Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

400w HPS naar +-300w LED 80x80 tent

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    400w HPS naar +-300w LED 80x80 tent

    Korting op 420shop
    Hallo

    Ik ben van plan in mijn 80x80x180 tent mijn 400w HPS te vervangen door LED verlichting van ongeveer 300w. Ik heb me al redelijk ingelezen, ik zat op COB's maar dat zijn inmiddels strips (F-Series Gen3) geworden uiteraard
    Ik wil de lamp graag op zon 20cm hoogte kunnen hangen ik had gedacht dan 5 of 6 strips nodig te hebben? Na wat rekenwerk kom ik dan met 6 strips op 150 euro een driver ongeveer 100 euro en 50 euro aluminium dan moet er nog draad en ander aansluit materiaal bij dat zal ook zon 50 euro zijn wat het totaal brengt op 350 euro.

    Bij Rubol kan ik een 300w setje vinden voor 375 euro en ik kan daar het installatiespul mee bestellen dan komt het totaal op zon 425 euro. het gaat om dit setje: https://www.rubol.nl/led-shop/rubol-...-300w-diy-kit/ Zelf bouwen is dan maar marginaal goedkoper

    En toen kwam ik deze tegen: https://onlinetopgarden.com/nl/verli...-led-kweeklamp
    Er zit een fout in de titel in de link hij is geen 450w maar 300w dus precies wat ik zoek en goedkoper als dat ik zelf ga prutsen. Nu vraag ik me wel af of 4 strips wel voldoende is het kan vast maar ik gok dat ie dan wel hoger moet als de 20cm die ik zou willen? Ook vraag ik me af of die rode ledjes nou echt zin hebben?

    En als laatste optie maar ik ben van het frame wel gecharmeerd https://dutch.alibaba.com/product-de...4789aecaKFuFd6
    220 euro incl verzending maar ik weet niet hoe t werkt met invoerrechten en belasting op alibaba, als ik de hoogte van de verzendkosten zie zou het daarbij in kunnen zitten maar misschien heeft iemand hier daar ervaring mee?
    Ik ga er vanuit dat ik hun ook wel een compleet setje kan laten samenstellen met 6 strips op 300w en dat zou dan misschien 300 euro kosten.

    Verder heb ik nog een vraag, hoe nuttig of juist niet nuttig zijn de rode en andere leds (UV IR) op zulke strips?
    Tijdens het inlezen kwam ik er wel wat over tegen waar Wietefras zei dat het niet veel leek uit te maken maar dat kan achterhaald zijn de post was al wat ouder....

    Ik hoor graag wat jullie de beste optie lijkt.
    Alvast bedankt


    #2
    Zelf heb ik Samsung ledstrips gen 3 zoals in je eerste link, die kunnen dicht op het gewas en ik ben er dan ook heel tevreden over. De Mars hydro lampen lijken mij zo goed niet maar geen ervaring mee.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • HardHouse
      HardHouse commented
      Editing a comment
      Klopt, ik denk inderdaad dat die mars hydro niet op 20cm kan, de andere opties allemaal wel mits uitgebreid naar 6 strips in het geval van kingbrite

    #3
    Deze is misschien ook het checken waard, De fcE300. Ietsie minder efficient, maar je kunt bijn deze de balken heen en weer schuiven. Dat kan ook best een uitkomst zijn als je dicht op het gewas wil kweken.

    Klik

    Maar hoe meer strips jij hebt om te verdelen over je opparvlak, hoe minder hotspots je hebt, en hoe dichter bij het spulletje kan.
    6 samsung strips zullen dus sowieso beter zijn dan 4 bars op een mars hydro.

    Al overwogen om helemaal zelf te bouwen?
    Je kunt ff kijken naar de H-Influx serie van samsung, die is wat nieuwe dan de F-serie, en wat efficienter (ietsie duurder ook).
    Verder enorm vergelijkbaar.

    Maar, als je 300W kan verdelen over 6 strips van 56 cm is dat mooi, als je het kan verdelen over 10 nog beter.
    Je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • HardHouse
      HardHouse commented
      Editing a comment
      Die had ik uiteraard ook gezien maar dat zijn wat mindere leds als de LM301B, ik had er niet uitgehaald dat je de balken kon plaatsen naar wens maar dat zal dan bij de FC3000 toch ook wel zo zijn dan. Bij nader inzien als ik op de foto goed kijk lijkt het frame anders te zijn....

