Goedemiddag beste mede growers!
Ik ben momenteel mijn eerste kweektent aan het samen stellen en van 2 dingen ben ik (quasi) zeker:
- Lumatek Zeus 600w pro 2.9
- 120 x 1,20 x 200 tent
Nu lees ik dat om je optimale afvoer te berekenen je moet tellen op de lucht een 3 tot 5x te verversen per minuut.
Mijn kweektent zou 2,88m³ inhoud hebben, als ik dat x3 x60 doe dan kom ik op 518m³/min uit. Dat is al redelijk wat lijkt me.
Echter lees ik nu juist op cnbs.nl dat je voor led maar 1x per minuut hoeft te tellen, als ik dan 2,88x60 doe kom ik uit op 172m³/min. Dat zou direct een heel stuk goedkoper zijn voor zover ik kan zien.
Klopt het artikel van cnbs.nl? Iemand toevallig aanraders?
BTW het gaat over dit artikel:
En dit stukje bedoel ik:
tl;dr: Hoef je met LED een minder zware afzuiging als voor HPS, en zoja, hoeveel minder mag dat zijn?
Stonede groetjes!
Ik ben momenteel mijn eerste kweektent aan het samen stellen en van 2 dingen ben ik (quasi) zeker:
- Lumatek Zeus 600w pro 2.9
- 120 x 1,20 x 200 tent
Nu lees ik dat om je optimale afvoer te berekenen je moet tellen op de lucht een 3 tot 5x te verversen per minuut.
Mijn kweektent zou 2,88m³ inhoud hebben, als ik dat x3 x60 doe dan kom ik op 518m³/min uit. Dat is al redelijk wat lijkt me.
Echter lees ik nu juist op cnbs.nl dat je voor led maar 1x per minuut hoeft te tellen, als ik dan 2,88x60 doe kom ik uit op 172m³/min. Dat zou direct een heel stuk goedkoper zijn voor zover ik kan zien.
Klopt het artikel van cnbs.nl? Iemand toevallig aanraders?
BTW het gaat over dit artikel:
En dit stukje bedoel ik:
- Wanneer je bijvoorbeeld met LED-kweeklampen kweekt en warmte geen probleem is (denk aan een aparte groeiruimte) en je alleen de lucht ververst om de planten van voldoende CO2 te voorzien, heb je een afzuiger nodig die de inhoud van de kweekruimte 1 keer per 5 minuten ververst. In dit geval zou je in dezelfde kweekruimte van 1 x 1 x 2 meter voldoende afzuiging hebben met een afzuiger met een capaciteit van 24 kubieke meter.
tl;dr: Hoef je met LED een minder zware afzuiging als voor HPS, en zoja, hoeveel minder mag dat zijn?
Stonede groetjes!
Comment