Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lamp onder de planten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Lamp onder de planten?

Korting op 420shop
    LR2 en QnQ

Is het mogelijk om, bijvoorbeeld bij scrog, een lamp ( waterdichte cob led-lamp) onder het net en de planten te plaatsen, zodat de plantjes/bladeren niet zo snel verkleuren door lichtgebrek?

Ja, ik weet dat de bladeren aan de bovenkant licht opnemen, maar als er weinig licht is, draaien ze dan niet naar het licht toe dat van onderen komt?
    Last edited by Rreppellsteeltjam; 15 September 2018, 14:23.

Verticaal scroggen en dan van twee kanten belichten misschien?
    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

Comment

Het kan wel, maar of het nut heeft is een tweede.

Met van onder belichten krijg je ook warmte, waardoor de celademhaling zal afnemen. Verdampingsproblemen spelen daar bij parten.
      Daarnaast zal de plant investeren in de locaties waar duidelijk goed licht valt. Als dat onder het bladerdek is, dan krijg je daar ook meer takken en meer zij-groei. Dat levert weer de issue op dat je hele scrog eigenlijk nutteloos wordt, tenzij je de plant gaat opbouwen in 'etages' waarbij elk bladerdek een eigen verlichting heeft. Maar dan wijst de lamp niet omhoog, maar naar beneden. Dan zou je met 2 netten moeten werken en met 2 verlichtingsbronnen.

Dat je blad gaat kantelen en kronkelen is heel goed mogelijk.

Ik vermoed dat je er een klein beetje winst mee kunt halen als je alle problemen kunt tackelen. Maar dan ben je 2 rondes verder. En de winst kan zomaar eens zo klein zijn, dat het weinig verschil maakt.
      Je bent vrij om het te proberen natuurlijk, maar ik zou eerder de zijwanden gebruiken voor meer boven/zij-belichting, dan de onderkant van de plant gaan beschijnen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Tot nu toe alleen zitten denken over onder/ boven en 360.
    Bezig...
    X