Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvochtigheid te hoog! Wat te doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Luchtvochtigheid te hoog! Wat te doen?

    Korting op 420shop
    Dag mede kwekers / deskundigen,

    Ik heb een kweekkast in de garage staan. De planten staan nu net in bloei, maar ik krijg de luchtvochtigheid niet goed. In de garage is de luchtvochtigheid 54%, buiten 52%, maar in mijn kast is deze 70%.
    Ik heb al van alles geprobeerd om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen, maar tot op heden zonder resultaat.

    - Passieve luchtontvochtigers in de kast geplaatst (3 stuks). Hiervan moet ik regelmatig de bakjes water legen.
    - De afzuigventilator op MAX gezet (WinFlex mini fan 240 m3)
    - De luchtinlaten gecontroleerd op verstopping, maar was niet het geval (passieve inlaten met labyrint)
    - De interne circulerings ventilator eens verplaatst (boven / midden / beneden), maakt geen verschil.

    De binnenmaten van mijn kast zijn 88 x 55 cm en 120cm hoog, dus de inhoud is ongeveer 0,6 kuub.
    Dan lijkt de afvoer van 240 m3 toch wel ruim voldoende (zal minder zijn ivm filter).

    Als ik de kastdeuren een tijdje open zet, zakt de LV naar ongeveer 55 procent, maar de geur in de garage is erg ongewenst.

    Wat zou ik nog kunnen doen om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen want 40-50 procent is zeer gewenst.


    Alvast bedankt voor de tips / reacties!


    #2
    Dan moet je de luchtinlaten iets groter maken dus.
    Of eentje erbij maken, net wat het makkelijkst is.

    Lager dan de lucht die erin gaat wordt het niet.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Het laatste waar iemand zich druk om maakt met kweken is dat het wel, luchtvochtigheid........
      Hoe doet men dat buiten om te regelen...?


      Succes!
      Last edited by Ipie; 19 August 2018, 19:45.

      Comment


        #4
        Dit is mijn eerste kweek, dus ik weet nog niet goed wat me te wachten staat, maar dit is wat ik vind over de RV op allerlei websites;

        Het is zeer belangrijk om de luchtvochtigheid tijdens de bloeiperiode te verlagen aangezien het wortelstelsel nu goed ontwikkeld is en de plant water en voedingsstoffen uit de grond kan halen. Hierdoor zullen ook de bloemen beschermd worden tegen de dreiging van toprot aangezien schimmels gedijen in een hoge luchtvochtigheid.


        Ik zal het wel op zijn beloop laten en ga zien wat er gebeurt de komende weken. Thanks!

        Comment


          #5
          Ja helemaal niks doen is weer het andere uiterste.
          70% is te hoog. Dan werkt ook je filter bijna niet meer dus het is wel zaak om daar een stukje onder te blijven.

          Als de ruimte om je tent nou 50-55 is, dan kan het in je tent nooit 70% zijn als het licht aan is.
          Dan staan je planten veel te nat, of is je tent van boven tot onder vol gegroeid met wietplant, of is je inlaat te klein.
          Dat laatste vond ik het meest waarschijnlijk.

          Wat ook een oorzaak kan zijn is die Winflex afzuiger.
          Volgens mij bouwen die dingen bijna geen druk op, dus als je daar een filter aanhangt hou je weinig over.

          Wat nog meer kan is dat je slang veel te lang is.
          Hou je slangen altijd zo kort mogelijk, trek ze goed strak en knip ze op maat.
          Probeer de filter zo te hangen dat er geen of bijna geen bochten in de slang nodig zijn.
          Twee 45 graden bochten zijn beter dan 1x 90 graden bocht.

          Een filter op de afzuiger kost je minimaal 30-40% capaciteit.
          Een 90 graden bocht kan 15-20% kosten, een meter slang kost 5-10% capaciteit.
          Rekenmaaruit
          Last edited by QnQ; 20 August 2018, 21:31.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6

            Comment

            Bezig...
            X