      6 is beter als 4 ben ik t helemaal mee eens of 8 of 10 dan ook nog beter is vraag ik me af? Dan moeten ze op 5cm hangen of zo dan wel maar ook dan weegt dat waarschijnlijk niet op tegen de extra aanschaf kosten.... Daarbij is zo dicht boven je dames ook niet echt handig vandaar dat ik een lamp wil waarbij de ideale afstand zon 20cm is.. Efficiƫntie is leuk maar je moet het ook niet overdrijven denk ik, tentje is maar 80x80 he

      Helemaal zelf bouwen was mn eerste optie maar ik dacht dat dat dan ook een stuk goedkoper zou zijn en dat valt me dan toch tegen 350 tegen 425 bij Rubol en tegen waarschijnlijk nog minder als 425 bij Kingbrite die exact dezelfde strips gebruiken en er een mooi frame en al het aansluitmateriaal erbij heeft zitten...
      In een post van Wietefras las ik in elk geval ergens dat die LM301B niet echt minder zijn als de f series maar ik zie inderdaad ook als ik al die specs goed bekijk dat de H Influx inderdaad net iets beter zijn als de F Series.
      Ik ben niet de handigste knutselaar en ik wil iets ook graag beetje mooi hebben vandaar dat ik bij Kingbrite uitkwam, ik vind hun systeem toch net iets netter als een zelfbouw kijk dat filmpje maar eens van het in elkaar zetten!! Als ik dat zo zelf kon bouwen dan zou ik daar zeker voor gaan
      ..

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Eventueel belangrijke nuance is dat kingbrite misschien wel de b serie gebruikt ipv de a serie. Ik heb ook serieus overwogen om de kingbrite te bestellen. Ziet er goed uit. Ben wel benieuwd naar dat frame, ziet er erg dun uit. Als dat betekent dat je led's warmer worden ivm minder thermische massa worden ze wel weer minder efficiƫnt. Ook altijd leuk om ff te berekenen hoeveel individuele diodes je krijgt, en op hoeveel vermogen die dan werken.

    #4
    Kingbrite gebruikt LM301B en LM301H maar tussen die 2 zit geen enkel verschil behalve dat de H duurder is, ook Rubol gebruikt de B in beide gevallen zitten er 128 op een 51 cm strip.
    De H Influx heeft er ook 128 op 56cm. De plaatsing van de leds is wel anders de LM301 strips zijn wat breder en er zitten 4 rijen naast elkaar tov 2 rijen op de H Influx, op de H Influx zitten de leds in de rijen strak tegen elkaar bij de LM301 zitten ze wat verder uit elkaar. Ik zou zelfs zeggen dat de layout van de LM301 misschien nog wel iets beter is als van de H Influx. De LM301 zal ouder zijn en dus wat minder efficient net als de F Series maar helaas kan ik van die LM301 strips geen specs vinden van Samsung, alleen van 1 enkele led de datascheet maar niet van de strips.

    Kingbrite ziet er inderdaad goed uit en handig, vooral het systeem met die track rails, die wil ik ook!!!! Hoezo dun? De strips zitten op een heatsink van 15mm wij zouden een u profiel gebruiken van 2mm dikte.
    Ik denk eerder dat ze koeler blijven met een heatsink als met een u profiel zeker als ze met koeltape of koelpasta bevestigd zijn en ik neem wel aan dat ze dat doen al schijnt het zelfs op een u profiel niet nodig te zijn. Overigens zou ik zon heatsink ook wel willen, ze verkopen ze ook los mja die zijn 56cm das niet genoeg voor de influx strips helaas. Ook nog geen adres gevonden waar ze dat soort heatsinks op maat verkopen helaas

    Comment


    • HardHouse
      HardHouse commented
      Editing a comment
      Inmiddels contact gehad met kingbrite, een custom set samenstellen is geen probleem, ik kreeg na de vraag al snel een foto van tafel met daarop alle benodigdheden voor een set met 6 strips 56 cm op 320w. Nu even wachten op wat het zou gaan kosten...
      Ze kon me wel vertellen dat ik minder of geen VAT betaal als ik de betaling met PayPal doe, dat zou heel wat kunnen schelen, als ze dan ook nog wat aan de verzendkosten kunnen doen word het interessant....

      Wel zie ik inmiddels ook een voordeel voor de H Influx die er met de F Series niet was nl strips van 28cm ipv 56 of 112.
      Tzt wil ik namelijk over naar een kast van 1mx1m en dan zijn strips van 56 te kort en 112 is te lang, op te lossen door de kast 120 breed te maken maar dat was niet mn bedoeling eigenlijk. Met de H Influx kan ik dus ook strips maken van 84cm wat me perfect lijkt in 1mx1m
      Ook zijn de 12 strips die ik nu zou willen gebruiken van de H Influx dan over te zetten naar een ander frame en uit te breiden met 6 (evt 9 voor een extra bar) extra strips dat is een groot pluspunt. Ook zou ik dan gelijk alle strips kunnen bestellen voor 1mx1m wat ook weer bijna 5 euro per strip scheelt omdat je er dan 10 of meer besteld.

      Oftewel Kingbrite moet wel met een heel goeie prijs komen Met De H Influx zelf bouwen kost me 400 euro all in mits ik goed zit met de driver daar reken ik 100 euro voor maar of dat klopt weet ik niet want ik weet niet precies welke ik nodig heb, dat rekenwerk is niet mijn ding

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Ook in de lm301b chips heb je dan weer kwaliteit verschil, top bin, Bottom bin etc. Heel veel gedoe.

