Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goeie goedkope kweekruimtecontroller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goeie goedkope kweekruimtecontroller

    Korting op 420shop
    Momenteel wordt mijn kweekruimte ieder toestel afzonderlijk aangestuurd door de sensoren die ieder toestel bevat. Climat controller voor mijn afzuiger. Mijn andere heeft ene erin begrepen.
    Mijn ontvochtiger heeft ook zijn sensor en timers.
    Mijn lampen worden aangestuurd via een simpele tijdsklokken.

    Ik weet dat er van die dure controllers zijn voor fans waar je gemakkelijk 600 of meer euro voor neerlelt, maar ik ben op een leuke controller gekomen die voor minder dan 100 dollar op de markt is maar jammergenoeg in amerika. De mars hydro ihub energy strip. Het ziet er een handig tooltje uit allemaal bedienbaar vanuit een app.

    Ik vroeg me af of er iemand iets vergelijkbaar weet voor dezelfde prijsklasse?


    #2
    Mailke sturen of en wanneer ze ze ook in hun depot in duitsland gaan krijgen ooit?
    Ganja always does the trick.

    Comment


      #3
      Al achter gevraagd. Zal nog lang duren zeggen ze mij. Zo jammer want dit ziet er zooon leuk product uit😔. Of ik zou met tussenstukjes moeten werken maar ik weet niet ofdat zomar mag zonder ce markering😓

      Comment


        #4
        Zelf maken.

        de basis is niet heel ingewikkeld.

        Heb eerlijk gezegd t filmpje nie afgekeken want daar ben ik te lui voor.

        een amerikaans product als dit kun je niet op ons lichtnet aansluiten tenzij specifiek vermeld dat het ook voor 230~ 50hz geschikt is.

        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Zelf maken en app schrijven wifi verbonden en alles erop. Ik denk als een bedrijf iets in massaproductie maakt zij altijd scherpere marktgerichte prijzen kunnen doen.

          Het is een heel handig dingetje dat je alles behalve het voeden en plant handelingen en verhogen van de lamp kan doen.

          Als het hier op de markt komt koop ik het direct. Checken zou ik zeggen😉

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, er bestaan opensource alternatieven. Denk aan home assistent of growpi

        #5
        Ik weet zelfs ook niet het communicatieprotocol voor de daizy chain. Laat staan dat ik een driver van een ledlamp met al die electronica ga dimmen via een transfo

        Comment


        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Leds dim je niet door een transformator.

          Leds “dim” je door de pwm (pulse width modulation) aan te passen.

          Het voltage blijft hetzelfde enkel de breedte van de “on” time wordt aangepast.

          Dit wordt geregeld door een regelbare weerstand op een 555 timer ic aan te sluiten en daarmee de schakelfrequentie van een transistor aan te sturen…..⏱️🤷🏼‍♂️

        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Ja ok. Maar het enigste dat ik kan bereiken is een soort switch. Tegen dat alles uitgedocterd en gedaan is. Als ik het protocol weet zou ik er gewoon een plc op aansluiten maar tegen dat ik alle stukken heb. In visual studio een appa gelaakt heb en dergelijke.
          Ziet er toch veel kostelijker uit

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Zou je een plc gebruiken ben je al aardig wat geld kwijt aan siemens voordat je bent begonnen.

          Een simpele ic met 8 pinnen heb je hetzelfde bereikt voor minder dan 2€.
          Attiny chips bijv. Hebben een aantal I/O die je kan programmeren.

        #6
        Kan je alles dimmen ook met die controller? Heb ook 1tje gezien van mars hydro tijd geleden maar die was enkel aan/uit.. Dus die ging bv boven 50% lv de afzuiger aanzetten, maar werkte niet op een minimale stand als lv onder 50% zat.

