Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe verwarm je je hok tijdens koude winternachten? (betaalbaar)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

hoe verwarm je je hok tijdens koude winternachten? (betaalbaar)

Korting op 420shop
    Help, ik geraak er niet uit!!!

ik ben bezig aan de bouw van een hok van 210Bx160LX200h, ik had hier graag 2x600w in gehangen.

Het probleem is dat het zich in een onverwarmde vrijstaande stal achterin me tuin bevindt. Heeft iemand een idee hoe je je hok op een betaalbare manier kan verwarmen wanneer de lampen uit zijn in de winter? Ik ben van plan men elektriciteit eerlijk te betalen. maar wanneer je er zo'n elekrisch kacheltje bij zet en dat staat 12u 2000W te blazen gaat dit dadelijk nog meer kosten dan men lampverbruik.

Ik zag bij een dierenwinkel van die slangen om een terrarium te verwarmen, die verbuiken niet zo veel maar is dit voldoende?

Ik speelde ook een tijdje met het idee om 2 kamertjes van 120x120 naast elkaar te bouwen, dag en nacht om te wisselen en zo de warme lucht afzuigen langs de nachtkamer, maar dit is niet echt makkelijk realiseerbaar en kost ook pakken geld = dubbele afzuiging, 2x zoveel schakelklokken (brandgevaar), kleppen die inlaat moeten afsluiten enz....heeft ook hier miss iemand ervaring mee?

alle tips welkom!

Re: hoe verwarm je je hok tijdens koude winternachten? (betaalbaar)

Hoi,

Ik zit met hetzelfde probleem, maar heb de lampen s'nachts branden, aangezien het over het algemeen kouder is in de nacht.
    Zoveel mogelijk isoleren en kachel met apparte stekker thermostaat, zodat je goed de temperatuur kan instellen.
    Zomers kan je deze stekker thermostaat weer gebruiken voor je afzuiging.
    Ik denk dat dit probleem zo opgelost kan worden.
    Anders wordt het moeilijk van oktober t/m maart.
    Dit is voor mij de eerste keer dat ik kweek in m'n schuur, dus zal nog wel tegen de nodige problemen aanlopen s'winters en de temperatuur.
    Indica kan ook beter tegen lagere temp., dus kan ook nog een optie wezen voor die periode.
    Maar goed ik kloot ook maar wat.

Succes,

Mzzl,wsteb
    Last edited by wsteb; 16 October 2011, 15:31.
    Onrust zaaier,.......... onrust stoken behoort ook tot de mogelijkheid........

Comment

je normale afzuiger voor als de lampen aan gaan<1000 cub en 1000 of 1200 cub filter.zou ik met de lampen mee schakelen.en dan als ze in het donker staan zou ik een hele kleine busfan met klein filter gebruiken.en natuurlijk toch een olie radiator voor je lucht inlaat.je planten moet je in specie kuipen zetten,door de grote hoeveelheid aarde blijven de wortels langer op temperatuur.zorg dat het in de nacht minimaal 18 graden in je hok is.en zet je kuipen op piepschuim

Comment

Hoi,

Naar mijn mening is een olieradiator beter dan een kachel met ventilator, klopt dit of ben ik gek.
        Als je dan ook een losse ( soort tijdklok maar dan voor temp. bij conrad verkrijgbaar ) gebruikt lukt het wel, mits redelijk geisoleerd natuurlijk om een goede temp te verkrijgen in de donkeren uren.
        Klopt mijn theorie of zit ik er naast.
        Dat van dat piepschuim scheelt enorm en heb ik de planten nog op een verhoging gezet zodat de "pottemperatuur" laten we maar zeggen, niet te koud wordt.
        Iemand nog een voorkeur tussen een stralingswarmtebron, of een ventilatorkachel.

mzzl,wsteb

Comment

Comment

olieradiator is het veiligst zeggen ze.

Comment

Zorg ervoor dat je wortels warm blijven , hoktemp is dan niet meer intressant

Ajo
              Ventje
              Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

Comment

Hoe kom je er eigenlijk op dat een kachel (van 2000 watt) 2000 watt gebruikt? Een kachel van 2000 watt heeft een maximaal op te nemen/af te geven vermogen van 2000 watt, of vergis ik me daarin? Echter, kachels zijn meestentijds voorzien van regelknoppen, waarmee je het op te nemen vermogen kan mitigeren, of d.m.v. een thermostaat de temperatuur kunt aansturen. In een tentje van 2 kuub zal de kachel van 2 kilowatt meestentijds niet meer "trekken" dan 200 watt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                    Hoe kom je er eigenlijk op dat een kachel (van 2000 watt) 2000 watt gebruikt? Een kachel van 2000 watt heeft een maximaal op te nemen/af te geven vermogen van 2000 watt, of vergis ik me daarin? Echter, kachels zijn meestentijds voorzien van regelknoppen, waarmee je het op te nemen vermogen kan mitigeren, of d.m.v. een thermostaat de temperatuur kunt aansturen. In een tentje van 2 kuub zal de kachel van 2 kilowatt meestentijds niet meer "trekken" dan 200 watt.
                    Dit gaat op voor een olie gevulde radiator, die slaat inderdaad af bij bepaalde door jou ingestelde temperatuur. Een elektrische kachel die warme lucht blaast, gebruikt continue stroom. Olie gevulde zijn dus zuiniger, maar een warmte kanon werkt veel beter en geeft drogere lucht met minder kans op schimmel en rot voor je plantjes.

