Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuurbeveiliging kweekruimte

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Temperatuurbeveiliging kweekruimte

Korting op 420shop
    Geachte lezers,

Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe kweekruimte. Ik kan namelijk een oude TV kast krijgen (90x60x140cm), maar deze is van hout.

Omdat veiligheid voor mij erg belangrijk is, heb ik reeds de MABO automatische brandblusser besteld, maar daarnaast wil ik graag een systeem dat de hele kweekruimte spanningsloos schakelt als de temperatuur boven waarde X uitkomt.
    Ik zit aan een temperatuur gestuurd relais te denken, maar ik heb deze (kant en klaar) nog niet kunnen vinden.

Weet iemand hier me verder te helpen?

Voorbaat dank!

In huishoudelijke apparaten gebruiken ze een clixon. Bij oververhitting schakelt die (tijdelijk) uit. Een thermische zekering kan zoals Davin die gebruikt en die moet je handmatig bekrachtigen.

Er zijn vast alternatieven bijvoorbeeld een relais schakeling bouwen bij de mains en dan temperatuur gestuurd.

Comment

Ik kom net van een kennis af en hij heeft me gewezen op onderstaand apparaat;
      Dit is eigenlijk precies wat ik zoek

Temperatuurschakelaar H-Tronic -55 tot 125 °C 3000 W TS 125 - makkelijk vanuit huis online bestellen - bij Conrad.nl, uw shop voor techniek & elektronica. | 551385

Comment

Ik heb even gebeld met Conrad, maar deze temperatuur schakelaar is toch niet exact wat ik bedoel.

Ik wil graag mijn kweekruimte spanningsloos maken als de temperatuur boven een ingestelde waarde komt (bijv. 60 graden). Dit zou je met bovenstaande schakelaar kunnen instellen. Maar als de temperatuur daarna weer zakt, wil ik NIET dat de spanning er weer automatisch op komt te staan (en dat is wat deze schakelaar WEL doet). Ik wil immers eerst gaan onderzoeken hoe de hoge temperatuur heeft kunnen ontstaan. Dus als de temperatuur is bereikt, dan de spanning eraf, totdat ik het systeem reset.

Misschien heeft iemand een idee hoe dit te realiseren?

Comment

Als je dat wil kan ik hier vanavond een schakeling posten waarmee je dit kunt doen.

Je zult nodig hebben:

Een thermostaat
          Een relais
          Een drukknop

Geen idee of zoiets plug and play te verkrijgen is.
          2018, Bubblegum, Kera Seeds
          2019, Jack Herer, Kera Seeds

Comment

Dat zou heel fijn zijn Kleine Belg. Dank daarvoor alvast! Ik ken wel iemand die dat voor me in elkaar kan knutselen als ik een schema / schakeling heb.

Comment

Deze kwam ik tegen: Beveiliging tegen oververhitting (techniek)

Er zijn ook mooie systemen met sensors die je een sms sturen als er iets mis is.
              Ze zijn er ook met camera. Krijg je een alarm op je telefoon, schakel je meteen naar de camera om te zien wat er mis is.
              Ligt er maar net aan hoeveel je te besteden hebt.

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Schakeling.png

Rechts heb ik de onderdelen van het schema benoemd (mocht je niet vertrouwd zijn met elektrische schema's )
                Wanneer je drukknop S1 bedient (en de temperatuur is lager dan ingesteld op je thermostaat, dat contact is dus dicht) dan krijgt de spoel van het relais spanning, waardoor dit relais gaat aantrekken.
                Bij het loslaten van de schakelaar neemt 1 van de contacten van het relais de taak van de schakelaar over en blijft het relais dus aangetrokken. Hierdoor gaat de voeding voor je kast door het relais naar de "stroomvoorziening" (dit wordt je stopcontact waar alles uit je kast op aangesloten dient te worden. Vergeet de aarding niet!)
                De kast blijft nu continue van stroom voorzien door het relais.

Wanner valt het relais uit?
                Als je stroom in huis uitvalt.
                Als de thermostaat de ingestelde temperatuur bereikt heeft. Dan gaat het contact van de thermostaat open en krijgt de spoel van het relais geen stroom meer.
                Als de temperatuur terug daalt en het contact sluit terug, moet opnieuw op de schakelaar gedrukt worden alvorens de stroomvoorziening terug kan opgestart worden.

Deze schakeling kan zichzelf niet activeren. Eenmaal uit, altijd uit. Tot iemand terug op de schakelaar drukt.

In de praktijk zal dit zo moeten aangesloten worden

schakeling2.png

Hopelijk is het wat duidelijk

grts
                KB

Comment

Dit is helemaal super! Geweldig KB voor deze input! Ik ga hier morgen direct mee aan de slag. Hartelijke dank!

Comment

Hoe was je van plan je hok in de fik te steken mss? Als alles proper is aangesloten is je fritketel gevaarlijker. Of die extra bijverwarmer in de badkamer. De droogkast. Het fornuis. Etc.

Comment

Misschien ietwat overdreven, maar in ieder geval goed voor mijn gemoedsrust en vooral dat van mijn vrouwke.

Comment

Nja, meer doet het ook niet. Uit elk stopcontact kunnen vonken komen trouwens. En iedereen die ' nachts zijn gsm naast zijn bed oplaadt, die zou zich zorgen moeten maken over brandveiligheid. Zijn heel wat meer risico's.

Comment

Alleen is uitleggen aan de familie dat uw huis in vlammen opging door een gsm lader of frietketel makkelijker dan vertellen dat uw kweekkast de boel in de fik heeft gezet

in mijn geval toch...

Comment

Bezig...
                          X