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik had hier de info gevonden, het grote voordeel vind ik dat ze weinig warmte afgeven, ik heb er 3 van 200 watt (bloeilampen).
Plantjes (5) staan 10 dagen op bloei.
En ik bofte, kwam ze toevallig tegen op de marktplaats van iemand die ze gekocht had maar nooit meer een kweek opgestart had.
Mijn kweektent is 1.20 breed x o.60 diep x 1.60 hoog, er staat nu een
pc fan in die de lucht afzuigt, dat is genoeg tot nu toe.
Maar zoals gezegd, het is mijn eerste kweek binnen, geen idee hoe ik het
eraf ga brengen
Ik had ook al pech, op het moment dat de lampen net voor het eerst boven de plantjes hingen kwam er onverwacht bezoek binnen,
van het soort dat je niet in je hokje wilt.
Snel het tentje dichtgeritst, en na 10 minuten ff teruggelopen om te checken, had in de haast de fan niet aangezet, lampen hingen paar cm boven de plantjes.
Dan is het wel te heet, was daar bijna 50 graden
Daar hebben ze wel schade van opgelopen helaas, blaadjes gekruld en bobbelig blad.
Nou ja we zullen zien.
Dit zijn de lampen, we hebben ze op een alu. plaat geschroefd en met kettinkjes aan easy rollers hangen.
Kheb ze ook al een tijdje opt oog. Kans bestaat dat ik overschakel, daar moet ek nog is goed over nadenken. Ze geven praktisch geen warmte af en er gaat veel minder licht verloren dan bij een hps.
Ik zal af en toe een fotootje zetten van de plantjes die er nu in staan, maar ik denk niet dat de opbrengst erg representatief is aangezien ik een aantal dikke beginnersfouten gemaakt heb
Enige nadeel is gewoon de prijs. Als ge ze 2de hands voor een prijsje kunt kopen zou ik nooit twijfelen. Kheb al kweken gezien onder inductie en das zeker de moeite. Je combineert de voordelen van tl met de voordelen van hps.
Ok, fijn te horen dat er goed resultaat mee te krijgen is, had nog geen verhalen gehoord van mensen die deze lampen daadwerkelijk gebruikt hebben of kennen, op websites maken ze de dingen vaak mooier dan ze zijn
Ik heb 400 euro betaald voor de 3 lampen, dat was in mijn ogen zeker niet te duur, ze waren ook echt ongebruikt.
Voor de volle nieuwprijs had ik ze niet aangeschaft waarschijnlijk, maar voor HPS gekozen, ook al schijnt het een goeie investering op den duur, je moet dat geld wel op de plank hebben liggen.
Het feit dat ze niet zo warm worden heeft me over de streep getrokken,
er lopen hier kinderen en allerlei beestenspul in huis.
Nou van de fotootjes is niet veel gekomen, halverwege heb ik mijn ballasten vermoerd en er zat een paar weken tussen voor ik nieuwe had
In de tussentijd heb ik ze weer onder mijn 2 x 250 watt groeilampen moeten zetten en na 3 weken van ellende maar snel een hps 400 watt lamp gekocht.
Ik heb ongeveer 800 gram nat geoogst van 4 planten ik had er 5 maar 1 ervan is overleden.
Zoals ik al dacht kan ik geen representatief resultaat geven voor de inductielampen.
Ook denk ik nu dat 600 watt teveel is voor de oppervlakte van mijn tentje, die is maar 0.72 m2
Moet wel zeggen dat de cheese die ik geoogst heb heerlijk vet is en bovenmatig prettig geurt
Het is voor inductielampen belangrijk dat je een goede reflector gebruikt, met een niet te grote stralingshoek, om niet de helft van je licht te verliezen. De highbay die je in het youtube filmpje ziet is heel goed wat stralingsdiagram betreft.
Inductielampen hebben een bijna ideaal spectrum voor planten, maar komen iets te kort in dieprood en rond 450nm in het blauw. Beter zou zijn om ongeveer 10Watt 460nm en 25watt 670nm per 100watt inductie toe te voegen. (inductielampen produceren een piek in 420 en 620) Een combinatie zoals hierboven beschreven ga ik binnenkort uittesten met een 300watt inductielamp, en vergelijk groep zonder toevoeging van led, 2700k en de 6500k. Als iemand belangstelling heeft kan ik inductielampen (lamp en voorshakelapparaat) leveren van 300 watt voor 170 euro per stuk. Ik heb namelijk een minimum order moeten plaatsen van 10 stuks, ook in verband met de verzendkosten. Dus ik heb er binnenkort 6 over voor verkoop. Dit is geen ronde maar langwerpige uitvoering van 60 cm, die wel redelijk zal passen onder een standaard hps reflector. De bijpassende reflectors laten versturen is heel duur vanwege het gewicht en afmetingen, tenzij je een zeecontainer vol besteld.
Comment