Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

Korting op 420shop
    Goede avond JD!

Ik ben druk bezig met het inrichten van mn kweekkastje en zoals een echte beginner kom ik er nu pas achter dat ik helemaal geen aardlek in de meterkast heb hangen..
    Is het echt noodzakelijk om dit te hebben? of riskeer ik dan brand?

Vriendelijke groete!

EDIT: woon op een bovenverdieping, is misschien een detail.
    Last edited by rejuvenation; 8 June 2011, 01:09.

Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

Een aardlek zal geen brand veroorzaken. Een aardlekschakelaar is meer een beveiliging voor jezelf, om jezelf niet onder stroom te zetten als er iets mis is met je installatie.

Ik heb zo'n aardlekschakelaar, maar met mijn vorige wasmachine sloeg 'ie er wekelijks uit... dus heb ik de wasmachine geaard op de blauwe draad van het net. Weg aardlek.

Als je geen hartkwaal hebt, en niet op blote, natte voeten je planten verzorgd, dan is 220 volt helemaal niet zo gevaarlijk. Ik heb zelf ontelbare keren 220 volt op mijn lijf gezet.

Comment

@dus heb ik de wasmachine geaard op de blauwe draad van het net

Hoe kom je er bij om de aarding op de nulleider te zetten? Een ieder die ik ken weet dat de aarding via de geel-groene draad moet lopen. Is dit net zo'n uniek standpunt zoals je ons leken voorspiegelde m.b.t. het aantal watts bij een serieschakeling? Kun je deze leek een literatuurverwijzing geven waarin vermeld staat dat de aarding via de blauwe draad moet lopen? Of is deze literatuur net zoals bij de serieschakeling eveneens fout?

Comment

@Blani:

Lees ff de NEN 1010 erop na.... ik denk niet dat dit er beschreven staat!
        Als jij je eigen veiligheid en van diegene die bij je thuis zijn wilt compromitteren moet je dat zelf weten...maar een advies/tip geven over iets wat niet kan/mag/deugt qua elektriciteit is NOT DONE!

Comment

NEN 1010 zal ook wel niet juist zijn. Iemand die van oordeel is dat hij zich tot leken richt trekt zich waarschijnlijk niets aan van een bagatel als NEN 1010.

Comment

Blijkbaar....

( en daar meneer ook nog met een aarding op de nul (van het net btw) de gehele opzet qua overspanning ondermijnt in zijn buurt of zie ik dat verkeerd? (zoveel kaas heb ik er ook niet weer van gegeten...))

Comment

Op de nul draad staat geen stroom, behoudens bij zeer grote belastingen, maar dan nog een uiterst geringegeringe hoeveelheid. Ik weet niet wat er dan gebeurt. Misschien wat netvervuiling: sperfilter kopen?
              Last edited by Xtreme; 16 July 2011, 21:29.

Comment

@Vale: Aarden op de blauwe draad staat inderdaad NIET in NEN-1010. Ik adviseer niet om daarop te aarden, en zou het zelf ook NOOIT doen als niet steeds mijn aardlekschakelaar eruit sloeg. Ik zou het ZEKER nooit doen bij mijn kweek: Om de politie enzo niet teveel redenen te geven om me te pesten hou ik mijn kast keurig netjes.

@Xtreme: Als je problemen hebt met de discussie over gloeilampen, post dat dan in het betreffende topic in plaats van hier te gaan lopen stoken.

Comment

In je woning/verdieping zelf niet maar jij moet ergens op de gang je centrale meter hebben zitten.

Daar zal die aardlek wel bij zitten.Zal je huurbaas wel zo gebouwd hebben.
                  Kan gewoon niet dat een woning anno 2011 geen aardlekschakelaar heeft .Zeker in een natte ruimte....

Zo niet niks nada????

Diegene waar jij van huurt aan zijn oren trekken en zegen dat je een aardlek wilt hebben voor je natte ruimte!
                  Is immers gewoon verplicht in een huis aanwezig te zijn in de stoppenkast.

Aarde op de neutraal?? dat is als proberen autorijden met de rem erop gaat op den duur gewoon fout!

Comment

Nounou, aarden op blauw vergelijken met autorijden op de rem... Laten we niet overdrijven. 't hooguit als autorijden zonder airbag maar wel met gordel.

Overigens: De blauwe draad is in het transformatorhuisje zowiezo op de aarde aangesloten. Aard je een apparaat op die draad, dan gaat een lek langs een blauw draadje naar de aarde in plaats van een groen/geel draadje, maar verder is er geen verschil. Behalve dat als een lekstroom door het groen/gele draadje gaat je aardlekschakelaar eruit springt en door het blauwe draadje niet.
                    Ik had het trouwens over een wasmachine, die zowiezo niet aan een aardlekschakelaar hoeft te hangen. Waarom niet? Omdat die dingen zo vaak lekken dat er geen beginnen aan is om ze te beveiligen.
                    Last edited by Blani; 16 July 2011, 22:35.

Comment

Het gebruik van een aardlekschakelaar is verplicht bij alle eindgroepen beveiligd met een overstroombeveiliging van ten hoogste 25 A. Dus ook bij wasmachines, drogers e.d.
                      Kijk maar ff op het internet of vraag je installateur....
                      (nogmaals ik heb er geen grote kazen van gegeten)

Comment

Van diezelfde wikipedia-pagina, bij "reglementering Nederland":
                        "Echter, als de wasmachine/droger "vast" is aangesloten d.m.v. een dubbelpolige schakelaar behoeft deze niet achter een aardlekschakelaar te worden aangesloten."

Comment

En die heb jij?
                          Dat had je er niet bij vermeld toen je je info deelde met ons en diverse leken op een pad zou kunnen brengen die niet geheel ongevaarlijk zou kunnen zijn of wel?

Comment

ik heb nog oude installatie zonder aarding (niet aan zekeringkasten ook niet aan de grote waar alles binnenkomt)
                            heb daarstraks nog + en - samen doorgeknipt, gaf lekker schokkie en mooi vonkje... maar ben er nog dus zal wel ni zo erg zijn....
                            Maar ik sluit me wel aan bij de mensen die zeggen van gewoon is naar je huisbaas te bellen.. aarding is idd (in belgie althans) verplicht dacht ek...
                            Mijn huisbaas is gelukkig genoeg geen gierigaard maar alleen wat nonchalant dus zal hier ooit wel in orde komen

En je kan ook een blauwe draad gebruiken om te aarden... de kleur doet er zo ni toe (buiten dan om standaarden te volgen wat het voor vakmensen makkelijker maakt) het is eerder de plaats waar je deze aansluit toch?

Dus ge gaat niet dood maar is niet veilig (er moest zo is juist overspanning doorkomen op de moment dat jijzelf voor gloeilamp gaat spelen....)
                            Laten aarden die handel!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
                              En die heb jij?
                              Ja, ik had (en heb) een "vaste aansluiting". Met een stekker kan je er nooit zeker van zijn dat het blauwe draadje in het snoer aan het blauwe draadje van het net zit, dus daar moet je dit NIET mee doen.

Comment

Bezig...
                              X