        Dit kan natuurlijk al nieuwe model zijn, heb het ook niet volledig afgekeken

        Comment


        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Of zelfs alleen al de logging van de temperatuur en vocht en elektriciteit. Ik hou van data onlangs nog een temperatuurlogger gezocht maar die geeft geen meldingen dus je kan het maar de volgende dag zien als je uw tent open doe.

          Het is allemaal geen must maar maakt het leven toch gemakkelijker

        • DerpiE
          DerpiE commented
          Editing a comment
          Kijk is in mijn topic voor die sensoren en slimme stekkers. Ze zijn wel niet 'live' maar veranderen zodra de waarde paar percenten naar boven/beneden gaat.
          Met niet live bedoel ik: die dingen werken op batterijen en geven dus niet live de werkelijke waarde weer maar die updaten om de 10-15min in je app.

          Als je live wilt monitoren moet je zoals kwaakmans een sonoff kopen of iets dergelijke. Die werken dan wel via die home assist en moet je zelf nog gaan 'programmeren' voor te kunnen uitlezen. (denk ik)

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Alles wat je beschrijft kan al met home assistant.. en nog veel meer.
          Je hebt t over de juiste bitjes aansturen via een plc (en profinet waarschijnlijk) wat swso niet zal gaan aangezien die mars hydro devices geen .GSD files zullen hebben voor step7 of tia portal… maargoed dat terzijde.

          Als je van fancy houdt verdiep je dan in home assistant want daarmee krijg je pas echt de controle die je wilt hebben. Dimmen,Aan,Uit allemaal via IF-ELSE OR XOR AND NOR TOF TON en al het andere wat je gewend bent van de plc. Kunt zelfs merkers aanmaken net als met een plc.

          En je draait het gewoon vanaf een oude laptop of een raspberry … mijn sensoren worden iedere 10s geupdate maar ik kan dat ook gewoon naar live veranderen.

        #7
        ik zou gewoon eerst een platform uitkiezen op basis van de hardware die je wil aansturen

        Comment


          #8
          Zo merk je dat ik ff niks te doen heb ghehe maar vindt het topic wel interessant hoor.

          Hieronder hoe ik dit zou oplossen met materialen wat ik in huis heb en totale kosten onder de 20€.

          Het is eigenlijk gewoon een zelfgemaakt potentiometer dmv weerstanden en relays die worden aangestuurd door een esp32 die vervolgens met home assistant kan communiceren via wifi.

          via home assistant kun je dan op afstand via je gsm de (meanwell) driver met potmeter aansluiting dimmen.

          8FDD1040-20FD-4193-B9EA-2345BAC2B879.jpg

          Ff snelle tekening , je zou dan je sensoren voor lv en temp kunnen implementeren in HA en aan de hand van die waardes de relays laten schakelen naar de juiste weerstand en op die manier je led dimmen.

          Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

          Comment


          • NewNoobie
            NewNoobie commented
            Editing a comment
            Soldeersel. Soldeerbout. Printplaat. Stopcontacten. Vochtsensor. Temperatuursensor. Doos om alles in te steken. Programmeren is dat c++?

          • NewNoobie
            NewNoobie commented
            Editing a comment
            Dan nog mijn lampen mag ik ook beginnen prutsen om er rechtstreeks aan te kunnen. Als er dan voor een andere reden die hier niets mee te maken heeft ene kapot gaat garantie kwijt.

            Ik ben blij met de hulp maar ik ga dat risico niet nemen.

          • Ketelhuis
            Ketelhuis commented
            Editing a comment
            Programmeren en codetaal zijn 2 verschillende dingen. C++ is maar een gereedschap in je kist.
            En in dit geval nee, je hoeft geen c++ te kennen.

            Je hoeft met esphome zelfs geen programmeer kennis te hebben.

            Printplaat heb je niet nodig, soldeerspullen ook niet want meeste is pin verbinding of schroefverbinding. Sensoren , grote kans dat je al wat in huis hebt wat je draadloos kan aansluiten op de esp.

