Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Da's een fout in de leerstof. Drie lampen van 100 watt in serie trekken niet samen 100 watt. Ze hebben de 3-dubbele weerstand van een enkele lamp, en trekken dus samen maar 1/3 van de stroom, en dus samen 1/3 van het vermogen.
Ik heb voor alle zekerheid diverse sites nagelopen. Die leiden toch allen de zelfde conclusie als die van mij en het gestileerde voorbeeld. Moet ik daaruit concluderen dat niet alleen de aangehaalde leerstof foutief is, maar ook de sites fout zijn? Nogmaals, ik wil als leek best iets aannemen van een expert, maar als een expert iets beweert dat strijdt met mijn gezond verstand dan zoek ik het toch even op. Maar wellicht zit ik er tezamen met de sites volkomen naast en heb jij gelijk. Galileo was immers ook van oordeel dat de aarde rond was, terwijl een ieder er destijds van overtuigd was dat de aarde plat was.
ik wil als leek best iets aannemen van een expert, maar als een expert iets beweert dat strijdt met mijn gezond verstand dan zoek ik het toch even op.
Heel verstandig. Bovendien ben ik geen expert; ik ben maar een electronica-hobbyist.
Mogen we aannemen dat de wet van Ohm klopt: stroom = spanning/weerstand?
Zijn we het eens dat 2 lampen in serie de dubbele weerstand hebben van een enkele lamp?
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk: Twee lampen van 100 watt in serie gebruiken samen GEEN 100 watt.
Toch begrijp ik je niet helemaal: ik ben dan ook geen electronica-hobbyist.
Stel je hebt een lamp (A1)A2)A1 en A2. Bij A2 meet je dus een stroom van 0.870R1 en R2 uiteraard bij elkaar opgeteld worden.
Maar nogmaals, ik kan het -net als de door mij getoonde leerstof die jij als fout bestempelt- volkomen mis hebben. Elektriciteit is mijn hobby nu eenmaal niet: de enige keer dat ik er serieus mee heb gewerkt is bij de algehele vernieuwing in mijn woning, waar voordien 4 gezinnen hebben gewoond met elk een eigen netwerk. Als enige bewoner moest ik 3 meters buiten gebruik stellen en alles opnieuw van uit 1 meter installeren.
Stel je hebt een lamp A1A2A1 en A2. Bij A2 meet je dus een stroom van 0.870
De laatste stap klopt niet: Op ieder punt in de stroomkring meet je dezelfde stroom: Overal 0.435 ampere. Dan kom je in de verdere berekening op ieder 0.435 ampere *115 volt = 25 watt.
Laat me er nog eens een plaatje bijhalen: De getallen van een 100 watt lamp (die jijzelf al had berekend) en de getallen van een fictieve 50watt lamp. Je zult met me eens zijn: Die heeft de dubbele weerstand en de halve stroom. 100vs50watt_1.jpg
Tot zo ver akkoord?
Nou zet ik daar een serie-schakeling tussenin, van 2 100 watt lampen. De weerstand daarvan is gelijk aan de 50 watt lamp, dus loopt door het geheel dezelfde stroom als door een 50 watt lamp, dus gebruikt het dezelfde energie als een 50 watt lamp. 100vs50watt_2.jpg
Klopt toch? Totaal 50 watt, per stuk 25 watt.
Hoe zou dat dan vroeger wel niet gegaan zijn met de kerstboomverlichting: als elke verdubbeling het aantal watts tot de helft reduceert dan zouden 32 lampjes in serie elk 64 watt moeten zijn, om uiteindelijk 1 watt vermogen per lampje te leveren.
Klopt! Die lampjes hebben inderdaad een hele lage weerstand. Een enkel lampje aansluiten zou meteen je stop eruit jassen - als het lampje niet eerst ontplofte.
Ik denk gewoon dat een "echte" weerstand niet te vergelijken valt met de weerstand van een lamp. Een gewone weerstand beperkt en reduceert maar is verder geen stroomverbruiker, de functie is uitsluitend weerstand.
