Ik heb een LED kweeklamp van 54 watt met hele kleuren spec, hoever is het beste om hem van een zaailing afhangen? heb nu 30-50 cm
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
54W ledlamp, hoe hoog ?
Collapse
X
-
Welke lamp is het precies ?
Deze ?
e27-54w-led-aluminium-groeilamp-kweeklamp-kweekverlichting.jpg
Daar zitten 3W leds in, dan zit je wel zo'n beetje goed denk ik.
Je kunt het het beste aan de plantjes zien.
Als ze strekken hangt-ie te hoog, als ze flauwvallen te laag.
Comment
-
Afstand van de lamp tot het gewas wordt bij leds bepaald door de spreiding van het licht. Je hebt geen last van warmtestraling waar je de planten mee zou beschadigen, dus je hoeft alleen te zorgen dat je het licht goed verdeelt.
Het hangt van de stralingshoek van de led af hoe breed die led schijnt en dus hoe hoog die moet. Met een kale fosfor led (zo'n ding met een geel laagje erop) spreid het licht in een hoek van 120 graden. Dan is een vuistregel dat je de lamp lager hangt dan de afstand tussen de lichtpunten. Dus als je 1 lamp in een tent hebt dan is de afstand de volledige breedte/diepte van de tent. Zeg 60cm. Als je 4 van die lampjes in dezelfde tent hangt dan wort de afstand tussen de leds gedeeld door 2 (leds hang je in 2x2), dus 30cm. Zou je er 3x3=9 leds in hangen dan 60cm/3 = 20cm.
Dat is dan de bovengrens. Je kunt dan nog dalen tot ongeveer 2/3 daarvan.
Als je leds hebt met een 90 graden hoek (lenzen of reflector erop oid) dan moet je de afstand verdubbelen. Of beter nog, die lenzen/reflector eraf halen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kweki View Postmisschien een stomme vraag maar ben je van plan om meerdere zaailingen daar onder te groeien en bloeien of alleen voorgroeien en dan naar buiten?
Comment
-
ah dan had ik het verkeerd begrepen niks aan de hand
heb je niet de mogelijkheid om hem buiten te zetten? ik denk namelijk dat de zon van afgelopen dagen en aankomende meer effect heeft als jou lampje (aleen weet ik dan niet zeker of ze dan nog terug kan naar binnen zonder probleem) dat zou je even aan iemand anders moeten na vragen
mvg Kweki
-
Comment