Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED verklaar het in eenvoudige taal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED verklaar het in eenvoudige taal.

    Korting op 420shop
    Ooit toen het nog in de kinderschoenen lag heb ik me verdiep in led en vele kwekers aangeraden om led lampen te nemen.
    Nu kom ik er zelf ff niet meer uit.

    Wat is nou het verschil tussen een lamp van 10 euro en een van 200 . Ik heb dan even over een simpel set-up voor een plantje en niet voor een hele bloeikast om het ff zo te zeggen.
    Ik snap Lummen- hoe meer Lummen hoe sterker/intense het licht is. Ik snap de watt sterkte en warmte. volt snap ik ook en amp ook. Maar wat heeft een individueel plantje nu nodig. Gewoon voor normaal te groeien want power grow hoef ik ook niet perse. Hoe weet ik de combinatie tussen de verschillende kleuren en hoeveel ik er van nodig heb. en is het dan niet beter om losse kleur set-up te maken.
    mijn plantje moet de juiste liefde hebben. ondertussen gebruik ik wel oudere set-up

    #2
    Ok ik heb wat meer gevonden.
    Het heeft dus te maken met aantal par oftewel (photosynthetically active radiation) Photons die naar de plant worden gezonden.
    Blauw en rood zijn hierin hoofdkleuren als het komt op Par. waar blauw iets beter is dan rood maar wel meer verbruikt maar ook dit ligt weer aan het stadium dat de plant zich in begeeft. Bij de bloei zegt men dat rood beter is dan blauw.
    Dus als je een lamp koopt is het handig om te kijken welke licht soorten het bevat.
    Wat je ook kan doen is naar het spectrum kijken wat de lamp geeft.

    chlorophyll.jpghier een voorbeeld. Ik ga dit nog meer uitzoeken en ik zie graag feedback tegemoet.


    Je kan eigenlijk zeggen dat de licht intensiteit en de licht kwaliteit onder de loep wordt genomen.

    Licht intensiteit is dus te verdelen in drie dingen (vormen , eigenschappen iig leemans taal )
    Helderheid
    Kwantiteit van photons
    dat vervolgens zorgt voor Fotosynthese

    Helderheid kan je vaak zien in Lummen bvb, of aantal watt. Tegen watt zeg ik altijd het harde werkende deeltje. Als je hard werkt komt er meer energie en warmte vrij.


    Dan kom je dus uit op de lichtkwaliteit.
    Kleur Composiet ( welke kleuren er gebruikt worden )
    Wavelengte van Photons dat weer ontwikkeling stimuleert

    Hier een voorbeeld van het visuele licht spectrum in nano-meters

    Daar naast heb je nog ultra violet a/b/c en dan nog extreem ultra violet. Dit kan belangrijk zijn als je het grow proces wil perfectioneren. Er wordt hierin gezegd dat zelf de gezondheid van de plant kan verbeteren. Handig als je een goede moeder hebt en die wil clonen.
    Attached Files
    Last edited by MrVooDoo; 12 September 2019, 19:07.

    Comment


      #3
      Heb je topic even verplaatst naar "de kweekruimte".
      Hier staat ook een topic van 21 pagina's over DIY led-cob met heel veel info.
      Niet alleen over het DIY maar ook over kleuren, par enzo
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        thx kerel

        Comment

        Bezig...
        X