            Maar nogmaals , als jij je niet op je gemak voelt met al het opgenoemde dan moet je er ook vooral vanaf blijven.

            En gemak dient de mens eh, een product kopen en je hoeft verder niks te doen is ook wel eens fijn.

          #9
          ....Nerds... 😜

          Comment


          #10
          Nixa heeft dit ook zelfs ook meting van co2 als optie. Hebben zij eigenlijk winkels in europa?

          Comment


            #11
            DerpiE kan je de link eens doorgeven ik vind die niet direct terug.
            Last edited by NewNoobie; 25 February 2023, 14:37.

            Comment


              #12
              Zojuist de sonoff bekeken doet bijna alles ervan maar niet alles. Wel ook een leuk tooltje😊

              Comment


              • KritischeMassa
                KritischeMassa commented
                Editing a comment
                Ik zou zelf beginnen met het kiezen van het platform zoals ik al zei. Zorg voor stabiele hardware om dat platform op te draaien. Er zijn vele opties, afhankelijk van wat je al hebt en/of wat je nog zou willen (media server/file server/security cam e.d.) en niet nu, maar, ooit. En natuurlijk budget.

                Darna zou ik me persoonlijk richten op eerst eens meten, en ja, misschien met schakelen als optie, daar zijn die sonoffs die ik gebruik ideaal voor. ESP32, een mooie sensor, een goed relais en een mooi bakje. En ja, dat kan je ook allemaal zelf in elkaar flansen, maar dat moet je liggen en lukken.

                Ik zou het stapsgewijs doen, langzaam aan de opties verkennen en waarderen.

                Daarnaast wil ik aandringen op een cloudloze omgeving, je wil alleen afhankelijk zijn van jezelf als single point of failure, tenimnste, dat is wel mijn motto.

                En, open source geeft de meeste kans tot langdurige ondersteuning, wat dat betreft zit je met die sonoff ook wel goed, is sowieso ESP32 maar daarbij, een zeer grote "alt scene"

              #13
              Wat wil je allemaal meten dan, temp en luchtvochtigheid is toch voldoende?

              Comment


              • Ketelhuis
                Ketelhuis commented
                Editing a comment
                Persoonlijk is het licht het laatste waar ik mee wil spelen hoor, stel je hebt je klimaat niet in de hand.
                Te hoge lv of temp of w/e en je lamp gaat als gevolg de hele kweek aan 50% lopen branden.
                Daar wordt je weegschaal nie blij mee.

                Dan zoek ik liever alternatieven om mn klimaat alsnog op orde te hebben en eerlijk gezegd heb ik met led nog nooit gehad dat de temp te hoog opliep.

              • NewNoobie
                NewNoobie commented
                Editing a comment
                Als het te warm wordt dan wordt het airco of andere ruimte waar het koeler is (of co2 toevoegen zooon zakken twijfel ik nog maar sommige kanalen zeggen dat dit niets van verschil uitmaakt) Ik ga mee in uw verhaal maar momenteel niet financieel haalbaar is voor een airco (is wel geissoleerd maar is dat voldoene?).

                Gaat e de lamp even minder uitstralen is mijn weegschaal niet blij. Maar blij het te lang te warm dan verdampt de thc en dan heb ik er ook niets aan.

                Een eb en vloed tafel vol met borrelnootjes en gescrogt zal ook moeilijk te verplaatsen zijn. Einde van de rit zal ik wel geleerd hebben over de kweeklocatie als die niet koel genoeg blijft maar dan zijn we een kweek verder helaas.

                Een lamp minder aansturen hoop ik meer dat het een voorlopige noodoplossing is.

              • NewNoobie
                NewNoobie commented
                Editing a comment
                Ok ik geef toe het is niet noodzakelijk ook, ook meer een hebbeding.

              #14
              Ok schiet me niet dood, ik heb hier veel goede info gekregen. Een beetje teleurgesteld in mars hydro als ik vroeg wanneer kom die ihub op de europese markt waar zij antwoorden nog zeer lang…

              Maar 25 maart zal die er zijn 🙂

              En ik zal die direct aanschaffen ook.