      Als je ergens kan vinden hoe warm die kingbrite wordt is het wel leuk om te vergelijken. LED kan doormiddel van warmte aardig wat efficiƫntie verliezen. Ik heb zelf een h-influx lampje gemaakt op enorm lompe aluminium grondpalen, en mijn led's zijn nog nooit bover de 45 graden gekomen. Met normale omgevings temperaturen mooi rond de 30.
      Je kunt mijn bouw verslag ff door lezen. Misschien vind je iets nuttigs. Ik kan sinds gisteren geen linkjes meer plakken vanaf de mobiele website.. Ff prutsen 1 moment
      Edit: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...led-strip-lamp
      Last edited by Nederhigh; 20 February 2022, 22:23.

    #5
    Dat gedoe daar kom ik niet uit, ik snap geen hol van zon datasheet Bij rubol zitten op hun 3500k strips SL en AZ bin, Hun site is nooit up to date maar ik denk dat ze ook 3000k kunnen leveren.
    Bij Kingbrite zien de strips er identiek uit ik zal hun ook eens vragen welke bins erop zitten maar gezien wat ik over ze lees gebruiken die ook echt geen bottom bins.
    Ik kwam via led gardener hier uit https://growdoctorguides.com/dwc/ful...ow-lights/#HLG zo kwam ik op de w55 serie van Kingbrite.
    Over warmte maak ik me echt niet druk wat dat betreft gaat die Kingbrite echt niet onder doen voor zelfbouw.

    Heb je verslag ook even gelezen, ziet er netjes uit hoor. Ik zou liever u profiel gebruiken denk ik maar als t alu gratis is dan was dit de logische keuze
    Wat ik niet snap maar ik weet ook niet waar de lamp voor bedoeld was... De keuze voor 4x3000k en 4x5000k????
    Wel grappig dat op die H Influx strips dus ook gewoon lm301b diodes zitten volgens jou. Weer een reden minder om zelf te bouwen.
    Ook vraag ik me af of die Inlux echt beter zijn al de F Series. Als ik bij digikey kijk dan zijn heeft de influx idd meer lumen per watt maarrrrrr wel 5 watt minder per 56cm strip.
    Op de test current levert een Influx strip 7910 lumen en een F Series 8670 lumen. In mijn logische redenatie betekent dat dan dat Influx idd iets efficienter is qua lumen per watt maar dat een F Series strip dankzij t hoger wattage wel meer licht geeft....

    Heb inmiddels een offerte van Kingbrite voor een complete set met 320w driver en 6 bars van 56 cm voor 210 euro das minder dan het 240w 4 bars setje kost.
    Er komt 75 verzendkosten bij dan zit je op 285 en voor de belasting een andere factuur waardoor de belasting die ik bij aflevering nog moet betalen slechts 20 euro zou zijn, ik moet daarvoor wel met paypal betalen geen idee waarom.
    In totaal zou ik dan 305 euro kwijt zijn tov 400 bij zelf knutselen. Mocht ik toch 21% moeten afrekenen dan komt er nog 25 bij en ik weet niet misschien inklaringskosten maar volgens Kingbrite werkt dit wel en dan is 305 euro toch heel wat voordeliger als zelf bouwen, voor 25% minder kosten wil ik wel iets aan lichtopbrengst inleveren zolang dat maar niet ook 25% is
    Last edited by HardHouse; 21 February 2022, 15:03.

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Lekker kingbrite doen. Ik heb nog nooit een negatief verhaal gelezen over die lampen, en het is inderdaad een stuk makkelijker!

    • HardHouse
      HardHouse commented
      Editing a comment
      Voor deze prijs zelfs als t 350 word zeker, de keus voor die Kingbrite is al gemaakt Nu de keus van de strips zelf nog pfffff
      Zijn overigens ook top bin LM301B

    #6
    Hij is besteld, ben benieuwd

    Comment


      #7
      Heb zelf een aantal maanden geleden een nieuwe lamp gemaakt ter vervanging van mijn quantum board setup (dat was 2x120W), hier had ik hotspots in de tent en dus geen gelijkmatige spreiding.
      Heb deze driver genomen en er 5 strips aan gekoppeld. Dit waren de 5 Samsung gen 3 f strips met enkelvoudige rij leds van 112cm lang, parallel geschakeld waardoor elke strip 1A krijgt. Heb ze allemaal evenver van elkaar gehanden zodat mijn oppervlak (120x60) gelijk belicht wordt. Moet zeggen dat ik er heel tevreden van ben! Als ik met de Photone app een meting doe met verschillende apparaten dan krijg ik overal in de tent op dezelfde hoogte ook dezelfde waardes.

      Comment


        #8
        Hij is binnen, is toch wel een erg mooi systeem zo

        Comment

        Bezig...
        X