Alles, ALLES wat een weerstand heeft en waar je een stroom doorheen jast verbruikt energie. Dat verbruik is ALTIJD stroom * spanning. Een gloeilamp zet die energie om in warmte en licht; een officiele weerstand alleen in warmte, maar verbruiken doen ze het altijd.
Toevoeging zondag 17 juli:
We hebben het hier steeds over IDEALE weerstanden: Weerstanden waarvoor de temperatuur niet uitmaakt. Gloeilampen zijn GEEN ideale weerstanden. Daardoor trekken 2 100Watt lampen in serie in de praktijk geen 50 maar zowat 66 watt - maar nog steeds GEEN 100 watt.
En nog een toevoeging: De berekeningen doen allemaal niet ter zake. Ik presenteer in dit topic een fan-controller voor 45 euro, met de stilte en de instellingen van een apparaat van 400 euro. Take it or leave it.
Je reageert evenwel niet meer op mijn laatste bericht. Ben je te onnozel om te onderkennen dat je faliekante onzin aan het uitkramen was of ben je te koppig om te erkennen dat je er volkomen naast zat?
@Xtreme: Mijn antwoord staat er ondertussen 4 dagen. Het stond er al VOOR je die opmerking plaatste. Je bent zowat iedere dag online geweest, dus je hebt alle tijd gehad om te reageren. Is het misschien tijd dat je je eigen advies eens opvolgt?
Update 21 juli:
Xtreme heeft gereageerd - maar in het verkeerde topic. Ik sleep zijn reactie even hierheen:
Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme
Ik zal dan ook nog met -een mea culpa maxima- reageren op ons verschil in inzicht m.b.t. de serieschakeling. Op het verkeerde been gezet door 3 afzonderlijke websites was ik achteraf bezien volstrekt onjuist van oordeel dat je er faliekant naast zat. Ik ben oud en wijs genoeg om mijn ongelijk te erkennen. Ik hoop dat er geen "hard feelings" resteren.
@Xtreme: In de loop van dit topic heb ik je met stelligheid onzin horen uitkramen, voor een onderwerp dat niet interessant voor je is (je bent geen binnenkweker) en waar je blijkbaar niets vanaf weet, getuige je opmerkingen.
Vervolgens heb je:
- lopen stoken ("NEN 1010 zal ook wel niet juist zijn. Iemand die van oordeel is dat hij zich tot leken richt trekt zich waarschijnlijk niets aan van een bagatel als NEN 1010"),
- lopen beledigen ("Ben je te onnozel om te onderkennen dat je faliekante onzin aan het uitkramen was of ben je te koppig om te erkennen dat je er volkomen naast zat? Van iemand die pretendeert elementaire kennis van elektriciteit te bezitten -getuige het feit dat je van oordeel bent dat je je tot leken richt- verwacht ik een uiteenzetting die congrueert met de wetmatigheden van de elektriciteit.")
- gelogen (" Je reageert evenwel niet meer op mijn laatste bericht.")
Hard feelings? Laat ik het zo zeggen: Van de 15000 leden van dit forum ben je de allerlaatste waarmee ik een jointje zou willen roken.
Heb je nog meer technische vragen (zoals het verschil tussen gloeilampen en weerstanden), stel ze dan vooral aan iemand anders. Het was me geen genoegen.
Ik heb het ding uitgebreid met een extra gloeilamp. Mijn fan staat nu altijd in serie met een 70W lamp, omdat ik de volle capaciteit niet nodig heb met de huidige buitentemperatuur.
De fan schakelt nu dus tussen fan+70W en fan+70W+25W, en schakelt dus eigenlijk tussen "laag" en "heel laag". En superstil, natuurlijk.
Ik heb de lampen ondertussen zwart gespoten omdat ze me teveel licht gaven. De lampen hangen natuurlijk BUITEN de groeikast.
pfja..google bijvoorbeeld eens op 'variac 500W'.
Op marktplaats vind je variacs voor weinig, leger dumps hebben ze ook, en voor de niet-techneuten kun je de plug'n'play bijvoorbeeld vinden bij growcenter noord.
Klopt. Zoals de topictitel zegt, is dit een gewone brom-vrije, goedkope fancontroller. Zonder thermostaat.
Werkt prima als je aanzuiglucht altijd rond de 20 graden is.
Comment