Comment

Naar alle waarschijnlijkheid ben ik uitermate dom: maar elektrische kachels hebben ook thermostaat instellingen. Dus ik vermag niet in te zien waarom deze kachels continue stroom trekken. En, ik kan me uiteraard vergissen -correct me if I'm wrong- maar een olieradiator van 2 kW is niet goedkoper of duurder in het gebruik dan een ventilator kachel van 2 kW.

Comment

Ha, dit is er weer eentje voor mij!

Kachels hebben een efficiency van 100%. Tweeduizend watt electra erin; tweeduizend watt warmte eruit. Daarin zijn ze allemaal gelijk. Om een bepaalde ruimte op te warmen tot een bepaalde hoogte boven de omgevingstemperatuur, dan heb je daarvoor een bepaald wattage nodig. Het maakt niets uit hoe je dat wattage toevoert; als licht, infrarood of convectie (bij een olievulde kachel.)

De thermostaat schakelt altijd aan/uit. Het apparaat trekt ofwel 2000 watt, ofwel 0, maar nooit ertussenin. Gemiddeld kan een kachel natuurlijk prima 200 watt trekken, door steeds een minuutje aan te staan en dan weer 9 minuten uit.

Voor zover ik die kachels ken hebben de oliegevulde exemplaren altijd een thermostaat, en de straalkachels nooit. Een kachel met een fan heb ik nooit gehad, dus daarvan heb ik geen idee.

Meestal kun je met de hand ook nog iets anders instellen: Je kan bijvoorbeeld kiezen tussen 1000 watt en 2000 watt. Zo'n kachel heeft twee warmte elementen. Bij 1000 watt staat er maar 1 element aan, bij 2000 watt alle twee. Dat geldt voor zowel straalkachels als oliegevulde kachels.

Zou je kachel op 2000 watt steeds 1 minuut aan staan en 9 minuten uit (om de kast op temperatuur te houden), dan zal 'ie op 1000 watt steeds twee minuten aanstaan en 8 minuten uit. De gemiddelde verbruikte energie blijft hetzelfde, en dus ook de electriciteitsrekening.

Oliegevulde kachels zijn beslist veiliger dan straal- en ventilatorkachels: Ze vliegen niet in de fik als er een plant doorheen groeit, ze kunnen beter tegen water, en je kunt je handen er niet aan branden.

Wat betreft een kast in een schuur warmhouden: Inderdaad goed isoleren, en de ventilatie laagzetten als de lamp uitstaat - en misschien ook wel als de lamp aanstaat. Meer afzuiging zie je onmiddelijk aan het stroomverbruik van je kachel.

Met aardgas kun je opwarmen voor de helft van de prijs. Mocht je voor de lange termijn gaan, dan is een gaskachel een reeele optie.

Comment

Hoi,

Helemaal duidelijk Blani.
                          Ik ga bij conrad zo'n apparte thermostaat-schakelaar bestellen.
                          http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...max_results=20
                          Schijnt nogal nauwkeurig te wezen.
                          Bij de kringloop kijken voor een oliekachel en de thermostaat van die kachel is niet zo belangrijk.
                          Het is de bedoeling dat er ook een CV ketel in die schuur komt, dan kan ik ook gelijk een radiator plaatsen in de schuur.
                          Maar voorlopig maak ik mij schuldig aan plantenmishandeling, en wordt het tijd dat er snel maatregelen genomen worden.
                          Dit komt de groei & bloei niet ten goede.
                          Moet nog zeker 8 weken.
                          Maar goed is de eerste keer, en we leren weer.

mzzzl,wsteb

Comment

Olie-gevulde kachels geven ook geen licht.
                            (als je het lampje van de schakelaar afplakt)
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

@wsteb: Klinkt goed allemaal! Wat de "mishandeling" betreft: Er zijn plantenpesters op dit forum die hun planten botweg buiten hebben staan, in de kou en de regen, dus met jou valt het nogal mee.

@QnQ: Inderdaad, die verdomde lampjes! Je blijft aan het afplakken!

Comment

Bezig...
                              X