              Comment


                #15
                Ok. Blijkbaar is die op de markt in europa. Ik heb die aangeschaft en als einde van dit topic zal ik een kleine review neerpennen.

                Dus wat kan je er mee doen. Stopcontacten aan en af leggen op een gemeenschappelijke timer of op afzonderlijke timers of als de temperatuur/vochtigheid buiten een bereik valt. Ook kan je lampen manueel dimmen en als de lamp herostert vb volgende dag blijft hij die dimming instelling onthouden. Je kan er het verbruik van zien tot een maand en temperatuur en vochtigheid tot 7dagen. Ook zijn er speciale syopcontacten met usb poort voor hun warmte matten.

                leuk tooltje maar er zijn beperkingen, ik ben wel blij maar ik had er meer van verwacht. Even de beperkingen.

                In de app kan je de hub niet gebruiken in scenes waar je vb een lamp geleidelijk aan kan op dimmen en afdimmen. (Wat me handig lijkt (ergens gelezen te hebben) om toprotkans te verminderen), dit kan enkel met een smart lamp.

                Al hoewel de temperatuur en vochtigheid getoond worden in een grafiek wordt dit per uur weer gegeven, vraag ik me af wat ze tonen op een week tijd, gemiddelde waarden? Geen mogelijkheid om in celcius te tonen enkel fahrenheit terwijl nergens in europa fahrenheit gebruikt wordt. Geen mogelijkheid om data te downloaden om verschillende kweken met elkaar te vergelijken.

                Er ontbreken optionele pushmeldingen omtrent de omgevingsfactoren naar de telefoon wat handig zou geweest zijn.

                Ik heb de timers vanacht niet zien veranderen tussen winter en zomer uur. Dus ik denk als je dit product gebruikt dat je tussen zomer en winter tijd en omgekeerd een uur verschil doet in lichturen op de plantjes als je dat de dag zelf niet aanpast.

                Meerdere timers per stopcontact ging ook mooi geweest zijn om voederschemas voor hydrophonische toestel in te stelllen.

                Opnieuw het toevoegen van een stopcontact aan een scene ging mooi geweest zijn om vb een (de)humidifier aan te sluiten met zijn omgevingsfactoren in een scene om een verschil van aanschakelen tussen een scene voor zaailing/groeifase/bloei fase zou ook mooi geweest zijn omdat dit verschilt.

                Einde verhaal het is een leuk tooltje maar ik ben er bijna zeker van met de hardware en wat software updates dat dit een veel sterker tooltje kan worden. Ik ben er niet ongelukkig mee maar ze halen er niet alle potentie uit.

                Mars hydro aub geef wat handige updates🙏

                Comment


                • Ketelhuis
                  Ketelhuis commented
                  Editing a comment
                  Ik vraag me dan wel af of je het maximale uit de lamp kan halen.

                  Als je namelijk de dimmer gebruikt van de MH lampen dan is 100% niet echt 100%…..Als je namelijk de dimmer uitschakelt dmv de schakelaar dan zul je zien dat de lamp ineens feller is.

                  Aangezien die hub gebruik maakt van de onboard dimmers op MH lampen…

                • NewNoobie
                  NewNoobie commented
                  Editing a comment
                  Hoe bedoel je? Nu de dimmer aou enkel voor noodgevallen zijn. Of vb de eerste 30 minuten en laatste geleidelijk aan 100 procent gaan. Ik denk dat maar een klein percentage zou zijn vgl met toprot die je verliest.

                  Ook in extreme hitte wat ben je met wiet als je uw thc laat verdampen door te hoge temperaturen? Standaard zou ik ook niet de lampen dimmen.

                • NewNoobie
                  NewNoobie commented
                  Editing a comment
                  Ook niet een hele kweek😉
              Bezig...
              X